Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo like greit, sett fra jentas ståsted. Er nok bedre med ingen mobil enn en slik billig en. Å bli gjort til latter på skolen er ikke noe kjekt.

Anonymkode: 8b428...a99

Fordi hun ikke har den "riktige" telefonen?

Absolutt alle har kjent på usikkerhet og skuffelse som barn og det å ville passe inn. Som voksen også, men forhåpentligvis er man mer rustet. Barn skal da ikke bæres fram på gullstol og beskyttes fra absolutt alt som er vanskelig.

Mange av kommentarene i denne tråden ser ut til å komme fra 10-åringer faktisk. Når man oppdrar barn har man et ansvar for å gjøre de rustet for livet og å prøve å unngå at de blir ufordragelige mennesker som har vanskelig for å tilpasse seg andre.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Herregud, du må forstå at det fins mennesker som betaler regningene sine hver mnd, inkl om de skulle tilfeldigvis ha delt om en sum på flere mnd. Vi har boliglån og billån som kreves hver mnd. Det har vi hatt i 20 år nå. Luksusfellen har vi aldri hatt behov for, tro det eller ei. 
Så selv om du da tydeligvis tjener millioner, som gir deg muligheten til å både betale huset, båten, og bilen i et jafs, så må jeg nok fortelle deg at det ikke er tilfelle for oss alle. 

Vil også anbefale deg å oppdra dine unger til å ikke eie noe moteriktig eller følge noen andre. Det er nemlig ikke lett når vi alle unge som gamle blir påvirket av våres omgivelser. 

Jeg tenker at det er mulig å gi dem noe men ikke alt som er hypermoderne og nytt hele tiden. Er en ting å kjøpe en litt dyr bukse kanskje. Er verre å kjøpe en ultradyr telefon. Og til en så liten unge. Hun kommer garra til å miste den og knuse skjermen eller noe. Og er hun ikke populær risikerer hun at noen stjeler den. Eller tar den fra Henne og ødelegger den

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jeg tenker at det er mulig å gi dem noe men ikke alt som er hypermoderne og nytt hele tiden. Er en ting å kjøpe en litt dyr bukse kanskje. Er verre å kjøpe en ultradyr telefon. Og til en så liten unge. Hun kommer garra til å miste den og knuse skjermen eller noe. Og er hun ikke populær risikerer hun at noen stjeler den. Eller tar den fra Henne og ødelegger den

Det skjønner jeg. Jeg skrev opprinnelig at min datter ikke fikk den nyeste iPhonen når hun var 11 år. Hun fikk den som da var ny, men et år etter lansering eller noe slik. Det tilsvarer 11 pro for denne 10 åringen som dette gjelder. Den er nå mye rimeligere en iPhone 12. Nå er min datter 14 år, så nå skal hun få den nyeste til jul.  Hun har bevist at hun klarer å ta vare på den, så da syns jeg det er greit. Jeg er kjøper selv iPhone så føler ikke at jeg kan nekte hun en slik en, når hun ønsker seg en. Så her er det opp til hver enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde dere i GOD tid før bursdagen avklart og forberedt henne på at en iPhone12 ikke kom til å skje. Og gitt henne rimeligere alternativer å velge i. 
Min datter på 10 år ønsket seg også ny iPhone. Jeg måtte med en gang si at det har jeg ikke råd til. Å hjelpe barna med å skru ned forventningene er vår oppgave som foreldre. Hun fikk velge mellom Samsung og Huawei. Med en maks pris på 2000,- Ville hun ha en dyrere måtte hun spare resten selv. Nettbrett sparte hun til selv. 

Poenget mitt er at dere kunne unngått dette ved å realitetsorientere henne i forkant. Skru ned forventningene. Mulig at hun da hadde blitt veldig glad for telefonen hun nå fikk. 

Anonymkode: e7c9e...8f1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! 

Dette ble en fryktelig lang tråd! Vi har snakket med datteren vår, og fått snakket ut om det hun følte. Vi sa at hun kunne få 2000kr istedenfor mobilen, så kunne hun spare til iPhonen, men dette ville hun ikke gå med på. Hun sa hun aldri vil greie å spare opp 12000kr, til iPhonen hun ønsket seg. Så det var uaktuelt. Vi foreslo også å kjøpe en brukt iPhone til 2500kr eller en eldre iPhone til den summen. Dette var også uaktuelt, hun ville ikke ha en gammel iPhone. Hun sa at hun kunne til nød nøye seg med en iPhone X eller 11. Men igjen  disse telefonene koster mer enn det vi har tenkt å bruke.

Jeg og mannen snakket også om økonomi og andre forhold, og da argumenterte han for at foreldre med «dårligere» jobber enn oss, har kjøpt iPhone til barna sine. Argumentet hans er vi har jo egentlig råd til iPhone, så hvorfor skal vi nekte henne det fordi jeg er prinsipielt imot dyre mobiler til små barn. Han mener at vi skal unne henne en iPhone X mot at hun ikke får ny mobil de neste 3-4 årene. Men jeg er usikker på om hun greier å ta vare på iPhonen de årene, er rederi må punge ut for en ny allerede til neste år. 

Så vi er litt usikre her, tror kanskje vi gir etter. For mannen er egentlig enig i at hun burde få en iPhone. Jeg håper inderlig jeg får levert tilbake den telefonen jeg kjøpte, for pakken ble slengt ganske hardt i gulvet. I verste fall får jeg beholde den som min mobil. 

Anonymkode: 2869c...d96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være et problem, egentlig? Smarttelefoner er det mest negative som noensinne er funnet opp mtp. sosial omgang. Man klarer seg lenge uten telefon. Jeg var den eneste som ikke hadde mobiltelefon på både ungdomsskolen og videregående da jeg ikke så verdien i det, og det gikk faktisk helt fint. Smarttelefoner spesielt bidrar negativt både sosialt og mtp. utvikling av hjernen.

Anonymkode: 1e7b3...5a2

Jeg spurte om 13 åringen blir utenfor, om hen blir inkludert. Veldig mange avtaler gjøres på sosiale medier, de færreste har fasttelefon i dag. Ringer venner foreldrenes telefon, eller er det ingen som ringe ri det hele tatt? Eller har barnet pc eller ipad hjemme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Dette ble en fryktelig lang tråd! Vi har snakket med datteren vår, og fått snakket ut om det hun følte. Vi sa at hun kunne få 2000kr istedenfor mobilen, så kunne hun spare til iPhonen, men dette ville hun ikke gå med på. Hun sa hun aldri vil greie å spare opp 12000kr, til iPhonen hun ønsket seg. Så det var uaktuelt. Vi foreslo også å kjøpe en brukt iPhone til 2500kr eller en eldre iPhone til den summen. Dette var også uaktuelt, hun ville ikke ha en gammel iPhone. Hun sa at hun kunne til nød nøye seg med en iPhone X eller 11. Men igjen  disse telefonene koster mer enn det vi har tenkt å bruke.

Jeg og mannen snakket også om økonomi og andre forhold, og da argumenterte han for at foreldre med «dårligere» jobber enn oss, har kjøpt iPhone til barna sine. Argumentet hans er vi har jo egentlig råd til iPhone, så hvorfor skal vi nekte henne det fordi jeg er prinsipielt imot dyre mobiler til små barn. Han mener at vi skal unne henne en iPhone X mot at hun ikke får ny mobil de neste 3-4 årene. Men jeg er usikker på om hun greier å ta vare på iPhonen de årene, er rederi må punge ut for en ny allerede til neste år. 

Så vi er litt usikre her, tror kanskje vi gir etter. For mannen er egentlig enig i at hun burde få en iPhone. Jeg håper inderlig jeg får levert tilbake den telefonen jeg kjøpte, for pakken ble slengt ganske hardt i gulvet. I verste fall får jeg beholde den som min mobil. 

Dette ble bare enda mer merkelig.... dere forbereder ikke, dere avklarer ikke forventninger, bursdagen blir en kamp, dere vingler og dere gir etter. Underlig opplegg. Husk at barnet er og blir et produkt av dere  

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:Husk at barnet er og blir et produkt av dere  
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at barnet er og blir et produkt av dere  

Der traff du spikeren på hodet! 

Anonymkode: a9231...c62

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår datteren deres. Det er et stort press blant barn.

Som foreldre prøver man så godt man kan.. Man prøver å balansere det å ikke være med på å skape dette presset, og ikke la ungen sin havne utenfor pga presset. 

Hva med å kombinere bursdag og julegave, og gi henne f.eks 5000kr, som en STOR bursdagspresang. (Hun blir jo 10 år) Eller få med flere til å spleise på dette her. Familie og venners julegave-bidrag, la alle pengene gå til denne mobilen. Slik var det den gangen jeg fikk min første Iphone 4, men den kostet til sammenligning 4200kr. Det var et spleiselag fra foreldre og besteforeldre, kombinert jul og bursdag. Og resten av pengene kan hun arbeide for. Lage middag, støvsuge, vaske, ta ut av oppvaskmaskinen osv. Vær så litt raus med lommepenger frem til januar-februar, og kanskje synker prisen noe på iPhone innen den tid. Og vipps hun har en iPhone! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her! 

Så med andre ord er det datteren deres som bestemmer hjemme hos dere? Hun bestemmer hvilken "gave" hun skal få?

Anonymkode: 6c5dd...ba8

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her! 

Herregud som dere lar dere overkjøre av den ungen. Dere kan bare forvente at dette vil eskalere med årene om dere gir etter.

Anonymkode: aa02c...2bd

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du står på prinsippet ditt. Å gi etter for et barn som er så bastant, for en TING,  tenker jeg er å gjøre henne en bjørnetjeneste..

Må bare si at den mest bortskjemte jenta jeg kjenner, endte opp med å selge sexbilder til gamle griser med den dyre telefonen hun fikk av foreldrene. Hun fikk alt hun ville ha, men det ble aldri nok og hun lærte aldri verdien av å kunne ønske seg noe, og ikke få det med en gang, eller å jobbe for noe, spare penger.. Det gikk ut over dømmekraft og moral gitt. Med hennes mindset var det minimal innsats=penger=verdt det. Nå selger hun dop. Vil ikke ha en vanlig jobb, for penger er alt, og jo enklere jo bedre.

Ser også at de damene som ender opp med sugar daddies, ofte er damer som fikk alt de ville ha av foreldrene og som voksne aktivt oppsøker menn som kan fortsette i den rollen.

Just food for thought 🌹 Dere ga den gaven i beste mening, dumt hun ble lei seg, men dere har trøsta og forklart, tilbudt alternativer. Barn blir lei seg, de får reaksjoner, de overreagerer av og til, men det er en del av livet. Det må voksne klare å stå i. Hun kommer til å overleve uten akkurat den iphonen, believe me. Jeg overlevde å miste faren min rundt hennes alder, tro meg det gjorde vondt. Life goes on.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Uatskillelig skrev:

Om man taper ansikt på grunn av noe sånn så bærer verden virkelig galt av sted. Jeg er sjokkert.

Én ting er å føle på press (som de fleste vil oppleve), men en helt annen er at barn faktisk mobbes fordi de ikke har iPhone. Det er jo helt grusomt, og jeg forstår virkelig ikke de som kan legge så mye verdi i materialistiske ting at de mobber eller utestenger de som ikke har råd til det samme. Det er jo spinnvilt hvor overfladisk samfunn vi lever i. 

Sånn har det vært lenge. Det er ikke noe nytt, men det har bare blitt mye, mye verre med årene. 

Jeg er født i 1961. Foreldrene mine hadde dårlig råd. Jeg vokste opp i en drabantby, der de fleste hadde dårlig råd. Men likevel hadde de fleste litt bedre råd enn mine foreldre. 

Jeg husker spesielt 2 episoder: 

1. Tidlig på 70-tallet var mitt største ønske en Levis-bukse. "Alle" de kule hadde en. Den hadde skrålommer og sleng og var for meg "verdens kuleste bukse". Hadde man en slik bukse, var man i den kule gjengen. Så jeg satte den på ønskelisten min som kombinert bursdags- og julegave (jeg har bursdag noen uker før jul). Og jeg fikk en dongeribukse i gave. Men ikke Levis. Jeg fikk Wrangler. Levis'en kostet dengang 118, Wrangleren kostet 98. (Rart hvor mange detaljer man husker, egentlig...)

2. Omtrent på samme tid skulle "alle" jenter der jeg bodde ha rød dynekåpe med rød fuskepels på hetten og på ermene. Jeg ønsket meg intens en slik kåpe. Jeg fikk en rød dynekåpe, men med svart pels på hetten og på ermene. Den var fra Spar-Kjøp. 

Foreldrene mine trodde oppriktig at Wrangleren og den røde dynekåpa var ultimate gaver. Men for meg ble det helt feil. Jeg nærmest nektet å bruke plaggene, spesielt den røde kåpen med svart pels som nærmest "skrek" Spar-Kjøp. Venninnene mine spradet rundt i sine røde kåper, og så ned på meg som hadde en dårlig kopi. 

Så jeg skjønner faktisk 10-åringen. Hun hadde forventninger om en iPhone, men fikk noe helt annet. 

Anonymkode: 075a4...bb9

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Det er nok ikke sikkert de har kjøpt iPhone til barna, de kan ha swap eller hva det heter. Det vet jeg flere har, for de vil ikke kjøpe dyre mobiler til barna. 

Anonymkode: 60117...d59

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sånn har det vært lenge. Det er ikke noe nytt, men det har bare blitt mye, mye verre med årene. 

Jeg er født i 1961. Foreldrene mine hadde dårlig råd. Jeg vokste opp i en drabantby, der de fleste hadde dårlig råd. Men likevel hadde de fleste litt bedre råd enn mine foreldre. 

Jeg husker spesielt 2 episoder: 

1. Tidlig på 70-tallet var mitt største ønske en Levis-bukse. "Alle" de kule hadde en. Den hadde skrålommer og sleng og var for meg "verdens kuleste bukse". Hadde man en slik bukse, var man i den kule gjengen. Så jeg satte den på ønskelisten min som kombinert bursdags- og julegave (jeg har bursdag noen uker før jul). Og jeg fikk en dongeribukse i gave. Men ikke Levis. Jeg fikk Wrangler. Levis'en kostet dengang 118, Wrangleren kostet 98. (Rart hvor mange detaljer man husker, egentlig...)

2. Omtrent på samme tid skulle "alle" jenter der jeg bodde ha rød dynekåpe med rød fuskepels på hetten og på ermene. Jeg ønsket meg intens en slik kåpe. Jeg fikk en rød dynekåpe, men med svart pels på hetten og på ermene. Den var fra Spar-Kjøp. 

Foreldrene mine trodde oppriktig at Wrangleren og den røde dynekåpa var ultimate gaver. Men for meg ble det helt feil. Jeg nærmest nektet å bruke plaggene, spesielt den røde kåpen med svart pels som nærmest "skrek" Spar-Kjøp. Venninnene mine spradet rundt i sine røde kåper, og så ned på meg som hadde en dårlig kopi. 

Så jeg skjønner faktisk 10-åringen. Hun hadde forventninger om en iPhone, men fikk noe helt annet. 

Anonymkode: 075a4...bb9

Alikevel kan man ikke sammenligne en bukse og en mobil til over 10 000 kr. Det er helt hinsides, ikke bare å skulle kjøpe til seg selv, men til et BARN!

Anonymkode: 6c5dd...ba8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 åringen min ville ha en iPhone 12. Jeg sa det aldri kom til å skje for så mye penger til telefon er helt galskap. Om jeg så hadde pengene så hadde jeg ikke kjøpt den til han. Og ikke til meg selv heller. Telefon er ikke verd en sånn sum. Min telefon kostet 6000 og jeg syntes det også var galskap for et produkt som  tross alt ikke har all verdens levetid. Og barn knuser. Uhell skjer. Barn har jo ingen nytte av alle disse funksjonene. Det viktigste her var utseendet fikk jeg vite. 

Anonymkode: 0c5f3...c5c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke sikkert de har kjøpt iPhone til barna, de kan ha swap eller hva det heter. Det vet jeg flere har, for de vil ikke kjøpe dyre mobiler til barna. 

Anonymkode: 60117...d59

Swap er egentlig ikke lønnsomt.  Jeg har regnet på det. Avbetaling er også betaling vet du. 

Anonymkode: 0c5f3...c5c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tiåringen min sin klasse er det også iPhone som er tingen. Der går de alle heldigvis rundt med arva iPhone 6, sønnen min har en arva iPhone 7 som han selv betalte for ny skjerm på. Jeg skjønner at det er mer press på andre skoler enn på min sønns skole, men seriøst. Å hive gaven sin i gulvet? Ts, godtar du slik oppførsel?

Anonymkode: 5be8b...5cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...