Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kategorisk påstå at minste mulige uføretrygd er flere tusen over hva jeg får og be meg være ærlig nok til å innrømme at jeg får mer enn jeg sier jeg får (og faktisk får), er ikke "å oppfordre meg til litt tenking", det er å beskylde meg for løgn. 

 

Anonymkode: fddbf...a71

 

Jeg har spurt deg om regnestykke, for du sier ~13.000 og det går ikke opp.

Hvis du faktisk har 13.000 utbetalt er det noe galt et sted og du bør sjekke opp. Jeg får 15.400 med 20% skattetrekk, som sikkert er for høyt....

Anonymkode: 4434d...477

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei ung jente som ikke ville gå på skole eller jobbe. Syntes det var så deilig å sove lenge, sitte på nettet og kose seg. Sminke seg og prøve forskjellige antrekk å vise på sosiale medier. Se en film og dra på shopping. Foreldrene sa at det kom ikke på tale, for noe måtte hun gjøre. For å få slutt på maset  gikk hun til legen og klagde på vondt et eller annet sted. Foreldrene visste hun ikke feilte noe og regnet med legen ville si det samme. Men neida, hun ble rullet inn i systemet. Ingen ting ble påviselig på MR bilder eller i blodprøver, hun er frisk som en fisk. Men hun sto på sitt for å slippe maset hjemme. Hun ble kjempeoverrasket at hun fikk utbetalt utrolig mye penger for hun hadde bare lyst til å få slutt på maset til foreldrene.. Foreldrene ble også sjokkert for de ville bare få henne i aktivitet. Da datteren fikk så mye penger i måneden var det i hvert fall uaktuelt å gjøre noe med liver sitt. Prøvde pliktskyldig et par behandlinger som hun sa ikke virket og styrer nå rett mot uføretrygd. Hun synes det er helt topp å få penger uten grunn mens foreldrene synes systemet er for jævlig. De vet at løpet er kjørt og at datteren nå kan forvitre med en fast trygd.

 

Anonymkode: e363a...91c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei ung jente som ikke ville gå på skole eller jobbe. Syntes det var så deilig å sove lenge, sitte på nettet og kose seg. Sminke seg og prøve forskjellige antrekk å vise på sosiale medier. Se en film og dra på shopping. Foreldrene sa at det kom ikke på tale, for noe måtte hun gjøre. For å få slutt på maset  gikk hun til legen og klagde på vondt et eller annet sted. Foreldrene visste hun ikke feilte noe og regnet med legen ville si det samme. Men neida, hun ble rullet inn i systemet. Ingen ting ble påviselig på MR bilder eller i blodprøver, hun er frisk som en fisk. Men hun sto på sitt for å slippe maset hjemme. Hun ble kjempeoverrasket at hun fikk utbetalt utrolig mye penger for hun hadde bare lyst til å få slutt på maset til foreldrene.. Foreldrene ble også sjokkert for de ville bare få henne i aktivitet. Da datteren fikk så mye penger i måneden var det i hvert fall uaktuelt å gjøre noe med liver sitt. Prøvde pliktskyldig et par behandlinger som hun sa ikke virket og styrer nå rett mot uføretrygd. Hun synes det er helt topp å få penger uten grunn mens foreldrene synes systemet er for jævlig. De vet at løpet er kjørt og at datteren nå kan forvitre med en fast trygd.

 

Anonymkode: e363a...91c

Så fin ei historie. Jeg tror forresten ingenting på den. Men fin, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer. Sånn er uføre her i tråden og alle mødre her på KG. Men se det de er heldige og at neste generasjon ikke vil få det samme er ikke så viktig, bare de får mer og mer, enten permisjonstiden eller penger. 

Flaut. Vi er heldige alle som en som i dag er voksne. Barna som vokser opp nå vil ha lite å lene seg på av trygghet økonomisk. Og det lille de ville hatt skal dere ha. 

 

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok? Hva tenker du om at den øker til 23-25 000? Jeg mener ikke den bør økes til f. eks. 30 000. Men politikerne bør kanskje vurdere å øke til 23-25 000?

Anonymkode: 353bf...cb7

Jeg har 26 utbetalt i min jobb. Bachelorgrad og har jobbet i flere år.

Høres det riktig ut at uføre skal ha like mye?

Anonymkode: 31b38...bc6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ofte store medisinske utgifter, i tillegg har vi akkurat de samme utgiftene som det du har! Vi må handle, betale regninger, betale ned på lån, betale telefonregninger osv.! og hvorfor skal vi ikke ha transportutgifter? Mange har jo bil, de som ikke har det trenger jo penger til buss og/eller taxi!

Anonymkode: 3a166...6f6

Norge er et av ytterst få land i verden der uføre eier egen bolig. Vi skal ikke lenger enn til Italia, Frankrike og Spania før folk må flytte til familie når de mister inntekten sin.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her siterer du meg, jeg har både utdannelse og fornøyd med lønn. Har ikke sagt noe annet.

Jeg bruker derimot nesten 3000kr i transport i måneden for p komme meg på jobb. Deg kan jo dere uføre trekke fra.

Anonymkode: e8e63...99a

Du er helsefagarbeider og har fagbrev. Siden du gnåler så fælt om den lave lønnen og de uføre, hvorfor utdanner du deg ikke til sykepleier eller sykepleier med spesialisering? Det er ikke de uføres skyld at du og andre er for late til å ta høyere utdannelse eller omskolere dere til bedre lønn og vilkår. Er dere misfornøyd med livene og jobbene deres så ta for søren tak i livet deres istedet for å rakke ned på de som er svakere stilt enn dere selv!!

Anonymkode: ba3bb...b32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lille Potet skrev:

Så fin ei historie. Jeg tror forresten ingenting på den. Men fin, absolutt.

Det er absolutt ikke en fin historie. Det sitter foreldre og annen familie som er veldig lei seg over dette. De er alle ressurssterke og ønsket en fin fremtid også for henne. 

Anonymkode: e363a...91c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er helsefagarbeider og har fagbrev. Siden du gnåler så fælt om den lave lønnen og de uføre, hvorfor utdanner du deg ikke til sykepleier eller sykepleier med spesialisering? Det er ikke de uføres skyld at du og andre er for late til å ta høyere utdannelse eller omskolere dere til bedre lønn og vilkår. Er dere misfornøyd med livene og jobbene deres så ta for søren tak i livet deres istedet for å rakke ned på de som er svakere stilt enn dere selv!!

Anonymkode: ba3bb...b32

Hvor har e8e63...99a rakket ned på noen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PunkCouture skrev:

Jeg synes kravene for å bli ufør bør bli litt høyere, men at de som faktisk trenger det kan få litt mer utbetalt. Helt enig i at det bør lønne seg å jobbe, og at en bør gjøre uførhet uattraktivt for de som evt. vil misbruke systemet. Synd at noen gjør det, for det er j* egoistisk, og ødelegger mye for de som virkelig trenger og fortjener det. 

Hvordan ødelegger disse mye for dem som trenger og fortjener det?

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har spurt deg om regnestykke, for du sier ~13.000 og det går ikke opp.

Hvis du faktisk har 13.000 utbetalt er det noe galt et sted og du bør sjekke opp. Jeg får 15.400 med 20% skattetrekk, som sikkert er for høyt....

Anonymkode: 4434d...477

Du er enslig (noe jeg ikke er), du regner med for lav skatteprosent (jeg trekker 28% og får aldri igjen mer enn en tusenlapp eller to på skatten) og du glemmer å ta hensyn til at skatten ikke trekkes jevnt gjennom hele året.

Så prøv igjen. 

Anonymkode: fddbf...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem at mange uføre er høyt utdannede og ville tjent mer enn kasse på Rema hvis de kunne jobbet.

Anonymkode: 353bf...cb7

Og da skal de fortsatt ha feks legelønn tenker du?

Hvordan skal dette finansieres?

Anonymkode: 2a23b...9fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er helsefagarbeider og har fagbrev. Siden du gnåler så fælt om den lave lønnen og de uføre, hvorfor utdanner du deg ikke til sykepleier eller sykepleier med spesialisering? Det er ikke de uføres skyld at du og andre er for late til å ta høyere utdannelse eller omskolere dere til bedre lønn og vilkår. Er dere misfornøyd med livene og jobbene deres så ta for søren tak i livet deres istedet for å rakke ned på de som er svakere stilt enn dere selv!!

Anonymkode: ba3bb...b32

Du blander meg med andre her. Jobber ikke i helse, og gnåler ikke om lønn, jeg har god lønn. Jeg «gnåler» om at jeg synes det skal lønne seg å jobbe, og så «gnåler» jeg om at folk kan være bittelitte takknemlige over hvor de bor og hva de får, istedet for å klage, klage, klage.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Lille Potet skrev:

Jeg synes 18 000,- er lite. En ung ufør har mistet så mye. Helsa og mange muligheter. Drømmer kan ikke oppfylles og hen skal til evig tid ha lite penger. Ja, arbeidslinja står sterkt i Norge, og det er på mange måter bra. Jeg synes ung ufør burde ha vært hevet betydelig. De lavtlønte skulle også ha fått betydelig høyere lønn. Det er ekstremt trist at disse to svake gruppene blir satt opp mot hverandre, der den slitne lavtlønte angriper den syke unge uføre. Jeg synes systemet burde ha vært angrepet, og forskjellen på fattig og rik burde ha vært diskutert i mye høyere grad enn i dag. 

Selvsagt skal det lønne seg å jobbe, noe det dessverre ikke gjør for mange lavtlønte. Og det burde ikke straffe seg å bli syk i ung alder heller. 

Unge syke, og eldre syke har da jobb. Jobben er å håndtere helsa si. Når friske individer kommer opp i alder, med dårlige knær og dårlig syn, bagateller, vil de ane hva det vil si å være kronisk syk. Men sjelden før. Vi er et samfunn med forakt for de svake og dårlig utviklet evne til å sette oss inn i andres situasjon. Vi lar oss også lett manipulere av de rike, slik at vi angriper de som står under oss. Og siden vi går på dette undergraver vi selv velferdssystemet ved å misunne syke småpenger og mistenke de for juks og svindel. 

Vi har et samfunn som tar vare på de syke adskillig bedre enn de aller fleste samfunn i verden i dag. Se deg rundt.

Anonymkode: 2a23b...9fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg du stigmatiserer veldig. Jeg. Kjenner et par stykker som er uføretrygdet og ingen av de klager over trygden sin. Det ene er min mor og hun har ikke mer enn 6000 utbetalt i mnd. Så det er veldig ulikt hva uføretrygden får. Ung ufør går vell ut ifra en fastsatt satts siden de ikke har hatt samme mulighet til å jobbe opp en god lønn før de skulle blitt syk.

Min mor fikk fødselskomplikasjoner under fødsel etter siste graviditet og på den tiden var det også vanlig å være hjemme med ungene de første årene. Så når hun skulle begynne å jobbe igjen og det ikke gikk, ble trygden hennes regnet ut fra år hun nesten ikke hadde inntekt, selv om hun har jobbet fult i 20 år før dette skjedde. 

Anonymkode: 64d6b...295

Tidenes laveste lave minstesats, din mor da.

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, PetterKanin skrev:

Hvor har e8e63...99a rakket ned på noen?

Det er såpass mange innlegg at det har jeg ikke oversikt over. Hele tråden er jo rene uførehetsen. Jeg har ikke lest de siste 5 sidene og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Dette temaet går på repeat hele tiden på KG og det oser av bitre hatende og lite reflekterte mennesker. Går dere aldri lei? Må dere alltid rakke ned på andre mennesker? Hva mangler i livene til disse folka for å være så jævlige mennesker lurer jeg på.

Anonymkode: ba3bb...b32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er såpass mange innlegg at det har jeg ikke oversikt over. Hele tråden er jo rene uførehetsen. Jeg har ikke lest de siste 5 sidene og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Dette temaet går på repeat hele tiden på KG og det oser av bitre hatende og lite reflekterte mennesker. Går dere aldri lei? Må dere alltid rakke ned på andre mennesker? Hva mangler i livene til disse folka for å være så jævlige mennesker lurer jeg på.

Anonymkode: ba3bb...b32

Fortell hvor det blir hetset og rakket ned?

Anonymkode: e76f6...4f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har et samfunn som tar vare på de syke adskillig bedre enn de aller fleste samfunn i verden i dag. Se deg rundt.

Anonymkode: 2a23b...9fe

Du er nummer tre som kommenterer mitt lange innlegg med: andre har det verre. 

Igjen, det er ikke et argument! Og det er ikke det innlegget handler om. 

Om du ikke har noe som helst annet å komme med, spar deg. 

Men takk for at du siterer et innlegg jeg er fornøyd med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er såpass mange innlegg at det har jeg ikke oversikt over. Hele tråden er jo rene uførehetsen. Jeg har ikke lest de siste 5 sidene og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Dette temaet går på repeat hele tiden på KG og det oser av bitre hatende og lite reflekterte mennesker. Går dere aldri lei? Må dere alltid rakke ned på andre mennesker? Hva mangler i livene til disse folka for å være så jævlige mennesker lurer jeg på.

Anonymkode: ba3bb...b32

Jeg tror kanskje det handler om at de uføre hele tiden klager på hva de ikke får, ikke har etc etc. Det blir ganske irriterende når de har det mye bedre enn andre. Aldri hørt en ufør uttrykke takknemlighet, bare hva hun/han synes de fortjener for aldri ha bidratt til felleskapet.

Anonymkode: e8e63...99a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fortell hvor det blir hetset og rakket ned?

Anonymkode: e76f6...4f8

Det er mengden. 

Sier jeg at du er et kukkhode en gang går det greit for deg. Kaller jeg deg kukkhode 40 ganger er det hets og jeg rakker ned på deg. Det kalles også mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...