Gå til innhold

Autisme og flere barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I store trekk ble jeg behandlet som en ressursvak udugelig mamma og med så lite respekt at jeg ble brutt ned psykisk, det har fått konsekvenser for senere liv. Jeg har også blitt påført "hendelser" som er så alvorlige at jeg er redd for og ikke å bli trodd, vil ikke fortelle om det her inne. Vurderer anmeldelse&rettsak,

Har blitt eldre og forstått hvor  dyktig jeg er med barn som har spesielle behov, det hører til at jeg samtidig fikk en ledende stilling  ( for barn )/tro det den som kan ) samtidig som jeg ble gransket opp og ned av bv. Det var surralistisk.

Min sønn har klart seg veldig bra, de som skulle hjelpe han (oss ) kalte han en klovn uten empati, de tok skammelig FEIL.

:hjerte:Mine tanker og respekt går til alle foreldre som kjemper for barn på autismespekteret.:hjerte:

 

Anonymkode: 8fa8c...bbd

Takk for svar. Jeg tror på deg. Det er viktig å dele erfaringer, for det er flere som opplever det samme. Disse foreldrene tror de er helt alene, men de er egentlig ikke det. Selv måtte vi til slutt flytte fra landet for å få hjelp som barnet trengte. Vi ble behandlet på en totalt uforståelig og uforsvarlig måte i Norge, det var helt forferdelig og en veldig traumatisk opplevelse. 

Anonymkode: 35bef...ae0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WhisperingWind
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da ganske stygt sagt. Jeg har ett barn med autisme og ett uten. Både får kjærlighet, omsorg og oppfølging. At friske søsken LIDER av en som har autisme er ikke alltid tilfelle. Hos oss støtter og elsker alle familiemedlemmer hverandre.

Anonymkode: 35bef...ae0

Skrev ikke alle. Men det er ufattelig mange av dem der foreldrene ikke aner hvordan de har det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for svar. 

Var bare ute etter å få svar på noe jeg lurte på, det var ikke meningen å provosere eller noe slikt. 

Anonymkode: 5c68e...7a4

Neida 😃 Mente bare at det er tull og ikke noe sannhet i det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg tror på deg. Det er viktig å dele erfaringer, for det er flere som opplever det samme. Disse foreldrene tror de er helt alene, men de er egentlig ikke det. Selv måtte vi til slutt flytte fra landet for å få hjelp som barnet trengte. Vi ble behandlet på en totalt uforståelig og uforsvarlig måte i Norge, det var helt forferdelig og en veldig traumatisk opplevelse. 

Anonymkode: 35bef...ae0

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er mer kunnskap om autisme og hva som egentlig foregår i fagmiljøene, det er så mange som ikke får skikkelig hjelp.

Jo tidligere intervensjon jo bedre, det er ikke nok med "bare en dagtavle"! Hvorfor har de ikke spesialbarnehager for barn på autismespekteret? jeg vet andre barn med spesielle behov får tilbud om spesialbarnehager, men barn på autismespekteret, hva får de? ekstra støttepedagog, noe som er flott , men ofte har ikke de tilstrekkelig kompetanse eller nok tid til nok intensiv trening, i tidlige barndomsår er slikt utrolig viktig.

Jeg tror det er flere foreldre som opplever det samme, det er en stille sorg og noe som ikke snakkes så mye om, diagnosen autisme finner jeg tabubalagt og hysj hysj, det er ikke riktig. Det er mange barn som fortjener bedre hjelp og støtte, og familier skal ikke bli stigmatiserte fordi de fikk et barn med autisme. Ennå er det slik at jeg avogtil går med tanker som "min egen feil".. skal jeg personlig ta på meg skylden for at mitt barn ble født med autisme?

Anonymkode: 8fa8c...bbd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WhisperingWind skrev:

Poenget er at du IKKE VET hva neste barn kan få. Autismespekteret er enormt. At en får mildere versjon betyr ikke at neste også får det. 

Blir rene lotteriet. 

Vet om en som fikk 3(!) barn, alle på forskjellige sider av spekteret. 

Det er ikke verdt det i mine øyne, å føde barn som man vet fra dag én vil ha ekstra utfordringer. 

Autisme er ikke noe noen vil ha. Mange barn med autisme, Asperger eller ei, sliter gjennom hele livet. Mange blir deprimerte og ufør. 

Jeg sier ikke at barn og mennesker med autisme ikke skal fortjene liv. 

Men jeg som mor hadde aldri utsatt enda et barn for de utfordringene når jeg VET det er en sjanse for at neste barn også kan få autisme. 

Livet er hardt, jævlig og brutalt nok som det er. Jeg vil ikke påføre et ufødt barn den ekstra påkjenningen. 

Jeg har vært nok rundt foreldre med et og flere barn med autisme og det er ikke noe vakkert eller idyllisk. 

Det er slitne foreldre, brutte ekteskap, barn som sliter og konstant sorg og bekymringer. 

Det er ikke SoMe vakkert. Det er krig hver jævla dag. 

 

Det har jeg full forståelse for når det er så ille, da hadde jeg ikke turt. 

Men barn kan og få andre alvorlige sykdommer, har jo det også i perspektiv. 

Jeg har og familie med barn i autismespekter - 1 av 3 barn. Det fungerer fint, problemet er stort sett at dette barnet aldri fikk oppfølging fra tidlig alder.

Mitt barn har diagnosen «barneautisme», veldig høytfungerende. Vi har faktisk ingen utfordringer med det til nå. 

Så i VÅRT tilfelle hadde jeg turt. Vi har sluppet ganske lett unna, godt mulig diagnosen faller bort om det fortsetter som nå. 

Det er ikke en diagnose mange i vår familie har, og de som mistenkes men aldri fikk noe diagnose er i full jobb osv - nettverk etc. 

Så det er variasjoner.

Anonymkode: 66743...051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne med et barn med autisme, som har snakket om dette lenge. Hun sliter med å bestemme seg. Barnet er 5 år nå, og de fleste utfordringene de har hatt har roet seg veldig. Jeg tipper det ikke blir et barn til, men jeg tror hele familien hadde hatt mange fordeler av å få et søsken, og det søskenet hadde ikke blitt tilsidesatt og nedprioritert, det vet jeg. 

Anonymkode: 9ae6e...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er høyt fungerende? D emå vel ha syntomer likevel?

Anonymkode: 88ccf...38f

Ja, men de trenger ikke å ha merkbare sosiale problemer. Mitt største problem i livet har alltidt vert endringer i sanseintrykkene og motorikken. Det var aldri mistenke om autisme på meg, før jeg var 26.  Jeg fikk mange venner og behersket det sosiale spillet godt nok til å ikke bli oppfattet som svakt fungerende sosialt. 

Å være meg, er omtrent som å alltid være litt full minus nedsatt dømmekraft og oppstemthet.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg full forståelse for når det er så ille, da hadde jeg ikke turt. 

Men barn kan og få andre alvorlige sykdommer, har jo det også i perspektiv. 

Jeg har og familie med barn i autismespekter - 1 av 3 barn. Det fungerer fint, problemet er stort sett at dette barnet aldri fikk oppfølging fra tidlig alder.

Mitt barn har diagnosen «barneautisme», veldig høytfungerende. Vi har faktisk ingen utfordringer med det til nå. 

Så i VÅRT tilfelle hadde jeg turt. Vi har sluppet ganske lett unna, godt mulig diagnosen faller bort om det fortsetter som nå. 

Det er ikke en diagnose mange i vår familie har, og de som mistenkes men aldri fikk noe diagnose er i full jobb osv - nettverk etc. 

Så det er variasjoner.

Anonymkode: 66743...051

Er det noen spesiell grunn til at barnet med barneautisme er høytfungerende? Noen form for hjelp barnet har fått? Har bare aldri hørt om noen med barneautisme som er høytfungerende :) 

Anonymkode: ac22d...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, flygefisk1 skrev:

det går fint an  å få et nytt barn når barnet med autisme er ungdom, og dermed klarer seg mer på egenhånd.

Barnet mitt fungerte relativt greit - sett utenfra - fram til hun ble undom. Det er nå det er vanskelig, det er nå hun kjenner på depresjon og at hun er utenfor, det er nå hun føler at det ikke er noen fremtid og at hun ser at andre friske mennesker rundt henne klarer og tåler og fungerer så mye bedre enn henne. 

Før helgen var hun så lykkelig fordi hun ikke hadde hatt angst på flere dager og følte at endelig var det fint å leve igjen, og så kom angsten tilbake i går og hun datt helt sammen igjen. 

Det er mer utfordrende med angst, depresjon og alt som er knyttet til autisme når puberteten kommer i tillegg. Jeg er veldig glad for at jeg bare har henne å ta vare på nå, yngre søsken hadde vært et mareritt i denne alderen. 

Anonymkode: 5c68e...7a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg full forståelse for når det er så ille, da hadde jeg ikke turt. 

Men barn kan og få andre alvorlige sykdommer, har jo det også i perspektiv. 

Jeg har og familie med barn i autismespekter - 1 av 3 barn. Det fungerer fint, problemet er stort sett at dette barnet aldri fikk oppfølging fra tidlig alder.

Mitt barn har diagnosen «barneautisme», veldig høytfungerende. Vi har faktisk ingen utfordringer med det til nå. 

Så i VÅRT tilfelle hadde jeg turt. Vi har sluppet ganske lett unna, godt mulig diagnosen faller bort om det fortsetter som nå. 

Det er ikke en diagnose mange i vår familie har, og de som mistenkes men aldri fikk noe diagnose er i full jobb osv - nettverk etc. 

Så det er variasjoner.

Anonymkode: 66743...051

Men du vet jo ikke om det neste barnet skulle bli like velfungerende om det også hadde fått autisme diagnose. 

Det er DET jeg hadde bekymret meg for. Hva om neste er nonverbal, trenger spesialskole, får tilleggsdiagnose, skolevegring, ikke kan være et øyeblikk alene uten tilsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen spesiell grunn til at barnet med barneautisme er høytfungerende? Noen form for hjelp barnet har fått? Har bare aldri hørt om noen med barneautisme som er høytfungerende :) 

Anonymkode: ac22d...a87

Hun mener vel at barnet er høytfungerende uten at det har sammenheng med barneautisme diagnosen. 

Barneautisme er uansett bare at symptomene viste seg i barnehage alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Hun mener vel at barnet er høytfungerende uten at det har sammenheng med barneautisme diagnosen. 

Barneautisme er uansett bare at symptomene viste seg i barnehage alder. 

Så det betyr ikke at det er den tyngste diagnosen? Har alltid trodd det :)

Anonymkode: ac22d...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så det betyr ikke at det er den tyngste diagnosen? Har alltid trodd det :)

Anonymkode: ac22d...a87

Nei. Barneautisme er bare tidlig diagnose/symptomer. Derav barne autisme. 

Alt er autisme. Selv Asperger.

De er ikke nødvendigvis høytfungerende. Finnes mange av dem som bor i hjem og er ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En som har asberger kan ta lappen,kan fungere i en vanlig jobb, bo i egen leilighet osv, en som har fått diagnosen barneautisme, vil som voksen måtte ha støtte og veiledning stort sett alltid, beskjed om hver minste ting, feks dusje, rydde, skifte klær, lage mat, bor enten hjemme eller i bofellesskap/institusjon

Anonymkode: 1566c...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ønsket være foreldre til meg. Asperger.  Jeg var var ikke aggressiv eller utagerende,  men veldig krevende med tanke på at jeg var fjern,  distansert,  tok ikke beskjeder,  var et engstelig barn og det perfekte mobbeoffer. Jeg sa sjelden noe.  Jeg var ganske ubrukelig som barn.  Som voksen har jeg både utdanning og jobb i det ordinære arbeidslivet og et meningsfylt liv og helt normalt liv, men det er ikke gitt at jeg skulle klare meg såpass godt  

Anonymkode: de807...c77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En som har asberger kan ta lappen,kan fungere i en vanlig jobb, bo i egen leilighet osv, en som har fått diagnosen barneautisme, vil som voksen måtte ha støtte og veiledning stort sett alltid, beskjed om hver minste ting, feks dusje, rydde, skifte klær, lage mat, bor enten hjemme eller i bofellesskap/institusjon

Anonymkode: 1566c...3cf

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Nei. 

Hva da nei? 

Anonymkode: de807...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva da nei? 

Anonymkode: de807...c77

Til det du skrev. Det er helt feilinformasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Til det du skrev. Det er helt feilinformasjon. 

Nå var det ikke jeg skrev det over. Jeg bare kommenterte fordi jeg synes det ikke kom så tydelig fram om du tenker at folk med asperger (ikke?)  kan fungere normalt,  eller om du er uenig i at de med barneautisme klarer seg. Hvis det er førstnevnte du mener,  kan jeg bare si at jeg til tross for Asperger både har utdanning,  jobb, hus, samboer, strukturert hverdag,  førerkort og et temmelig vanlig  A4 liv 😊 

Anonymkode: de807...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke jeg skrev det over. Jeg bare kommenterte fordi jeg synes det ikke kom så tydelig fram om du tenker at folk med asperger (ikke?)  kan fungere normalt,  eller om du er uenig i at de med barneautisme klarer seg. Hvis det er førstnevnte du mener,  kan jeg bare si at jeg til tross for Asperger både har utdanning,  jobb, hus, samboer, strukturert hverdag,  førerkort og et temmelig vanlig  A4 liv 😊 

Anonymkode: de807...c77

At alle med Asperger ikke er høytfungerende og at barneautisme ikke betyr at en er lavtfungerende. 

Asperger betyr hovedsakelig at en utvikler seg normalt mht språk og motorikk og ofte oppdages senere. 

Barneautisme er at man får symptomer som barn og ofte får diagnosen tidlig. 

Begge parter kan bli både høyt og lavtfungerende for alt er autisme. 

Spørsmålet er hvor på spekteret en ligger😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...