Gå til innhold

Kan jeg dra på en privatklinikk, få resept uten at fastlegen blir informert eller kan se det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja som overskriften sier. Er det noen her som vet om at hvis man drar til en privatklinikk uten henvisning fra lege, om man kan få resept på noe uten at fastlegen får vite det? hverken at jeg har vært der eller at jeg har fått resept. 
 

kan noen som vet noe om dette, være så snill og fortelle meg hvordan dette fungerer? 
 

Anonymkode: 770f2...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen så ihvertfall hva jeg har fått av resepter de siste årene, men da fra en annen fastlege(byttet til ny uten å be forrige om å oversende Journalen).

Anonymkode: a02ab...eb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sånt legges til i journalen. Det er nok det beste for at fastlegen skal ha best mulig info til å kunne hjelpe deg.

Anonymkode: 84004...617

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fastlegen ser det. Jeg så på min journal at en medisin jeg fikk på aleris sto der så da kan jo fastlegen se det åså.

Anonymkode: b3f0d...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatlegen sender ikke journalnotat til fastlegen, men trolig kan denne se digitale resepter som er skrevet ut av den private legen.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ulven skrev:

Privatlegen sender ikke journalnotat til fastlegen, men trolig kan denne se digitale resepter som er skrevet ut av den private legen.

Når jeg har gått privat står fastlegen min som mottaker på epikrise jeg fikk i posten 

Anonymkode: 188b1...64f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den private legen vil ikke sende noe beskjed til fastlegen din, men det vil synes i det elektroniske reseptregisteret som fastlegen din vil se når han går inn der og ev skal skrive ut en resept til deg. Mulig det går an å få resepten på papir fortsatt, det vet jeg ikke.

Anonymkode: 97502...d96

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg har gått privat står fastlegen min som mottaker på epikrise jeg fikk i posten 

Anonymkode: 188b1...64f

Men det kan du be om at han ikke skal få. Så sant du ikke har blitt henvist av fastlegen da. 

Anonymkode: 97502...d96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på aleris og opererte, ikke henvist av fastlege. Hun kunne likevel se hva jeg hadde fått av resepter der fordi det er e-resept. 
Men hun måtte be om å få tilsendt epikrisen og andre journalnotater. 

Anonymkode: 895c2...df6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint nekte en privat klinikk å sende informasjon/epikrise til fastlegen -det er ingen plikt å utgi den informasjonen. Men da må du presisere det. Da gjelder jo dette også evnt resepter. Men -fastlegen har tilgang til dine resepter -så hvis vedkommende ønsker å se hva du har fått ut -så er jo den infoen tilgjengelig (men da må fastlegen aktivt gå inn på dine resepter)

Anonymkode: 3f39b...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når jeg har gått privat står fastlegen min som mottaker på epikrise jeg fikk i posten 

Anonymkode: 188b1...64f

Er det en privat lege med driftsavtale, eller rent privat lege? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulven skrev:

Er det en privat lege med driftsavtale, eller rent privat lege? 

Privat klinikk. Aleris 

Anonymkode: 188b1...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, hvis du tigger piller hos privat lege og du gjør det samme hos fastlegen vil det stå i journalen din at du er pillenarkoman og da får du ikke flere piller.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i DPS og Psykiateren vår kan se hva fastlegen har skrevet ut. Antar det går begge veier, men han må aktivt gå inn for å sjekke om fastlege har skrevet ut noe. Flere som prøver seg på resept på B-preparater både hos fastlege og DPS. Får du en resept skrevet for hånd, tror jeg ikke det er mulig for fastlege å se det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Wilma89 said:

Jobber i DPS og Psykiateren vår kan se hva fastlegen har skrevet ut. Antar det går begge veier, men han må aktivt gå inn for å sjekke om fastlege har skrevet ut noe. Flere som prøver seg på resept på B-preparater både hos fastlege og DPS. Får du en resept skrevet for hånd, tror jeg ikke det er mulig for fastlege å se det.

Men ærlig talt.. Hvorfor gi konkrete råd til TS om hvordan man kan unngå dette?
Du som jobber på DPS av alle ting... 

Anonymkode: eedb2...eaa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja som overskriften sier. Er det noen her som vet om at hvis man drar til en privatklinikk uten henvisning fra lege, om man kan få resept på noe uten at fastlegen får vite det? hverken at jeg har vært der eller at jeg har fått resept. 
 

kan noen som vet noe om dette, være så snill og fortelle meg hvordan dette fungerer? 
 

Anonymkode: 770f2...d00

Mener det skal være mulig. Inne på helsenorge kan du huke av for at Ingen andre enn den som skrev ut resepten Kan se det

Anonymkode: 65203...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ærlig talt.. Hvorfor gi konkrete råd til TS om hvordan man kan unngå dette?
Du som jobber på DPS av alle ting... 

Anonymkode: eedb2...eaa

Tips? Tror du virkelig en lege med vettet i behold vil gå med på å finne frem den utdaterte blokka, for å gi håndskrevet resept til en pasient som ber om det?! 

Anonymkode: d57b6...ca5

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener det skal være mulig. Inne på helsenorge kan du huke av for at Ingen andre enn den som skrev ut resepten Kan se det

Anonymkode: 65203...52b

Hø? Det kan ikke jeg gjøre i hvert fall.

Anonymkode: d57b6...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...