Gå til innhold

Min datter er gravid og barnefaren er 16 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Traktorkusken skrev (35 minutter siden):

Det er hun nok også veldig oppmerksom på. Da velger hun bevisst om hun vil tape ungdomstiden, eller om hun er nødt til å bli voksen nå. 

 

Hva er så big deal med ungdomstiden? Jeg syntes aldri noe om å drikke, være på fest, eller noe annet «ungdommelig» hvis du mener det er ungdomstiden.

Samme her. Hadde aldri noen venner, likte ikke alkohol osv. 

Anonymkode: b1de6...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traktorkusken skrev (36 minutter siden):

Det er hun nok også veldig oppmerksom på. Da velger hun bevisst om hun vil tape ungdomstiden, eller om hun er nødt til å bli voksen nå. 

 

Hva er så big deal med ungdomstiden? Jeg syntes aldri noe om å drikke, være på fest, eller noe annet «ungdommelig» hvis du mener det er ungdomstiden.

Ikke alle tenker sånn nei. 

Bare fordi du syns at ungdomstiden er helt ok å miste, er det ikke til å legge under en stol at de fleste får et vanvittig savn for noe som er tapt, med tiden. 

Samtlige av mine venninner som fikk barn så tidlig, har for lengst gått fra barnefar, drukket og "kost seg" rundt, og vært "unge og frie" i en alder av rundt 30.. da andre for lengst er ferdig med grøftefyll. 

Anonymkode: 70c13...14c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en barnevernssak hvor en tenåringsmor overlot barnet sitt til tilfeldige barnevakten fordi hun etter eget utsagn hadde "behov for en ungdomstid". Ikke alle unge mødre har den modenheten som trengs for å sette barnet foran sine egne behov. Kan være ts blir den primære omsorgspersonen enten hun vil eller ikke. 

Endret av n_97
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av trådens 8 sider, har jeg ikke sett at ts har andre innlegg enn HI. Hun må jo være dypt rystet og sjokkert over svarene her, der folk mener at hun skal ta seg av barnebarnet - med alt det innebærer. 

Anonymkode: df667...72d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg trenger virkelig hjelp og råd her, hvordan kan jeg håndtere dette mest rett? Datteren min blir 18 år om noen måneder og da har hun også selv sagt seg enig til å flytte ut å finne sin egen plass. greit nok hun tenker det, men denne jenta har ikke noe jobb, har så vidt jobbet i ungdomstidene, hun har mer vært på bruks fronten enn spare fronten... Husker det var en gang hun ringte meg for noen uker siden og sa hun manglet 5 kr til bussbiletten og bussbiletten koster 14 kr liksom. ærlig så må jeg si jeg er veldig bekymret, hun har ikke vært den beste med å ta ansvarlige valg, også har vi jo barnefaren som er to år yngre... gutten har akkuratt byttett linje på videregående igjen så nå går han tip istedet for bygg og anlegg, han er jo så ung, gud jeg er redd for hvodan dette skal gå...

Anonymkode: b276f...ce6

Hei, har hun fullført vgs? Hvis ikke er foresatte faktisk pålagte av loven til å forsørge barna sine frem til 25 år, hvis de ikke har fullført vgs. 

Ditt barn og ditt ansvar.

Anonymkode: ebce7...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, har hun fullført vgs? Hvis ikke er foresatte faktisk pålagte av loven til å forsørge barna sine frem til 25 år, hvis de ikke har fullført vgs. 

Ditt barn og ditt ansvar.

Anonymkode: ebce7...b0a

Hahaha, dagens kommentar. Kan du dokumentere påstanden din? 

Anonymkode: df667...72d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traktorkusken skrev (1 time siden):

Det er hun nok også veldig oppmerksom på. Da velger hun bevisst om hun vil tape ungdomstiden, eller om hun er nødt til å bli voksen nå. 

 

Hva er så big deal med ungdomstiden? Jeg syntes aldri noe om å drikke, være på fest, eller noe annet «ungdommelig» hvis du mener det er ungdomstiden.

Reising, studere, treffe nye venner osv.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg trenger virkelig hjelp og råd her, hvordan kan jeg håndtere dette mest rett? Datteren min blir 18 år om noen måneder og da har hun også selv sagt seg enig til å flytte ut å finne sin egen plass. greit nok hun tenker det, men denne jenta har ikke noe jobb, har så vidt jobbet i ungdomstidene, hun har mer vært på bruks fronten enn spare fronten... Husker det var en gang hun ringte meg for noen uker siden og sa hun manglet 5 kr til bussbiletten og bussbiletten koster 14 kr liksom. ærlig så må jeg si jeg er veldig bekymret, hun har ikke vært den beste med å ta ansvarlige valg, også har vi jo barnefaren som er to år yngre... gutten har akkuratt byttett linje på videregående igjen så nå går han tip istedet for bygg og anlegg, han er jo så ung, gud jeg er redd for hvodan dette skal gå...

Anonymkode: b276f...ce6

men det er fremdeles fullt mulig å bli en helt fantastisk forelder, selv om man er relativt UNG enda!!! 

Anonymkode: 62f1c...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Traktorkusken

 

 

Maleficenta skrev (20 minutter siden):

Reising, studere, treffe nye venner osv.. 

det kan man da vel gjøre selv om man får barn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ikke alle tenker sånn nei. 

Bare fordi du syns at ungdomstiden er helt ok å miste, er det ikke til å legge under en stol at de fleste får et vanvittig savn for noe som er tapt, med tiden. 

Samtlige av mine venninner som fikk barn så tidlig, har for lengst gått fra barnefar, drukket og "kost seg" rundt, og vært "unge og frie" i en alder av rundt 30.. da andre for lengst er ferdig med grøftefyll. 

Anonymkode: 70c13...14c

Men hvorfor må man drikke og pule rundt for å ha en god ungdomstid? Det er vel bare i Skandinavia at grøftefyll og tilfeldig sex anses som et "must" når man er ungdom. Jeg har ikke fått barn som 16-åring, men har aldri hatt noe slik, og savner faktisk ingenting. Jeg har heller ikke drukket senere, forstår ikke poenget med å drive på fylla og ha sex med forskjellige menn hver uke.

Anonymkode: b1de6...0b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorkusken skrev (6 minutter siden):

 

 

det kan man da vel gjøre selv om man får barn??

Dette. Jeg fikk to barn under studiene (mastergrad), fullført på normert tid. Det er tilrettelagt med permisjoner, mulighet for å ta baby med på forelesning, utsettelse av eksamen osv. Reise kan man gjøre med barn uten problemer, det samme med det å treffe nye venner. Fyllevenner fra videregående har man jo som regel ikke så mye kontakt med i voksen alder uansett.

Anonymkode: b1de6...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (28 minutter siden):

Reising, studere, treffe nye venner osv.. 

Kjenner faktisk mange ungdommer som ikke har råd til å reise. Det er mest folk i 40-årene som har råd til å ta lengre reiser, og da bør man være ferdig med babyer.

Anonymkode: b1de6...0b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg trenger virkelig hjelp og råd her, hvordan kan jeg håndtere dette mest rett? Datteren min blir 18 år om noen måneder og da har hun også selv sagt seg enig til å flytte ut å finne sin egen plass. greit nok hun tenker det, men denne jenta har ikke noe jobb, har så vidt jobbet i ungdomstidene, hun har mer vært på bruks fronten enn spare fronten... Husker det var en gang hun ringte meg for noen uker siden og sa hun manglet 5 kr til bussbiletten og bussbiletten koster 14 kr liksom. ærlig så må jeg si jeg er veldig bekymret, hun har ikke vært den beste med å ta ansvarlige valg, også har vi jo barnefaren som er to år yngre... gutten har akkuratt byttett linje på videregående igjen så nå går han tip istedet for bygg og anlegg, han er jo så ung, gud jeg er redd for hvodan dette skal gå...

Anonymkode: b276f...ce6

Du vil ha hjelp nå over 18 år for sent? 

Funker ikke oppdragelse lenger? 

Altså det tar tid å oppdra et barn og forme det til det vi vil. Begynner man denne prosessen med det samme barnet blir født og følger opp deretter tar ikke dette mye tid og energi. Nå må du ta et reelt skippertak der andre begynner å slippe opp den oppdragelsen som har pågått i over 18 år. For er barnet 18 kan det stort sett tenke selv til å fatte de fleste normale situasjoner og tanker i dagliglivet, men det finnes unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hahaha, dagens kommentar. Kan du dokumentere påstanden din? 

Anonymkode: df667...72d

Det er faktisk helt riktig. Foreldre er forsørgerpliktig når barn går på vgs og har ungdomsrett, frem til de er ferdig på skole, også når de er over 18 år.

Anonymkode: db630...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som sagt, ingen prevensjon er 100 prosent sikker. Hvem som helst kan bli gravid.

Anonymkode: b1de6...0b3

Og hvem som helst kan ta abort. Spesielt unge kvinner som ikke er i stand til å ta seg av barnet på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Troyamin skrev (18 timer siden):

Dette kunne vært meg. (Bortsett fra dette med å bli kastet ut) Jeg fikk første barn da jeg var 17 år. Fikk mye hjelp av min mor. Desverre var jeg umoden og ikke så veldig flink til å samarbeide med min mor. Hun hadde sitt å stri med. Verste var tenårene til datteren min. Vi kranglet mye. Akkurat som jeg gjorde mot min mor...  Skulle gjerne ha ventet til jeg var 25 år, sånn at datteren min opplever det søsken opplever nå; en uselvisk mor som setter barnet før egne interesser. ❤

Men med rett hjelp kan nok datter til ts bli en flott mamma. Det må bare rett veiledning til.

Du har veldig god selvinnsikt og ydmykhet nok til å innrømme at du har gjort dine feil, det er en god og moden egenskap som kommer (til noen) med alderen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er en slik en som er blitt gravid på forskjellig prevensjon, har en abort bak meg. Her er det ett p-pillebarn, ett p-plasterbarn og et spiralbarn. Koselig. Har fire barn i dag, mastergrad og jobb med høy lønn. Klarte meg godt som alenemor, og har nå ny samboer på 4. året som har godtatt meg slik jeg er. 

Så det at man blir gravid har ikke bestandig med dårlige valg å gjøre. Ingen prevensjon er 100 prosent sikker. 

Anonymkode: b1de6...0b3

Jeg synes det er drøyt å fremstille unntaket (å bli gravid tross bruk av prevensjon) som regelen. De aller fleste blir gravide fordi de ikke bruker prevensjon. Det er de færreste som opplever det du har opplevd og selv om man skulle blitt ufrivillig gravid, kan man ta abort. Spesielt når et barn blir gravid. Det er ganske opplagt at barn skal ikke bli gravide, føde barn og ta seg av barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Aktiv skrev (2 timer siden):

Du vil ha hjelp nå over 18 år for sent? 

Funker ikke oppdragelse lenger? 

Altså det tar tid å oppdra et barn og forme det til det vi vil. Begynner man denne prosessen med det samme barnet blir født og følger opp deretter tar ikke dette mye tid og energi. Nå må du ta et reelt skippertak der andre begynner å slippe opp den oppdragelsen som har pågått i over 18 år. For er barnet 18 kan det stort sett tenke selv til å fatte de fleste normale situasjoner og tanker i dagliglivet, men det finnes unntak.

Seriøst. Det at hennes datter er gravid trenger ikke å være fordi hun er dårlig oppdratt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (17 timer siden):

Jeg har lite til overs for fenomenet abort. Man anbefaler da ikke folk å ta abort. Jeg hadde blitt knust om jeg ble gravid og folk prøvde å overtale meg til å ta abort. Det er ikke ok. Å bli ung forelder er ingen krise. Mange klarer seg. Det finnes det mange eksempler på.


 

Jeg skulle ønske folk advarte meg før jeg begikk en av de største tabbene i mitt liv. Nei, jeg har ikke begått noen slike feil, men skulle ønske folk advarte meg hadde jeg havnet i en sånn situasjon. Men det er, selvfølgelig, ikke alle som tenker slik. Ung forelder? Her snakker vi om et gravid barn som er gravid fra et annet barn. En i klassen min på det som i Norge kalles for videregående ble gravid som 17-åring. Hun hørte ikke på de som advarte henne mot å beholde. Livet ble ikke slik hun hadde tenkt det skulle bli som ''ung mor'' og hun gikk i kjelleren og var der veldig lenge. Hun sa til meg at hun skulle ønske hun hørte på advarslene selv om hun er glad i barnet sitt i dag. Det er et sjansespill hvor faren for å feile er større enn sjansen for å vinne. Men for all del - folk må gjerne begå sine egne feil. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...