Gå til innhold

Datter helt knust pga bursdagsgaven fra oss

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er nok veldig tabu å si, men min erfaring er at barna som kanskje kommer fra middels lav/lav sosioøkonomiske forhold er de som er mest opptatt av merkevarer, penger og status.

Det er en gjentagende greie at de har knall kontroll på biltyper, mobiltyper, prisen på div. Spill, utstyr m.m.

Den største fordelen med god økonomi er at man slipper å bekymre seg så mye, og dermed betyr status og merker litt mindre. Så jeg relaterer dette mye mer til at dere kommer kanskje fra lav/ middels lav sosioøkonomisk ståsted, enn at datteren er bortskjemt eller «feiler noe»..

Om hun er såpass opptatt av dette hadde dere også gjort bedre i å samarbeide med henne, kanskje la henne vente 6mnd mer (jul) og heller kjøpe det hun ønsket seg, for eksempel via at onkler/tanter/besteforeldre spytter i, til en telefon hun virkelig har lyst på og ønsket seg lenge.. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for barna å ha iPhone. En 10-åring forstår ikke forskjellen på en iPhone og en vanlig Android telefon. Og helt ærlig, jeg gjør det ikke selv.

Har en sønn på 9 år selv, og ser hvor mye prat det er om hvem som har den kuleste og beste telefonen. Dessverre er det et par bortskjemte pappagutter i klassen hans som alltid får den nyeste iphonen, og som da setter standarden for hva som er kult og akseptert.

Vi kjøpte en Samsung A10 til sønnen vår i fjor jul. Det var hans første telefon, og han ble da helt overveldet og sjokkert over å ha fått en telefon. Men så er det jo folk i klassen som kritiserer han for å ikke ha bra nok telefon, og at Samsung bare er noe dritt...

Anonymkode: 90299...866

Samsung dritt? Ja da har de null peil. Dette er akkurat som merkeklær. Man må liksom ha det eksakte merket, om ikke er det ikke bra nok. Husker det selv fra Typ und skolen. Unger er unger. Det er opp til voksne og snakke de til fornuft slik at de forstår hvordan verden henger sammen

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk god lærdom for datteren deres å ta med seg. Det er ikke slik at man kan få alt man peker på her i livet, og som 10 åring kan man lære det først som sist. Brutalt muligens, men dere gjør henne en tjeneste i det lange løp.

Ja hun kunne kanskje fått penger for så å spare opp til en iphone, men er det egentlig realistisk at hun klarer det? De færreste 10 åringer får vel mange tusen i bursdag og julegaver. Så da snakker vi vel to år eller flere før hun får seg telefon. 

Snakk med henne om at det er lov å være skuffet, men at oppførselen hennes er ikke akseptabel. Så får dere finne ut om telefonen kan leveres tilbake, og at hun heller får de 2K selv for å spare.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, litt delt her. Ville nok aldri gitt en telefon som ikke var det hun ønsket seg. Hun var nok ekstra sikker på IPhone da hun fikk gaven og ble nok ekstra skuffet da. 

jeg hadde gitt penger, så hun kunne spare. 

Eller spleiset med andre i familien. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor gi barna en gave de ikke ønsker seg? Om en gave er fin eller ikke er det ikke giveren som avgjør - en gave er fin hvis mottakeren bli glad.

Jeg mener ikke at de skal få alt de peker på, og jeg ville f.eks. aldri gitt en iPhone12 til en 10-åring. Men da er det bedre å gi noe helt annet som de også ønsker seg.

Anonymkode: e5cc1...67a

Fordi man må ikke få alt man ønsker seg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden har latt det komme til at barn skal ha telefoner som koster såpass? Jeg tror det er litt kollektiv mangel på oppdragelse om dagen, for jeg synes det er helt absurd å reagere på den måten. Samtidig overrasker det meg ikke, dagens unge virker i snitt ekstremt overfladiske og opptatt av ting som ikke betyr noe. Da jeg gikk på skolen var det et mindretall som var litt opptatt av merkeklær mens resten ikke brydde seg, og det var det. Jeg opplevde aldri noe press hverken hit eller dit. Jeg er rett over 30 og oppvokst ved Oslo, så jeg er ikke helt dinosaur heller.

Anonymkode: 1e7b3...5a2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at dere har lagt opp til at hun forventet en iphone 12. Da blir fallhøyden stor, særlig hvis hun har ventet lenge. Å vente på et gode fram i tid i stedet for å ta en umiddelbar tilfredsstillelse er noe alle foreldre drømmer om at barna behersker. Dersom hun har klart dette og dere ikke har forberedt henne på at gaven ble en Xiaomi og ikke en Iphone, bør dere ta tapet og skaffe henne en iphone. 

Dere må innrømmer at dere håndterte denne saken feil og punge ut for dyr telefon. Dersom dere ikke gjør det. Vil hun sitte igjen med lærdommen at det ikke lønner seg å vente på noe man har lyst til å oppnå. Og det gir langt verre konsekvenser for livet hennes.

Anonymkode: cb461...26b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ginny skrev:

Men er den billige erstatningen like bra? Har den samme funksjonene? Det er ikke alltid sånn at man kan kjøpe enhver erstatning og så er det like bra. Jeg er helt med på at det er mange veldig gode merker når det gjelder telefoner, men det merket TS nevner har jeg aldri hørt om så det kan jeg ikke uttale meg om. 

Så er det litt det at noen ganger har man ønsket seg en helt spesifikk ting. Hvis man da får noe som jo funker, men likevel ikke er det man ønsket seg, så er det jo kjipt. 

De eventuelle funksjonene har uansett ikke en 10-åring noe forutsetning til å gjøre seg nytte av. De vil ha iPhone fordi det er kult å ha iPhone, ikke fordi funksjonene er så mye bedre

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg dere som foreldre har feilet. Barnet har gått med forventninger. Dere har ikke satt dere ned på forhånd og forklart hvordan det ligger til, og du trodde det kom til å bli den beste bursdagen noensinne? 

Da barnet fikk pakken, skøyt nok forventningene til værs, og dere tror at et 10 år gammelt barn skal klare å regulere følelsene nok til å smile seg gjennom skuffelsen når hun åpner og ser en annen telefon enn den hun ønsket seg?

Nei, uff. 

Anonymkode: 3053b...6cf

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dere ikke heller kjøpe noe helt annet da? 

Hvis jeg ønsker meg en bestemt jakke, så blir jeg jo ikke glad om jeg får en annen, stygg jakke jeg ikke ønsket meg. Da vil jeg heller få noe helt annet. 

Når det er sagt tyder reaksjonen hennes på at hun er svært dårlig oppdratt. Man reagerer ikke sånn selv om man er misfornøyd og skuffet over en gave, det er jo helt uhørt! 

Anonymkode: b0cdd...4ef

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Iphone trenger ikke være så dyr som mange tror. En Iphone 12 til 10.000 i dag kan fort selges til 7000 om to år. 

Da har dere brukt 3000 på en mobil som holdt i 2 år. Den Xiamoien til 2500 holder ikke noe særlig lenger uansett, og den har ingen gjensalgsverdi som Iphone har. 

Anonymkode: 75601...8f8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et stort press blant barn om å ha det beste og nyeste. Prøv å forklar til barnet deres at vis hun vil ha en iPhone så må hun spare og jobbe for det. Det fikk sønnen min beskjed om når han ville ha iPhone 

Anonymkode: 5d9c9...412

Dette er jeg enig i og tror er en god løsning. Som ab sier, er det mye gruppepress, så forstår at det kan føles vanskelig for barnet. Samtidig tror jeg det er bra å snakke med barnet om dette og mulighet for å spare opp selv er jo en god løsning. Da lærer barnet i tillegg at ting ikke kommer gratis, men må jobbes for. Kan jo også forklare at dere rett og slett ikke har råd, og sånn er det bare. Ikke alle kan ha likt. Dette er nok vondt der og da, men i voksen alder vil nok barnet sette stor pris på denne lærdommen, og jo før jo bedre. 

I tillegg så tenker jeg, kan det være andre grunner for at barnet reagerer så sterkt på dette? Har hun opplevd noe vondt hjemme, blitt mobbet på skolen etc som har utløst dette? Trenger absolutt ikke være noe sånt altså, men det kan jo hende det ligger noe mer bak? 😊

Anonymkode: 0c115...88b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår datter fylte år i dag, og som presang fikk hun en ny mobil, dette var høyest oppe på ønskelista. Derfor ble jeg ekstra skuffet og lei meg over reaksjonen hennes. Hun har slengt mobilen uåpnet i gulvet og har sittet å grått på rommet sitt siden. Jeg som trodde dette skulle bli en av de beste bursdagene for 10-åringen vår. Hun har nektet å snakke med oss eller komme ut av rommet sitt siden. 

Vi er ingen rik familie. Jeg og mannen er i helt vanlige jobber og har tilsvarende vanlige inntekter. Derfor var det helt uaktuelt for oss å kjøpe en dyr iPhone til mange tusen kroner. Vi kjøpte en enkel, men fin mobil til 2000kr, en xiaomi redmi note 9. Det hun egentlig ønsket seg var en iPhone 12 helst. Men hun hadde også blitt glad for en iPhone 11. Vi har prøvd å overtale henne til en iPhone til 2500kr, men den var uaktuell fordi den var for gammel. 

Jeg sitter her og tenker på hvem som var urimelig her, datteren min eller meg? Burde jeg ha tatt mer hensyn til hennes ønsker? Jeg tenkte den mobiltelefonen jeg kjøpte til henne var en fin gave, den var til og med i samme farge som hun ønsket seg. 

Min mann angrer på at vi kjøpte den mobilen til henne, han mener at vi kunne strekke oss til en iPhone til rundt 6000kr. Hun er tross alt vårt eneste barn. Mens jeg mener ennå at så dyre mobiler til så små barn er hinsides all fornuft. 

Hva tenker dere her? Burde vi ha løst dette annerledes? 

Anonymkode: 2869c...d96

På en måte tenker jeg at ingen er urimelige her. Hun er et barn/preteen og har ingen konsepter om hva ting koster. Dere er heller ikke urimelige som ikke gir etter for et så dyrt ønske.

Jeg ville sett litt på nærmiljøet. Bor dere i et område der det er vanlig at barn får så dyre mobiler? Hvis så er tilfelle ville jeg vurdert å flytte. Dette blir bare verre oppover tenårene og du og din familie bør slippe å føle seg «relativt fattige»

Anonymkode: 00d89...3a1

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En Iphone trenger ikke være så dyr som mange tror. En Iphone 12 til 10.000 i dag kan fort selges til 7000 om to år. 

Da har dere brukt 3000 på en mobil som holdt i 2 år. Den Xiamoien til 2500 holder ikke noe særlig lenger uansett, og den har ingen gjensalgsverdi som Iphone har. 

Anonymkode: 75601...8f8

Du mener at en 10 åring skal få gave til 10 000?

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for barna å ha iPhone. En 10-åring forstår ikke forskjellen på en iPhone og en vanlig Android telefon. Og helt ærlig, jeg gjør det ikke selv.

Har en sønn på 9 år selv, og ser hvor mye prat det er om hvem som har den kuleste og beste telefonen. Dessverre er det et par bortskjemte pappagutter i klassen hans som alltid får den nyeste iphonen, og som da setter standarden for hva som er kult og akseptert.

Vi kjøpte en Samsung A10 til sønnen vår i fjor jul. Det var hans første telefon, og han ble da helt overveldet og sjokkert over å ha fått en telefon. Men så er det jo folk i klassen som kritiserer han for å ikke ha bra nok telefon, og at Samsung bare er noe dritt...

Det er mange her som svarer at barna ikke forstår forskjell på telefonene og funksjonalitet, og det er nok mange av dere som burde tenkt det samme som over; det er kanskje dere som ikke forstår.

De fleste apper utvikles først og fremst for Apple, og også Android. Har man Apple kan man bruke FaceTime, det kan man ikke på andre telefoner. Osv osv. Poenget er ikke hva som er bedre enn annet her, men faktum om at mange bruker teknologi tilpasset ett telefonmerke. Og om alle de andre vennene dine sa bruker FaceTime med hverandre, og du er den eneste som ikke har FaceTime....ja, da ramler du utenfor den gruppechatten.

Barn bryr seg ikke nødvendigvis om teknologi, men om å passe inn og høre til! Og da hjelper det kanskje ikke få en annen telefon, og det blir vanskelig å vise takknemlighet...(når det er sagt, så burde hun selvsagt blitt glad for any iPhone. Ungene våre på samme alder har en arvet iPhone 7 og en brukt IPhone 8 (tror jeg) kjøpt på finn, og synes det er helt topp.)

Anonymkode: 48a2d...7d1

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 10. la det gå. Dere kunne kanskje jobbet litt med hennes forventninger i forkant. Dere har selvfølgelig ikke gjort noe galt. 10-åringer ønsker seg også en ponni. Hun er ingen drittunge. 

Anonymkode: d3008...b4b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å lære barnet litt om økonomi, hva ting koster, hvor mye dere på jobbe for å tjene til en iPhone?

Et barn trenger ikke iPhone, det er like bra funksjoner for barnets behov på den hun fikk.

Anonymkode: 60117...d59

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket hun seg bare en mobil, eller hun ønsket hun seg spesifikt en Iphone? Kunne dere kanskje sagt at det var helt uaktuelt med den dyreste versjonen av iPhone? De har jo noen rimeligere modeller.

Anonymkode: 369a5...3a1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...