Gå til innhold

Hva syntes dere om pedagoger uten barn som skal gi råd om oppdragelse?


Litenlinerle

Anbefalte innlegg

On 11/24/2020 at 1:55 PM, Litenlinerle said:

Har en oppfatning om at foreldre ikke liker å få råd om oppdragelse og foreldrerollen av mennesker uten egne barn. Hva syntes dere om pedagoger (lærere/barnehagelærere/spesialpedagoger e.eks.) uten barn, som skal gi råd om oppdragelse?

Det å ha klart å føde et barn gjør en ikke til spesielt kompetent eller kunnskapsrik om barneoppdragelse. Det viser jo alle statistikkene med negativt fortegn.

Anonymkode: f378e...323

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om ungen oppfører seg som en sint og gal elefant i en glassbutikk så synes jeg det er helt greit om folk uten barn snakker til hen. 

Anonymkode: 9b113...83b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel heller ha hatt råd fra en som hadde riktig utdanning enn fra et menneske som har veldig rolige og "enkle" barn. Man vet nødvendigvis alt om barn selv om man har barn selv. 

Og det finnes som kjent ganske mange mannlige gynekologer, selv om de mangler personlig erfaring ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 15.00):

Å hevde at en nyutdannet barnehagelærer er veldig oppdatert på den nyeste forskningen på feltet er vel å dra ting litt vel langt. De er generalister innen avansert barnepass, er vel mer riktig å si. 
Barnehagelærer er en treårig utdannelse med lavt karaktersnitt for å komme inn. Om det feiler barnet mitt noe sørger jeg for å få barnet henvist til spesialister. 

Anonymkode: d13dd...e9c

Er lavt karaktersnitt for å komme inn på studiet relevant for rådene?

Anonymkode: e57c3...07b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Riktig. Men en allmennlege behandler heller ikke kreft. Det er det leger med viderespesialisering som gjør. 

Anonymkode: d13dd...e9c

De er nå leger de også. Av og til trenger en spesialister i behandling av barn også som helse eller ped

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 14.06):

Det er ikke nødvendig å ha opplevd en situasjon selv for å vite hva som er riktig, dersom en har faglig kompetanse.

Leger kan gi råd til folk med diverse sykdommer som legen aldri har hatt selv. Dette er kunnskap som legen har skaffet seg ved å studere faget.

Anonymkode: 67661...d87

Da tar du utgangspunkt i at det eksisterer eit fasitsvar for kva som er den beste metoden for barneoppdragelse? Det er ikkje så enkelt. Barn kan f.eks oppføre seg ulikt heime og på skulen/ i barnehagen.  

Eg forstår at pedagogar utan barn ønsker å bruke kunnskapen dei har tileigna seg på studiet, men eg ville tatt det nyutdanna utan barn seier med ei klype salt 🙂

Anonymkode: 8ef4a...7fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes lærere som har arbeidet med barn og ungdom i årevis er mer kvalifisert til å uttale seg generellt om disse, enn de aller fleste foreldre. Selvfølgelig har de ikke innsyn i hvordan ter seg i hjemmet, men gruppedynamisk med jevnaldrende vet jo læreren mye mer enn foreldre. Uansett om de slev har barn eller ikke.

Anonymkode: 6b50e...9f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er lavt karaktersnitt for å komme inn på studiet relevant for rådene?

Anonymkode: e57c3...07b

Det sier kanskje noe om kvaliteten på rådene...

Anonymkode: d13dd...e9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer uten barn selv, har jeg flere ganger blitt fortalt at jeg "ikke vet noen ting" fordi jeg ikke har egne barn. Har lyst å svare det samme iblant, men klarer heldigvis å holde meg 😑

Anonymkode: 46c10...e06

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Da tar du utgangspunkt i at det eksisterer eit fasitsvar for kva som er den beste metoden for barneoppdragelse? Det er ikkje så enkelt. Barn kan f.eks oppføre seg ulikt heime og på skulen/ i barnehagen.  

Eg forstår at pedagogar utan barn ønsker å bruke kunnskapen dei har tileigna seg på studiet, men eg ville tatt det nyutdanna utan barn seier med ei klype salt 🙂

Anonymkode: 8ef4a...7fb

Veldig mange barnehageansatte baserer sitt syn på barn via dua-metoden. De utrolige årene. Problemet er at denne metoden kaster barn i bokser,rammer, hva du enn vil kalle det. Og det har sine svakheter. Mye av problemet er at de ansatte oppfatter dette som en ren oppskrift, sannferdig, som virker på alle barn. Virker ikke metoden, er det noe galt med barnet eller foreldrene😀

Anonymkode: ba404...7c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det sier kanskje noe om kvaliteten på rådene...

Anonymkode: d13dd...e9c

Nei, her tror jeg muligens du tar feil. Rådene som gis påvirkes vel ikke av inntakskriterier?

Anonymkode: e57c3...07b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er lærer uten barn. Gir ikke råd, men sier hva jeg tenker om ting og tang. Så er det opp til foreldrene hva de gjør. 
 

Noen spør også etter råd, og da svarer jeg det jeg tenker. Men jeg er alltid tydelig på at det er foreldrene som bestemmer om de vil følge mine råd eller ikke. 
 

Ofte spør jeg foreldre om råd også, om det skulle være noe. 
 

Der jeg jobber har jeg ikke inntrykk av at noen lærere driver så mye med «foreldrerådgivning», men at vi heller undrer oss sammen med foreldre. 

Anonymkode: 39c78...b7f

Dere høres ut som en flott måte å samarbeide med foreldre på! ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litenlinerle skrev (På 24.11.2020 den 13.55):

Har en oppfatning om at foreldre ikke liker å få råd om oppdragelse og foreldrerollen av mennesker uten egne barn. Hva syntes dere om pedagoger (lærere/barnehagelærere/spesialpedagoger e.eks.) uten barn, som skal gi råd om oppdragelse?

Å ha barn gjør deg ikke til verdensmester i å forstå barn. Er ikke sikkert du forstår dine egne barn engang. Jeg vet om flere som ikke forstår barna sine og det er mye drama og konflikter. 

En som har utdannelse innen visse felt kan ha en annen profesjonell fremtoning enn foreldre. Dessuten kan man ha mye erfaring med barn selv om man ikke har barn. Jeg har passet mange barn mot min vilje siden jeg var 8 år og jeg fikk en lillesøster da jeg var 14 år, så jeg har mye erfaring og god forståelse selv om jeg ikke har egne barn. Ønsker forøvrig ikke egne barn da jeg vet hvor slitsomt det er og det ble for mye barnepass for min del. Ble utnyttet veldig. Så nå som jeg snart er 40 år vil jeg ha barnefri. 

Men jeg er glad i barn og kan stille opp og komme med gode råd. 

Anonymkode: 93d18...92c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med unntak av de som utdannes på OsloMet så har faktisk ikke barnehagelærere universitetsutdannelse. De går høyskole. Tre år.  I mange barnehager - feks der mitt barn går - har flertallet av foreldrene langt høyere utdannelse enn en treårig bachelor. De har også mer krevende jobber.  Så det er nok langt mellom dem som bøyer seg i støvet av de barnehageansattes vekttall. I dag heter det vel forresten studiepoeng? 
Uansett - det finnes mange flotte barnehagelærere. Men det er fordi de er flinke med barn - i praksis. 

Anonymkode: d13dd...e9c

Flaut å ha slike nedlatende holdninger. 
Syns det er utrolig trist at folk har slike holdninger til dette fagfeltet, det er med på å undergrave mye av den kompetansen pedagogene har. 

Anonymkode: 9f810...9f9

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Flaut å ha slike nedlatende holdninger. 
Syns det er utrolig trist at folk har slike holdninger til dette fagfeltet, det er med på å undergrave mye av den kompetansen pedagogene har. 

Anonymkode: 9f810...9f9

Jeg velger å ikke se det som en nedlatende holdning til bachelorutdanninger, men heller som en respekt for virkelig fagkunnskap.

Anonymkode: d13dd...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg drar til en mannlig gynekolog med soppinfeksjon og han sier at «uff dette er nok ikke noe godt, her får du canesten. Det pleier å hjelpe!» Så sier ikke jeg «Ehh du er mann og aldri hatt soppinfeksjon oppi skjeden, da liker jeg ikke motta noen råd fra deg» Jeg stoler jo på at denne mannen har kunnskap nok til å behandle meg selv om han ikke har en vagina fordi han har utdannelse til å forstå seg på jente tisser og slikt. Nei det får være nok med utdannelse og praksis. Trenger ikke oppleve alt selv for å gi råd. Hadde vært fryktelig vondt om en ambulansearbeider skulle ha følt alle skadene hen rykker ut til på kroppen!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Med unntak av de som utdannes på OsloMet så har faktisk ikke barnehagelærere universitetsutdannelse. De går høyskole. Tre år.  I mange barnehager - feks der mitt barn går - har flertallet av foreldrene langt høyere utdannelse enn en treårig bachelor. De har også mer krevende jobber.  Så det er nok langt mellom dem som bøyer seg i støvet av de barnehageansattes vekttall. I dag heter det vel forresten studiepoeng? 
Uansett - det finnes mange flotte barnehagelærere. Men det er fordi de er flinke med barn - i praksis. 

Anonymkode: d13dd...e9c

Oi bra jobba: «jeg er så mye mer smartere en disse høyskole utdannede folka. Tihihihi jeg har universitetsutdannelse og en mye mer krevende jobb en de som passer barna mine» Jeg blir flau på dine vegne. Og hva faen er galt med høyskoleutdanning? 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Patetisk. Ingen barn kommer med bruksanvisninger, så nytter ikke følge boka😂 Lærer til barnet mitt prøvde en gang å nå igjennom til barnet på en pedagogisk måte, men måtte krype til korset og ringe meg. Da løsnet det. 

På lik linje forstår jeg frustrasjon fra foreldre der de blir fratatt ungene til barnevernet av en nyutdannet 22 åring...

I tilfeller man ber om råd er saken såklart annerledes. 

Anonymkode: 72781...336

Nå er det faktisk dommere med relativt mange år på skole og erfaring som fratar foreldre omsorg, ikke barnevernet. 

Men klart, lettere å skylde på de som er det nærmeste leddet!

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Med unntak av de som utdannes på OsloMet så har faktisk ikke barnehagelærere universitetsutdannelse. De går høyskole. Tre år.  I mange barnehager - feks der mitt barn går - har flertallet av foreldrene langt høyere utdannelse enn en treårig bachelor. De har også mer krevende jobber.  Så det er nok langt mellom dem som bøyer seg i støvet av de barnehageansattes vekttall. I dag heter det vel forresten studiepoeng? 
Uansett - det finnes mange flotte barnehagelærere. Men det er fordi de er flinke med barn - i praksis. 

Anonymkode: d13dd...e9c

Hjelper lite med den flotte, høye universitetsutdannelse din når det ikke retter seg mot barn og oppvekstvilkår gitt :ler:

Har gjennom flere år i bhg møtt advokater og leger som er fullstendig ubrukelig med barna sine og har 0 forståelse for hvorfor grensesetting og tydelige rammer er viktig for barn.

Men hva vet jeg, jeg har jo bare en bachelor fra høyskolen!

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg velger å ikke se det som en nedlatende holdning til bachelorutdanninger, men heller som en respekt for virkelig fagkunnskap.

Anonymkode: d13dd...e9c

Er en bachelorgead fra universitet viktigere eller bedre enn en bachelorgrad fra høyskole? 

Nå er det faktisk de siste årene blitt flere og flere bhhlærerutdanninger som er kommet under universitet, bl.a universitetet i sørøst Norge 

Hjelp for et snobberi

Anonymkode: 74082...359

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humle Brumle skrev (13 minutter siden):

Hvis jeg drar til en mannlig gynekolog med soppinfeksjon og han sier at «uff dette er nok ikke noe godt, her får du canesten. Det pleier å hjelpe!» Så sier ikke jeg «Ehh du er mann og aldri hatt soppinfeksjon oppi skjeden, da liker jeg ikke motta noen råd fra deg» Jeg stoler jo på at denne mannen har kunnskap nok til å behandle meg selv om han ikke har en vagina fordi han har utdannelse til å forstå seg på jente tisser og slikt. Nei det får være nok med utdannelse og praksis. Trenger ikke oppleve alt selv for å gi råd. Hadde vært fryktelig vondt om en ambulansearbeider skulle ha følt alle skadene hen rykker ut til på kroppen!

Dårlig eksempel. Her skriver du jo at du drar til gynekolog for å få hjelp med soppinfeksjonen din. Da er det en selvfølge at han kommer med råd til behandling av dette.     Noe helt annet ville det vært om du gikk til gynekolog for å få behandling for soppinfeksjon, og så rådet han deg til å barbere leggene. Og det er vel en bedre parallell til det som diskuteres i denne tråden - nemlig råd man ikke har bedt om/fra en som ikke er den beste til å uttale seg.

Anonymkode: d13dd...e9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dårlig eksempel. Her skriver du jo at du drar til gynekolog for å få hjelp med soppinfeksjonen din. Da er det en selvfølge at han kommer med råd til behandling av dette.     Noe helt annet ville det vært om du gikk til gynekolog for å få behandling for soppinfeksjon, og så rådet han deg til å barbere leggene. Og det er vel en bedre parallell til det som diskuteres i denne tråden - nemlig råd man ikke har bedt om/fra en som ikke er den beste til å uttale seg.

Anonymkode: d13dd...e9c

Du mener at en bhglærer, som har 3 år med pedagogiske studier og erfaring med å jobbe med barn, ikke er den beste til å uttale seg? 

Hvem er det da, mener du? Helsesøstre har mindre formell utdannelse sånn sett, lærere retter seg ikke mot barnhagealder

Anonymkode: 74082...359

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...