Gå til innhold

Autisme og flere barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

At alle med Asperger ikke er høytfungerende og at barneautisme ikke betyr at en er lavtfungerende. 

Asperger betyr hovedsakelig at en utvikler seg normalt mht språk og motorikk og ofte oppdages senere. 

Barneautisme er at man får symptomer som barn og ofte får diagnosen tidlig. 

Begge parter kan bli både høyt og lavtfungerende for alt er autisme. 

Spørsmålet er hvor på spekteret en ligger😊

Ja ok, da er jeg mer enig. 

Anonymkode: de807...c77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville tatt sjansen på flere barn hvis det er aspergere i slekta men usikker hvis det er tilfeller av barneautisme. Autister blir oppdaget og  får hjelp i skolen nå for tiden.

Anonymkode: 1d1fb...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt sjansen på flere barn hvis det er aspergere i slekta men usikker hvis det er tilfeller av barneautisme. Autister blir oppdaget og  får hjelp i skolen nå for tiden.

Anonymkode: 1d1fb...1db

Asperger er autisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Asperger er autisme. 

Ja men aspergere har normalt språk og normal intelligens!

Anonymkode: 1d1fb...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville tatt sjansen på flere barn hvis det er aspergere i slekta men usikker hvis det er tilfeller av barneautisme. Autister blir oppdaget og  får hjelp i skolen nå for tiden.

Anonymkode: 1d1fb...1db

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Veldig, veldig mange får absolutt ikke nok hjelp på skolen!!!!

Anonymkode: 7133f...f61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det større sannsynlighet for å få en gutt med barneautisme/ Aspergers enn jenter? Venninna mi har to gutter med aspbergers, men jenta har ikke

Anonymkode: 25468...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men aspergere har normalt språk og normal intelligens!

Anonymkode: 1d1fb...1db

Aspergere har verken det ene eller andre mer. Finnes mange med autisme med språk. Og som er intelligent. 

Det er en grunn til at de vil fjerne Asperger diagnosen. Den er misvisende. 

Det finnes mange med Asperger som bor i boliger, er ufør eller må bo hjemme. Og det finnes mange med autisme som klarer seg fint alene. 

Asperger er på Autismespekteret. 

Alt er autisme. 

Hvor en havner på spekteret betyr med en om det kalles det ene eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det større sannsynlighet for å få en gutt med barneautisme/ Aspergers enn jenter? Venninna mi har to gutter med aspbergers, men jenta har ikke

Anonymkode: 25468...6c2

De jeg kjenner med autisme er jentebarn. Sjansen vil jeg tro er 50/50.

Anonymkode: ac22d...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det større sannsynlighet for å få en gutt med barneautisme/ Aspergers enn jenter? Venninna mi har to gutter med aspbergers, men jenta har ikke

Anonymkode: 25468...6c2

Det er flest gutter påvist, men det er mange jenter som aldri får diagnosen fordi de er flinkere å skjule det og speile følelser og omgivelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Det er flest gutter påvist, men det er mange jenter som aldri får diagnosen fordi de er flinkere å skjule det og speile følelser og omgivelsene. 

Ok, men datteren i dette tilfellet har det garantert ikke. 

Anonymkode: 25468...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, men datteren i dette tilfellet har det garantert ikke. 

Anonymkode: 25468...6c2

Men det var ikke det du spurte om. Og du kan garantert ikke vite det nettopp pga det jeg nevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Men det var ikke det du spurte om. Og du kan garantert ikke vite det nettopp pga det jeg nevnte. 

Ok:)

Anonymkode: 25468...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn med autisme og et barn uten autisme. Veldig glad vi fikk 2 barn, de er bestevenner og har stor glede av hverandre!☺️ Jeg kjenner flere med barn med autisme, men ingen av dem har mer enn et autistisk barn.

Anonymkode: df9a2...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi barn med en annen diagnose enn autisme, men som er slik at det er behov for mye omsorg 24/7. Vi ønsker veldig flere barn. Tenker at livet er langt.. Men tror jeg gjerne ville fått to til om mulig, så de hadde støtte i hverandre.

Anonymkode: 98a83...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi barn med en annen diagnose enn autisme, men som er slik at det er behov for mye omsorg 24/7. Vi ønsker veldig flere barn. Tenker at livet er langt.. Men tror jeg gjerne ville fått to til om mulig, så de hadde støtte i hverandre.

Anonymkode: 98a83...bdd

Om omsorgsbehovet er så stort og det neste blir normal så er det et enormt ansvar å putte på et annet menneske. 

Eller hva om det blir enda sterkere pleietrengende? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn med autisme og et barn uten autisme. Veldig glad vi fikk 2 barn, de er bestevenner og har stor glede av hverandre!☺️ Jeg kjenner flere med barn med autisme, men ingen av dem har mer enn et autistisk barn.

Anonymkode: df9a2...e7c

Jeg kjenner flere med flere barn med autisme og med funksjonsfriske søsken som vokser opp i et mareritt med autistiske søsken som ikke takler normale familierutiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Om omsorgsbehovet er så stort og det neste blir normal så er det et enormt ansvar å putte på et annet menneske. 

Eller hva om det blir enda sterkere pleietrengende? 

 

Nå vil jeg kalle barnet vårt normalt da, har bare en funksjonsnedsettelse. Det er uansett ikke søskens ansvar. Vi kan ikke få flere barn etter at jeg ble skadet av sykehuset, jeg sier bare hva jeg ville ønsket. Og jeg tror de aller fleste som vokser opp med søsken som har noe ekstra alt i alt finner mest glede i å ha søsken, tross utfordringene. Kjenner ingen med motsatt syn på det faktisk. Kjenner de som har søsken med PU, CP, Downs. Hun med søsken med PU som jeg tenker til en viss grad kan sammenlignes, har bare søsteren sin, og hun har blitt et varmt og godt menneske som elsker søsteren sin med PU. Kollegaen min som har en bror syntes til tider det var tøft da hun vokste opp (han har veldig alvorlig Downs), men hun er klar på at hun ikke ville vært foruten. Ei annen jeg kjenner med en søster med Downs har til og med valgt og kjempe imot senabort pga søsteren sin.

Kjenner ikke noen med autisme, så jeg skal ikke uttale meg for bastant om hvordan det er og kan være. 

Anonymkode: 98a83...bdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vil jeg kalle barnet vårt normalt da, har bare en funksjonsnedsettelse. Det er uansett ikke søskens ansvar. Vi kan ikke få flere barn etter at jeg ble skadet av sykehuset, jeg sier bare hva jeg ville ønsket. Og jeg tror de aller fleste som vokser opp med søsken som har noe ekstra alt i alt finner mest glede i å ha søsken, tross utfordringene. Kjenner ingen med motsatt syn på det faktisk. Kjenner de som har søsken med PU, CP, Downs. Hun med søsken med PU som jeg tenker til en viss grad kan sammenlignes, har bare søsteren sin, og hun har blitt et varmt og godt menneske som elsker søsteren sin med PU. Kollegaen min som har en bror syntes til tider det var tøft da hun vokste opp (han har veldig alvorlig Downs), men hun er klar på at hun ikke ville vært foruten. Ei annen jeg kjenner med en søster med Downs har til og med valgt og kjempe imot senabort pga søsteren sin.

Kjenner ikke noen med autisme, så jeg skal ikke uttale meg for bastant om hvordan det er og kan være. 

Anonymkode: 98a83...bdd

Mens mange søsken lider med søsken med ekstra utfordringer. 

Vet om mødre med konstant dårlig samvittighet fordi de aldri føler de klarer å gi det de ønsker av tid til det funksjonsfriske barnet fordi barnet med diagnose krever alt. 

Det er ingen fasit her. 

Til syvende og sist må en ta det valget selv, men det er ikke så mye idyll og lykke å ha barn med funksjonshemininger eller funksjonsfriske søsken som mange prøver å fremstille. 

Mange søsken står frem anonymt og sier at de hatet å vokse opp med et søsken med spesielle behov. Uansett hvor glad de måtte være i det. De følte seg aldri sett eller hørt og følte ofte de alltid måtte ofre fordi søskenet krevde alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn med moderat utviklingshemming + autismespekter. Ja, fordi vi kjenner til genetisk årsak, og får derfor genetisk veiledning ved ny graviditet. Sannsynlighet for gjentakelse er 1%. Og andre med barn med samme genfeil har fått friske barn både før og etter, selv uten genetisk veiledning. 

Hadde vi ikke hatt sikker genetisk diagnose? usikker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Mens mange søsken lider med søsken med ekstra utfordringer. 

Vet om mødre med konstant dårlig samvittighet fordi de aldri føler de klarer å gi det de ønsker av tid til det funksjonsfriske barnet fordi barnet med diagnose krever alt. 

Til syvende og sist må en ta det valget selv, men det er ikke så mye idyll og lykke å ha barn med funksjonshemininger eller funksjonsfriske søsken som mange prøver å fremstille. 

 

Nå er vi ganske priviligerte i Norge da, per i dag, det var sannsynligvis annerledes for 40 år siden. Man har blant annet rett på avlastning for barn med utviklingshemming. En ordning som er svært flittig brukt i Norge. 

Jeg har virkelig ikke det inntrykk av at mange søsken lider. Er blitt gjort en del forskning på søsken av barn med funksjonshemmede søsken også, ofte så ønsker de seg litt mer tid med mor og far ja, men de ender også mye oftere opp i omsorgsyrker, og søskenet med funksjonsnedsettelse samler familien. Jeg tror alt i alt at det kan være svært positivt for mange å vokse opp med et funksjonshemmet søsken, så lenge foreldrene også har rom og tid til de funksjonsfriske barna. 

Jo, i vårt tilfelle er det mye lykke å ha barn med funksjonshemninger. Hun lyser opp dagen til alle rundt seg, har en særegen form for humør, og er det blideste barnet i barnehagen. Det er en sorg ja, og det er vanskelig å ikke ha personer rundt en som forstår ja, men det er ikke et forferdelig liv. Jeg føler meg heldig. Vi er super-priviligerte i Norge som legger godt til rette og gir mye hjelp. Det skulle alltid fungert bedre, og man har en lang vei å gå for utviklingshemmede ja, men det er nok mye verre i andre land uten tilsvarende hjelpeordninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...