Gå til innhold

Min datter er gravid og barnefaren er 16 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utdanning kan man også ta senere. Viktig at du er der å støtter henne i valget sitt 💖 jeg er 29, har 2 barn og kun 1 år på videregående. Mamma utdanna seg i 40 årene. 

Det er uansett ikke lett å vite hva man vil når man er så ung 🙈 prøv å finn en løsning sammen 🥰  Hun kan få hjelp fra nav om å leie leilighet? Og støtte med penger? Man får barnetrygd, og når hun nå går gravid får hun engangsstønad som er ganske høy. Penger til f.eks utstyr til barnet. 

Du kan gi veiledning og hjelpe henne med å sette opp et budsjett 😄

Anonymkode: aeb51...bf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Traktorkusken
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Fordi ho ikkje er moden nok til å betala for bussen utan hjelp?

Eg tenkjer at TS ikkje må gjera detta da, ho såklart full rett til å heller hjelpa ho finna seg eit passande sted å bu med støtte frå f.eks NAV.

Anonymkode: 35a07...dce

Så når man ikke har råd til bussbillett, forteller det om modenheten? Trodde det fortalte om den økonomiske situasjonen, jeg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorkusken skrev (Akkurat nå):

Så når man ikke har råd til bussbillett, forteller det om modenheten? Trodde det fortalte om den økonomiske situasjonen, jeg?

 

words

Anonymkode: 4eff5...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Traktorkusken said:

Så når man ikke har råd til bussbillett, forteller det om modenheten? Trodde det fortalte om den økonomiske situasjonen, jeg?

 

Det seie ein del om evnene til å planlegga. Evenene til å spare, evnene til å vurdera ting fram i tid.

"ærlig så må jeg si jeg er veldig bekymret, hun har ikke vært den beste med å ta ansvarlige valg"

Kan ho ta vare på eit barn utan god støtte i nettverk? Nei eg sa ikkje barnevern. Det kan henda ho tar alt på strak arm, mange endrer seg når dei får seg barn. Kan og henda ho ikkje "klarte" å ha nok pengar til bussen fordi ho veit at mamma uansett gir ho penger, og at det derfor ikkje har blitt øvd på noko særlig.

18 åringar har alle veldig begrensa erfaring i livet og spesielt det å flytte heima frå er ein stor ting for mange. Husker sjølv eg hadde høg læringskurve om korleis samfunnet fungerte, spennande tid, alt var nytt. Tenkjer uansett at man må væra positiv, barn beriker livet på så mange måtar. Det er ikkje alltid så mykje som skal til, tilitt og dytt i riktig retning.

Anonymkode: 35a07...dce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min mor var 17 da jeg ble født. Hun selv sier sikkert at alt gikk så fint atte. Min mening er helt anderledes. Hun var absolutt ikke moden til å bli mor! Selv ble hun først kasta ut hjemmefra, men tatt inn i varmen etter fødselen. Selv om mormor hjalp utrolig mye til, så gjør det ikke opp for den elendige oppdragelsen (eller manglende sådan). 

Anonymkode: 1d11f...650

Dette er en klassisk problemstilling, og argumentet brukes ofte her inne. «Bare se på oss, det gikk så bra atte.» Min erfaring er at det stort sett ikke har gått spesielt bra, og at de fleste rundt ser det veldig godt.  At det ikke har gått fullstendig til helvete, betyr ikke at det kunne ha gått veldig mye bedre.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg trenger virkelig hjelp og råd her, hvordan kan jeg håndtere dette mest rett? Datteren min blir 18 år om noen måneder og da har hun også selv sagt seg enig til å flytte ut å finne sin egen plass. greit nok hun tenker det, men denne jenta har ikke noe jobb, har så vidt jobbet i ungdomstidene, hun har mer vært på bruks fronten enn spare fronten... Husker det var en gang hun ringte meg for noen uker siden og sa hun manglet 5 kr til bussbiletten og bussbiletten koster 14 kr liksom. ærlig så må jeg si jeg er veldig bekymret, hun har ikke vært den beste med å ta ansvarlige valg, også har vi jo barnefaren som er to år yngre... gutten har akkuratt byttett linje på videregående igjen så nå går han tip istedet for bygg og anlegg, han er jo så ung, gud jeg er redd for hvodan dette skal gå...

Anonymkode: b276f...ce6

Herregud om hun velger å beholde barnet, hiv henne nå ikke ut nå når hun trenger deg som mest. Og hun kan da ikke flytte alene sammen med han på 16. De er for unge til å klare dette alene, og uten jobb. Nei her bør dere som foreldre gå sammen og hjelpe disse ungdommene slik at de får fullført skole og har fått seg jobber slik at de kan klare å forsørge barnet sitt selv etterhvert 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde latt datteren bo hjemme. Også vil jeg prøvd at du gikk hjemme med baby, mens hun går på skolen. Når er termin? I tillegg er det helt alfa omega å ha god kontakt med barnefaren sine foreldre. Ville prøvd å ha et «møte» med de, sammen med de som skal bli foreldre for å få oversikt. Jeg tror at om datteren din blir borte i fra skolen et år, blir det plutselig enda vanskeligere å komme tilbake. Også trenger hun å mestre økonomi bedre før hun flytter ut med en unge alene. 

Anonymkode: dc7f5...84f

Hva skal ts leve av når hun «går hjemme» med datterens barn?

Anonymkode: db630...235

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Utdanning kan man også ta senere. Viktig at du er der å støtter henne i valget sitt 💖 jeg er 29, har 2 barn og kun 1 år på videregående. Mamma utdanna seg i 40 årene. 

Det er uansett ikke lett å vite hva man vil når man er så ung 🙈 prøv å finn en løsning sammen 🥰  Hun kan få hjelp fra nav om å leie leilighet? Og støtte med penger? Man får barnetrygd, og når hun nå går gravid får hun engangsstønad som er ganske høy. Penger til f.eks utstyr til barnet. 

Du kan gi veiledning og hjelpe henne med å sette opp et budsjett 😄

Anonymkode: aeb51...bf4

Er du i jobb med kun 1 år vgs?

Anonymkode: db630...235

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min mor var 17 da jeg ble født. Hun selv sier sikkert at alt gikk så fint atte. Min mening er helt anderledes. Hun var absolutt ikke moden til å bli mor! Selv ble hun først kasta ut hjemmefra, men tatt inn i varmen etter fødselen. Selv om mormor hjalp utrolig mye til, så gjør det ikke opp for den elendige oppdragelsen (eller manglende sådan). 

Anonymkode: 1d11f...650

Dette kunne vært meg. (Bortsett fra dette med å bli kastet ut) Jeg fikk første barn da jeg var 17 år. Fikk mye hjelp av min mor. Desverre var jeg umoden og ikke så veldig flink til å samarbeide med min mor. Hun hadde sitt å stri med. Verste var tenårene til datteren min. Vi kranglet mye. Akkurat som jeg gjorde mot min mor...  Skulle gjerne ha ventet til jeg var 25 år, sånn at datteren min opplever det søsken opplever nå; en uselvisk mor som setter barnet før egne interesser. ❤

Men med rett hjelp kan nok datter til ts bli en flott mamma. Det må bare rett veiledning til.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal ts leve av når hun «går hjemme» med datterens barn?

Anonymkode: db630...235

Dattera må ta vare på barnet fram til barnet kan gå i barnehage.

Anonymkode: 35a07...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

du virker som en god mor ts, og jeg er enig. hun er såpass gammel at hun kan flytte ut, spesielt når hun blir 18. flyttet alene selv da jeg var den alderen.

Anonymkode: 4eff5...915

Med en baby og sammen med en kjæreste på 16?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dattera må ta vare på barnet fram til barnet kan gå i barnehage.

Anonymkode: 35a07...dce

Det er ikke svar på spørsmålet mitt.

Anonymkode: db630...235

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Datteren sitter på en gullgruve her. Hvis hun velger å beholde barnet, blir enslig mor, så vil hun få allverdens økonomisk støtte fra Nav. Velger hun utdanning, kan hun kreve bidrag fra sine foreldre, samt t hun får bidrag for barnet sitt fra Nav. Denne guttungen må da begynne å betale bidrag fra første krone han tjener. 

Konklusjon, datteren håver inn penger fra alle kanter, og de rundt henne + Nav forsørger henne og barnet. 

Anonymkode: df667...72d

Allverdens? Nav gir ikke nok støtte til å kunne leve av alene nei. Og barnebidrag. Hva med den stakkars 16 åringen. Hva skal han leve av? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ble gravid som 16 åring. Fikk god hjelp av mine foreldre. Det finnes faktisk alternativ til abort...

Anonymkode: 207e1...e62

Dine foreldre bør få en hederspris. Ikke sikkert ts har samme kapasitet .

Datteren vil være 18 når barnet kommer, men bf er så ung at man kan ikke regne med han. Hverken praktisk eller økonomisk. Abort er det beste  men datteren din har lov å bestemme selv. Desverre vil jeg si. 

Anonymkode: 882d3...bbb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva skal ts leve av når hun «går hjemme» med datterens barn?

Anonymkode: db630...235

Er det mulighet for å ta over datterens permisjon?... Som hun gjerne ikke har opptjent midler til å ta, da hun ikke er i jobb... Hmm. Ulønnet perm til de får skaffa dagmamma? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke svar på spørsmålet mitt.

Anonymkode: db630...235

Bestemor lever av inntekta ho har nå. Baby har det best med mamma første tida. Det er ingen grunn til at livet stopper opp sjølv om voksen datter bur heima med ein baby. Datter skaffer seg økonomiske stønader ho har rett på og bidrar økonomisk med det som ho får.

Anonymkode: 35a07...dce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg var på nav. Hadde ingen annen inntekt, selvsagt. Fikk hjelp til barnepass slik at jeg kunne fullføre skoler og komme meg ut i jobb. Så i stedet for å drepe en unge, har jeg nå ei fantastisk datter og to flotte barnebarn. 

Hva med å unne folk å ha gode foreldre i stedet for å virke bitter?!

Anonymkode: 207e1...e62

Så fremtiden på NAV er noe å anbefale? Som om det ikke er nok utgifter til de som virkelig trenger det og har havnet i vanskelig situasjon de ikke har valgt selv. Her har dattera et valg og hun må velge riktig. Jeg mener det riktige valget er å ta abort. Man dreper ikke en unge, for noe følelsesladet tull. Man tar abort (jeg håper hun er fortsatt innenfor grensen for det) og lærer av feilen sin. Neste gang bruker hun kanskje prevensjon? Kanskje TS kan forklare henne om prevensjon og hvorfor det er nødvendig å bruke? Og hvorfor skal TS bruke tid og ressurser på å være omsorgperson for både sin snart myndige datter og hennes barn? Når dattera fyller 18 er hun ute i verden på egenhånd. Med barnets far som er barn selv er det ikke så gode utsikter for fremtiden. 

Jeg unner folk sunn fornuft og gode foreldre som lærer dem verdier og å ta ansvar for egne valg. Hvis dattera skal spille på kortet med minst sjanse for suksess, må hun iallefall huske at det er ikke bare hennes eget liv hun spiller bort, men også en uskyldig tredjepart som ikke har valgt å bli født i denne situasjonen.

På tide at foreldre tar ansvar og lærer sine barn litt om livet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

hvorfor skal ts, moren, ta ansvar for å ta seg av datteren + BARNET? datteren er tross alt 18 år snart.

Anonymkode: 4eff5...915

Selv om datteren bor hjemme, betyr det ikke ta TS skal ta ansvaret for babyen. Datteren er ansvarlig for babyen uansett hvor de evt blir boende. Datteren vil nok trenge støtte, ikke at andre tar ansvaret. Det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: 1d11f...650

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Er det mulighet for å ta over datterens permisjon?... Som hun gjerne ikke har opptjent midler til å ta, da hun ikke er i jobb... Hmm. Ulønnet perm til de får skaffa dagmamma? 

Datteren har ingen jobb så dermed ingen foreldrepenger. Blir litt vel lenge å ta ulønnet permisjon til datteren får tatt utdanning.

Anonymkode: db630...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...