Gå til innhold

På tide med strengere tiltak i Oslo etter smitterekord.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, RoNo skrev:

Du bruker da ikke munnbind hele tiden uansett (hjemme f.eks). Men finn et bekreftet eksempel som bekrefter det du sier. Nå har ansatte rund i verden hatt på seg smittevernsutstyr halve døgnet og mer til, og de har fortsatt ikke død av det. Hadde det vært en antydning til sannhet hadde alle disse yrkesgruppene fått risikotillegg. De få som ikke kan bruke maske har unntak, som små barn.

🤣 Det må være det søteste og mest naive jeg har lest på lenge.

Å nei du. Helsepersonell får ikke risikotillegg samme hvor stor risikoen er. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/18/2020 at 12:31 PM, Fakta? said:

PCR-testene som brukes i Norge er svært pålitelige, og statistikken over innlagte og døde kan du se på VG.

VG er verdt mindre enn dorull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mima skrev:

Personen jeg siterte ville folk burde ha på døgnkontinuerlig munnbind

Ja det blir jo litt i overkant. Det blir nok ikke farlig om man bytter når og hvordan man skal, men usosialt, upraktisk og ikke minst slankende. 😂 Kanskje jeg skal gi det et forsøk fram til jul? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, velociraptor skrev:

🤣 Det må være det søteste og mest naive jeg har lest på lenge.

Å nei du. Helsepersonell får ikke risikotillegg samme hvor stor risikoen er. Dessverre.

Skulle bare påpeke hvor urimelig det var. 

Red: forresten skulle de fått litt ekstra påskjønning nå. Trist det som skjer i Italia....

Endret av RoNo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guile skrev:

Det funker jo litt da. Det er jo en god del andre som drar lasset så godt de kan. 

Ja litt, men så må man ha eksisterende tiltak i mange måneder, kanskje et år eller to, for når man slipper opp igjen så vil det jo stige litt igjen.

Poenget mitt er at det ikke er bærekraftig, men det er det mange som ikke forstår. 

Og ja, jeg jobber med å få meg jobb i et annet land i disse dager. Norge vil det neppe være så mye igjen av om noen år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man skal tro på det meste man blir fortalt i aviser, under svineinfluensaen frarådet de folk å bruke munnbind. I en avis på nett. Nå står det at man skal bruke det. Så da tror man på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, L'amie said:

Hvis det skal innføres flere restriksjoner i Oslo, syns jeg vi bør begynne med stedene det trolig er mye smitte - skolene og evt. barnehagene. Portforbud bør være absolutt siste utvei. Vi har godt av å kunne gå oss en tur eller treffe noen ytterst få venner. Det er nødvendig hvis vi skal holde ut i det lange løp.

Jeg syns hvertfall det er hårreisende at ikke barnehagene drifter på rødt nivå. Rødt nivå var bra for barna!

Endret av gjest:)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gjest:) skrev:

Jeg syns hvertfall det er hårreisende at ikke barnehagene drifter på rødt nivå. Rødt nivå var bra for barna!

Barn er sjeldent smitteførende og når det har vært snakk om karantene i barnehager har det vært svært få tilfeller hvor barn har smittet andre barn eller de ansatte. De blir smittet primært av sine omsorgspersoner i eget hjem og smitter svært sjeldent andre barn og voksne. 

Det er ofte slik at man har barn i barnehagen av en grunn. Det er et fåtall som får hverdagen til å gå opp hvis man jobber fulltid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hatsumomo skrev:

Hva er det Oslofolket gjør som ikke Bergensfolket gjør?

Hvis man regner Stor-Oslo så har man et innbyggertall på 1,5 mill. Mot Oslo alene rundt 1 mill. 

Det er rett og slett en mye større by med langt høyere innbyggertall. De fleste som bor i Viken livnærer seg også i Oslo og har ofte arbeidsplassen sin der og god kollektiv tilgang inn til Oslo. 

Det går i grunn ikke an å sammenligne Bergen og Oslo. Det er mer rimelig å sammenligne eks. Bergen og Stavanger da de har et mye likere innbyggertall. Så da kan du heller spørre deg, Hva gjør Stavangerfolk som ikke Bergensfolk gjør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene i Oslo trenger hvertfall hjelp til å få til smittevern bedre enn nå. 

Sitat

Fire av ti Oslo-skoler greier ikke å følge smittereglene, viser Aftenpostens kartlegging. Minst 786 skoleelever i Oslo har vært koronasmittet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/6z4VEO/over-12000-oslo-elever-har-vaert-i-karantene-det-gaar-verst-ut-over-no

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke smitterekord det er «positiv test rekord». Hadde vi ikke blitt fortalt om en pandemi hadde vi ikke visst at det var en. Hadde vi ikke testet så mange kunne vi roet ned og heller fokusert på folk som ble ordentlig syke. Ikke finne lete etter en gensekvens av et virus for hele befolkningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tourettes
På 19.11.2020 den 0.23, LilleMumi skrev:

NEI!

Ser dessverre ut til at det er det eneste som kan funke for folket i hovedstaden. De lever jo som om korona ikke finnes der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Example said:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oAKVrj/25-under-25-vi-unge-har-ofret-mye-ikke-ta-fra-oss-idretten

En bønn fra ei 16 år gammel jente, og hun har mange gode poenger. Verdt å lese for dere som ønsker å stramme inn ytterligere. 

Mye sant der.

Man merker godt at mange av de som er hissigst på strengere tiltak, er godt voksne folk med familie, trygg jobb og eid bolig. Det snakkes om dugnad, men det rammer ekstremt skjevt, og det virker ikke som om det helt synker inn, eller at det kommer på plass noen systemer for å ta hånd om de som faller utenfor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Capt. Obvious skrev:

Ja litt, men så må man ha eksisterende tiltak i mange måneder, kanskje et år eller to, for når man slipper opp igjen så vil det jo stige litt igjen.

Poenget mitt er at det ikke er bærekraftig, men det er det mange som ikke forstår. 

Og ja, jeg jobber med å få meg jobb i et annet land i disse dager. Norge vil det neppe være så mye igjen av om noen år. 

Bare nysgjerrig, hvor ser du for deg å dra? Afrika? Er vel omtrent den eneste delen av verden der folk ikke har gått helt av skaftet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, Atheena said:

Barn er sjeldent smitteførende og når det har vært snakk om karantene i barnehager har det vært svært få tilfeller hvor barn har smittet andre barn eller de ansatte. De blir smittet primært av sine omsorgspersoner i eget hjem og smitter svært sjeldent andre barn og voksne. 

Det er ofte slik at man har barn i barnehagen av en grunn. Det er et fåtall som får hverdagen til å gå opp hvis man jobber fulltid. 

 

Rødt nivå dreier seg jo ikke bare om barna, men også foreldre og de voksne som jobber i barnehagen. Det var mye mindre kontakt mellom voksne da barnehagen drev på rødt nivå. Dessuten var det fulle åpningstider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, gjest:) skrev:

Rødt nivå dreier seg jo ikke bare om barna, men også foreldre og de voksne som jobber i barnehagen. Det var mye mindre kontakt mellom voksne da barnehagen drev på rødt nivå. Dessuten var det fulle åpningstider.

Problemet med å kutte i åpningstidene er at ringvirkningene går langt utenfor barnehagens verden. Barnehager er først og fremst et sted hvor barna er når foreldrene er på jobb. Kortere åpningstider vil tvinge foreldre til å være hjemme, og da snakker vi foreldre som har jobbet som gjør at de ikke allerede har hjemmekontor. Enten det er foreldre som jobber i lavlønnede yrker som krever fysisk oppmøte, eller foreldre som har andre viktige jobber som hjelper samfunnet å gå rundt i disse dager. For eksempel leger, sykepleiere, andre barnehageansatte, lærere, butikkmedarbeidere, bussjåfører osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med de som er ledere er at de kan bestemme hva de vil, fordi de kan. De kan bestemme at det er straffbart å bruke blå anorakk. Men det betyr ikke at det er riktig😁

Tiltakene/ forbudene vi har nå er eksakt de samme som tyskerne ga oss under unntakstilstand i 1941 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Example said:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oAKVrj/25-under-25-vi-unge-har-ofret-mye-ikke-ta-fra-oss-idretten

En bønn fra ei 16 år gammel jente, og hun har mange gode poenger. Verdt å lese for dere som ønsker å stramme inn ytterligere. 

Hun bør snakke til klassekameratene hennes. Jeg ser overalt i byen ungdom og unge folk som bryr seg ikke om smittereglene. Feks grupper på bussen som gidder ikke å bruke munnbind. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...