Gå til innhold

Kan jeg dra på en privatklinikk, få resept uten at fastlegen blir informert eller kan se det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må nesten snart røpe hvilket medikament du er på jakt etter TS, mange som er veldig nysgjerrig nå, inklusive meg selv... 🤣

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner, brukerangrep og forherligelse av brudd på norsk lov. I tillegg flyttes tråden til Kropp og Helse. 

-Safiye, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bytter lege nå, har ny fastlege fra 1. desember, såfremt den du vil bytte til har ledig plass. Det er kjempeenkelt å gjøre det.

Dog vil også din nye fastlege ha mulighet til å se dine tidligere resepter. Det finnes ingen lovlig måte å omgå systemet for å skaffe medisiner uten at fastlegen din vet det. Da må du kjøpe på gata, men den veien vil du ikke gå.

Anonymkode: 4a671...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 19.11.2020 den 20.13, Wilma89 skrev:

Jobber i DPS og Psykiateren vår kan se hva fastlegen har skrevet ut. Antar det går begge veier, men han må aktivt gå inn for å sjekke om fastlege har skrevet ut noe. Flere som prøver seg på resept på B-preparater både hos fastlege og DPS. Får du en resept skrevet for hånd, tror jeg ikke det er mulig for fastlege å se det.

Jo det er det. Ikke akkurat i det den blir skrevet men når det blir hentet ut. Alt som går ut fra apoteket blir registert og bra er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/20/2020 at 10:51 AM, Maleficenta said:

Ja jeg fikk resept på allergimedisin på nett i sommer. Nettlegevakt.no tror jeg det het. Er flere andre og

Jeg tror ikke nettleger skriver ut resepter på B-preparater. Ikke legevakt heller. Og det er antakeligvis det det er snakk om her.

Uansett ville det blitt synlig for fastlegen.

Anonymkode: a1cbf...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 19.11.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev:

I tillegg til at farmasøyten får varsel om dette når en medisin skal hentes ut, der pasienten har overskredet antall ganger hn kan hente ut medisinen.

Anonymkode: 2c28f...2f6

Dwt stemmer ikke. En resept har ett antall uthentinger og det går selvsagt ikke ann å hente ut noe på en tom resept. Det går aldri ann å hente ut på tom resept for tom er tom. Det er inget varsel.  Har lege A skrevet ut resept på 4 pk, og lege B skrevet ut resept på 4 pk så er det 8 tilgjengelig. Ikke 4. Men lege B ser at du allerede har fått 4 pk og kommer da neppe til å skrive ut mer..  legene ser også om du har fått resept uten å hente de ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fryktelig mye synsing her. Du kan be om å få resepten utskrevet med referansenummer (låst resept), da vil e-resepten ikke inneholde noen personlig informasjon om deg. Du oppgir da dette nummeret på apoteket, og slipper å legitimere deg også der. 
 

Du kan også tilgangsstyre i HelseNorge, men dette må da også gjøres i reseotformidleren. Dette er en mindre trygg løsning før deg, da den gjelder alle resepter. Noen legemidler er det viktig at andre leger kan se at du tar, blant annet på grunn av interaksjoner med andre legemidler. 
 

https://www.helsenorge.no/legemidler/e-resept-og-mine-resepter/personvern-og-sikkerhet-for-e-resepter/#hvordan-kan-du-skjule-dine-e-resepter-for-andre

Anonymkode: e98f9...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til det jeg skrev over: Du kan ikke reservere deg mot at fastlegen ser reseptene dine (med mindre de er låste og ikke kan knyttes til deg). Jeg ville heller ikke antatt at legen går med på å skrive ut A- og B-preparater på låst resept, selv on de strengt tatt har lov til det. Andre preparater skal ikke være noe problem p få på låst resept. 

Anonymkode: e98f9...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er hvorfor du spør. Det er i din interesse og for egen sikkerhet at du har en fastlege og den personen trenger å være informert om din helse. Tenk om du tar en medisin "off the book", så går du til fastlegen neste dag og får en medisin som er kontraindikasjon på medisinen du ikke har opplyst legen om, du får f.eks hjertesvakheter og følgeskader som konsekvens. 

Det er EN person i verden som trenger å vite dette. EN person. I alle himmelens navn hvorfor skal man avoid the book? Er det fordi man ikke får resepten hos FL? Da får man den kanskje ikke hos privatpraksis heller. Som regel får man ikke A eller B prep utenfor fastlegen. Det er vanskelig nok å få disse av lege på samme senter som fastlege da det er fastlegen som skal skrive ut disse.

Ja, fastlegen ser medisinene dine. 

Endret av Huffda
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Tror bare fastlegen ser det når du først er hos legen.

Jeg har vært hos pyskriater og han skrev ut resepter og mener han så hva som lå inne på før på meg. I dialog med han så trappet jeg ned medisin som fastlegen hadde skrevet ut, og begynte på ny medisin psykriater skrev ut. Så det virker dem har innsyn i mine journaler når jeg først er der. 
 

Jeg var hos fastlegen etter jeg var begynt på ny medisin, og det var ikke fastlegen opplyst om, så det virker som de ikke får opplysningen om pasientenes medisin før en først er hos legen 

Anonymkode: 75063...6a1

Joda, de bare leser ikke journal/epikrise før du sitter der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Ok. Men da ser det ut som at det kanskje er ett alternativ for meg å bytte fastlege? Hvis jeg bytter fastlege nå og drar til den nye fastlegen. Kan da den nye fastlegen se hva forrige fastlege har gitt ut til meg ? 

Anonymkode: 770f2...d00

Ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg fikk en resept for 10 dager siden. Og ønsker en resept til av samme resept. Og jeg vil ikke at fastlegen skal se det. 

ts 

Anonymkode: 770f2...d00

Skjønner fortsatt ikke problemet. 
Av og til ber jeg om benzodiazepiner lenge før "30 dagers grensa" som er så lenge en resept på slikt skal vare minimum. Jeg bare sier rett ut hvorfor. Vi vet begge to at jeg er avhengig av dritten, men jeg står inne for et kontrollert forbruk og er ærlig om det. 
Bare be om resepten istede for alle disse problemene og drive å bytte fastlege for en respt osv.. Nesten 100% garantert om du sender inn forespørsel i dag så ligger den klar på apoteket på mandag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelig mye synsing her. Du kan be om å få resepten utskrevet med referansenummer (låst resept), da vil e-resepten ikke inneholde noen personlig informasjon om deg. Du oppgir da dette nummeret på apoteket, og slipper å legitimere deg også der. 
 

Du kan også tilgangsstyre i HelseNorge, men dette må da også gjøres i reseotformidleren. Dette er en mindre trygg løsning før deg, da den gjelder alle resepter. Noen legemidler er det viktig at andre leger kan se at du tar, blant annet på grunn av interaksjoner med andre legemidler. 
 

https://www.helsenorge.no/legemidler/e-resept-og-mine-resepter/personvern-og-sikkerhet-for-e-resepter/#hvordan-kan-du-skjule-dine-e-resepter-for-andre

Anonymkode: e98f9...c1a

Tull, du får ikke utlevert trekanter uten å legitimere deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Huffda skrev:

Tull, du får ikke utlevert trekanter uten å legitimere deg.

Det har du rett i. Jeg mente å huske at reseptmeldingen ikke inneholdt personinformasjon, men det gjør den. Uansett vil ingen andre enn rekvirent se at du har fått en låst resept utlevert. Muligens må man spesifikt på apoteket reservere seg mot at fastlege får utleveringsmelding - dette er litt uklart for meg ut fra spesifikasjonen. 
 

Som jeg også skrev så vil de færreste leger uansett gi A- eller B-preparater på låst resept, men det er altså mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke at legen skal vite hva du får resept på? Jeg kan forstå at man ikke ønsker at psykiateren skal vite at man får antibiotika mot klamydia, men fastlegen..? Det må være noe snusk her.

Anonymkode: bda4a...261

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv papirresepter blir loggført blant e-reseptene. Jeg fikk papirresept på antibiotika av tannlegen for 2 år siden. Det står i min oversikt over resepter, med merknad om at det var papirresept.

Anonymkode: 9d08a...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/19/2020 at 7:32 PM, 000VF000 said:

Altså, hvis du tigger piller hos privat lege og du gjør det samme hos fastlegen vil det stå i journalen din at du er pillenarkoman og da får du ikke flere piller.

Du tror seriøst systemet fungerer så bra? 🤭

Det er en kjent sak at pillemisbrukere "shopper" resepter hos ulike leger. De kan fint være innom 10 forskjellige leger uten at noen reagerer før brukeren havner høyt i en kontrollanalyse hos HELFO pga skyhøyt forbruk... 

Anonymkode: aa47f...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror seriøst systemet fungerer så bra? 🤭

Det er en kjent sak at pillemisbrukere "shopper" resepter hos ulike leger. De kan fint være innom 10 forskjellige leger uten at noen reagerer før brukeren havner høyt i en kontrollanalyse hos HELFO pga skyhøyt forbruk... 

Anonymkode: aa47f...8e6

Hvordan får de time hos andre leger enn fastlegen? Eventuelt en lege ved samme senter dersom fastlegen er borte? Min fastlege driver sammen med en lege til. Og da jeg gikk på smertestillende måtte jeg alltid passe på å få ny resept før min lege skulle på ferie, var vanskelig å få den andre legen til å skrive ut resept... Før alt ble registrert på nett, og fastlegesystemet ble innført vet jeg det var mange som fikset resepter hos flere leger, men skjønner ikke at de får det til nå...

Anonymkode: 8f449...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange grunner til at fastlegen skal se hvilke medikamenter en tar, jeg har litt problemer med å finne gode grunner til at han ikke skal vite?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min fikk skrevet ut antibiotika av legevakten på papir. Når han hentet den ut ble den registret av apoteket og ligger på min helse som fastlegen kan lese. Tror det eneste som ikke blir registrert er små doser du får av legevakt til du kommer deg til apoteket.

Anonymkode: a22ae...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...