AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #21 Del Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil gå ned i vekt, men hvor mye burde jeg gå ned? Og bør jeg gå til legen eller noe først? Anonymkode: 1f7a5...bc1 Du burde hvertfall gå ned halvparten. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva er normal vekt for min høyde? Anonymkode: 1f7a5...bc1 60 kg ca. Anonymkode: 035b6...8d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #22 Del Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville gått rett på operasjon om jeg var deg. Eller, jeg var deg, bare en mindre versjon. Jeg prøvde aldri å slanke meg særlig hardt, det ble for uoppnålig. Jeg veide 105 kg, var 167 cm høy, og opererte gastric sleeve privat i Norge for et halvt år siden. Beste jeg har gjort noensinne!! Jeg hadde aldri klart å gå ned i vekt på egenhånd, og allerede ti uker etter operasjonen hadde jeg jo minsket min fedmerelaterte helserisiko betrakelig. Når jeg i høst bikket under 30 i bmi og dermed ikke er i risikogruppe for hverken covid eller andre sykdommer (pga vekt) lenger, så trakk jeg et lettelsens sukk. Nå er jeg "bare" overvektig, er mye mer aktiv, leker med barna, går turer osv. For noen måneder siden så satt jeg og gråt pga vekta og følte at jeg hadde ødelagt kroppen min. Og alle sier det ikke er en lettvint løsning med operasjon, og at det bør være siste utvei. Jeg er uenig. Det bør strengt tatt være første utvei, for det er eneste løsning som beviselig gir resultater! Det er nesten ingen som slanker seg på vanlig vis som klarer å holde vekta, mens det kun er 3-5% som går tilbake til utgangspunktet igjen etter en slankeoperasjon. Jeg har noen bivirkninger som feks. sure oppstøt, som jeg aldri vil bli kvitt. Men det er så verdt det, for det er så mange andre plager jeg har blitt ferdig med. Les om det i hvert fall! Jeg tok lån for dette, og betaler gladelig hver måned for mitt nye liv, pengene sparer jeg strengt tatt inn igjen pga mindre mat Anonymkode: 2eb73...62d Jeg syntes det var noe lettvint løsning, og man kan få senskader og problemer senere. Det beste er å gå ned naturlig. Anonymkode: 035b6...8d9 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #23 Del Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du burde hvertfall gå ned halvparten. 60 kg ca. Anonymkode: 035b6...8d9 Det er jo helt umulig å gå ned så mye. Kommer til å slanke meg i årevis jo Anonymkode: 1f7a5...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #24 Del Skrevet 14. november 2020 Jeg ville kontaktet en ernæringsfysiolog for å få hjelp til kosthold og tankene rundt det, samt en plan. Det sier seg selv at du ikke kan ha samme plan som en som veier halvparten. Her må det delmål og delvis endringer til først. Gjør du alt på en gang så bruker du opp alle triksene på de første 20 kiloene, og har ingenting igjen til vektplatåene man lander på innimellom. For de første 20 går fort, så stopper det opp for en liten stund. Der må man ikke gi opp. Det er bare kroppen som bruker tid på å tilpasse seg den nye situasjonen. Da kan du bruke neste delvis endringen til å få igang vektnedgangen igjen. Tenker det er tre- fire slike platåer. Det er veldig viktig å tenke at du er på vei og jobben ikke er forgjeves selv om du når et platå. Dette klarer du. Anonymkode: 035b6...8d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 14. november 2020 #25 Del Skrevet 14. november 2020 Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #26 Del Skrevet 14. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt umulig å gå ned så mye. Kommer til å slanke meg i årevis jo Anonymkode: 1f7a5...bc1 Har du det travelt da? Det som må til er varig endring av livstil. Det er helt bortkastet å gå ned for å gå tilbake til samme vaner, så om det er planen så kan du la være for da er sjansen for å gå opp enda mer enn utgangspunktet veldig stor. Du kutter mer i vektreduksjonsfasen enn på varig vedlikeholdsfasen, men kostholdet er ikke veldig ulikt. Du må ofre, og du må være villig til å ofre. Gevinsten er mer energi, bedre helse og mye lettere å bevege seg rundt. Anonymkode: 035b6...8d9 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #27 Del Skrevet 14. november 2020 Ville snakket med lege, først og fremst. Sjekke blodtrykk for å se bordan det ligger an. Så ville jeg satt meg delmål! Lettere å tenke ned til 120, så til 100 osv 🙂 Fin en aktivitet du klarer å gjennomføre. Om det er å danse i stua i 20-30 min om dagen, så er det jo flott!! 😊 Registrer deg på feks vektklubb.no. Finn ut hvor mye du skal spise om dagen og logg ALT! Det betyr at du må ha kjøkkenvekt. Det er mye mindre styr enn man tror! 😊 Du lærer deg mengde etterhvert, så kjøkkenvekta er kun i starten. Starter du med dette i morgen, tipper jeg du kunne gått ned 8-10 kg til jul allerede! Også må du huske på at vekttap er litt opp og nedturer. Og det er helt greit! Du må fokusere på hvor du startet og hvor du skal☺️ Anonymkode: 0cc4d...7aa 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsier Skrevet 14. november 2020 #28 Del Skrevet 14. november 2020 Ikke tenk på 60 kg og normaltvekt akkurat nå. Det er langt unna, og du kommer til å merke store forbedringer i helsen lenge før den tid. Det viktigste er ikke om eller når du når 60 kg, men at kroppen din har det mye bedre på 80, 100 eller 120 kg, enn den har det på 140 kg. Det vil medføre en stor reduksjon i helserelaterte plager og risiko, med bare 15% vekttap, altså ned til 110 kg. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #29 Del Skrevet 14. november 2020 Det får du til. Jeg veide 136 og gikk ned til 75. Trente ingenting før jeg var nede på rundt 100kg.Når man er så diger så er det ikke så store forandringer som skal til i begynnelsen, og etterhvert som du går ned blir det lettere å bevege seg. Anonymkode: 68e0e...563 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Celina holmkold Skrevet 14. november 2020 #30 Del Skrevet 14. november 2020 Gå på lavkarbo og besøk lege og næringspsykolog. Det der er farlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 14. november 2020 #31 Del Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for at du deler, men jeg vil helst ikke operere. Er veldig engstelig for bivirkninger og sånt.. Anonymkode: 1f7a5...bc1 Det er jeg helt enig i. Ikke operere. Du påfører deg selv bare ennda mere smerte og ubehag. Regn over hva du spiser om dagen og se hva som kreves. Gå ned ett kilo i uka i snitt. Da får kroppen sjanse til å aklimatisere seg. Om 1,5 år er du slimfit. -80 kg. Det smaker mye bedre enn en operasjon med tilhørende problemer i etterkant. Du må bare tåle å være sulten. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #32 Del Skrevet 14. november 2020 17 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Det er jeg helt enig i. Ikke operere. Du påfører deg selv bare ennda mere smerte og ubehag. Regn over hva du spiser om dagen og se hva som kreves. Gå ned ett kilo i uka i snitt. Da får kroppen sjanse til å aklimatisere seg. Om 1,5 år er du slimfit. -80 kg. Det smaker mye bedre enn en operasjon med tilhørende problemer i etterkant. Du må bare tåle å være sulten. Jeg tåler egentlig å være sulten, men de siste årene sliter jeg meg at når jeg er sulten så blir jeg med en gang kvalm, svimmel og får masse halsbrann. Det eneste som hjelper er å spise noe. Anonymkode: 1f7a5...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #33 Del Skrevet 14. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: 1. Inaktivitet og stort godteri forbruk. 2. Har aldri prøvd å gå ned i vekt før. Har bare fortrengt at jeg er feit så fikk sjokk da jeg veide meg Anonymkode: 1f7a5...bc1 Godteri er ikke noe kroppen trenger, men du trenger den psykiske stimulans det gir. Så må erstatte den stimulans med noe annet. Frukt, sang, samtale eller noe annet som du liker. Om du er næremst inaktiv, vil 1 times gåtur hverdag gjøre en del. Evt start med 30 min/dag et par uker først. Du kommer til å bli hektet om du gjør dette hver dag de neste 3 måneder. Ellers har du jo virkestoffet orlistat som må fås på resept av lege. Der man har sett 5 % vekttap etter 12 ukers behandling. Anonymkode: aeeed...94f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #34 Del Skrevet 14. november 2020 Synes du skal ta kontakt med legen din, og be om hjelp. Er du så overvektig, så er det hjelp å få. Også annet enn operasjon. Jeg har det siste året gått fra 97 til 69 kg, og skal ned 5 kg til og. Så det går an og klare det selv, men det krever litt tolmodighet og. Ønsker deg masse lykke til. Anonymkode: a1147...4af 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #35 Del Skrevet 14. november 2020 Tusen takk for alle gode svar 🤗 var forberedt på bare stygge kommentarer..... Hvor mange kilo må jeg gå ned før jeg merker at jeg er litt lettere? Sliter med vonde knær osv så er smertefull å gå, når forsvinner dette? Anonymkode: 1f7a5...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #36 Del Skrevet 14. november 2020 Vet du hva? Om du i første måned kutter snop til kun å være en dag i uka. I andre måned konsentrerer deg om at 1 måltid daglig skal inneholde mye protein og lite fett og mindre karbo (feks skalldyr eller biff med godt fersk krydder istedenfor saus og fett) så er du godt på vei og mister sannsynligvis endel kg bare der. Uten å ha latt det bli for mye på en gang eller for avansert. Denne type delmål tenker jeg er mye lettere å forholde seg til enn et fjell av info og forandringer på en gang. Noe som fort blir vanskelig og overveldende. Anonymkode: 035b6...8d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 14. november 2020 #37 Del Skrevet 14. november 2020 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #38 Del Skrevet 14. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Godteri er ikke noe kroppen trenger, men du trenger den psykiske stimulans det gir. Så må erstatte den stimulans med noe annet. Frukt, sang, samtale eller noe annet som du liker. Om du er næremst inaktiv, vil 1 times gåtur hverdag gjøre en del. Evt start med 30 min/dag et par uker først. Du kommer til å bli hektet om du gjør dette hver dag de neste 3 måneder. Ellers har du jo virkestoffet orlistat som må fås på resept av lege. Der man har sett 5 % vekttap etter 12 ukers behandling. Anonymkode: aeeed...94f Uff, 1 Time gåtur blir altfor vanskelig enda... jeg er heller der at jeg kan ha 5 minutter gåtur som mål.. problemet er at å skifte til uteklær, og ta på sko og jakke gjør meg gjennomsvett og får blodsmak i munnen, og da orker jeg ikke gå tur lenger Anonymkode: 1f7a5...bc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirius Skrevet 14. november 2020 #39 Del Skrevet 14. november 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for alle gode svar 🤗 var forberedt på bare stygge kommentarer..... Hvor mange kilo må jeg gå ned før jeg merker at jeg er litt lettere? Sliter med vonde knær osv så er smertefull å gå, når forsvinner dette? Anonymkode: 1f7a5...bc1 Hei! Det aller viktigste først: Så bra du gikk på vekta og så bra du tar tak ved å spørre her i stede for å sette deg ned og spise mer og ikke klare å forholde deg til det. Det er et stort steg! Jeg var 137kg og 170 høy, så nesten det samme som deg. Begynte i juni, det har gått saktere enn jeg trodde, men nå er det 124,2kg og jeg merker STOR forskjell. Føler meg som en fjær som springer rundt, uansett hvor merkelig det høres ut 😛 Jeg har ikke helt tid til å skrive masse nå, men send gjerne en PM om du vil prate med en i samme "båt" som akkurat har startet. Og til slutt: Når du bare finner viljen inni deg klarer du dette veldig fint - vi er mange som heier både på oss selv og alle andre i samme båt! 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alexz Skrevet 14. november 2020 #40 Del Skrevet 14. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva er normal vekt for min høyde? Anonymkode: 1f7a5...bc1 Ca 65-70 kg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå