Gjest lillefrøkengrei Skrevet 11. november 2020 #201 Del Skrevet 11. november 2020 Jeg synes ikke en 10 åring skal få den nyeste og dyreste telefonen der ute (jeg kjøper ikke det til meg selv engang), men jeg forstår at hun ble veldig lei seg/skuffet i dette senarioet fordi her har det tydeligsvis vært et veldig stort sprik mellom hvilke forventninger hun har hatt og hva dere har hatt mulighet til å gi henne. Og det virker ikke som om dere har gjort noe for å dempe disse forventningene i forkant av bursdagen hennes. Dere viste jo også at det dere skulle gi henne var veldig langt fra det hun ønsket seg så det burde ikke være overraskende at hun ble skuffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 11. november 2020 #202 Del Skrevet 11. november 2020 Jeg solgte akkurat en brukt iPhone 6 som ble gitt i bursdagsgave til en 10 åring. Det var en superfornøyd jente som hentet den på døra her på bursdagen sin. Mammaen sa at det var fullstendig uaktuelt å kjøpe en ny telefon til et så lite barn - de holdt i kort tid før de ble glemt en vei eller knust. Bare dette året hadde jenta knust/mistet tre telefoner 🙈 Kan dette være en løsning TS? Kjøpe en pent brukt telefon til henne? Jeg solgte min for under tusenlappen så for 2500kr bør man jo få en litt nyere iPhone iallfall. Samboeren min kjøpte en brukt 8 for en tid tilbake for 2000kr. Han dreper også telefoner så er uaktuelt for han også å kjøpe nytt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 11. november 2020 #203 Del Skrevet 11. november 2020 Jeg kan til dels skjønne datteren deres, men samtidig så for meg hadde det vært uaktuelt å gi en gave til så mange tusen. Ja den telefonen dere har kjøpt er mer enn nok for en 10åring, også til 2000 i tillegg. I min familie er det vanlig å gi gaver til mellom 500-1000 max til jul, men nå har vi veldig mange å kjøpe gave til også. Til neste gang dere tenker å kjøpe noe til henne som står på ønskelisten, som i dette tilfelle er en mobil, så ville jeg gikk klar beskjed om at hu ikke får en Iphone til jul, fordi det er uaktuelt å gi noe så dyrt i julegave. Det var "feil" å kjøpe en mobil hu ikke vil ha, men tanken er god, hu ville tross alt ha en ny mobil. Men snakk med henne føre om forventninger til gaver sånn at hu ikke blir skuffet. Som flere nevner, si til jentungen at dere kan levere mobilen tilbake og få pengene igjen, så må hu rett å slett spare opp til resten. Ja det vil ta lang tid, men dere kan "kompensere" med å gi hu arbeidsoppgaver i huset hu kan tjene penger på, evt gi hu lønnstillegg om hu gjør noe ekstra, som å skifte på senga deres, vaske bad og kjøkken osv. Alt etter lommeboka deres selvfølgelig. Dattra deres kjenner nok ikke så mye til verdien av penger enda, så hu skjønner ikke "forskjellen" på 2000 og 120000 på samme måte som dere som har lommeboka 😅 Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #204 Del Skrevet 11. november 2020 2 minutter siden, lillefrøkengrei skrev: Jeg synes ikke en 10 åring skal få den nyeste og dyreste telefonen der ute (jeg kjøper ikke det til meg selv engang), men jeg forstår at hun ble veldig lei seg/skuffet i dette senarioet fordi her har det tydeligsvis vært et veldig stort sprik mellom hvilke forventninger hun har hatt og hva dere har hatt mulighet til å gi henne. Og det virker ikke som om dere har gjort noe for å dempe disse forventningene i forkant av bursdagen hennes. Dere viste jo også at det dere skulle gi henne var veldig langt fra det hun ønsket seg så det burde ikke være overraskende at hun ble skuffet. Ja, dette jeg virkelig ikke skjønner, dess mer jeg tenker på det. Hvordan gikk tankerekka: ’datteren vår ønsker seg så inderlig en ny iPhone at ikke engang vil vurdere å tenke på en eldre modell - så da går vi å kjøper en helt annen billigmobil ingen har hørt om til henne - det kommer til å bli den beste bursdagen ever!!’ Trenger ikke akkurat være klara klok for å skjønne at da ender du opp med et veldig skuffa bursdagsbarn liksom. Anonymkode: 4516d...0eb 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #205 Del Skrevet 11. november 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at ingen av dere har rett eller galt, men at det heller er verden som er litt gal. Husker selv at jeg ønsket meg duffelcoat til jul, en svart, og fikk en rød duffelcoat. Ingen hadde det, og jeg husker hvor utrolig skuffa jeg ble. Påvirket av de andre ungene sannsynligvis. Jeg sa ingenting, men skuffelsen satt i lenge. Husker at jeg også fikk kommentarer fra noen i klassen om den. Det er ikke enkelt å vokse opp med merkepress. Jeg synes det andre skriver om å ta den fra henne og at hun kan ha det så godt, er umodent. Det løser ingenting. Hun er et barn. Man vil ikke få et godt forhold av å straffe et barn som er lei seg og skuffa. Snakk heller med henne og forklar at det var leit at hun ble skuffa, og om penger. Kanskje kan hun spare om hun ønsker seg noe dyrere, og at dere leverer inn den andre og får en tilgodelapp. Da lærer hun seg i stedet at hun kan vise følelser foran dere, kanskje kan dere få en god prat om merkepress og forbruk, og at hun også kanskje kan lære seg å måtte vente og spare. Eller at hun bestemmer seg for å beholde den siden hun kanskje vil ha ny nå, og uansett blir fornøyd Anonymkode: 6dd68...d3f Husker det var det samme med Levis 501 på 90-tallet. Mamma hadde ikke så god råd, så det måtte jeg ønske meg i bursdagsgave. Så fikk jeg omsider en 501, og gikk stolt og kry på skolen. Det første klassens trendsetter sier til meg er: "Det er feil farge på buksa". Jeg hadde kjøpt en i lyst jeansstoff i stedet for mørkt... Anonymkode: 90299...866 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #206 Del Skrevet 11. november 2020 Skuffelsen er forståelig. Om jeg ønsket meg playstation 5 og fikk nintendo 64 så hadde jeg blitt skuffa. Ikke fordi jeg forventet det nyeste og dyreste, men fordi jeg ønsket meg veldig ps5 med de spillene som fantes der og hadde ingen interesse for det andre. Så ja, jeg forstår følelsene og er enig med de som sier at dere ikke satte riktige forventninger og at det hadde nok vært bedre med en spareplan eller lignende der dere sa det var for dyrt å kjøpe i presang. Anonymkode: 4f98b...e6e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #207 Del Skrevet 11. november 2020 11 minutter siden, Sirah skrev: Jeg solgte akkurat en brukt iPhone 6 som ble gitt i bursdagsgave til en 10 åring. Det var en superfornøyd jente som hentet den på døra her på bursdagen sin. Mammaen sa at det var fullstendig uaktuelt å kjøpe en ny telefon til et så lite barn - de holdt i kort tid før de ble glemt en vei eller knust. Bare dette året hadde jenta knust/mistet tre telefoner 🙈 Kan dette være en løsning TS? Kjøpe en pent brukt telefon til henne? Jeg solgte min for under tusenlappen så for 2500kr bør man jo få en litt nyere iPhone iallfall. Samboeren min kjøpte en brukt 8 for en tid tilbake for 2000kr. Han dreper også telefoner så er uaktuelt for han også å kjøpe nytt. Iphone 6 ble lansert i 2014. Det sier noe om kvaliteten på Iphone. Ingen andre merker er i nærheten av å ha gjensalgsverdi seks år senere. Mange som mener man bare betaler for merket bør merke seg dette. Anonymkode: cb461...26b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #208 Del Skrevet 11. november 2020 Ikke rart vi har fått generasjon snøfnugg når foreldre synes det er på sin plass å verne barna mot skuffelser Anonymkode: 30968...aa3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nirvania Skrevet 11. november 2020 #209 Del Skrevet 11. november 2020 10 hours ago, little fairy said: Jeg er veldig uenig når ting skal "ordnes opp i " på denne måten. For barnet betyr jo dette noe helt annet enn foreldrene. Ja, hun var nok ufordragelig, men jeg er sikker på at alle følelsene kom frem fordi hun hadde så store forventinger. Ved å bare ta mobilen tilbake så betyr det at foreldrene ikke ser barnets følelser og barnet vil føle seg lite forstått. Sånne plutselige hendelser bør ha en advarsel. Bedre å sette seg ned å forklare hvorfor det ikke ble den mobilen hun ville ha og si at det er denne hun får, men om hun ikke er i bedre humør og er utakknemmelig over gaven dagen etter også, så blir mobilen vurdert levert tilbake. ......er jo nettopp den måten der som aler opp sånne drittunger. Ungen er ti år gammel og det er ingen unnskyldning lenger for å oppføre seg sånn! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giggi Skrevet 11. november 2020 #210 Del Skrevet 11. november 2020 Ungene mine er vokst opp med beskjed på forhånd om at ønsket ikke kunne oppfylles om de ønsket seg for dyre ting. Yngste (16) ønsket seg iPhone for noen år siden og fikk beskjed om at det ville han ikke få, alternativt kunne jeg kjøpe en brukt. Fortalte at inntekten min ikke hadde rom for slike presanger. Om man ikke gir beskjed om at ønsket er for dyrt er det jo ikke rart at ungen blir skuffet. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nirvania Skrevet 11. november 2020 #211 Del Skrevet 11. november 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Nå må du jammen meg gi deg, sånt sier man IKKE om andres barn, makan! Du vet tydeligvis ingenting om presset disse barna lever under. En mobil er ikke en «unødvendig gave» men faktisk en bruksgave. Ulike operativsystemer har ulik funksjonalitet, så at hun ønsket seg Iphone er neppe bare pga utseendet. Jeg synes selv det har gått alt for langt, barn av i dag lever under et sterkt press, og de som kjøper de siste og dyreste utgavene ødelegger for resten. Anonymkode: cb3ab...31b Jo, det vet jeg godt. Og det er takket være FORELDRENE!!! Ikke barna. Ingen tiåring som TRENGER mobil uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #212 Del Skrevet 11. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke rart vi har fått generasjon snøfnugg når foreldre synes det er på sin plass å verne barna mot skuffelser Anonymkode: 30968...aa3 Okei, så foreldre burde bygge opp under forventningene om en ny og bra mobil for så å gi dem noe mye dårligere for å lære dem å tåle bli skuffet? 🤣 Anonymkode: 4f98b...e6e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #213 Del Skrevet 11. november 2020 6 minutter siden, nirvania skrev: Jo, det vet jeg godt. Og det er takket være FORELDRENE!!! Ikke barna. Ingen tiåring som TRENGER mobil uansett. Ingen TRENGER en mobil. Verken barn eller voksne. Det er ikke derfor de eksisterer. Anonymkode: cb461...26b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 11. november 2020 #214 Del Skrevet 11. november 2020 38 minutter siden, Kenelz said: Jeg liker iphone, men jeg vet hvor lett det er å ødelegge selv med cover og skjermbeskytter. Også går det 2-3 år og iphonen har blitt mye tregere som gjør at man ønsker seg en ny, helst den nyeste modellen. Jeg har cover og skjermbeskytter. Har mistet mobilen i bakken et par ganger men den har ikke blitt ødeglatt. Jeg har en 7+ som nå er 4 år og still going strong ^^, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #215 Del Skrevet 11. november 2020 Når enkelte synes det er greit å bruke 10.000 kroner på en mobil til en 10-åring, så skjønner jeg hvorfor det er så mange sutrende studenter som klager over at de ikke får økonomisk støtte av foreldrene sine. Forventningene er skyhøye allerede i høy alder. Anonymkode: 60117...d59 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #216 Del Skrevet 11. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt ikke hvert år. Men minst én gang i løpet av oppveksten er overhodet ikke uvanlig. Anonymkode: cb461...26b Jeg har aldri fått det. Tror ikke det hører til normalen. Anonymkode: 5cb78...a60 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 11. november 2020 #217 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Iphone 6 ble lansert i 2014. Det sier noe om kvaliteten på Iphone. Ingen andre merker er i nærheten av å ha gjensalgsverdi seks år senere. Mange som mener man bare betaler for merket bør merke seg dette. Anonymkode: cb461...26b Veldig sant. Endret 11. november 2020 av Sirah 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #218 Del Skrevet 11. november 2020 Her handler det ikke om en bortskjemt tenåring. Dette er bare en 10-åring som hadde alt for høye forventninger og ikke klarte å takle følelsene som kom når hun ble skuffet. Jeg sier ikke at dere skulle ha kjøpt den dyre telefonen, men her burde dere ha forklart på forhånd hva hun kunne forvente. Sett deg inn i hennes posisjon: alle andre i klassen har en iPhone. Hun er bombesikker på at hun kommer til å få en til bursdagen. Kanskje har hun til og med fortalt de i klassen at hun skulle ha en. Og så ender hun opp med å få en telefon hun aldri har hørt om som overhode ikke sto til forventningene. Helt ærlig, jeg skjønner begge sider. Anonymkode: e527c...579 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #219 Del Skrevet 11. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og det var helt greit fordi alle andre rundt deg også fikk CD i bursdagsgave. Gaver må tolkes i rett kontekst. Anonymkode: cb461...26b Det holder ikke bare å se på kontekst, prisen må faktisk være en faktor. En CD representerte ikke en halv månedslønn. Anonymkode: 6bdc7...a76 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2020 #220 Del Skrevet 11. november 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Iphone 6 ble lansert i 2014. Det sier noe om kvaliteten på Iphone. Ingen andre merker er i nærheten av å ha gjensalgsverdi seks år senere. Mange som mener man bare betaler for merket bør merke seg dette. Anonymkode: cb461...26b Gjensalgsverdien henger sammen med merket, du ser ikke sammenhengen? Grunnen til at Samsung ikke har samme gjensalgsverdien er jo fordi folk betaler mer for merket, ikke fordi telefonen er dårligere. Anonymkode: 6bdc7...a76 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå