Gå til innhold

Er sykepleie et kjipt yrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er svært få som jobber 100% som spl på sykehus til de blir pensjonister. De jobber deltid eller finner seg en annen jobb. Grunnen til deltid er ikke bare pga mangel p fulle stillinger, grunnen er simpelthen at de færreste orker turnusjobbing med overbelastning, underbemanning, ansvar og stress i 40 år.

Anonymkode: 425a6...58a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint før familieliv, veldig kjipt etter!

Anonymkode: a9f35...e46

Det kommer an på. Jeg kjenner flere sykepleiere med barn som har gått tilbake fra 8-16 til turnusjobb fordi de setter sånn pris på noen fridager midt i uka. 

Anonymkode: a4670...da1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sykepleier, men vil tro kvelds- og helgejobbing er det som gjør yrket ugunstig for mange. Lønn og arbeidsoppgaver er nok helt innafor, selv om det og er en smakssak.

Det jeg lurer på er hva alle de som sier de angrer på å ha valgt sykepleie kunne tenkt seg å ha gjort i stedet?

Jobbe med programmering? Det er kjempekomplisert og veldig krevende. Jobbe i industrien? Det er og turnus, og gjerne tungt og belastende. Barnehage har gunstig arbeidstid, men lav lønn. Alle jobber har sine gode og dårlige sider, det gjelder å finne noe man egner seg for. Jeg tviler litt på at mange av de som klager ville fått det bedre i et annet yrke.

Anonymkode: abbff...f80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykepleier, men vil tro kvelds- og helgejobbing er det som gjør yrket ugunstig for mange. Lønn og arbeidsoppgaver er nok helt innafor, selv om det og er en smakssak.

Det jeg lurer på er hva alle de som sier de angrer på å ha valgt sykepleie kunne tenkt seg å ha gjort i stedet?

Jobbe med programmering? Det er kjempekomplisert og veldig krevende. Jobbe i industrien? Det er og turnus, og gjerne tungt og belastende. Barnehage har gunstig arbeidstid, men lav lønn. Alle jobber har sine gode og dårlige sider, det gjelder å finne noe man egner seg for. Jeg tviler litt på at mange av de som klager ville fått det bedre i et annet yrke.

Anonymkode: abbff...f80

Tannlege må være et flott yrke. Får pasientkontakt, relativt godt betalt og slipper vaktbelastning.

Anonymkode: 20e68...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mange jobber for sykepleiere som ikke kan jobbe i pleien. De finnes, men de er få og veldig populære.

Anonymkode: ca397...662

Psykiatrien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyutdannet, tjener ca. 26-28000 kr etter skatt per måned. Jobber 100 %. Jobber på sykehus. 

Mangelen på respekt man kan møte på både fra leger, pasienter og pårørende, sammen med skitt dårlig lønn og ræva bemanning, gjør at jeg syntes sykepleieryrket er noe dritt. Over 6 måneder i yrket og jeg er allerede lei....

Anonymkode: 45e43...b9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykepleier, men vil tro kvelds- og helgejobbing er det som gjør yrket ugunstig for mange. Lønn og arbeidsoppgaver er nok helt innafor, selv om det og er en smakssak.

Det jeg lurer på er hva alle de som sier de angrer på å ha valgt sykepleie kunne tenkt seg å ha gjort i stedet?

Jobbe med programmering? Det er kjempekomplisert og veldig krevende. Jobbe i industrien? Det er og turnus, og gjerne tungt og belastende. Barnehage har gunstig arbeidstid, men lav lønn. Alle jobber har sine gode og dårlige sider, det gjelder å finne noe man egner seg for. Jeg tviler litt på at mange av de som klager ville fått det bedre i et annet yrke.

Anonymkode: abbff...f80

Nei, det er tydelig at du ikke er sykepleier. Arbeidsoppgaver og lønn er ikke helt innafor. Du nevner barnehageansatte. De ligger ikke så langt unna sykepleiere lønnsmessig, og har mye bedre arbeidstid. Skulle heller ha arbeidet som det enn som sykepleier. Sier ikke at det er et lett yrke, men når jeg veier for og imot så er det mer attraktivt. Synd at jeg ikke innså det før jeg utdannet meg. 

Anonymkode: 4a480...101

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig fint yrke som jeg er veldig stolt av, men kveld og helgejobbingen er litt kjip, syntes ikke tilleggene for tapt tid med familien veier opp.. Jeg jobber innen alderspsykiatri, tjener 26000,- inkl. Tillegg i 100% jobb etter skatt. 3 års ansiennitet. Mulighetene er mange om du er sykepleier, og du kan jo jobbe nesten over alt, og det vil alltid være jobb, så en trygg utdanning å søke seg til. Jeg har meningsfylte dager, men også de aller fleste dager veldig mye stress, mange oppgaver, dårlig bemanning og lite tid..

Anonymkode: d50ab...cef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva slags muligheter om helse begynner å skrante, og turnus blir for slitsomt? Finnes det andre områder innen sykepleien hvor man ikke trenger å være like fysisk aktiv som på en avdeling?

Har man malt seg opp i et hjørne, om man får problemer med ryggen?

Sykepleiere har bedre utvalg enn oss helsefagarbeidere som har kun dagsenter om man vil bort fra stell pga helsesituasjon. Dere kan få jobb f.eks. på hudavdelinger å være de der som tar i mot og skrur på maskiner når folk med psoriasis og andre hudplager skal ta lysbehandling mot plagene. Dere kan også ta videreutdannelse og få stilling som avdelingssykepleier på sykehjem og sånt. Da er dere i administrativ stilling men borte fra stell og borte fra løft.
En prolaps i helsevesenet er slitasje og gir ingenting på forsikringen og alle sier bare, ja jeg og sliter med ryggen.

Anonymkode: cf43e...cbd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jobben min som sykepleier. Føler meg veldig heldig som får lov til å hjelpe folk og kanskje gjøre en vond periode i livet bedre. 

Jeg jobber på sykehus, kirurgisk sengepost. Mange forskjellige arbeidsoppgaver. I løpet av en dag er det vanlig for meg å lage ernæringsplaner og følge opp dem, observere og stelle operasjonssår, administrere legemidler (mye intravenøs smertelindring og antibiotika, sprøyter og tabletter), følge med på og tømme ulike dren, samarbeide med leger, fysioterapeuter, farmasøyter og kommunehelsetjenesten, hjelpe til med personlig hygiene, følge med på vitale målinger og ulike prøver, dele ut mat, dokumentere, m.m. Jeg har litt videreutdanning, men har tenkt å ta mer. Ser kanskje for meg en karriere i akademia etter hvert? Spennende med sykepleieforskning synes jeg 😊 

Også synes jeg det blir litt teit med alle som klager på at vi må gå med senger, kaste søppel osv. Er det virkelig så forferdelig å knyte sammen en søppelpose og kaste den? 😂 Jeg synes det er litt chill å gå med senger til sengevasken, får jo en liten pause fra den travle avdelingen. 

For meg som er opptatt av å bevege meg nok er det en fordel at man står og går mye på jobb. Da får litt trim de dagene man ikke trener før/etter jobb. 

Turnus synes jeg er ok. Jeg elsker ikke å jobbe på natta, men får litt ekstra fri. Synes det er deilig å ha en del senvakter, da har jeg godt med energi på dagtid og får gjort mye hjemme. Lønna er nå grei. Etter ti år har man, uten videreutdanning, kr 500 000 i året + tillegg (varierer ut fra hvor mye kveld/natt/helligdager man jobber, men kr 30-50 000 i året i tillegg er sikkert et greit anslag). Skulle så klart ønsket bedre lønn, kanskje spesielt at det var større forskjell hvis man tar mastergrad eller ikke. 

Anonymkode: 623a6...14c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tannlege må være et flott yrke. Får pasientkontakt, relativt godt betalt og slipper vaktbelastning.

Anonymkode: 20e68...c3d

Mye belastning med at man må sitte i en stilling hele dagen.. kjenner en tannlege som pekte på

dette som et stort minus.. belastende for nakke og armer. 
 

men enig med deg ellers. Tannleger tjener godt og mange tar seg råd til en 80% stilling eller til og med mindre etterhvert med fortsatt god inntekt

Anonymkode: 8b7dd...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Å det er iallefall helt pyton

Det kommer nok an på interesse. Men om man ikke vil ha pleie og tunge løft etc så er gjerne psykiatrien roligere og mindre fysisk tungt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stortrives! Jobber som psykiatrisk sykepleier på en avgiftningspost. Trives med turnus og egentiden det gir. Mannen må ta ansvar og være alene med barna, noe jeg jeg synes er veldig positivt. 
 

Har 548.000 i grunnlønn + tillegg. 

Anonymkode: 8f712...b59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tannlege må være et flott yrke. Får pasientkontakt, relativt godt betalt og slipper vaktbelastning.

Anonymkode: 20e68...c3d

Du får studere odontologi da, tar 5 år tror jeg. Du må antakeligvis ha veldig gode karakterer for å komme inn, så du må ha jobba hardt på skolen i hele oppveksten.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er tydelig at du ikke er sykepleier. Arbeidsoppgaver og lønn er ikke helt innafor. Du nevner barnehageansatte. De ligger ikke så langt unna sykepleiere lønnsmessig, og har mye bedre arbeidstid. Skulle heller ha arbeidet som det enn som sykepleier. Sier ikke at det er et lett yrke, men når jeg veier for og imot så er det mer attraktivt. Synd at jeg ikke innså det før jeg utdannet meg. 

Anonymkode: 4a480...101

Begynn å jobb i barnehage da? Du får lett jobb hvor som helst. Kjenner ei som slutta som sykepleier og jobber i barnehage. Hvis du mener det er en bedre jobb så bytter du.

Alle jobber har fordeler og ulemper.

Anonymkode: abbff...f80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får studere odontologi da, tar 5 år tror jeg. Du må antakeligvis ha veldig gode karakterer for å komme inn, så du må ha jobba hardt på skolen i hele oppveksten.

Begynn å jobb i barnehage da? Du får lett jobb hvor som helst. Kjenner ei som slutta som sykepleier og jobber i barnehage. Hvis du mener det er en bedre jobb så bytter du.

Alle jobber har fordeler og ulemper.

Anonymkode: abbff...f80

Litt for sent for mitt vedkommende. Men jeg prøvde peke på at man kan bli andre ting enn programmerer eller industriarbeider. 

Anonymkode: 20e68...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

500 000 kr er lønnen du har krav på ved 10 års ansiennitet. Mange steder er 10 år maks ansiennitet...

Ja, du tjener ekstra på og jobbe kveld, natt, helg og røde dager. Men det er ikke så mye og hente på kvelds- og helgejobbing at det er verdt og ofre tid med venner og familie ("alle" har jo fri kveld og helg). Jeg tjener 280 kr ekstra på en senvakt - før skatt. Røde dager tjener man greit på (133% her), men jeg vil heller være med familien på julaften enn på jobb. Uansett hvor mye penger det er snakk om. 

Det er elendig bemanning. Mye sykdom og vikarbruk. Sykepleiere er poteter som blir satt til og gjøre alt. Lage mat, kaste søppel, vaske rom, vaske toalett, re senger, kjøre bort senger, oppvask, rydde lager osv. Alt dette er selvfølgelig i tillegg til det sykepleiefaglige.

Årslønnen min i fjor var 450 000 kr. Det er inkludert kvelds- og helgetillegg. Jeg jobbet 8 røde dager (150% tillegg) og en del overtid. Jeg har 5 års ansiennitet. 

Jeg anbefaler ingen og bli sykepleier slik som lønns- og arbeidsvilkår er idag. Ser meg om etter noe annet. 

Anonymkode: 4a480...101

Hvordan har det seg at du bare har 450 000 mens ei anna over her har utbetalt nesten 30 000,- i mnd etter bare å ha jobbet noen få år? 30 000 i mnd etter skatt blir jo mer enn 450 000,- i året? Eller er jeg elendig i matte nå?

Følger dere tariff eller forhandler dere lønn?  30 k i mnd synes jeg er ganske bra betalt. Selv har jeg 19-20k i mnd og like lang utdanning som på sykepleien og 9 års ansiennitet. 100% stilling. 

Anonymkode: 8ba56...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har det seg at du bare har 450 000 mens ei anna over her har utbetalt nesten 30 000,- i mnd etter bare å ha jobbet noen få år? 30 000 i mnd etter skatt blir jo mer enn 450 000,- i året? Eller er jeg elendig i matte nå?

Følger dere tariff eller forhandler dere lønn?  30 k i mnd synes jeg er ganske bra betalt. Selv har jeg 19-20k i mnd og like lang utdanning som på sykepleien og 9 års ansiennitet. 100% stilling. 

Anonymkode: 8ba56...9de

Kanskje vedkommende har forhandlet seg til høyere lønn eller jobber ekstremt mye ubekvemt eller overtid? Ikke vet jeg. Arbeidsplassen min følger tariff. Og årslønnen jeg har nevnt her er som sagt med alt av tillegger... 

Anonymkode: 4a480...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har det seg at du bare har 450 000 mens ei anna over her har utbetalt nesten 30 000,- i mnd etter bare å ha jobbet noen få år? 30 000 i mnd etter skatt blir jo mer enn 450 000,- i året? Eller er jeg elendig i matte nå?

Følger dere tariff eller forhandler dere lønn?  30 k i mnd synes jeg er ganske bra betalt. Selv har jeg 19-20k i mnd og like lang utdanning som på sykepleien og 9 års ansiennitet. 100% stilling. 

Anonymkode: 8ba56...9de

Jeg er ikke den du siterer,  men jeg bor i en komnune som gir ekstra ansiennitet til sykepleiere  for å få oss til å ville jobbe der, pga sykepleiemangel.  Flere kommuner i bygdene gjør det samme. 

Anonymkode: dcaec...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykepleier, men vil tro kvelds- og helgejobbing er det som gjør yrket ugunstig for mange. Lønn og arbeidsoppgaver er nok helt innafor, selv om det og er en smakssak.

Det jeg lurer på er hva alle de som sier de angrer på å ha valgt sykepleie kunne tenkt seg å ha gjort i stedet?

Jobbe med programmering? Det er kjempekomplisert og veldig krevende. Jobbe i industrien? Det er og turnus, og gjerne tungt og belastende. Barnehage har gunstig arbeidstid, men lav lønn. Alle jobber har sine gode og dårlige sider, det gjelder å finne noe man egner seg for. Jeg tviler litt på at mange av de som klager ville fått det bedre i et annet yrke.

Anonymkode: abbff...f80

Jeg skrev tidligere at jeg bytta, var sykepleier og studerte juss i stedet og er i dag jurist. Jeg trives SÅ mye bedre. Gruer meg ikke til jobb hver dag, tjener mye bedre, slipper pasientkontakt og turnus, osv. Jeg tror mange av de som klager hadde trivdes med noe annet. Hvis vedkommende bare klager, er det ofte det at man ikke er så godt egnet til sykepleien. Noen klager uansett på alt, men jeg tror ikke det er majoriteten. Jeg hadde også trivdes med mye annet, det var mye med spesielt sykepleieryrket jeg ikke likte. 

Anonymkode: ca397...662

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...