Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alikevel kan man ikke sammenligne en bukse og en mobil til over 10 000 kr. Det er helt hinsides, ikke bare å skulle kjøpe til seg selv, men til et BARN!

Anonymkode: 6c5dd...ba8

Jeg sier ikke at barnet skal få den dyreste iPhonen. Men det burde da vel være mulig å finne en litt billigere, eldre modell? Og overtale barnet til å akseptere denne. 

Anonymkode: 075a4...bb9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 åringen min ville ha en iPhone 12. Jeg sa det aldri kom til å skje for så mye penger til telefon er helt galskap. Om jeg så hadde pengene så hadde jeg ikke kjøpt den til han. Og ikke til meg selv heller. Telefon er ikke verd en sånn sum. Min telefon kostet 6000 og jeg syntes det også var galskap for et produkt som  tross alt ikke har all verdens levetid. Og barn knuser. Uhell skjer. Barn har jo ingen nytte av alle disse funksjonene. Det viktigste her var utseendet fikk jeg vite. 

Anonymkode: 0c5f3...c5c

Pjuh, en voksen som tenker her inne 😉

Betalte 4000 for min Iphone SE for flere år siden, har den ennå. Håper den varer evig, for den og sykkelen min er det dyreste jeg eier- og det prøver jeg av prinsipp å holde på! Husker jeg dro kortet i 2016 og utbrøt «Åh, det er mye penger!». Duden i kassa bare lo, det var den billigste han solgte sikkert 😂

Å jada, jeg blir mobba av VOKSNE folk for den telefonen, men det driiiter jeg i. Det er så patetisk i mine øyne, kjør på🤪

Endret av Savan
Skrivefeil 🤓
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Dette ble en fryktelig lang tråd! Vi har snakket med datteren vår, og fått snakket ut om det hun følte. Vi sa at hun kunne få 2000kr istedenfor mobilen, så kunne hun spare til iPhonen, men dette ville hun ikke gå med på. Hun sa hun aldri vil greie å spare opp 12000kr, til iPhonen hun ønsket seg. Så det var uaktuelt. Vi foreslo også å kjøpe en brukt iPhone til 2500kr eller en eldre iPhone til den summen. Dette var også uaktuelt, hun ville ikke ha en gammel iPhone. Hun sa at hun kunne til nød nøye seg med en iPhone X eller 11. Men igjen  disse telefonene koster mer enn det vi har tenkt å bruke. <snip>

Så vi er litt usikre her, tror kanskje vi gir etter. For mannen er egentlig enig i at hun burde få en iPhone. Jeg håper inderlig jeg får levert tilbake den telefonen jeg kjøpte, for pakken ble slengt ganske hardt i gulvet. I verste fall får jeg beholde den som min mobil.

Anonymkode: 2869c...d96

At hun «til nød» kunne nøye seg med en iPhone 11 sier vel det meste... Jeg er helt enig med de som har nevnt at barn må lære livets harde realiteter, og det å bruke så mye penger på en telefon til en 10-åring synes jeg bare er hinsides. Hun bør lære å verdesette nytteverdien i sine eiendeler, og ikke henge seg opp i å ha de rådyre, «moteriktige» tingene. Den kan bli knust eller stjålet før dere vet ordet av det...

Dersom hun hadde rimelig grunn til å tro at hun ville få nøyaktig det hun ønsket seg så er skuffelsen litt forståelig mtp at hun tross alt er et barn. Som flere har nevnt så er det lurt å ta en tydelig samtale i forkant, for å justere hennes forventninger (noe jeg er usikker på om dere gjorde).

Men det å slenge gaven i gulvet er likefullt helt uakseptabelt, og bør ikke belønnes på noen som helst måte.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt inni meg av dattera til TS og alle de ufordragelige voksne som svarer her. Vi lever i 2020 og ikke når enn den flotte kommentatorgjengen på KG vokste opp. Livet og teknologihverdagen er ikke de samme, normene i barnegruppa er ikke de samme. Jeg er enig i at årets eller fjorårets toppmodell blir voldsomt for en tiåring, men tenk å ha så lite kunnskap og innsikt at dere tror en mobil med et helt annet OS og økosystem vil være kult for henne.

Som mobilinteressert voksen er jeg personlig veldig klar over at telefonen jenta fikk i gave er bedre på alle objektivt målbare punkt enn en iPhone til tilsvarende pris. Men jeg har godt voksne venner som ikke er i stand til å begripe at dette kan være tilfelle. Faktisk har jeg minst tre (!) universitetslektorer (!) som underviser i visuelle fag (e.g. mobilfotografi, online content, videojournalistikk) og som aldri har rørt en Android, for dette er jo bare så fysj og uff og kjipt i deres lille begrensede verden. Og her forventer dere glede og takknemlighet fra en tiåring som ikke bare fikk drømmen knust (nice job med å ikke prate om forventninger btw), men som faktisk har blitt "låst" i sikkert årevis til en telefon hun absolutt ikke ville ha og som vil gjøre at hun faller utenfor. Dette er hva hun føler.

For dere som kommer med normative argumenter om at "slik burde det ikke være": nei, det burde ikke det, men slik har det blitt. Og jeg hadde ikke fått mitt eneste, ti år gamle barn til å fronte min "kamp" og sett bort fra de spillereglene hun faktisk og dessverre må forholde seg til med jevnaldrende.

Løsningen her er åpenbart å akseptere at dette ble feil kjøp og dramatisk for barnet, som sikkert ikke er en drittunge, men som lever i en helt annen verden enn det vi gjorde. Gjør det klart at det ikke var meningen å sette henne i en lei posisjon eller ignorere hennes ønsker, men at det faktisk er ordentlig ugreit å reagere slik hun gjorde. Dere prøvde og trodde dette ville bli bra, det kom fra et godt sted, og reaksjonen er trist og vondt for dere foreldre. Selv om en gave er feil, skal man ikke såre den som har gitt den eller kaste den i bakken.

Vurder de rimeligere iPhone-variantene sammen, som nok vil være et par tusen dyrere enn Xiaomi, men likevel i samme familie som vennenes. Det synes jeg er noe dere må gå med på dersom dere har råd. Se noen reviews på YouTube sammen hvor det forklares hvor bra f.eks. iPhone SE er. Dere kommer nok frem til en løsning og en litt bedre forståelse av hverandres ønsker og realier.

Edit: Ser at mange synes hun ikke skal "belønnes" for "slik oppførsel". Jeg er ganske sikker på at hun vil klandre seg selv i retrospekt for det hun gjorde. Det viktigste er vel at hun forstår at dette var galt, ikke straff for straffens skyld?

Endret av ella_b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Dette ble en fryktelig lang tråd! Vi har snakket med datteren vår, og fått snakket ut om det hun følte. Vi sa at hun kunne få 2000kr istedenfor mobilen, så kunne hun spare til iPhonen, men dette ville hun ikke gå med på. Hun sa hun aldri vil greie å spare opp 12000kr, til iPhonen hun ønsket seg. Så det var uaktuelt. Vi foreslo også å kjøpe en brukt iPhone til 2500kr eller en eldre iPhone til den summen. Dette var også uaktuelt, hun ville ikke ha en gammel iPhone. Hun sa at hun kunne til nød nøye seg med en iPhone X eller 11. Men igjen  disse telefonene koster mer enn det vi har tenkt å bruke.

Jeg og mannen snakket også om økonomi og andre forhold, og da argumenterte han for at foreldre med «dårligere» jobber enn oss, har kjøpt iPhone til barna sine. Argumentet hans er vi har jo egentlig råd til iPhone, så hvorfor skal vi nekte henne det fordi jeg er prinsipielt imot dyre mobiler til små barn. Han mener at vi skal unne henne en iPhone X mot at hun ikke får ny mobil de neste 3-4 årene. Men jeg er usikker på om hun greier å ta vare på iPhonen de årene, er rederi må punge ut for en ny allerede til neste år. 

Så vi er litt usikre her, tror kanskje vi gir etter. For mannen er egentlig enig i at hun burde få en iPhone. Jeg håper inderlig jeg får levert tilbake den telefonen jeg kjøpte, for pakken ble slengt ganske hardt i gulvet. I verste fall får jeg beholde den som min mobil. 

Så nå lærer hun at det å trasse som en drittunge fungerer for å få det hun vil.

Han mannen din burde lese seg opp på barneoppdragelse. Kanskje du også.

Gir dere etter nå så skal jeg love deg at dette vil skje. Igjen og igjen og igjen og igjen. Det vil bli rabalder dersom hun ikke får bunad til konfirmasjonen (med alt av sølv), moped på 16årsdagen og lappen på 18årsdagen. Så leilighet som ung voksen...

Lykke til!

Anonymkode: ac78c...8ff

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ella_b skrev:

<snip>

Vurder de rimeligere iPhone-variantene sammen, som nok vil være et par tusen dyrere enn Xiaomi, men likevel i samme familie som vennenes. Det synes jeg er noe dere må gå med på dersom dere har råd. Se noen reviews på YouTube sammen hvor det forklares hvor bra f.eks. iPhone SE er. Dere kommer nok frem til en løsning og en litt bedre forståelse av hverandres ønsker og realier.

...men som TS har forklart så har de allerede forsøkt slike forhandlinger med datteren (se sitatet i innlegget over). Datteren sa at det var uaktuelt med eldre / rimeligere iPhone-modeller, og kunne allernådigst ta til takke med en iPhone X eller 11. Dette handler svært neppe om at datteren har behov for den aller heftigste ytelsen - trolig er det ikke nok status i å ha en mindre fancy modell uten heldekkende skjerm...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Lord Friendzone said:

...men som TS har forklart så har de allerede forsøkt slike forhandlinger med datteren (se sitatet i innlegget over). Datteren sa at det var uaktuelt med eldre / rimeligere iPhone-modeller, og kunne allernådigst ta til takke med en iPhone X eller 11. Dette handler svært neppe om at datteren har behov for den aller heftigste ytelsen - trolig er det ikke nok status i å ha en mindre fancy modell uten heldekkende skjerm...

Jeg har lest, men da prater man vel bare med kiden igjen, tenker jeg. Hun vil nok heller ha en rimeligere iPhone enn ingen telefon at all eller en Android. Det går selvfølgelig mye på status, men det går også mye på OS og det å ha samme funksjonalitet, apper og brukergrensesnitt osv som vennene. Jeg har troen på dialog

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ella_b skrev:

Jeg får vondt inni meg av dattera til TS og alle de ufordragelige voksne som svarer her. Vi lever i 2020 og ikke når enn den flotte kommentatorgjengen på KG vokste opp. Livet og teknologihverdagen er ikke de samme, normene i barnegruppa er ikke de samme. Jeg er enig i at årets eller fjorårets toppmodell blir voldsomt for en tiåring, men tenk å ha så lite kunnskap og innsikt at dere tror en mobil med et helt annet OS og økosystem vil være kult for henne.

Som mobilinteressert voksen er jeg personlig veldig klar over at telefonen jenta fikk i gave er bedre på alle objektivt målbare punkt enn en iPhone til tilsvarende pris. Men jeg har godt voksne venner som ikke er i stand til å begripe at dette kan være tilfelle. Faktisk har jeg minst tre (!) universitetslektorer (!) som underviser i visuelle fag (e.g. mobilfotografi, online content, videojournalistikk) og som aldri har rørt en Android, for dette er jo bare så fysj og uff og kjipt i deres lille begrensede verden. Og her forventer dere glede og takknemlighet fra en tiåring som ikke bare fikk drømmen knust (nice job med å ikke prate om forventninger btw), men som faktisk har blitt "låst" i sikkert årevis til en telefon hun absolutt ikke ville ha og som vil gjøre at hun faller utenfor. Dette er hva hun føler.

For dere som kommer med normative argumenter om at "slik burde det ikke være": nei, det burde ikke det, men slik har det blitt. Og jeg hadde ikke fått mitt eneste, ti år gamle barn til å fronte min "kamp" og sett bort fra de spillereglene hun faktisk og dessverre må forholde seg til med jevnaldrende.

Løsningen her er åpenbart å akseptere at dette ble feil kjøp og dramatisk for barnet, som sikkert ikke er en drittunge, men som lever i en helt annen verden enn det vi gjorde. Gjør det klart at det ikke var meningen å sette henne i en lei posisjon eller ignorere hennes ønsker, men at det faktisk er ordentlig ugreit å reagere slik hun gjorde. Dere prøvde og trodde dette ville bli bra, det kom fra et godt sted, og reaksjonen er trist og vondt for dere foreldre. Selv om en gave er feil, skal man ikke såre den som har gitt den eller kaste den i bakken.

EHH.

Vi er ikke dinosaurer altså, og det var sjukt press når vi vokste opp også, med alle de nyrike familiene som jobba i «oljå». Playstation, Nintendo, Miss 60 bukser, mobiltelefoner, datamaskin, bunad, Buffalo sko, alle tinga de kuleste hadde.

Personlig vokste jeg opp uten TV(!), bil, merkeklær, og etterhvert min elskede pappa. Det var sistnevnte jeg trengte terapi for, alt annet har bare gjort meg godt.

Ting er bare ting. Her er det mange som trenger å få perspektiv på ting!

Endret av Savan
Skrivefeil 😅
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Savan said:

EHH.

Vi er ikke dinosaurer altså, og det var sjukt press når vi vokste opp også, med alle de nyrike familiene som jobba i «oljå». Playstation, Nintendo, Miss 60 bukser, mobiltelefoner, datamaskin, bunad, Buffalo sko, alle tinga de kuleste hadde.

Personlig vokste jeg opp uten TV(!), bil, merkeklær, og etterhvert min elskede pappa. Det var sistnevnte jeg trengte terapi for, alt annet har bare gjort meg godt.

For det første er ikke ting bare ting for en tiåring. For det andre er hovedproblemet her at foreldrene ikke satte seg nok inn i barnets verden til å ikke kjøpe en skuffelse i bursdagsgave. De tenkte oppriktig at Xiaomien var litt samme greia og det er faktisk litt dinosaur. Her er det mange viktige samtaler om press og forventninger som ikke har tatt sted og må hentes inn. 

Anonymkode: e015a...c34

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er nok ikke sikkert de har kjøpt iPhone til barna, de kan ha swap eller hva det heter. Det vet jeg flere har, for de vil ikke kjøpe dyre mobiler til barna. 

Anonymkode: 60117...d59

Swap gjør jo ikke telefonen noe mindre dyr - du bare betaler ned summen over tid - med renter.

Anonymkode: aa02c...2bd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første er ikke ting bare ting for en tiåring. For det andre er hovedproblemet her at foreldrene ikke satte seg nok inn i barnets verden til å ikke kjøpe en skuffelse i bursdagsgave. De tenkte oppriktig at Xiaomien var litt samme greia og det er faktisk litt dinosaur. Her er det mange viktige samtaler om press og forventninger som ikke har tatt sted og må hentes inn. 

Anonymkode: e015a...c34

Forklar meg hva ting er for en tiåring da. Er det oksygen? Er det kjærlighet..? Mener du seriøst at en jævla elektronisk duppeditt er et spørsmål om liv og død? 

De er nok ikke dinosaurer fordi de prioriterer penger annerledes enn deg, da hadde de nok ikke greid å reprodusere et avkom 😉😂

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en følelse av at kanskje datteren din har sagt til vennene sine at hun skal få iPhone 12 til bursdagen. Har dere spurt henne om det? I såfall gruer hun seg nok veldig til skolen i morgen. Jeg tenker jeg ville kjøpt en eldre iPhone og lagt den et sted hjemme. Tenker at når skuffelsen har lagt seg, så blir hun fornøyd med telefonen😊. Vår datter som er 10 fikk nylig en brukt iPhone 7, som hun måtte betale halvparten av. Hun er kjempefornøyd, selv om hun snakker og drømmer om iPhone Max pro ett eller annet! Er flere jenter i klassen hennes som ikke har telefon enda. Og vi bor i Blærum😉

Anonymkode: c4f0f...664

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Savan skrev:

EHH.

Ingen av de tingene du nevner kan sammenlignes med det å ikke ha en ok mobil nå. Buffalosko eller miss sixty-bukse hadde ikke noe å si for kommunikasjonen med vennene dine. Det er dessverre sånn at mobil er en nødvendighet i dagens samfunn for å henge med, selv for barn i barneskolen. Mye av det sosiale skjer online. Jeg ønsker ikke å bruke mitt barn som fanebærer for mitt syn om at barn ikke trenger mobil med de konsekvensene det kan medføre. Det er mulig at jeg selv er en del av problemet, men det lever jeg fint med om det ikke skaper problemer for mine barn. Det er vanskelig nok å vokse opp om ikke slike ting også er et problem. Et eksempel på dette er et barn på en ungdomsskole som ikke har smarttelefon. Moren var helt fortvilet og mente at alle andre burde tilpasse seg hennes barn og ringe/sende sms fordi han falt utenfor sosialt siden så mye foregår via mobilen. Hennes syn var at barn ikke skal ha mobil, men det synet går ut over barnet hennes sitt sosiale liv, noe barnet kommer til å dra med seg inn i voksenverden.

Anonymkode: b0edd...15a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen, 

Før dere slakter oss helt her. Vi har ikke bestemt oss enda, vi bare prater sammen, jeg og mannen, om hvordan vi skal løse dette. Men det får mot ny telefon og en eldre iphone, hun vil aller helst ha en uten «knapp» og heldekkende skjerm og ansiktslås. Xiaomi har alle de funksjonene her, pluss knallgod kamera. Det var grunnen til at vi valgte å kjøpe den til henne. Må legge til at alle vennene hennes har ikke iPhone. Av de 5-6 jentene som hun ofte har med hjem har hos oss så har 1 iPhone, 2 har Samsung og resten andre telefonmerker. Så det er ikke slik at mangelen på iPhone vil utestenge henne hekt sosialt. 

Jeg har veldig lyst til at hun beholde xiaomi mobilen i minst ett år, vise at hun kan ta vare på en mobil. Så hvis den er i god stand til neste år, så kan jeg vurdere å overta den og hun kan få en iPhone til 6000kr. Men mannen vil helst kjøpe iPhone til henne nå. Vi diskuterer dette frem og tilbake :( Blir aldri enige. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en følelse av at kanskje datteren din har sagt til vennene sine at hun skal få iPhone 12 til bursdagen. Har dere spurt henne om det? I såfall gruer hun seg nok veldig til skolen i morgen. Jeg tenker jeg ville kjøpt en eldre iPhone og lagt den et sted hjemme. Tenker at når skuffelsen har lagt seg, så blir hun fornøyd med telefonen😊. Vår datter som er 10 fikk nylig en brukt iPhone 7, som hun måtte betale halvparten av. Hun er kjempefornøyd, selv om hun snakker og drømmer om iPhone Max pro ett eller annet! Er flere jenter i klassen hennes som ikke har telefon enda. Og vi bor i Blærum😉

Anonymkode: c4f0f...664

Igjen vi har ikke inntrykk av at «alle» vennene hennes har iPhone 12. Av de 5-6 jentene hun ofte har på besøk så er det kun 1 som har iPhone, og det er ikke den nyeste. Og vi har på ingen tidspunkt sagt at hun skal få en iPhone 12. Det tror jeg faktisk jeg aldri kjøper til hennes, ikke vondt ment, men det er den ikke verdt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men jeg ville ALDRI gitt en 10 åring en mobiltelefon til nesten 15 000,- kr. Det er helt sinnssykt, syntes jeg.

Dere kunne dog ha funnet en brukt, mye - mye billigere Iphone modell på Finn.no! Jeg forstår at hun ble lei seg, barn nå til dags har både de nyeste modellene av alt fra Apple og mye mer. Dere kan foreslå at dere bytter ut telefonen og får penger tilbake, så kan hun finne seg en Iphone BRUKT på finn.no eller bruke pengene til å spare til en ny. 

Telefonen dere kjøpte er jo veldig bra uansett, og er kåret til årets mobil flere år på rad. Det er ett bra merke, men ikke så anerkjent ifh Iphone som er såpass maintream og sterotypisk.

Endret av flygefisk1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen, 

Før dere slakter oss helt her. Vi har ikke bestemt oss enda, vi bare prater sammen, jeg og mannen, om hvordan vi skal løse dette. Men det får mot ny telefon og en eldre iphone, hun vil aller helst ha en uten «knapp» og heldekkende skjerm og ansiktslås. Xiaomi har alle de funksjonene her, pluss knallgod kamera. Det var grunnen til at vi valgte å kjøpe den til henne. Må legge til at alle vennene hennes har ikke iPhone. Av de 5-6 jentene som hun ofte har med hjem har hos oss så har 1 iPhone, 2 har Samsung og resten andre telefonmerker. Så det er ikke slik at mangelen på iPhone vil utestenge henne hekt sosialt. 

Jeg har veldig lyst til at hun beholde xiaomi mobilen i minst ett år, vise at hun kan ta vare på en mobil. Så hvis den er i god stand til neste år, så kan jeg vurdere å overta den og hun kan få en iPhone til 6000kr. Men mannen vil helst kjøpe iPhone til henne nå. Vi diskuterer dette frem og tilbake :( Blir aldri enige. 

Hvis dette er tilfellet så synes jeg gaven var fantastisk!

Og jeg er en av de som har vært kritiske til dere som foreldre...

Hadde tatt en lang prat med datteren min for å høre hva som forgår. Hadde tenkt det lå noe mer bak enn det noen av oss har nevnt i denne tråden. 

Anonymkode: ac78c...8ff

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av de tingene du nevner kan sammenlignes med det å ikke ha en ok mobil nå. Buffalosko eller miss sixty-bukse hadde ikke noe å si for kommunikasjonen med vennene dine. Det er dessverre sånn at mobil er en nødvendighet i dagens samfunn for å henge med, selv for barn i barneskolen. Mye av det sosiale skjer online. Jeg ønsker ikke å bruke mitt barn som fanebærer for mitt syn om at barn ikke trenger mobil med de konsekvensene det kan medføre. Det er mulig at jeg selv er en del av problemet, men det lever jeg fint med om det ikke skaper problemer for mine barn. Det er vanskelig nok å vokse opp om ikke slike ting også er et problem. Et eksempel på dette er et barn på en ungdomsskole som ikke har smarttelefon. Moren var helt fortvilet og mente at alle andre burde tilpasse seg hennes barn og ringe/sende sms fordi han falt utenfor sosialt siden så mye foregår via mobilen. Hennes syn var at barn ikke skal ha mobil, men det synet går ut over barnet hennes sitt sosiale liv, noe barnet kommer til å dra med seg inn i voksenverden.

Anonymkode: b0edd...15a

Jenta har fått tilbud om en iPhone både før og etter innkjøp og overlevering av bursdagsgaven. Det takket hun nei til. Hun vil ha en NY telefon og hun vil ha riktig type. Riktig type kunne hun ikke få, så da gikk foreldrene for en ny mobil. Et helt forståelig valg - de prøvde å oppfylle i hvertfall deler av ønsket hennes når de ikke kunne oppfylle hele. 

Hun er altså ikke blitt nektet mobil. Hun er ikke blitt nektet smarttelefon. Hun er ikke blitt nektet en iPhone engang. Hun er bare blitt nektet en iPhone til 10-15 000. Tro det eller ei, men vi som har billigere iPhoner kan følge med sosialt akkurat like bra som de med dyrere iPhoner, mobil til over 10 000 er et stilvalg, ikke en nødvendighet. 

Anonymkode: 444cf...181

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo jammen meg ikke rart det skapes press på ungdommen når mange her mener det er en selvfølge at et barn skal få en telefon til mange tusen kroner. 

Jeg tenker at her tar du et standpunkt ts, om hun vet hun kan gråte seg til en så dyr telefon nå så har dere tapt. Om hun ikke lærer takknemlighet for det hun får så ville jeg bare tatt den tilbake og si at da ble det ikke noe gave i år. Som noen sier, hun er et produkt av dere og å la henne sutre seg til en gave er virkelig en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 28ee6...8b3

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Det er snakk om et barn, en 10—åring, med venner hvor kun en har iPhone. Hun har fått mulighet til å bytte ut den nye flotte med en brukt, billig iPhone, men takket nei. Hun har fått tilbud om penger og mulighet for å spare selv (det er jul snart), men har takket nei. Jeg hadde faktisk blitt forbanna og gitt et ultimatum: behold den du har fått eller vær fri. Jeg har aldri kjøpt en sånn dyr duppedings til meg selv engang. Galskap!

Og hva blir det neste hun skal trasse seg til? 

Anonymkode: 67536...a7a

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...