Gå til innhold

Kan jeg dra på en privatklinikk, få resept uten at fastlegen blir informert eller kan se det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Men da ser det ut som at det kanskje er ett alternativ for meg å bytte fastlege? Hvis jeg bytter fastlege nå og drar til den nye fastlegen. Kan da den nye fastlegen se hva forrige fastlege har gitt ut til meg ? 

Anonymkode: 770f2...d00

Hvorfor så hemmelig? Hva gjør det om han ser det etterpå? 

Fastlegesystemwt nom på plass blant annet fordi folk ikke skal gå fra lege til lege å få for mye medisin feks.....

Anonymkode: 7cedf...dba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så hemmelig? Hva gjør det om han ser det etterpå? 

Fastlegesystemwt nom på plass blant annet fordi folk ikke skal gå fra lege til lege å få for mye medisin feks.....

Anonymkode: 7cedf...dba

Jeg forstår det. Jeg misbruker ingen medisiner. Jeg er ett sånt type menneske som ikke en gang tar Ibux eller Paracet, bare om jeg nærmer meg døden 😂 

men det er veldig gjerne en ting jeg trenger på resept som jeg ikke vil legen min skal få med seg. 
var inne på helsenorge nå og så vidt jeg skjønte så kan jeg blokkere alle andre til å kunne se mine resepter, bortsett fra fastlegen. Naturlig nok. Fastlegen er på en måte «hoved legen», så, ja da ser det ut til at det ikke går. 
 

men hvis jeg bytter lege så kan jeg blokkere nåværende lege fra å se den nye resepten min. Men vet ikke hvor lang tid det tar å få ny lege. Tror det er noen regler for det å. 
 

ts 

Anonymkode: 770f2...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det. Jeg misbruker ingen medisiner. Jeg er ett sånt type menneske som ikke en gang tar Ibux eller Paracet, bare om jeg nærmer meg døden 😂 

men det er veldig gjerne en ting jeg trenger på resept som jeg ikke vil legen min skal få med seg. 
var inne på helsenorge nå og så vidt jeg skjønte så kan jeg blokkere alle andre til å kunne se mine resepter, bortsett fra fastlegen. Naturlig nok. Fastlegen er på en måte «hoved legen», så, ja da ser det ut til at det ikke går. 
 

men hvis jeg bytter lege så kan jeg blokkere nåværende lege fra å se den nye resepten min. Men vet ikke hvor lang tid det tar å få ny lege. Tror det er noen regler for det å. 
 

ts 

Anonymkode: 770f2...d00

Kommer ann på ventelisten. Tror det er 14 dager i byttetid om en annen lege har ledig plass 

Anonymkode: 7cedf...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 000VF000 skrev:

Altså, hvis du tigger piller hos privat lege og du gjør det samme hos fastlegen vil det stå i journalen din at du er pillenarkoman og da får du ikke flere piller.

I tillegg til at farmasøyten får varsel om dette når en medisin skal hentes ut, der pasienten har overskredet antall ganger hn kan hente ut medisinen.

Anonymkode: 2c28f...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det. Jeg misbruker ingen medisiner. Jeg er ett sånt type menneske som ikke en gang tar Ibux eller Paracet, bare om jeg nærmer meg døden 😂 

men det er veldig gjerne en ting jeg trenger på resept som jeg ikke vil legen min skal få med seg. 
var inne på helsenorge nå og så vidt jeg skjønte så kan jeg blokkere alle andre til å kunne se mine resepter, bortsett fra fastlegen. Naturlig nok. Fastlegen er på en måte «hoved legen», så, ja da ser det ut til at det ikke går. 
 

men hvis jeg bytter lege så kan jeg blokkere nåværende lege fra å se den nye resepten min. Men vet ikke hvor lang tid det tar å få ny lege. Tror det er noen regler for det å. 
 

ts 

Anonymkode: 770f2...d00

Hvorfor er det så viktig at legen ikke ser medisinen? Vedkommende har uansett taushetsplikt og begynner du å blokkere folk på helsenorge så vekker du bare mistanke.

Anonymkode: 2c28f...2f6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fasitsvar her, men jeg vil anta at fastlegen din kan se legemidlene du får utskrevet grunnet følgende: Legemidler kan påvirke hverandre, samt gi bivirkninger. Av den grunn skal mange legemidler ikke kombineres. Det er derfor viktig for en lege å vite hvilke medisiner du bruker/har brukt, for å unngå å gi deg noe som havner i «konflikt» med hverandre. I tillegg kan bruk av legemidler være forklaringen for plager man oppsøker legen for (bivirkninger).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så viktig at legen ikke ser medisinen? Vedkommende har uansett taushetsplikt og begynner du å blokkere folk på helsenorge så vekker du bare mistanke.

Anonymkode: 2c28f...2f6

Fordi jeg fikk en resept for 10 dager siden. Og ønsker en resept til av samme resept. Og jeg vil ikke at fastlegen skal se det. 

ts 

Anonymkode: 770f2...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Men da ser det ut som at det kanskje er ett alternativ for meg å bytte fastlege? Hvis jeg bytter fastlege nå og drar til den nye fastlegen. Kan da den nye fastlegen se hva forrige fastlege har gitt ut til meg ? 

Anonymkode: 770f2...d00

Ja. Systemet er laget for at du og andre ikke skal kunne lure seg til medisiner, for blant annet å hindre misbruk relatert til utskriving av vanedannende medisiner.

Anonymkode: d57b6...ca5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke automatisk opp i din journal hos fastlegen, MEN fastlegen kan gå inn i kjernejournal og sjekke. Du må forøvrig be privatklinikk om og ikke sende epikrise til fastlegen, det har du lov til.

Anonymkode: 03a88...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det kommer ikke automatisk opp i din journal hos fastlegen, MEN fastlegen kan gå inn i kjernejournal og sjekke. Du må forøvrig be privatklinikk om og ikke sende epikrise til fastlegen, det har du lov til.

Anonymkode: 03a88...294

Så fort du drar til fastlegen og skal ha en resept på et eller annet, virker det som de får oversikt over andre utskrevne medisiner. Men nei, det er jo ikke sånn at det blir sendt en beskjed til fastlegen. 

Anonymkode: d57b6...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innrømme at jeg ble fryktelig nysgjerrig på hvilken medisin dette er snakk om 😆

Dersom du allerede har fått én resept, så vet jo fastlegen at du har brukt den...Derfor skjønner jeg ikke hvorfor han ikke må vite om at du vil ha én til, annet enn dersom vi snakker om noe avhengighetsskapende 😏

Du kan jo bare fortelle oss det, for ingen aner hvem du er 🙃

Anonymkode: e0d44...aed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 19.10, AnonymBruker skrev:

Tror ikke privatklinikker overhender til fastlegen.

Anonymkode: f9e57...7fa

Hva du tror men langt fra vet blir for dumt, du omgås for det meste siviliserte og tenkende vesen, da blir dette rett og slett bare sprøyt.

Endret av Made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Wilma89 skrev:

Jobber i DPS og Psykiateren vår kan se hva fastlegen har skrevet ut. Antar det går begge veier, men han må aktivt gå inn for å sjekke om fastlege har skrevet ut noe. Flere som prøver seg på resept på B-preparater både hos fastlege og DPS. Får du en resept skrevet for hånd, tror jeg ikke det er mulig for fastlege å se det.

Dette trodde jeg også, fikk en papirresept av gynekolog. Men fastlegen så den da jeg var hos henne etterpå. Mulig fordi apoteket registrerer den på navn også havner det i journalen. 

Anonymkode: e9732...216

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg fikk en resept for 10 dager siden. Og ønsker en resept til av samme resept. Og jeg vil ikke at fastlegen skal se det. 

ts 

Anonymkode: 770f2...d00

Ts, logg inn på helsenorge, så på navnet/profilen din, innstillinger , personvern , reseptformidleren så velger du om du vil skule eks kun for en person etc

er ikke verre?

Anonymkode: 65203...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts, logg inn på helsenorge, så på navnet/profilen din, innstillinger , personvern , reseptformidleren så velger du om du vil skule eks kun for en person etc

er ikke verre?

Anonymkode: 65203...52b

Det er absolutt verre - fastlege vil fremdeles ha innsyn, noe legen må for å kunne skrive ut ev. nye resepter. Vedkommende er avhengig av å se at det ikke blir krasj med andre medisiner eller at det ikke er misbruk.

Anonymkode: d57b6...ca5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja som overskriften sier. Er det noen her som vet om at hvis man drar til en privatklinikk uten henvisning fra lege, om man kan få resept på noe uten at fastlegen får vite det? hverken at jeg har vært der eller at jeg har fått resept. 
 

kan noen som vet noe om dette, være så snill og fortelle meg hvordan dette fungerer? 
 

Anonymkode: 770f2...d00

Ja jeg fikk resept på allergimedisin på nett i sommer. Nettlegevakt.no tror jeg det het. Er flere andre og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan se alle resepter i resept-registeret, både de han/hun selv har skrevet ut og alle andre du har fått. Men jeg tror ikke hun/han kan redigere og/eller slette andre enn sine egenutstedte.

Så neste gang legen din utsteder en resept til deg for noe, kan det hende legen legger merke til den eller de resepten(e) du har fått på privatklinikken, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Det er jo supert at fastlegen har overblikk. Hvor mange har ikke slitt med avhengighet, medisinsvindel eller overdose fordi de bytter leger, får resepter over alt eller annet? Derfor skal det nå være bedre kontroll på dette... Og hvis du ikke stoler nok på legen din burde du kanskje vurdere å bytte... 

Anonymkode: 21fba...af2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts, logg inn på helsenorge, så på navnet/profilen din, innstillinger , personvern , reseptformidleren så velger du om du vil skule eks kun for en person etc

er ikke verre?

Anonymkode: 65203...52b

Jeg har logget inn på helsenorge og der står det at det går an å blokkere helsepersonell fra å se resepter. Men fastlegen er det tydeligvis umulig å blokkere fra slikt. 

ts

Anonymkode: 770f2...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...