Gå til innhold

Hva syntes dere om pedagoger uten barn som skal gi råd om oppdragelse?


Litenlinerle

Anbefalte innlegg

Litenlinerle skrev (4 minutter siden):

Er enig med deg at i teorien burde det ikke være forskjell mellom leger og pedagoger i denne problemstillingen. Men i praksis stoler kanskje folk mer på legens råd enn pedagogens råd?

Det er ikke allmennlegen man går til når man har svulst på hjernen. Og på samme måte er det ikke barnehagelæreren man går til når man lurer på om noe feiler barnet. 

Anonymkode: d13dd...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 6.30):

Å få råd om barn, oppdragelse, "tradsalder", regler, prinsipper, "disiplin"....fra noen UTEN Barn.... er bare irritasjon.

Ja, mulig de har lest en spalte eller snappet opp et tips eller har sine egne meninger om hvordan de skal bli når de får barn, en gang i fremtiden. 

MEN, det er ikke de som prøver alt 24/7, som er søvnløse, fortvila, som ser at "klistremerkebelønning ikke funker..."... De har ikke snøring om hva det vil si og ha ansvaret for et barn, å oppdra et barn. 

Barnløse har ikke NOE med å gi råd ang barn til de som har barn. 

Anonymkode: dc2e1...717

Siden du mener barnløse ikke har noe med å gi råd til foreldre... ville du hørt på rådene fra en barnløs psykolog/behandler ang. barnet ditt? Og hvis ja - hvorfor hører du på han/hun og ikke pedagogen som kan ha like høy kompetanse/utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge man har faglig kompetanse og utdanning, trenger man ikke ha gått igjennom en situasjon for å gi råd.

Anonymkode: fe013...ac2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si da? Jeg er spesialpedagog, men har ikke barn med spesielle behov. Det er lite relevant.

Anonymkode: 426bb...e61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke allmennlegen man går til når man har svulst på hjernen. Og på samme måte er det ikke barnehagelæreren man går til når man lurer på om noe feiler barnet. 

Anonymkode: d13dd...e9c

Forstår deg i denne tankerekken, men det trenger jo ikke alltid være noe "feil" med barnet selv om barnet oppfører seg på en måte som ikke er heldig. Og i slike tilfeller kan pedagogen ha mye kompetanse å bidra med. Pedagogisk utdannelse behøver ikke kun være en treårig utdannelse, flere tar master, doktorgrad og mange års utdannelse rundt temaer psykologer også studerer. Så jeg tror mange pedagoger har mye å bidra med i samarbeidet med foreldrene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sålenge man har faglig kompetanse og utdanning, trenger man ikke ha gått igjennom en situasjon for å gi råd.

Anonymkode: fe013...ac2

Jeg er enig i det du sier her, men jeg tror man trenger mer enn faglig kompetanse og utdannelse, jeg tror man trenger høy grad av empati og relasjonskompetanse for å kunne sette seg inn i foreldrenes situasjon og dermed gi råd på en god måte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litenlinerle skrev (3 minutter siden):

Siden du mener barnløse ikke har noe med å gi råd til foreldre... ville du hørt på rådene fra en barnløs psykolog/behandler ang. barnet ditt? Og hvis ja - hvorfor hører du på han/hun og ikke pedagogen som kan ha like høy kompetanse/utdannelse?

Jeg har tidligere gått i parterapi med min kone. Da var vi opptatt av å finne en behandler som ikke var «pur ung». Når man nærmer seg 50 og sliter med samlivet etter 20+ år, føles det ikke nødvendigvis så relevant å få råd fra en nyutdannet psykolog på 26.

Anonymkode: d13dd...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litenlinerle skrev (3 minutter siden):

Forstår deg i denne tankerekken, men det trenger jo ikke alltid være noe "feil" med barnet selv om barnet oppfører seg på en måte som ikke er heldig. Og i slike tilfeller kan pedagogen ha mye kompetanse å bidra med. Pedagogisk utdannelse behøver ikke kun være en treårig utdannelse, flere tar master, doktorgrad og mange års utdannelse rundt temaer psykologer også studerer. Så jeg tror mange pedagoger har mye å bidra med i samarbeidet med foreldrene :) 

Selvfølgelig, men jeg tror ikke det var pedagoger med doktorgrad som TS tenker på. Disse jobber nok ekstremt sjeldent i barnehage.

Anonymkode: d13dd...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tidligere gått i parterapi med min kone. Da var vi opptatt av å finne en behandler som ikke var «pur ung». Når man nærmer seg 50 og sliter med samlivet etter 20+ år, føles det ikke nødvendigvis så relevant å få råd fra en nyutdannet psykolog på 26.

Anonymkode: d13dd...e9c

Den forstår jeg :) Samtidig er det jo kasnkje forskjell på en parterapaut som "sitter på kontor hele dagen" og en pedagog som jobber med en "hel haug" med barn hver dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 6.30):

Å få råd om barn, oppdragelse, "tradsalder", regler, prinsipper, "disiplin"....fra noen UTEN Barn.... er bare irritasjon.

Ja, mulig de har lest en spalte eller snappet opp et tips eller har sine egne meninger om hvordan de skal bli når de får barn, en gang i fremtiden. 

MEN, det er ikke de som prøver alt 24/7, som er søvnløse, fortvila, som ser at "klistremerkebelønning ikke funker..."... De har ikke snøring om hva det vil si og ha ansvaret for et barn, å oppdra et barn. 

Barnløse har ikke NOE med å gi råd ang barn til de som har barn. 

Anonymkode: dc2e1...717

Har man faglig kompetanse og utdanning trenger man ikke å ha gått igjennom en situasjon for å gi råd. Man trenger ikke ha ampurtert bena sine for å veilede og gå råd som kirurg/spl/helsepersonell.

Og ikke noe å klage over at du er sliten, du har valgt det selv. Syntes det ikke er noe særlig stress med barn, visste hva jeg gikk til, som alle foreldre - men om du er alt for fortvile og stressa til å gjøre jobben din som forelder uten å rakke ned på andre som ikke har tatt samme valg sm deg (som du har valgt 100% selv) så trenger du jo sikkert litt råd fra noen som er mer faglig kompetent enn deg. Mtp hvor truffet du høres ut så traff kanskje dette litt... Mange barneløse som kan mer om barn og rette valg enn mange foreldre. Desverre alt for mange som ikke burde vært foreldre som bare syter og klager og ikke tar imot hjelp - men å avle på seg det skulle de absolutt..

Anonymkode: fe013...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig, men jeg tror ikke det var pedagoger med doktorgrad som TS tenker på. Disse jobber nok ekstremt sjeldent i barnehage.

Anonymkode: d13dd...e9c

jeg er TS, og jeg tenker på pedagoger generelt :) Er interessert i å se hva folk tenker om pedagoger generelt - stoler folk på kompetansen deres?

Endret av Litenlinerle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litenlinerle skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i det du sier her, men jeg tror man trenger mer enn faglig kompetanse og utdannelse, jeg tror man trenger høy grad av empati og relasjonskompetanse for å kunne sette seg inn i foreldrenes situasjon og dermed gi råd på en god måte :) 

Enig, og empati og relasjonskompetanse er ikke avhengig av egne barn. 

Som forelder er man heller ikke ekspert på barn generelt. Man er ekspert på den/de barnet/a de har selv, på hjemmebane. 

Anonymkode: 27fd2...466

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litenlinerle skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i det du sier her, men jeg tror man trenger mer enn faglig kompetanse og utdannelse, jeg tror man trenger høy grad av empati og relasjonskompetanse for å kunne sette seg inn i foreldrenes situasjon og dermed gi råd på en god måte :) 

Ja såklart, der spiller jo personlig og profesjonell kompetanse inn - men det er som regel en grunn til at man trenger råd, og sålenge vedkommende er kompetent så har det ikke noe å si om personen er mørk/lys, ung/gammel eller med eller uten barn. Man kan fint gi råd uten å ha vært i samme situasjon. Men viktig å gi råd på en forsiktig og ydmyk måte, for mange blir jo veldig fornærmet

Anonymkode: fe013...ac2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir jo som å ikke akseptere en jordmor som ikke har vært gravid og født, fordi hun kan umulig vite noe.. 

Jeg er førskolelærer og de første 6 årene i jobb som pedagogisk leder var jeg barnløs, men jeg trodde jeg visste hvordan det var å være mor. 

Så ble jeg mor og da stemte kartet med terrenget. 

Som barnløs førskolelærer visste jeg selvfølgelig veldig mye om barn siden jeg hadde studert pedagogikk i 3-4 år, men jeg var kun sammen med barn 7,5 timer pr dag.. 

Anonymkode: 4bc42...cc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...