Gå til innhold

Hvis hunder og katter fikk et mutert Coronavirus og myndighetene bestemte at alle hunder og katter måtte avlives, hvordan hadde du reagert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har de jo snart skutt alle reinsdyrene på Hardangervidda, snart fått utrydda alle gaupene i dette landet, og nå skyter i all minken i Danmark. Sistnevnte er riktignok på grunn av korona, men likevel. Hvor er dyrevernere for tiden? Sover i timen, de og? 

Reinsdyrjakta: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/skal-skyte-ned-nesten-alle-reinsdyrbukkene-pa-hardangervidda-1.14526333

Gaupejakta: https://www.nrk.no/nordland/gaupa-har-status-som-sterkt-truet-pa-rodlista-_-far-likevel-skyte-54-gauper-1.14882317

Men til hovedspørsmålet i tråden: Om jeg hadde skutt hunden min pga korona ville det i tilfelle vært en vurdering jeg tok privat, og ikke etter pålegg fra myndighetene. Jeg er fullt kapabel til å vurdere en slik situasjon selv, og jeg har best forutsetning for å ta en slik vurdering utifra meg og mine. Så nei, jeg ville ikke avlivet etter pålegg fra myndighetene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du kan faktisk ikke sammenligne å myrde kjæledyret ditt og å myrde ditt eget barn. Begge deler er jo selvfølgelig forferdelig, men jeg kan ikke forstå at noen faktisk hadde satt dyret sitt foran sitt eget barn? 

Anonymkode: 410b6...f14

Hvem snakker om det her?

Anonymkode: 7f5ca...6cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du kan faktisk ikke sammenligne å myrde kjæledyret ditt og å myrde ditt eget barn. Begge deler er jo selvfølgelig forferdelig, men jeg kan ikke forstå at noen faktisk hadde satt dyret sitt foran sitt eget barn? 

Anonymkode: 410b6...f14

Såklart kan det sammenlignes. Kan godt være mange som elsker dyra sine mer enn du elsker barna dine, kjærlighet skal ikke sammenlignes eller måles. Mange voldtar jo egne barn, så ingen kan si at alle elsker barna sine mer enn andre.

Dyr er familiemedlemmer

Anonymkode: ec02d...a09

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rekkehuset mitt beggyner å brenne så hadde jeg løpt inn å reddet hunden min før jeg hente stige til naboen🤣

Anonymkode: 332a2...ff5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du støttet det?

Anonymkode: 452c3...727

Selvfølgelig. 

Det er altfor mange kjæledyr i Norge (spesielt katter). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og slik er det hjernevask fungerer.

Anonymkode: 7f5ca...6cf

Sånn som med de andre koronatiltakene tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke jublet, men hadde forholdt meg til retningslinjene. Klart at man skal ikke godta alt helt ukritisk, men jeg synes vi til en viss grad bør være litt rause overfor de som styrer landet også nå om dagen. Det er en ny situasjon for dem også, det er snakk om en pandemi med et nytt og uforutsigbart virus som er livstruende og sterkt skadelig for mange. De iverksetter ikke akkurat alle disse tiltakene for moro skyld. Man må jo gjøre det man tror funker, kan ikke bare satse på at "det går nok bra".

Så kan man sammenligne med influensa, men influensasesongen er relativt kortvarig i motsetning til koronautbruddet, og jeg har ikke hørt om influensasyke som har senvirkninger i mange måneder etterpå. Det er det mange koronasyke som har hatt og fremdeles har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mezinchaleft skrev:

Sånn som med de andre koronatiltakene tenker du? 

Jepp.

Anonymkode: 7f5ca...6cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du støttet det?

Anonymkode: 452c3...727

Hadde bedt dem avvlive seg selv...

Anonymkode: 54a8f...627

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mezinchaleft skrev:

Selvfølgelig. 

Det er altfor mange kjæledyr i Norge (spesielt katter). 

Det er også for mange mennesker i verden, så om noen dør ut er det vel bare fint...

Anonymkode: 54a8f...627

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde du støttet det?

Anonymkode: 452c3...727

Det ville aldri ha skjedd av smittevernhensyn, fordi folks private hunder og katter ikke bor oppå hverandre i farmer på den måten dyr i kommersielt dyrehold (pels- og matproduksjon) gjør. Det som er farlig er at når veldig mange dyr bor tett sammen, så smitter virus etc enormt raskt, og sjansen for at egne strains utvikler seg ved mutasjon er enormt mye høyere enn ute i private hjem. 
 

Dansker med en mink som hypotetisk kjæledyr ville heller ikke måtte avlive denne, fordi én mink hjemme hos noen ikke utgjør noen coronatrussel. 
 

Så hele konteksten for spørsmålet her er oppkonstruert. 

Anonymkode: 24fa1...06a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er også for mange mennesker i verden, så om noen dør ut er det vel bare fint...

Anonymkode: 54a8f...627

Helt enig.

Hadde jo vært fint om coronaviruset hadde hatt høyere dødelighet. Kunne fått ryddet litt i rekkene. Men myndighetene gjør jo alt i sin makt for å holde oss i live så :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det hadde jeg ikke. Pus er babyen min på samme måte som menneskebabyen min. Dreper ikke familie..

Anonymkode: ae7ce...4dc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det hadde jeg ikke. Pus er babyen min på samme måte som menneskebabyen min. Dreper ikke familie..

Anonymkode: ae7ce...4dc

Det...er veldig spesielt. For å si det mildt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du støttet det?

Anonymkode: 452c3...727

Det er jo bare en hypotetisk sammenligning som ikke er relevant. Hunder og katter kan isoleres fra andre dyr av sine eiere i lange perioder slik at sykdom ikke spres, de behandles som enkeltindivider så noe slikt blir aldri aktuelt. Minkfarmer er noe helt annet, store besetninger med stor rømningsfare og smitte spredning innad i besetningen. Det er noe helt annet en om en katt får et slikt virus og må avlives. Kanskje avlivning i et begrenset område som et tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, Mezinchaleft skrev:

Helt enig.

Hadde jo vært fint om coronaviruset hadde hatt høyere dødelighet. Kunne fått ryddet litt i rekkene. Men myndighetene gjør jo alt i sin makt for å holde oss i live så :klo:

Du har samme syn når det rammer din familie eller? Det er så grotesk dette du skriver at det faller på sin egen urimelighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du støttet det?

Anonymkode: 452c3...727

Kjør på!

Anonymkode: 51e17...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det hadde jeg ikke. Pus er babyen min på samme måte som menneskebabyen min. Dreper ikke familie..

Anonymkode: ae7ce...4dc

Huff da!

Anonymkode: 7c2e5...8cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Giftmann30 skrev:

Hunden min er vært mere en mennesker jeg ikke kjenner, sorry men det er fakta.

hadde ikke drept han🙂

 

Jeg kunne gjort det for deg- sendt regning i posten...

Anonymkode: 51e17...2e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...