Gå til innhold

Hva syntes dere om pedagoger uten barn som skal gi råd om oppdragelse?


Litenlinerle

Anbefalte innlegg

Har en oppfatning om at foreldre ikke liker å få råd om oppdragelse og foreldrerollen av mennesker uten egne barn. Hva syntes dere om pedagoger (lærere/barnehagelærere/spesialpedagoger f.eks.) uten barn, som skal gi råd om oppdragelse?

Endret av Litenlinerle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en kunst å gi råd. Gi gjerne råd om noen har bedt om det, eller virkelig trenger det. Ellers må man nok trå varsomt- også bhg personale.

Anonymkode: dc051...63c

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er bedre enn folk som ikke er pedagoger og ikke har barn som skal gi råd om det ene og det andre uten at man har bedt om det 

Anonymkode: 3e3d4...12f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg tar rådet til meg beror først og fremst på hvor lang erfaring vedkommende har. Hvis pedlederen i barnets barnehage som har jobbet med barn i 30 år kommer med et tips tar jeg det gjerne til meg. Det samme gjelder folk med mange barn, med lang livserfaring. Når den nyutdannede, barnløse førskolelæreren kommer med tips lukker jeg derimot ørene litt mer. 

Anonymkode: bf4a1...b42

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke nødvendig å ha opplevd en situasjon selv for å vite hva som er riktig, dersom en har faglig kompetanse.

Leger kan gi råd til folk med diverse sykdommer som legen aldri har hatt selv. Dette er kunnskap som legen har skaffet seg ved å studere faget.

Anonymkode: 67661...d87

Medisin og barneoppdragelse er ikke det samme ;)

En kreftsvulst oppfører seg som regel mer likt en annen kreftsvulst, enn ett barn oppfører seg likt et annet barn. Noe alle med flere barn kan skrive under på. 

At det er Pedagosisk Korrekt å gjøre sånn og sånn, betyr overhodet ikke at dette er noe som virker på nøyaktig DITT barn. Og det er også derfor det er tusen ulike pedagogiske teorier og retninger. 

Anonymkode: bc2c4...7a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg tar rådet til meg beror først og fremst på hvor lang erfaring vedkommende har. Hvis pedlederen i barnets barnehage som har jobbet med barn i 30 år kommer med et tips tar jeg det gjerne til meg. Det samme gjelder folk med mange barn, med lang livserfaring. Når den nyutdannede, barnløse førskolelæreren kommer med tips lukker jeg derimot ørene litt mer. 

Anonymkode: bf4a1...b42

Jeg var nyutdannet og barnløs barnehagelærer. Ga aldri råd med mindre jeg ble bedt om råd. Noen foreldre likte min friske måte å se barn på, mens andre foreldre kom med kommentarer som "Åja, du har ikke barn selv du, nei". Det var ganske vondt å få de negative kommentarene, for jeg hadde alltid ønsket meg barn selv. Men det er jo ikke bare hokus pokus. Likevel, det viste seg at tre år med pedagogikk er gull å ha; som barnehagelærer fikk jeg mye skryt over hvor tillitsfull og god jeg var med barna😊

Anonymkode: 170e3...60b

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke nødvendig å ha opplevd en situasjon selv for å vite hva som er riktig, dersom en har faglig kompetanse.

Leger kan gi råd til folk med diverse sykdommer som legen aldri har hatt selv. Dette er kunnskap som legen har skaffet seg ved å studere faget.

Anonymkode: 67661...d87

Her er jeg ikke enig. 

Å gi medisinsk råd er noe helt annet enn å gi pedagogisk råd. 

Anonymkode: ac422...41a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smiley99

Ikke for å skjære alle under en kamm, men jeg tenker at det er nok av dem
som ikke er ordentlig skikket som foreldre, som har godt av råd. Uansett om
det er en pedagog med eller uten barn selv. 🙂 

Ellers ser jeg ikke problemet. Det går an å være reflektert og ha forståelse for 
andre selv om man ikke er i samme situasjon som dem. En psykolog feks. gir deg råd
og hjelper deg med ting h*n kanskje ikke har opplevd selv, samlivsbrudd, overgrep, 
depresjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er større individuelle forskjeller enn om man har barn eller ei. Det er viktigere hvordan man gir rådene og hvilke råd som blir gitt.

Anonymkode: 88c86...a18

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her er jeg ikke enig. 

Å gi medisinsk råd er noe helt annet enn å gi pedagogisk råd. 

Anonymkode: ac422...41a

Hva med økonomiske rådgivere? Studieveiledere? Fysioterapeuter? Hudpleiere? Er det sånn å forstå at nyutdannede og unge aldri skal få gjøre jobben de er ansatt til å gjøre?

Anonymkode: 170e3...60b

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det? Det er jo den nyutdannede som har den nyeste og mest oppdaterte forskningen  på barn med seg i barnehagen. Det er nettopp den jeg ville valgt å lytte til.

Anonymkode: 904ee...8f8

Å hevde at en nyutdannet barnehagelærer er veldig oppdatert på den nyeste forskningen på feltet er vel å dra ting litt vel langt. De er generalister innen avansert barnepass, er vel mer riktig å si. 
Barnehagelærer er en treårig utdannelse med lavt karaktersnitt for å komme inn. Om det feiler barnet mitt noe sørger jeg for å få barnet henvist til spesialister. 

Anonymkode: d13dd...e9c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å hevde at en nyutdannet barnehagelærer er veldig oppdatert på den nyeste forskningen på feltet er vel å dra ting litt vel langt. De er generalister innen avansert barnepass, er vel mer riktig å si. 
Barnehagelærer er en treårig utdannelse med lavt karaktersnitt for å komme inn. Om det feiler barnet mitt noe sørger jeg for å få barnet henvist til spesialister. 

Anonymkode: d13dd...e9c

Jada, her demonstrer du utrolig godt hvor lite du vet om utdannelsen. :klovn:

 

Anonymkode: 904ee...8f8

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jada, her demonstrer du utrolig godt hvor lite du vet om utdannelsen. :klovn:

 

Anonymkode: 904ee...8f8

Javel? Da får du opplyse meg.

Anonymkode: d13dd...e9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Medisin og barneoppdragelse er ikke det samme ;)

En kreftsvulst oppfører seg som regel mer likt en annen kreftsvulst, enn ett barn oppfører seg likt et annet barn. Noe alle med flere barn kan skrive under på. 

At det er Pedagosisk Korrekt å gjøre sånn og sånn, betyr overhodet ikke at dette er noe som virker på nøyaktig DITT barn. Og det er også derfor det er tusen ulike pedagogiske teorier og retninger. 

Anonymkode: bc2c4...7a7

Men det er akkurat det, pedagogisk leder har gjerne noe faglig begrunnelse på hvorfor det er bra å gjøre sånn og sånn. Og både hun vet og jeg vet at ikke sikkert det fungerer på akkurat mitt barn. 

Så, om hun kommer med et råd på eget initiativ , bør hun ordlegge seg ordentlig og referere til pedagogikken bak 😊 

 

Anonymkode: a3558...1b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er større individuelle forskjeller enn om man har barn eller ei. Det er viktigere hvordan man gir rådene og hvilke råd som blir gitt.

Anonymkode: 88c86...a18

Takk for fin refleksjon! 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er en kunst å gi råd. Gi gjerne råd om noen har bedt om det, eller virkelig trenger det. Ellers må man nok trå varsomt- også bhg personale.

Anonymkode: dc051...63c

Ser meg veldig enig i det du sier her 😊 Takk for innspill!

Endret av Litenlinerle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...