Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?

Anbefalte innlegg

Skrevet
oppvaskkosten?!? det har jeg aldri tenkt på.

men et annet godt tips er potetkoking, som alltid tar "for lang tid".... særlig når en vet at hele familien vil være veldig sultne når de kommer hjem. jeg koker opp kjelen med poteter (m. lokk), og skrur av platen helt. så kan jeg dra i butikken, på møte, på lekeplassen med ungene eller what ever - og når jeg kommer hjem så er potetene ferdige!

på lørdager har vi grøt, men jeg vil jo ikke bruke frilørdager til å lage mat, så jeg koker opp grøten etter frokost, skrur av plata, og setter hele kjelen inn i komfyren. når vi da kommer inn etter skitur, bytur, strandtur eller hva det måtte være noen timer senere så er grøten så og si ferdig, må bare varmes litt.

fabelaktige tips som jeg har lært av min mor!

Veldig bra tips om potetkoking. Tipset med grøten har jeg prøvd flere ganger, av og til koker jeg opp grøten kvelden før. Da pakker jeg gryta inn i aluminiumsfolige og avispapir og setter den inn i komfyren. Skikkelig god grøt. Varmes opp rett før mat. "Dynegrøt" kalles dette. Det er vanlig på Island. Da pakket mann grøten inn i dyna og lot den stå over natta. Fiks ferdig. (god fotvarme :fnise: )

Annet tips ved misfarging i kaffekopper. Bruk tannkrem til å vaske med. Fin og hvit, sjekk fargeskalaen på tannkremtuben etterpå :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har en liten saan mini-krydder-glass-skaal med bakepulver, i kjoeleskapet, og under vasken i lag med soepla, fjerner all lukt. En liten skaal i et helt rom funker ogsaa for aa fjerne uoensket lukt! Bare pass paa aa putte fingeren oppi naa og da og rote litt nedi der for aa "friske opp" oppsugnings evnen. Bytter pulver hver andre uke ca i hver bolle.

Det tipset skal jeg stjele

Skrevet
Genial tråd! Har noen jeg også: :jepp:

Bruk svømmebriller når du hakker løk, da blir det ingen tårer!

HAHA! Ser det for meg :=)

Skrevet
nå er det bare produkter fra House Doctor (kjøper det fra nettbutikk i Danmark, www.nordhjem.dk, el fra diverse forhandlere her i Norge). Sprayene inneholder eteriske oljer og dufter så deilig og naturlig.

Jeg gikk inn på nordhjems side for å bestille. Frakten til Norge ble 350 kroner, og det er uaktuelt å betale så mye i frakt.

Er den noen som vet om butikker i Norge som selger House Doctor vaskemidler?

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Har ikke lest hele traaden og beklager derfor paa forhaand om dette tipset allerede har vaert omtalt.

Jeg er helt ubrukelig med vindusnal, det blir striper over hele vinduet. Naa vasker jeg vinduet med zalo og toerker over med avispapir til det blir toert, blankt og stripe-fritt :biggrin:

Det er ogsaa fin trim for overarmene om man har mange vinduer!

Jeg bruker alltid spylervæske når jeg vasker ruter og speil, så billig (10kr pr kanne på europris) men akk så effektivt :ler: tar bare litt spylervæske på papir, og tørker over, damper bort av seg selv. Og simsalabim rene vinduer!

Skrevet

Sprit-tusj på fliser går av med kondensfjerner(!)

Skrevet

Når du har skjært løk, ta på noe som er av stål - så forsvinner lukta!

Skrevet

Hva gjør man for å få vekk merker etter sofaer? Jeg flytta om på 2-og 3-seterne og det er flekker på veggen, slike mørke "skygger" noen steder, etter der sofaen har stått. Slik er det også etter TV-en... Jeg prøvde å vaske av, men gikk ikke helt...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Med fare for at det er skrevet før (har ikke lest hele tråden):

* Bruk viskelær for å fjerne striper og flekker på semskede sko

* Hvis du har mellomrom mellom kjøkkenskap og tak (kjøkkenskapene dine går ikke helt opp til taket), der det samler seg matfett og skitt: Legg papir eller gladplast på toppen. Så bytter du bare etter en tid, og slipper å vaske på den inngrodde dritten. Jeg pleier å legge reklame utover, og skifter ett par ganger i året :)

* Eddik i en skål fjerner røyklukt i ett rom.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Bedste husmortrick ..... brug en tablet til opvaskemaskinen i toilettet også - det gør underværker og du behøver ikke at skrubbe og skure :o)

Se gode husmoropskrifter på www.vintage-kompagniet.dk

Ha en god dag :o)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
*må bare ha i innleggene mine*

Ikke akkurat husmor-tips, men et tips like fullt;

På toppen av hver side står det "Valg", hvis man trykker der så får man opp en meny, og hvis man velger "Spor emnet", så fungerer det på samme måte, uten at man får mange innlegg med bare "abonnere" el.l. i

Skrevet

Hva gjør jeg med SKIKKELIG fastbrendt grøtrester/sauser i kasserolle?

Mannen har laget formiddagsmat på lørdag (all honnør til ham altså!! ), men var desverr elitt uheldig med grøten. Det er flere millimeter med brunt nedi kasserollen, og jeg liker den så godt at vil ikke kaste!!

Tips? :)

Skrevet

Vi bruker gryteskrubb, sånn sølv/svart farga dings som de har i kolonialbutikkene. Fungerer på alle fastbrente matrester. :)

Gjest Grafica
Skrevet

Mannen har laget formiddagsmat på lørdag (all honnør til ham altså!! ), men var desverr elitt uheldig med grøten. Det er flere millimeter med brunt nedi kasserollen, og jeg liker den så godt at vil ikke kaste!!

Det som gjøres her i huset med slike ting hvertfall:

Putt kjelen på plata med nok vann til å dekke det fastbrente+et par cm til. Ha et par dråper salo oppi. Kok opp og la det koke ti minutter, sett på kjelen på benken (med underlag under, såklart :P) og gå løs med oppvaskkosten. Jeg har kjøpt en egen oppvaskkost på en spesialbutikk som er stivere enn vanlige koster, spesielt til slike ting. Det sliter mye mindre på kjelebelegget enn slike kjeleskrubber, synes jeg.

Skrevet

Jeg bruker å helle litt vann oppi kjelen, for deretter strø ett lag med oppvaskmaskinpulver over. Lar dette stå over natta, da bruker det å løstne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...