Gå til innhold

Er sykepleie et kjipt yrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faglært med høyere utdanning og 9 års ansiennitet i matbransjen og jeg har utbetalt ca 21 000,- 

Og ja - jeg har ubekvem arbeidstid. Og folk respekterer ikke de som sørger for at de har mat på bordet.. Jeg angrer på at jeg ikke hørte på mamma og ble sykepleier - selv om mange sier det er drit. 

Anonymkode: 8ba56...9de

Det er ikke for sent! Etter mange år i butikk og luselønn, skal jeg endelig utdanne meg til sykepleier.

Anonymkode: a8689...265

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alenemor og får derfor ikke jobb som sykepleier med tanke på turnus. Må derfor jobbe ekstravakter her og der, livredd for økonomi og fremtid hver dag, alltid vondt i ryggen og hodepine pga alt det fysisk tunge på jobb. Gråter hver dag for at jeg valgte dette yrket. 

Anonymkode: 07208...734

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke anbefale noen å bli sykepleier,  iallefall over lang tid. Lønna er dårlig. Det er jobbing hver 3. Helg . Stort sett mye kveldsarbeid. Når man er ung, tenker man kanskej ikke sånn, men ettet en får familie er det få jeg kjenner som klarer 100 prosent. En må stå i meget vanskelig situasjoner . Folk som dør, lider og veldig mye tragisk. Jeg tror det har tatt fra meg mye av livsgnisten.  Det positive er at du ofte har mulighet til å jobbe deltid.  Det er mange trivelige folk å bli kjent med. Du hjelper andre. 

Anonymkode: 5c17a...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 9 års annsinitet og har 26 000 utbetalt i grunnlønn(sykepleier). 

Anonymkode: 3dc35...14e

Det gir uansett ingen mening å se på utbetalt lønn, dere må sammenligne bruttolønn (delt opp i grunnlønn for 100% stilling + tillegg, overtid etc). 

Anonymkode: a4670...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke anbefale noen å bli sykepleier,  iallefall over lang tid. Lønna er dårlig. Det er jobbing hver 3. Helg . Stort sett mye kveldsarbeid. Når man er ung, tenker man kanskej ikke sånn, men ettet en får familie er det få jeg kjenner som klarer 100 prosent. En må stå i meget vanskelig situasjoner . Folk som dør, lider og veldig mye tragisk. Jeg tror det har tatt fra meg mye av livsgnisten.  Det positive er at du ofte har mulighet til å jobbe deltid.  Det er mange trivelige folk å bli kjent med. Du hjelper andre. 

Anonymkode: 5c17a...ed8

Der satte du fingeren på det jeg føler. Jeg har blitt helt desillusjonert om livet, det er så mye død og lidelse. Enten får du kreft, eller blir dement, ingenting lystig å se fram til. Skjønner ikke hvordan kollegene mine klarer å distansere seg fra det. Jeg føler jeg går med dommedagsfølelse hver gang jeg er på jobb. Men har greie kolleger og mye fri, så derfor holder jeg ut. Men skal vekk fra yrket om noen år, det har jeg lovet meg selv.

Anonymkode: 27c75...07f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der satte du fingeren på det jeg føler. Jeg har blitt helt desillusjonert om livet, det er så mye død og lidelse. Enten får du kreft, eller blir dement, ingenting lystig å se fram til. Skjønner ikke hvordan kollegene mine klarer å distansere seg fra det. Jeg føler jeg går med dommedagsfølelse hver gang jeg er på jobb. Men har greie kolleger og mye fri, så derfor holder jeg ut. Men skal vekk fra yrket om noen år, det har jeg lovet meg selv.

Anonymkode: 27c75...07f

Du trenger hjelp. Det er mye glede og positivt også. Ikke bare død og fordervelse 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gir uansett ingen mening å se på utbetalt lønn, dere må sammenligne bruttolønn (delt opp i grunnlønn for 100% stilling + tillegg, overtid etc). 

Anonymkode: a4670...da1

450 000 i året. Ingen tillegg eller overtid. Utbetalt det samme hver måned. 

Anonymkode: 3dc35...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rett over 500000 i året får jeg trykke på respiratorer, styre 10 pumper, gi åtte medikamenter samtidig. Puste, få hjertet til å slå og skite for pasienten. Jeg får samarbeide med de beste av leger en tre fire ganger ila en dag, mens vi holder pasienter i livet og forhåpentlig gjør de bedre av det legene forslår.

 

videreutdanning folkens!

Anonymkode: aaa05...a0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker virkelig yrket, men jobber nå i kommunehelsetjenesten der vi sliter veldig med underbemanning, høyt sykefravær og manglende kompetanse. Dette er grunnen til at mange ikke holder ut i kommunene, og heller søker seg til sykehus eller andre yrker. Det er beinhardt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For rett over 500000 i året får jeg trykke på respiratorer, styre 10 pumper, gi åtte medikamenter samtidig. Puste, få hjertet til å slå og skite for pasienten. Jeg får samarbeide med de beste av leger en tre fire ganger ila en dag, mens vi holder pasienter i livet og forhåpentlig gjør de bedre av det legene forslår.

 

videreutdanning folkens!

Anonymkode: aaa05...a0c

har 500 000,- i grunnlønn + ca 70 000 i tillegg, uten videreurdanning jeg.. hvordan lønnsans har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn
På 11.11.2020 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Stusser litt på det dere sier om lønn: Min venninne som var nyutdannet sykepleier i fjor tjener nemlig 525 000 brutto i året UTEN tillegg. Hun jobber i hjemmesykepleien i Oslo, kun dagvakter. Dette er jo mye høyere enn hva mange andre her oppgir? Riktignok hadde hun 10 års erfaring som apotektekniker før hun ble ferdig sykepleier, kan det være derfor hun tjener relativt godt, at hun får ansiennitet på den måten?

Anonymkode: 159f8...378

Oslo kommune har egen avtale der de får mye bedre betalt. De sliter ekstremt med rekruttering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 11.43, Pipaluk skrev:

Hva slags muligheter om helse begynner å skrante, og turnus blir for slitsomt? Finnes det andre områder innen sykepleien hvor man ikke trenger å være like fysisk aktiv som på en avdeling?

Har man malt seg opp i et hjørne, om man får problemer med ryggen?

Helsesykepleier

psykistrisk sykepleier 

Det er en myte at alle sykepleierstillinger innebærer stell, løft og løping

Anonymkode: 04a20...3fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesykepleier

psykistrisk sykepleier 

Det er en myte at alle sykepleierstillinger innebærer stell, løft og løping

Anonymkode: 04a20...3fa

Operasjonssykepleie, øyesykepleie 

Poliklinikker, kommunen(saksarbeid) det er et hav av muligheter hvis fri bor sentralt. Kjenner mange sykepleiere som jobber kun dagtid. Har selv jobbet dagtid i mange år en periode men tilbake til turnus der jeg trives best.

Anonymkode: 3dc35...14e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

pia mater skrev (På 12.11.2020 den 21.11):

Elsker virkelig yrket, men jobber nå i kommunehelsetjenesten der vi sliter veldig med underbemanning, høyt sykefravær og manglende kompetanse. Dette er grunnen til at mange ikke holder ut i kommunene, og heller søker seg til sykehus eller andre yrker. Det er beinhardt. 

Det burde kommet et krav om maks antall pasienter/beboere som en har ansvaret for. På lik linje som antall elever i skoleklasser på barneskolen. Men eldre på sykehjem/hjemmehjelp og de ansatte som er der sees kun som en kostnad.

Anonymkode: c0db5...ad3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det burde kommet et krav om maks antall pasienter/beboere som en har ansvaret for. På lik linje som antall elever i skoleklasser på barneskolen. Men eldre på sykehjem/hjemmehjelp og de ansatte som er der sees kun som en kostnad.

Anonymkode: c0db5...ad3

Enig! Jeg har ofte ansvar for litt over 50 beboere mens jeg samtidig skal gå i pleie der vi også er underbemannet. Blir noen dårlige på huset så går det hardt utover den jeg er i avdeling med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det burde kommet et krav om maks antall pasienter/beboere som en har ansvaret for. På lik linje som antall elever i skoleklasser på barneskolen. Men eldre på sykehjem/hjemmehjelp og de ansatte som er der sees kun som en kostnad.

Anonymkode: c0db5...ad3

Ikke helt gjennomførbart på sykehus da. Man kan ikke ha inntaksstopp av akutte innleggelser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber selv på sykehjem,  og stortrives som sykepleier. Vi har god tid til å ta oss av pasientene,  og det er stor trivsel. 

Anonymkode: 87a19...650

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsesykepleier og tjener like under 600.000. Jobber kun dagtid. Hadde aldri holdt ut i turnus og/eller i turnus. Denne jobben kan jeg bli gammel i. I likhet med mange andre kunne jeg tenkt meg millionlønn og minimalt med arbeid, men er ok fornøyd med lønna.

Det er travelt og det kan være tøffe saker å stå i, men det kan ikke sammenlignes med å jobbe i hjemmesykepleie, sykehjem eller legevakt (som er mine tidligere arbeidsplasser).

Jeg trives som helsesykepleier, men mistrivdes de siste årene som vanlig sykepleier. Det er også et pluss at vi satses på, det opprettes nye stillinger. Ellers i helsevesenet er det ofte fokus på omstilling, sparing, vikarstopp etc.

Anonymkode: 3afaa...689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er helsesykepleier og tjener like under 600.000. Jobber kun dagtid. Hadde aldri holdt ut i turnus og/eller i turnus. Denne jobben kan jeg bli gammel i. I likhet med mange andre kunne jeg tenkt meg millionlønn og minimalt med arbeid, men er ok fornøyd med lønna.

Det er travelt og det kan være tøffe saker å stå i, men det kan ikke sammenlignes med å jobbe i hjemmesykepleie, sykehjem eller legevakt (som er mine tidligere arbeidsplasser).

Jeg trives som helsesykepleier, men mistrivdes de siste årene som vanlig sykepleier. Det er også et pluss at vi satses på, det opprettes nye stillinger. Ellers i helsevesenet er det ofte fokus på omstilling, sparing, vikarstopp etc.

Anonymkode: 3afaa...689

Hvor studerte du til å bli helsesykepleier? Er så vanskelig å komme inn 😕 Var det lett å få jobb etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuttifrutt skrev (8 timer siden):

Hvor studerte du til å bli helsesykepleier? Er så vanskelig å komme inn 😕 Var det lett å få jobb etterpå? 

Det er et populært studie. I denne artikkelen fra 2019 ser du antall søkere til antall plasser på de ulike studiestedene. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/rekordmange-vil-bli-helsesykepleier-_-helsesista-far-_skylda_-1.14573900

Det er lett å få jobb. 

Jeg studerte ved USN.

Anonymkode: 3afaa...689

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...