Gå til innhold

Er så misunnelig på uføre at jeg vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. 

Jo, jeg så akkurat årlig utvikling på det. Kan se om jeg finner det.

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg så akkurat årlig utvikling på det. Kan se om jeg finner det.

Anonymkode: 2bd28...006

Fra 2013 til 2019 har KPI økt med 15,5%. I samme tidsrom er grunnbeløpet økt med 18,59%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 minutter siden):

Fra 2013 til 2019 har KPI økt med 15,5%. I samme tidsrom er grunnbeløpet økt med 18,59%.

Men man har ikke fått noen reell lønnsøkning.

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men man har ikke fått noen reell lønnsøkning.

Anonymkode: 2bd28...006

Bare en liten. Altså er det som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Da kan man vel gå ned i stilling. :)
Vipps har man tid man kan bruke på andre ting.

Anonymkode: 2bd28...006

Ja, det er jo standardsvaret for alle som har en stilling som ikke innebærer individuelle arbeidsoppgaver/der man har vakter. For en del av oss er det ikke slik, man har individuelle arbeidsoppgaver som må bli gjort innen en viss tid, f. eks. prosjektoppgaver eller en eller annen form for selvstendig leveranseansvar. Det er ofte uforenlig med å jobbe deltid. Og arbeidsmarkedet er ikke slik at man bare får kastet andre typer jobber etter seg i bransjer man ikke har jobbet i før. 

Anonymkode: f8829...04a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er jo standardsvaret for alle som har en stilling som ikke innebærer individuelle arbeidsoppgaver/der man har vakter. For en del av oss er det ikke slik, man har individuelle arbeidsoppgaver som må bli gjort innen en viss tid, f. eks. prosjektoppgaver eller en eller annen form for selvstendig leveranseansvar. Det er ofte uforenlig med å jobbe deltid. Og arbeidsmarkedet er ikke slik at man bare får kastet andre typer jobber etter seg i bransjer man ikke har jobbet i før. 

Anonymkode: f8829...04a

Drn fagforening som begynner å kjempe mot ufrivillig heltid(ikke 6-timersdag) skal i allefall få mitt medlemskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 13.22):

Du vet åpenbart ikke hvordan det er å være kronisk syk!

Anonymkode: 8e6f9...135

Enkelte finner bare på psykiske greier som ikke kan motbevises hvis de har gjort hjemmeleksa si. Lett å bli uføretrygdet, har en kompis som har ordna seg med det. Skulle gjort det selv også om jeg ikke allerede var finansielt uavhengig på et høyere nivå.

Anonymkode: 2a38e...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ferdig med å håne nå,eller blir hverdagen din bedre av å rakke ned på andre?

Anonymkode: eb55d...92c

Håne? Jeg forundres bare av det konstante byttesnakket ang dette hele tiden. All den tid folk vet dette er umulig.

Eller var dette et forsøk på å påstså at jeg "hetser" uføre?

 

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, de slipper jo å slite med kroppen.

MEN - de blir jo like stigmatisert, mister like mange venner (sikkert flere enn oss reelle syke...), må forsvare seg like mye mot NAV som ikke tror på deg (i tillegg overbevise leger som ikke tror på deg siden du faker), må slite like mye med at NAV ut av det blå nekter deg AAP så du må på sosialen og tigge, må dra hit og dit til uendelig, gørrkjedelige ofte smertefulle legeutredninger, mange behandlinger og arbeidstiltak.

Men noen liker kanskje skammen som følger med det å være på AAP eller uføretrygd ...

Anonymkode: 2bd28...006

Om disse stignatiseres, tror jeg de gir blaffen i. De er ute etter livslang ytelse uten å trenge å løfte en finger eller ha en bekymring ang arbeid noensinne mer.

Anonymkode: 3fa4f...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

... For ikke å snakke om dårligere økonomi. Men det nytter visst ikke å argumentere for, siden noen synes vi på uføretrygd lever fett 😅

Anonymkode: 2bd28...006

En kan ha god utbetaling på uføretrygd, om en tilrettelegger for dette. Snyltere kan jo nettopp det, de reelle uføre ikke i det hele tatt. Eller i svært liten grad.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei de på uføretrygd lever ikke fett i det hele tatt. Jeg får 32 000,- utbetalt i mnd. Jeg har råd til huslån, bil og alt sammen og sitter fortsatt med penger igjen etter alt er betalt. Det gjør ikke en som er ufør. Så jeg misunner dem absolutt ikke.

Anonymkode: ead3b...5e4

Klart du ikke gjør. Du liker sannsynligvis å jobbe. En snylter vil unngå dette for enhver pris, og syns h*n vinner i lotto ved å få trygd.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får rundt 60 % av lønna min fra NAV, noe mer pga forsikring (hadde ikke så god forsikring, men får noe).

MEN ... lønna fra NAV står omtrent på stedet hvil. Alle andre følger jo normal lønnsutvikling. Så en ok uføretrygd i dag er elendig om noen år...

Anonymkode: 2bd28...006

Uføretrygd følger selvsagt også normal lønnsutvikling.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har økt svært lite. Tror det var mindre økning enn vanlig under denne regjeringen. Er på lavere nivå nå enn på mange år.

Anonymkode: 2bd28...006

Du må lese deg opp på dette. Trygd har alltid økt mer enn KPI, samme som lønn.

At folk ikke vet dette, er skremmende.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men man har ikke fått noen reell lønnsøkning.

Anonymkode: 2bd28...006

Trygd øker som sagt ekvivalent med lønnsutviklingen. Om det du påstår hadde stemt, hadde heller ikke lønnsmottakere fått økt kjøpekraft.

Det vet man med sikkerhet at de har fått.

Anonymkode: 3fa4f...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du må lese deg opp på dette. Trygd har alltid økt mer enn KPI, samme som lønn.

At folk ikke vet dette, er skremmende.

Anonymkode: 3fa4f...518

Jeg snakker om lønnsforhøyelse. De fleste øker i lønn mer enn hva man gjør på uføretrygd. Gjelder sikkert ikke alle yrker ... men mange. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du må lese deg opp på dette. Trygd har alltid økt mer enn KPI, samme som lønn.

At folk ikke vet dette, er skremmende.

Anonymkode: 3fa4f...518

Jeg så en utvikling hvor lite uføretrygd hadde økt med denne regjeringen kontra under de røde. Var stor forskjell. 

Anonymkode: 2bd28...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg så en utvikling hvor lite uføretrygd hadde økt med denne regjeringen kontra under de røde. Var stor forskjell. 

Anonymkode: 2bd28...006

Det rødgrønne flertallet gikk til valg på reell økning av uføretrygden, noe de gjorde i form av økning av grunnbeløpet. Den reelle økningen ble avsluttet før 2013 da selv de forsto at det ikke er forsvarlig å øke for mye.

En konsekvens av dette var at mange mistet rett til dagpenger, noe som bidro til å finansiere økning i f.eks uføretrygd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vær så grei å overta hverdagene mine du. Her har jeg også smerter 24/7 hele året, men de har jeg ikke tid til å fokusere på. Og før dere dømmer, så ble jeg ufør etter at jeg fikk barn.

Å kunne regulere hverdagen som en vil, høres ut som et luksusliv jeg drømmer om. Men i min hverdag lar det seg ikke gjøre. Å ta en tur til legen, som anbefalte behandlingsopphold for meg, er helt urealistisk.

Her er jeg en god del hos leger, både fastlege og leger på sykehus i forhold til henne. Ja hun har et handicap, som krever endel organisering. Her er det til tider mye timeavtaler i forhold til henne å holde styr på.

Så i forhold til min egen helse, så hadde jeg ikke hatt mulighet til å jobbe. Jeg er helt alene med henne.

Anonymkode: c40fb...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Håne? Jeg forundres bare av det konstante byttesnakket ang dette hele tiden. All den tid folk vet dette er umulig.

Eller var dette et forsøk på å påstså at jeg "hetser" uføre?

 

Anonymkode: 3fa4f...518

Hets/hån kall det hva du vil,’men det virker veldig sånn når du må kommentere hver gang noen skriver sin historier og sier at de gledelig bytter ut sine liv.

Anonymkode: eb55d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...