AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #81 Del Skrevet 14. november 2020 Hei! Jeg ser du har fått mange gode tips her. Ville bare nevne at svømming/gå i vann er veldig bra trening for alle uansett vekt, men spesielt for de som sliter litt med "leddene" som gjerne fedme forårsaker. Nå kan jo dette være umulig å la seg gjøre om din nærmeste svømmehall er stengt pga Covid, men heldigvis åpner det igjen en dag snart. Ellers foreslår jeg å se The biggest loser/slankekrigen. Der kan du få mange gode tips til øvelser for nybegynnere med høy vekt. Feks hvor nyttig "bare" det å sette seg på en stol og reise seg igjen (og repetere) er. Men det er som nevnt av andre viktigst med kostholdet. Men ikke ta deg vann over hodet. Da vil du ikke lykkes. Vær tålmodig, og tør å skryt litt av deg selv på veien😀 også vil jeg tipse om å følge med på målene dine, og ikke kun vekten. HEIA DEG!🙌🏻 Anonymkode: 1f8f9...348 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #82 Del Skrevet 15. november 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veide 145 til nyttår og er 168 høy. Jeg har ikke begynt å trene voldsomt. Begynte med mat. 2 skiver med ok pålegg med litt smør på til frokost og kaffe med melk. Og det samme til lunsj og en ok porsjon middag. Er du vant til store mengder middag så ikke gå rett til "anbefalt mengde" med en gang, men ta mindre og mindre mat. Er du sjesken til kvelden spis et knekkebrød eller en skive. Er du ikke sjesken/sulten så dropper du kveldsmat. Godteri og brus kun i helgene. Beveg deg 5 min hver time hvis du orker. Om det er vanskelig å finne på noe å gjøre så bare gå rolig rundt. Etter hvert så øver du deg på å reise deg opp og ned fra sofaen. Og etter hvert så øver du deg helt fra gulvet når du er klar for det. Men begynn med maten, og beveg deg det lille mer du klarer. Er 115 kg i dag så mange kg igjen, men nå har ikke jeg gått enormt inn for å trene enda siden jeg syns det er greit å miste kg sakte for da blir de mer værende av enn om du går fort ned. Men jo mer du merker at det er lettere å bevege deg, jo mer beveger du deg. Lær deg å elske å kjenne kroppen bevege seg, vær stolt når du klarer å tørke av deg uten å være helt gjennomsvett. Øv deg på å gå i en trapp etter hvert som formen øker. Anonymkode: 0e2af...641 Herregud, godt jobba! Hilsen 88 kg som vil ned til 65 men er en lat idiot 🥴 Anonymkode: 2a316...453 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #83 Del Skrevet 15. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart. Virkelig rart. 2 jeg kjenner + inkludert meg selv har slanket oss henholdsvis 25,35 og 50 kg, og alle 3 har nå holdt vekta i over 2 år uten tilbakefall. Samtidig kjenner jeg 4 som har tatt slankeoperasjon. 1 er nå tynn, de 3 andre har gått opp mye i vekt igjen etter et par år, og 2 av dem er faktisk tjukkere enn noensinne. Så den statistikken du fremlegger er syltynn. Det er for øvrig verdt å nevne at 3 av 4 som slankeopererte seg har fått plager i etterkant. Magesmerter, vitaminmangler, sure oppstøt, dårlig avføring og en lever med redusert energinivå. Mens av oss som slanket oss naturlig er det ingen av oss som har plager. Så nei, slankeoperasjon bør være siste utvei! Anonymkode: 29b29...684 Så enig. Min beste venninne døde faktisk noen år etter operasjonen pga komplikasjoner/medisiner som rett og slett ødela hjertet hennes. Hun døde kanskje med mye mindre vekt, men... hun døde uansett, i tidlig 30-årene. Anonymkode: 2a316...453 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #84 Del Skrevet 15. november 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med å gå rundt i leiligheten pga skjelett smerter, desverre. Er flere år siden jeg var aktiv turgåer Anonymkode: 1f7a5...bc1 Legg på svøm! Svømming er ikke belastende på kroppen så det kan du gjøre for å få på plass litt fysisk aktivitet, så kan du heller begynne å gå litt mer når du blir en del lettere 😊 Siden du skal ned mye i vekt vil du være "på slanker`n" lenge, og det kan være lurt å melde seg på et kurs (f.eks Grethe Roede). Da får du hjelp med å sette sammen menyer, beregne mengder, osv, og ikke minst vil du også være en del av en gruppe som kan motivere og heie på hverandre Anonymkode: 5f177...8e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #85 Del Skrevet 15. november 2020 Jeg ville kun hatt fokus på maten de første månedene til vekten har gått en del ned. Både fordi det er utrolig tungt for kroppen din å bære all vekten og kan i verste fall føre til mer skade, og fordi trening forbrenner lite ift hvor mye «lettere» det er å spise mindre. Samt at trening ofte gjør en mer sulten. Nå vet jeg ikke hvor motivert du er, og jeg vil egentlig gi ulike råd etter motivasjon. Jeg synes kanskje ikke at du virker veldig motivert, men det kan hende jeg oppfatter innleggene dine feil. Dersom du er veldig motivert og klar for å gi alt, ville jeg ha foreslått å telle kalorier. Gjerne starte treningsdagbok, det kan være veldig motiverende. Dersom du egentlig ikke er så motivert, vil å telle kalorier kanskje bli for mye. Anonymkode: 4403e...c59 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #86 Del Skrevet 15. november 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så enig. Min beste venninne døde faktisk noen år etter operasjonen pga komplikasjoner/medisiner som rett og slett ødela hjertet hennes. Hun døde kanskje med mye mindre vekt, men... hun døde uansett, i tidlig 30-årene. Anonymkode: 2a316...453 Jeg vet også om ei som døde under eller etter operasjonen (årsaken var i alle fall komplikasjoner i forbindelse med operasjonen). Ellers kjenner jeg tre stykker som har tatt slankeoperasjon (vet ikke hvilken type). En er blitt veldig stor etter tre år og de to andre har også blitt litt overvektige igjen, men ikke så mye at det utgjør noen fare for helsa. Av kjente fjes har vel både Jørgen Foss og Helene Drage operert uten å få helt kontroll på vekta... Tror nok det er veldig mange som går noe opp igjen etter operasjon selv om de ikke går opp alt. Anonymkode: 5f177...8e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #87 Del Skrevet 15. november 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du deler, men jeg vil helst ikke operere. Er veldig engstelig for bivirkninger og sånt.. Anonymkode: 1f7a5...bc1 Overvekt har jo fatale følger og bivirkninger.. Hva med å studere temaet overvekt litt slik at du vet enda bedre hva du går fra og til. Anonymkode: 3479d...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #88 Del Skrevet 15. november 2020 Ikke glem at trening for meg og trening for deg er to forskjellige ting. Trening er øvelser som bygger muskler og som du blir svett av. Om du blir svett og andpusten av å gå 1 trapp og 1 runde i leiligheten så er det trening for deg. Målet neste dag kan bli 2 runder. Du kan også ligge og gjøre øvelser. Selv har jeg noen kjedelige fysioterapiøvelser som må gjøres hver dag. De virker simple og kondisjonen min er faktisk bra, men jeg blir svett. Målet med dem og et mål du også burde ha er å øke mobiliteten i ledd og muskler. Kanskje er det en stund til du faktisk tar en gåtur rundt kvartalet men det betyr ikke at du ikke har trent. 5 øvelser er nok. Anonymkode: 035b6...8d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #89 Del Skrevet 15. november 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du deler, men jeg vil helst ikke operere. Er veldig engstelig for bivirkninger og sånt.. Anonymkode: 1f7a5...bc1 Veldig bra at du har en slik innstilling, for det er mange bivirkninger ved en slik omfattende operasjon. Skremmende hvor lett det egentlig er å få en slik operasjon nå i dag. Jeg råder deg til å begynne smått med å ta bedre valg i kostholdet ditt. Og begynne å gå små turer. Trenger ikke å gå hardt ut i starten. Hold deg til godteri kun èn dag i uken f.eks. Og prøv å hold deg til 3 faste måltider om dagen, uten mellommåltid. Og spis deg mett til hvert måltid ved å spise nok protein og ikke fyll opp meg for mye karbohydrater. I tillegg prøv å unngå å spise for sent på kvelden, slik at kroppen får en liten pause mellom siste og første måltid. Dette gir kroppen mer "rom" for å forbrenne fett. Det er mange som tror at det kun er kalorier inn og kalorier ut som gjelder, men litt periodisk fasting er veldig effektivt for vektnedgang. Anonymkode: b71ab...942 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #90 Del Skrevet 15. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig bra at du har en slik innstilling, for det er mange bivirkninger ved en slik omfattende operasjon. Skremmende hvor lett det egentlig er å få en slik operasjon nå i dag. Jeg råder deg til å begynne smått med å ta bedre valg i kostholdet ditt. Og begynne å gå små turer. Trenger ikke å gå hardt ut i starten. Hold deg til godteri kun èn dag i uken f.eks. Og prøv å hold deg til 3 faste måltider om dagen, uten mellommåltid. Og spis deg mett til hvert måltid ved å spise nok protein og ikke fyll opp meg for mye karbohydrater. I tillegg prøv å unngå å spise for sent på kvelden, slik at kroppen får en liten pause mellom siste og første måltid. Dette gir kroppen mer "rom" for å forbrenne fett. Det er mange som tror at det kun er kalorier inn og kalorier ut som gjelder, men litt periodisk fasting er veldig effektivt for vektnedgang. Anonymkode: b71ab...942 Skulle selvfølgelig stå med her.🙈 Anonymkode: b71ab...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #91 Del Skrevet 15. november 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får tårer i øynene av å lese svarene deres, for de er så overraskende hyggelige og omsorgsfulle 🤗eg er ikke vant til å bli behandlet så fint. Ser at det har vært en del modereringer her, men det har skjedd hver gang jeg har vært borte fra PCen, så har ikke fått med meg eventuelle stygge kommentarer. En bekymring jeg har er at jeg ikke kan få operert bort løs hud (når det kommer) pga corona. Det ødelegger motivasjonen litt, for jeg vil heller være feit enn tynn med masse løs hud. Anonymkode: 1f7a5...bc1 Min venninne opererte bort løshud for en uke siden. Ikke bruk dette som grunn til å ikke gå ned. Det er ikke sikkert du går ned så mye at du får løs hud uansett. Ta en kilo om gangen:) Anonymkode: 17df2...028 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 15. november 2020 #92 Del Skrevet 15. november 2020 Ryddet for regelbrudd på signering som helsepersonell. Minner om retningslinjene her Chantielle mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #93 Del Skrevet 15. november 2020 Din BMi er 50,6. Enig i at det er lurt å snakke med legen, her er det lurt med hjelp fra noen som har kunnskap om dette. Masse lykke til! Anonymkode: f56af...299 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #94 Del Skrevet 15. november 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Din BMi er 50,6. Enig i at det er lurt å snakke med legen, her er det lurt med hjelp fra noen som har kunnskap om dette. Masse lykke til! Anonymkode: f56af...299 Er det veldig mye med bmi på 50? Anonymkode: 1f7a5...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 15. november 2020 #95 Del Skrevet 15. november 2020 Ryddet for avsporing. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #96 Del Skrevet 15. november 2020 TS - vær så snill og snakk med legen din! Jeg blir litt oppgitt av noen av svarene her uansett så velmenende de er. Det burde vært tydelig at en inaktiv person som har slitt med depresjon, som har en BMI på 50, som blir svett av å gå et par steg, ikke kan komme seg ut på lange turer feks. Ja, til syvende og sist så må du gjøre jobben selv, men fastlegen din kan referere deg til gode fagpersoner som kan hjelpe deg på veien. Lykke til 🙂 Anonymkode: 391e4...d2f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2020 #97 Del Skrevet 15. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det veldig mye med bmi på 50? Anonymkode: 1f7a5...bc1 Du er i kategorien svært alvorlig fedme. Ut i fra hva du skriver er jeg usikker på om du skjønner hvor helseskadelig dette er. Så jeg ville begynt med en legetime, så kan dere snakke litt rundt det. Tror du trenger hjelp for å være brutalt ærlig. Anonymkode: 4403e...c59 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #98 Del Skrevet 16. november 2020 18 hours ago, AnonymBruker said: Er det veldig mye med bmi på 50? Anonymkode: 1f7a5...bc1 Det er svært alvorlig ja. Du er langt over den mest alvorlige punktet for skalaen for fedme som er på 40 bmi. Skalaen er slik: - Under 18: Undervektig - 18-24: Normalvektig - 25-29: Overvektig - 30-34: Fedme - 35-39: Alvorlig fedme - Over 40: Svært alvorlig fedme Jeg er enig med brukeren over meg om at det ikke virker som at du er klar over hvor helseskadelig dette er. Ta vektnedgangen seriøst, det siste du trenger å bekymre deg over i din situasjon er løs hud. Anonymkode: 3ac90...c1e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #99 Del Skrevet 16. november 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er svært alvorlig ja. Du er langt over den mest alvorlige punktet for skalaen for fedme som er på 40 bmi. Skalaen er slik: - Under 18: Undervektig - 18-24: Normalvektig - 25-29: Overvektig - 30-34: Fedme - 35-39: Alvorlig fedme - Over 40: Svært alvorlig fedme Jeg er enig med brukeren over meg om at det ikke virker som at du er klar over hvor helseskadelig dette er. Ta vektnedgangen seriøst, det siste du trenger å bekymre deg over i din situasjon er løs hud. Anonymkode: 3ac90...c1e Men nøyaktig hva er det som er så farlig? Jeg spiser aldri fet mat, så har nok ikke for høyt kolesterol. Anonymkode: 1f7a5...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #100 Del Skrevet 16. november 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nøyaktig hva er det som er så farlig? Jeg spiser aldri fet mat, så har nok ikke for høyt kolesterol. Anonymkode: 1f7a5...bc1 Listen er lang. Du har blant annet mye fett rundt organene dine, kroppen anser overvekt som en infeksjon og er i konstant bekjempelse, altfor høy vekt på knær og ledd, rygg. Du blir jo sliten og svett av å ta på sokker? Høyere risiko for mange sykdommer. Diabetes. Jeg kan ikke nok om det til å vite mer. Men du må seriøst begynne å ta inn alvoret. Bestill legetime. Anonymkode: 4403e...c59 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå