AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #501 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvem er det som er uføre som fortjener mindre enn de som blir "ung ufør", og hvorfor? Enten har de jobbet i lavtlønnsyrker og forsøkt så godt de kan, eller så er det som regel andre gode grunner. De som får "ung ufør" er stort sett folk som ikke har satset på høy utdanning og gjerne har slitt med forskjellige ting i ganske ung alder. Hvorfor fortjener de mer; eller sagt på en annen måte: hvorfor skal noen få mindre? Vi har samme utgifter, og de som havner på minstesats har åpenbart ikke hatt god økonomi i forkant, ellers hadde de jo ikke havnet på minstesats.... Anonymkode: 4434d...477 Her kommer "utdanning skal lønne seg" inn. De som satser på utdanning er de store taperne i slike situasjoner. Lastebilsjåfører som et eksempel kan tjene ganske mye og de kan arbeide så fort de får sertifikatet. 18 år. De har flere års forsprang på de som satser på utdanning. Dette vil si at lastebilsjåføren stikker av med den høyeste uføretrygden mens den som satset på prestisjeutdanning, som du, får laveste sats. Om du er heldig ung ufør. Jo tidligere man begynner å jobbe jo bedre stilt er man. En lastebilsjåfør har kanskje allerede fått kjøpt hus og bil for han blir ufør. En student som deg sitter igjen med et stort studielån. Har du statistikk på det? Anonymkode: ba3bb...b32 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #502 Skrevet 15. november 2020 Alle som får uføretrygd får vel slettet studielånet? Anonymkode: be8d0...82a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #503 Skrevet 15. november 2020 Hahaha politikere burde øke utbetalingen til ung ufør til 25k? Jeg tjener 27k og jeg jobber 100% nei vet du hva ikke syt over penger du får gratis, vær glad du har velferd som gir deg penger i det hele tatt. Anonymkode: 70a57...dd8 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #504 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle som får uføretrygd får vel slettet studielånet? Anonymkode: be8d0...82a Ikke alle. Noen får det og noen kan få den redusert. Man kan ikke studere igjen hvis man får det slettet. Poenget mitt var at studenten sitter på bar bakke mens den som har jobbet lenge har opparbeidet seg andre goder som gjør livet som ufør litt lettere. De har gjerne også hatt en jobb som gir dem maks utbeltalt i uføretrygd. Her diskrimineres de som tar høy utdanning. Anonymkode: ba3bb...b32 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #505 Skrevet 15. november 2020 På 14.11.2020 den 16.11, Lille Potet skrev: Jeg synes 18 000,- er lite. En ung ufør har mistet så mye. Helsa og mange muligheter. Drømmer kan ikke oppfylles og hen skal til evig tid ha lite penger. Ja, arbeidslinja står sterkt i Norge, og det er på mange måter bra. Jeg synes ung ufør burde ha vært hevet betydelig. De lavtlønte skulle også ha fått betydelig høyere lønn. Det er ekstremt trist at disse to svake gruppene blir satt opp mot hverandre, der den slitne lavtlønte angriper den syke unge uføre. Jeg synes systemet burde ha vært angrepet, og forskjellen på fattig og rik burde ha vært diskutert i mye høyere grad enn i dag. Selvsagt skal det lønne seg å jobbe, noe det dessverre ikke gjør for mange lavtlønte. Og det burde ikke straffe seg å bli syk i ung alder heller. Unge syke, og eldre syke har da jobb. Jobben er å håndtere helsa si. Når friske individer kommer opp i alder, med dårlige knær og dårlig syn, bagateller, vil de ane hva det vil si å være kronisk syk. Men sjelden før. Vi er et samfunn med forakt for de svake og dårlig utviklet evne til å sette oss inn i andres situasjon. Vi lar oss også lett manipulere av de rike, slik at vi angriper de som står under oss. Og siden vi går på dette undergraver vi selv velferdssystemet ved å misunne syke småpenger og mistenke de for juks og svindel. Dette er jo bare kål. Norge er det landet i verden med minst forskjell mellom lavtlønnede og høytlønnede. Det er såvidt det lønner seg å ta høyere utdanning i Norge. Du skal jobbe ganske mange årene før man går forbi de som har jobbet siden de var 18, uten utdannelse, selv i lavtlønte yrker. Takke seg til, er det noen som skulle hatt høyere lønn er det de med bachelor og master, toppsjefene trenger kanskje ikke noe løft, men middelklassen, definitivt. Er du ung og syk skal du ha så du klarer deg, men dessverre må man godta at visse luksusen her i livet også går tapt, sammen med evnen til å jobbe. Utenlandsturer og shopping er ingen menneskerett. Anonymkode: 526f6...1a2 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #506 Skrevet 15. november 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: No need to attack. Hva vet du om helsen min da? Jeg har adhd, og har slitt veldig mye på mange måter. Jeg er ufattelig takknemlig for å ha en jobb, men klager ikke over lønnen. Jeg har i tillegg boutgifter på nærmere 10000 i mnd + reiseutgifter til jobb osv. Jeg mener ikke at uføre skal få mindre enn 18000, men 18000 /18500 er nok slik jeg ser det. Det er ikke mye, men en kan klare seg på en slik lønn. Synes det er også urettferdig at de som er født med gode evner til å skaffe seg høy utdanning, og har fått en godt betalt lønn før de ble syke.. Har krav på så mye høyere uførelønn i forhold til de som ikke har samme forutsetninger, er ganske urettferdig. Men sikkert ikke så mange andre som ser det på denne måten.. Eventuelt burde desse få lavere uførelønn, slik at de pengene heller kunne blitt brukt til å øke uførelønnen til de med minstesats(å da mener jeg øke fra 18000 til evt 20-22000). Anonymkode: 94935...541 Det var ikke et angrep nei. Folk må forstå at helsa er viktigere enn penger. Uten den kan man ikke tjene penger engang. Anonymkode: 14748...2f1 2
Brunello Skrevet 15. november 2020 #507 Skrevet 15. november 2020 Jeg synes det virker som om det er litt tilfeldig om man kvalifiserer til ung ufør eller ikke. Det er urettferdig. Etter min mening burde det være en sats uavhengig av alder og tidligere inntekt. Skal man ha mer, må man ha privat pensjonsavtale/forsikring. Selv har jeg ordninger som medfører uførepensjon på ca. 750 000,- dersom jeg skulle bli ufør. Dersom man skal fortsette med egen sats for ung ufør, mener jeg det bør forbeholdes de med medfødte sykdommer som ikke kan få barneforsikring. De som kan forsikres må bli forsikret. Gode barneforsikringer har dekning ved uførhet.
Doya Skrevet 15. november 2020 #508 Skrevet 15. november 2020 Mange glemmer at uføre ofte jobber hardt med sin egen helse og bruker mye tid og penger på å klare å gjøre helt dagligdagse ting. Så å si man ikke gjør noe er å vise totalt uvitenhet. Jeg mener man har fått et veldig vridd syn på hva det vil si å leve på uføretrygd. Man må ofte bare være hjemme da pengene etter vanlige utgifter og behandlinger skaper et skjevt budsjett.Jeg er selv uføre men jobbet ved siden av en stund. Veldig mange har aldri muligheten til dette så ikke kall de med uføretrygd heldige. Nesten alle av oss ville heller orket full jobb med flere muligheter. Er ikke urettferdig at vi som også betaler skatt som en med fullt arbeid også skal få leve litt ved siden av. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #509 Skrevet 15. november 2020 Som arbeidsufør orker man da verken shopping eller reising! Anonymkode: be8d0...82a 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #510 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Jeg synes det virker som om det er litt tilfeldig om man kvalifiserer til ung ufør eller ikke. Det er urettferdig. Etter min mening burde det være en sats uavhengig av alder og tidligere inntekt. Skal man ha mer, må man ha privat pensjonsavtale/forsikring. Selv har jeg ordninger som medfører uførepensjon på ca. 750 000,- dersom jeg skulle bli ufør. Dersom man skal fortsette med egen sats for ung ufør, mener jeg det bør forbeholdes de med medfødte sykdommer som ikke kan få barneforsikring. De som kan forsikres må bli forsikret. Gode barneforsikringer har dekning ved uførhet. Jeg har en medfødt psykisk lidelse, jeg jobber. Skal jeg,når ( ja det er et når) få mer? Har jobbet i 20 år. Men får ingen forsikring pga min lidelse. Da burde alle igjen fått det samme. Man kan ikke dele opp mennesker. Så ung ufør i seg selv er en dum ting. Anonymkode: 3882b...7a6 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #511 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hahaha politikere burde øke utbetalingen til ung ufør til 25k? Jeg tjener 27k og jeg jobber 100% nei vet du hva ikke syt over penger du får gratis, vær glad du har velferd som gir deg penger i det hele tatt. Anonymkode: 70a57...dd8 Jeg er helt enig med deg, synes det er helt sprøtt at noen oppriktig kan mene noe slikt.... Fakta er at ingen uføre bidrar med mye "verdi" til samfunnet, ingen uføre burde få mer utbetalt enn noen som jobber 100% i et lavtlønnsyrke. Noen "taper" i livets lotteri, sånn er det bare, og det gjelder på mange områder. Ufør burde være en flat sats (høyere enn minstesats i dag, men ikke høyere enn UU) og så litt ekstra for innbetalt pensjon som belønner de som har betalt inn til fellesskapet. Resten kan man ordne med forsikringer om man vil... Det er også sprøtt at noen som er uføre får mer utbetalt enn deg fra staten, bare fordi de har jobbet noen år med høy lønn. Anonymkode: 4434d...477 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #512 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, Doya skrev: Mange glemmer at uføre ofte jobber hardt med sin egen helse og bruker mye tid og penger på å klare å gjøre helt dagligdagse ting. Så å si man ikke gjør noe er å vise totalt uvitenhet. Jeg mener man har fått et veldig vridd syn på hva det vil si å leve på uføretrygd. Man må ofte bare være hjemme da pengene etter vanlige utgifter og behandlinger skaper et skjevt budsjett.Jeg er selv uføre men jobbet ved siden av en stund. Veldig mange har aldri muligheten til dette så ikke kall de med uføretrygd heldige. Nesten alle av oss ville heller orket full jobb med flere muligheter. Er ikke urettferdig at vi som også betaler skatt som en med fullt arbeid også skal få leve litt ved siden av. Dere, som meg betaler skatt på penger som ikke gir verdi. Vi i helsevesenet og uføre får lønn fra andres skatt. Vi kan da ikke kreve mer og mer. Anonymkode: 3882b...7a6 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #513 Skrevet 15. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke et angrep nei. Folk må forstå at helsa er viktigere enn penger. Uten den kan man ikke tjene penger engang. Anonymkode: 14748...2f1 Hva fikk deg til å tro at jeg ikke vet at helsa er viktigere enn penger?! Men nå var jo temaet om penger da, om 18000 var nok eller ikke. Så kommentaren din fikk det til å virke som at du tenkte jeg var frekk pga jeg mente at jeg som jobber 5 dager i uka, kan ha samme lønn som en som får uførelønn? Hva har det å gjøre med om helsa er viktigere enn penger? Anonymkode: 94935...541 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #514 Skrevet 15. november 2020 Husker ikke hvem som skrev det i tråden, men at de fleste uføre har høyere utdannelse er feil (https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/ufore). Ellers syntes jeg ikke at uføresatsen burde økes. Om noe heller burde økes er det veldedighetsviljen i Norge, hvor mange som er uføre selv kunne ha hjulpet andre når de har tid og energi til dette. Det tror jeg hadde hjulpet mye for mange, og en stor del av uføre sier selv at de har tid/ overskudd noen dager - bruk det på frivillighet da. Og disse pengene, hvor er det de skal komme fra? Vi har ikke et evig budsjett som vi bare er litt kjipe med og vil straffe de som ikke kan jobbe. Å øke noe, vil si å redusere noe annet. Hva er det luksus til uføre skal gå på bekostning av? For jo - det er snakk om luksus. Over 18k i måneden er snakk om noe man vil ha, ikke noe man trenger. Vi har også ordninger for refusjon av utgifter til medisiner, så ikke kom her med hvor mye utgifter som går i måneden til dette - for mye kommer tilbake. Det er ingen menneskerettighet å bo innenfor Oslogrensa eller i andre svinedyre storbyer. 18-19k er mer enn nok. Det uføre «taper» i inntekt, taper jeg i tid med familie, venner og annet som jeg heller ønsker å bruke tid på enn å dra på jobb. Jeg forstår at å være kronisk syk ikke er lett, og ikke er det samme som ferie - men det utløser ikke en symptatistønad for at disse også skal få iPhone, ferie til syden og ny el-bil. Og hvis man er for syk til å jobbe eller fungere, er min personlige mening at da burde man la være å få barn. Staten burde ikke måtte forsørge barnet ditt bare fordi du vil ha. Anonymkode: 57005...fc8 7
Doya Skrevet 15. november 2020 #515 Skrevet 15. november 2020 Du er klar over at stor andel av uføre har hatt jobber føre dem endte opp uføre? jeg er 41 og har betalt skatt i årevis..Mye skatt føre jeg dessverre endte opp uføre. Så den der mener jeg var litt vel lite innafor i denne diskusjonen. all skatt er av verdi. Skatt går til mer enn kun uføretrygdede. Sjekk opp selv.Så jeg og tusenvis av andre har betalt skatt for å kunne få uføre om man blir syke. Samme med alle som nå er permitterte pga corona får av alle våres skattepenger...Litt å tygge på.. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #516 Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, Doya skrev: Du er klar over at stor andel av uføre har hatt jobber føre dem endte opp uføre? jeg er 41 og har betalt skatt i årevis..Mye skatt føre jeg dessverre endte opp uføre. Så den der mener jeg var litt vel lite innafor i denne diskusjonen. all skatt er av verdi. Skatt går til mer enn kun uføretrygdede. Sjekk opp selv.Så jeg og tusenvis av andre har betalt skatt for å kunne få uføre om man blir syke. Samme med alle som nå er permitterte pga corona får av alle våres skattepenger...Litt å tygge på.. Du har også fått mye tilbake i alle disse årene av skatten du har betalt. Du har fått skole, barna dine har fått skole, du har sikkert vært på sykehus, og hos tannlegen som barn. Kanskje dine barn har gått i barnehage? Kanskje du har født et barn? Kanskje noen i husholdningen din har drevet med idrett? Så det er ikke sånn at bare du har betalt skatt i noen år så har du betalt så mye inn at du fortjener masse ut. Anonymkode: 57005...fc8 8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #517 Skrevet 15. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Slett ikke. Man lever svært godt på dette, om en legger til rette for det. Anonymkode: e76f6...4f8 Du lever godt på en minstelønn på 19000? Da har du kanskje nedbetalt bolig når det var bedre tider eller bor i en avkrok? Eller bare spiser dårlig mat. Noen kaller egg for middag. Anonymkode: c1ed4...73c 3
Brunello Skrevet 15. november 2020 #518 Skrevet 15. november 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en medfødt psykisk lidelse, jeg jobber. Skal jeg,når ( ja det er et når) få mer? Har jobbet i 20 år. Men får ingen forsikring pga min lidelse. Da burde alle igjen fått det samme. Man kan ikke dele opp mennesker. Så ung ufør i seg selv er en dum ting. Anonymkode: 3882b...7a6 Jeg mener selvsagt medfødte sykdommer som også umuliggjør det å jobbe.
Doya Skrevet 15. november 2020 #519 Skrevet 15. november 2020 Er akkurat det jeg sier.Alle som betaler skatt nyter godt av pengene. Med sykehus , veier osv. Så her er vi enige om en ting ihvertfall.Men betyr ikke at jeg som dessverre akkurat nå er så uheldig og ikke kan være i jobb pga jeg må behandles i lang tid som krever alt av meg ikke skal få leve bra nok i tillegg. vi betaler like mye i husleie osv.er ikke slik at prisene synker fordet om man ikke jobber. Veldig glad jeg har en sikker inntekt men den gir ikke mye ekstra etter faste utgifter. så jeg må virkelig til tider snu på krona pga jeg har ekstra behov for legetimer og alternativ behandling 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #520 Skrevet 15. november 2020 Akkurat nå, Doya skrev: Er akkurat det jeg sier.Alle som betaler skatt nyter godt av pengene. Med sykehus , veier osv. Så her er vi enige om en ting ihvertfall.Men betyr ikke at jeg som dessverre akkurat nå er så uheldig og ikke kan være i jobb pga jeg må behandles i lang tid som krever alt av meg ikke skal få leve bra nok i tillegg. vi betaler like mye i husleie osv.er ikke slik at prisene synker fordet om man ikke jobber. Veldig glad jeg har en sikker inntekt men den gir ikke mye ekstra etter faste utgifter. så jeg må virkelig til tider snu på krona pga jeg har ekstra behov for legetimer og alternativ behandling Men hva definerer du som å «leve bra nok»? Du kan ikke jobbe, du får ikke lønn, du får støtte fra staten for ikke å dø eller lide. Å måtte spare og være forsiktig med penger syntes jeg ikke er noe å sutre over. Å kreve å ha samme levestandard som de i faktisk arbeid er absurd. De bruker (i fulltidsstilling) over 37 timer i uken på å bidra til samfunnet, på å være borte fra barna og familien og fra å være hjemme, og det er klart at det skal belønnes på en annen måte. Anonymkode: 57005...fc8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå