Gå til innhold

På tide med strengere tiltak i Oslo etter smitterekord.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 timer siden, pangolina skrev:

Sier FHI. Men hvor er grunnlaget for påstanden? Barn testes ikke i noen utstrakt grad. Barn trenger bare testes om foreldrene ønsker det.

*Barn har en mindre rolle i smittespredning av Covid-19 enn voksne, og testing av barn i barneskole- og barnehagealder uten symptomer vil derfor være av mindre betydning. Test kan likevel gjennomføres etter ønske og i samråd med foreldre/foresatte

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/testkriterier/

Med utstrakt testing, som nå, regner en at 40% av voksne koronatilfeller oppdages. Med lite testing blant barn, kan man bare spørre seg om prosentandel som går under radaren. 

 

Det FHI har sett er at barn sjeldent smitter andre. Når de har tatt ut klasser og barnehager i karantene pga. smittet barn så har det sjeldent smittet andre. Så det er en god ting. FHI overvåker dette nøye og får meldt inn alt. Det er derfor de ikke er så harde på at barn nødvendigvis må testes. Fordi kunnskapen de har fått viser at de sjeldent smitter videre. 



 

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tourettes skrev:

Ikke vær tåpelig.

Om din mening virkelig er så fascistisk så syns jeg definitivt du og dine skal sette sterke begrensninger på dere selv til å begynne med. Jeg forbeholder meg retten til å leve et mest mulig fritt liv. Jeg kommer aldri til å respektere totalitære pålegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, RoH said:

Om din mening virkelig er så fascistisk så syns jeg definitivt du og dine skal sette sterke begrensninger på dere selv til å begynne med. Jeg forbeholder meg retten til å leve et mest mulig fritt liv. Jeg kommer aldri til å respektere totalitære pålegg. 

Reiser du flagget på bursdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tourettes
24 minutter siden, RoH skrev:

Om din mening virkelig er så fascistisk så syns jeg definitivt du og dine skal sette sterke begrensninger på dere selv til å begynne med. Jeg forbeholder meg retten til å leve et mest mulig fritt liv. Jeg kommer aldri til å respektere totalitære pålegg. 

Det er ikke smitte her, så vi trenger ikke noen begrensninger. Hele Oslo er illrødt, så det er på høy tid det kommer konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, pangolina said:

Sier FHI. Men hvor er grunnlaget for påstanden? Barn testes ikke i noen utstrakt grad. Barn trenger bare testes om foreldrene ønsker det.

*Barn har en mindre rolle i smittespredning av Covid-19 enn voksne, og testing av barn i barneskole- og barnehagealder uten symptomer vil derfor være av mindre betydning. Test kan likevel gjennomføres etter ønske og i samråd med foreldre/foresatte

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing-og-oppfolging-av-smittede/testkriterier/

Med utstrakt testing, som nå, regner en at 40% av voksne koronatilfeller oppdages. Med lite testing blant barn, kan man bare spørre seg om prosentandel som går under radaren. 

 

Men forhåpentligvis så klarer de å identifisere det dersom flere husstander med barn i samme barnehage/skole har hatt smitte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (På 21.11.2020 den 9.54):

Barn er sjeldent smitteførende og når det har vært snakk om karantene i barnehager har det vært svært få tilfeller hvor barn har smittet andre barn eller de ansatte. De blir smittet primært av sine omsorgspersoner i eget hjem og smitter svært sjeldent andre barn og voksne. 

Det er ofte slik at man har barn i barnehagen av en grunn. Det er et fåtall som får hverdagen til å gå opp hvis man jobber fulltid. 

 

Forskjellen på barn og voksne er at barn smitter med symptomer mens voksne også kan smitte selv om de er symptomfri.

Dette utgjør en viss forskjell men ikke så mye at du kan konkludere med at barn sjeldent er smitteførende. Fhi skriver at det trengs mer forskning på dette.

Det sier seg selv at det er svært få dokumenterte tilfeller av barn som smittet barn/voksen fordi barn ikke testes! 

Det man kan vite med sikkerhet er er at det finnes mange barn med forkjølelseslignende symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (På 22.11.2020 den 9.26):

Det FHI har sett er at barn sjeldent smitter andre. Når de har tatt ut klasser og barnehager i karantene pga. smittet barn så har det sjeldent smittet andre. Så det er en god ting. FHI overvåker dette nøye og får meldt inn alt. Det er derfor de ikke er så harde på at barn nødvendigvis må testes. Fordi kunnskapen de har fått viser at de sjeldent smitter videre. 



 

Er du sikker på det? Tror  du ikke de tar samfunnsøkonomiske hensyn med i betraktningen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...