Gå til innhold

Autisme og flere barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lillehavfruen skrev (3 timer siden):

Man kan da ikke bruke kk som kilde.. 

Hvorfor ikke?

Anonymkode: ac22d...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vår er 7 år og fikk nettopp diagnose «barneautisme». Går i vanlig klasse, ligger bedre an faglig enn snittet og har venner. 

Har ikke inntrykk av at diagnosen endres før om endel år før det eventuelt er ingenting, eller Asperger eller noe sånt. 

Diagnosen kom liksom mer ifbm skolestart og at de tenkte en ekstra ressurs i klassen var greit mtp skoleårene i tilfelle det utvikler seg mer.

Vi velger å holde diagnosen for oss selv, merker stor holdningsendring hos den ene vi fortalte det til i familie. Plutselig blir liksom «alt» diagnose, mens det 5 minutter før du har sagt noe er som normalt. 

Mye katastrofeantakelser i denne tråden og, ser jeg. 

Anonymkode: 66743...051

Hvorfor fikk hn barneautisme-diagnosen? Er det ikke sånn at det er en diagnose man gjerne får hvis man har autisme-symptomer før fylte 3 år? :) 

Anonymkode: ac22d...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/22/2020 at 11:13 AM, AnonymBruker said:

Det var da ganske stygt sagt. Jeg har ett barn med autisme og ett uten. Både får kjærlighet, omsorg og oppfølging. At friske søsken LIDER av en som har autisme er ikke alltid tilfelle. Hos oss støtter og elsker alle familiemedlemmer hverandre.

Anonymkode: 35bef...ae0

Jeg har jobbet i en stilling hvor jeg hadde det priviligiet at barn betrodde seg til meg. Dette med søskenforhold der ett søsken har en diagnose var alltid mer sammensatt enn det foreldre ville innrømme. Diagnosebarnet fikk mer tid og var ofte den som styrte rutiner og dynamikk i hele familien. Enkelte aktiviteter ble umulige. De føler ofte også at foreldrene bryr seg mer om diagnosebarnet, men vil ikke at foreldrene skal få ekstra belastning ved å vite at de har det vanskelig. 

Anonymkode: 138fb...6e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem er det som definerer livet til en annen familie og ikke minst et barn "et mareritt"? Er det deg som definerer det? Eller er det barnet som har sagt at livet er et mareritt og at h*n skulle ønske at h*n aldri ble født?

Anonymkode: 35bef...ae0

Ikke meg du siterer. Men jeg kjenner til mange faktisk. Det er tungt å vokse opp med en autistisk søsken.

Anonymkode: ac22d...a87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har to barn med autisme, og jeg ser hvor utrolig mye hun sliter som eneforsørger.

Det gjør at kona og jeg vegrer oss for å få egne barn.

Anonymkode: 2d093...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor fikk hn barneautisme-diagnosen? Er det ikke sånn at det er en diagnose man gjerne får hvis man har autisme-symptomer før fylte 3 år? :) 

Anonymkode: ac22d...a87

Ingen diagnose her før fylte 6. Og da ble den endelig satt mest for å sikre ressurs videre i skolen fra barnehage. Små symptomer var der fra forsinket motorisk utvikling, men barnet tok alltid OK igjen. Og noe på det sosiale, men har alltid hatt venner osv. 

Fikk inntrykk av at det var en «paraply»diagnose på et svært bredt spekter - noen falt etterhvert utenfor, forble i samme «kategori», utviklet mer eller kanskje man ser det gjelder Asperger etterhvert.

Hos oss er det snakk om så høytfungerende man kommer får jeg litt inntrykk av 🤷‍♀️ De blir iallefall alltid positivt overrasket over utvikling så langt.

Så skal vi ikke ha komtskt igjen med BUP med mindre noe endrer seg de første årene egentlig. Med mindre vi vil. 

Anonymkode: 66743...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har jobbet i en stilling hvor jeg hadde det priviligiet at barn betrodde seg til meg. Dette med søskenforhold der ett søsken har en diagnose var alltid mer sammensatt enn det foreldre ville innrømme. Diagnosebarnet fikk mer tid og var ofte den som styrte rutiner og dynamikk i hele familien. Enkelte aktiviteter ble umulige. De føler ofte også at foreldrene bryr seg mer om diagnosebarnet, men vil ikke at foreldrene skal få ekstra belastning ved å vite at de har det vanskelig. 

Anonymkode: 138fb...6e1

Jo....men de som betrodde seg hadde nok søsken nettopp i kategorien «utfordrende». 

Ikke representativ for ALLE. 

Anonymkode: 66743...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jo....men de som betrodde seg hadde nok søsken nettopp i kategorien «utfordrende». 

Ikke representativ for ALLE. 

Anonymkode: 66743...051

Nei, sannsynligvis kun gjeldende for dem med søsken med spesielle behov, det være seg autisme eller noe annet 

Anonymkode: 138fb...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillehavfruen skrev (5 timer siden):

Man kan da ikke bruke kk som kilde.. 

Kilden er en bok... 

 

Hun er aktuell med boken «Den største gaven» hvor vi får innblikk i hvordan hverdagen er i familier med barn som har autismespektervansker. Historiene er basert på intervjuer med barn med autisme og deres søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (På 22.11.2020 den 17.10):

Ja men aspergere har normalt språk og normal intelligens!

Anonymkode: 1d1fb...1db

Det har mitt barn med barneautisme også. Hva vil du frem til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra

Jeg har forøvrig bare ett barn. Det tok enormt med tid, energi og kamper for å få rett hjelp. Diagnosen kom alt for sent fordi en annen diagnose overskygget barneautismen. 

Det var mye beskyldninger i oppveksten fra diverse instanser om hvorfor han var "slik han var", uten at noen ville høre på meg som helt tydelig så de klare tegnene. 

Det ble til slutt levert inn klage til fylkesmannen, og vi ble hørt, men kunne ikke bevises betydelig skade så ingen erstatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke meg du siterer. Men jeg kjenner til mange faktisk. Det er tungt å vokse opp med en autistisk søsken.

Anonymkode: ac22d...a87

Kanskje det. Men er det så tungt at disse menneskene ville heller valgt å ikke bli født i det hele tatt? 

Livet er ikke alltid lett, idyllisk og perfekt. Det er forskjellige mennesker og forskjellige familier i verden. At noen mener at slike barn burde ikke bli født i det hele tatt eller at disse familiene ikke burde få flere barn minner meg om nazisme. Det er skummelt at mange har sånne holdninger. Det er skummelt at noen mener at de kan definere hvem sitt liv er verdt å leve. 

Anonymkode: 35bef...ae0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsebæra skrev (34 minutter siden):

Det har mitt barn med barneautisme også. Hva vil du frem til? 

Har nå forstått at alle under 3år får diagnosen Barneautisme.

Anonymkode: 1d1fb...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har nå forstått at alle under 3år får diagnosen Barneautisme.

Anonymkode: 1d1fb...1db

Jeg tror det vanker en stor misforståelse om at barneautisme er en tyngre diagnose innenfor spekteret. Jeg har også trodd det hele tiden frem til nå :) 

Anonymkode: ac22d...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsebæra
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har nå forstått at alle under 3år får diagnosen Barneautisme.

Anonymkode: 1d1fb...1db

Njei, symptomene må ha vært tilstede før fylte tre år. Men det var ikke det reagerte på. 

Jeg reagerte på at du (?) mente aspbergere hadde normalt språk og intelligens. Det har mitt barn og, og han har barneautisme. Spekteret er stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, sannsynligvis kun gjeldende for dem med søsken med spesielle behov, det være seg autisme eller noe annet 

Anonymkode: 138fb...6e1

Det er viktig å tenke på confirmation bias også. Var de der fordi det var ekstra fokus på søskenet akkurat da, eller var det i en normal setting? Ble alle spurt, eller bare noen få? Det er mange ting som vil spille inn på svarene du får. Hvis jeg snakker med en venninne på kafé, kan jeg ha det ganske fint. Snakker jeg med psykologen på sykehuset fordi jeg er inne til opphold med barnet mitt og alt føles veldig tøft og utenom normalen, så får selvsagt han helt andre svar. 😊

Anonymkode: 98a83...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som er lavtfungerende og lav intelligens, har gjerne diagnosen psykisk utviklingshemmet i tillegg

Anonymkode: 7dca6...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kanskje det. Men er det så tungt at disse menneskene ville heller valgt å ikke bli født i det hele tatt? 

Livet er ikke alltid lett, idyllisk og perfekt. Det er forskjellige mennesker og forskjellige familier i verden. At noen mener at slike barn burde ikke bli født i det hele tatt eller at disse familiene ikke burde få flere barn minner meg om nazisme. Det er skummelt at mange har sånne holdninger. Det er skummelt at noen mener at de kan definere hvem sitt liv er verdt å leve. 

Anonymkode: 35bef...ae0

Nei. 

Poenget er at om du med viten og vilje vet at du er bærer av et gen som kan gi et barn utfordringer som gjør at de kan få et liv der de er dømt til å ha hjelp resten av livet, som er egoistisk ovenfor barnet. 

Det er barnet som fødes med dårligere odds og forutsetninger. 

Hva når dere dør? Og ungen kanskje ikke klarer seg selv? Søsken som blir opptatt med egne liv og barn. 

Poenget er ikke "utrydde" noen.

Det er å ikke la et uskyldig barn muligens utsettes for et liv med potensiell mobbing, utfrysing, depresjon og hele livet føle at de ikke passer inn noen steder. 

Endret av WhisperingWind
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Stimming?

Anonymkode: 66743...051

Former for selvstimulering. 

Anonymkode: f746f...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det er viktig å tenke på confirmation bias også. Var de der fordi det var ekstra fokus på søskenet akkurat da, eller var det i en normal setting? Ble alle spurt, eller bare noen få? Det er mange ting som vil spille inn på svarene du får. Hvis jeg snakker med en venninne på kafé, kan jeg ha det ganske fint. Snakker jeg med psykologen på sykehuset fordi jeg er inne til opphold med barnet mitt og alt føles veldig tøft og utenom normalen, så får selvsagt han helt andre svar. 😊

Anonymkode: 98a83...bdd

Jeg tror uansett at det viktigste for de "friske" søsknene er at foreldrene tør være ærlige med seg selv at dette kan være et problem. 

Mitt inntrykk er at mange foreldre tror friske søsken blir supermennesker som aldri opplever frustrasjon, mens virkeligheten er at de ikke har samvittighet til å vise denne. Autisme er "usynlig" og mer abstrakt å forstå enn en gipset fot, derfor skjønner ikke alltid søsken helt hvorfor den ene for mer oppmerksomhet eller tas mer hensyn til. 

Men, selvsagt. Det er nok kun de jeg har snakket med som følte på frustrasjon og behov for å bli sett av foreldrene. 

Anonymkode: 138fb...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...