Gå til innhold

Er sykepleie et kjipt yrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var gift med ei som var sykepleier, og det var ikke mye moro med natte- og helgevakter for oss. Sitte alene fre + lør (evt også alene med barn) er ikke noe liv. Det gikk så "bra" at vi ble skilt. Passer vel best for single.

Anonymkode: abd46...a39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere har bedre utvalg enn oss helsefagarbeidere som har kun dagsenter om man vil bort fra stell pga helsesituasjon. Dere kan få jobb f.eks. på hudavdelinger å være de der som tar i mot og skrur på maskiner når folk med psoriasis og andre hudplager skal ta lysbehandling mot plagene. Dere kan også ta videreutdannelse og få stilling som avdelingssykepleier på sykehjem og sånt. Da er dere i administrativ stilling men borte fra stell og borte fra løft.
En prolaps i helsevesenet er slitasje og gir ingenting på forsikringen og alle sier bare, ja jeg og sliter med ryggen.

Anonymkode: cf43e...cbd

Slipper de virkelig unna stell og tunge løft? Jeg har inntrykk av at sykepleierne har samme arbeidsmengde som de andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var gift med ei som var sykepleier, og det var ikke mye moro med natte- og helgevakter for oss. Sitte alene fre + lør (evt også alene med barn) er ikke noe liv. Det gikk så "bra" at vi ble skilt. Passer vel best for single.

Anonymkode: abd46...a39

Kan vel neppe være dette alene som gjorde at dere ble skilt?

Her jobber jeg turnus og mannen syns det er deilig å ha noen kvelder alene, da kan han slappe av etter ungene er i seng, se hva han vil på TV og lage seg det han vil av mat😅 Også koser vi oss ekstra mye de dagene/ kveldene jeg har fri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble også skilt pga lite tid sammen. Vi jobbet om hverandre pga barn, og hadde ingenting felles lenger. Det er ikke mye gøy med turnus den dagen man blir alene med barn. Og rimelig håpløst å finne tid til ny mann med turnusjobb. 😅

Og en annen ting er krevende og utakknemlige pårørende og pasienter. Mange er forståelsesfull og hyggelig, men det er også mange som krever både det ene og andre, og skjeller deg ut i frustrasjon over systemet. Gjerne en lørdagskveld. Det er slitsomt - og det tar man med seg hjem. Kjeft, og redsel for å gjøre feil. I tillegg til utakknemlig ledelse, stor bruk av ufaglært arbeidskraft.. osv.
På en annen side så er det en sosial jobb - og man har en trygg jobb å gå til. Så lenge man kan stå i det så klart. Jeg har byttet jobb, primært for å komme meg bort fra pasientkontakt, dårlig system og dårlig ledelse. 

Anonymkode: a9f35...e46

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleie er vel ikke et kjipt yrke. Det er politikerne med støtte av ledelse og administrasjon på de forskjellige virksomhetene som er kjipe. Sykepleiere overtar fler og fler legeoppgaver, og beholder samtidig sine faste sykepleier oppgaver. Man blir færre på fler pasienter så det er en stressende jobb dersom man tar jobb i sykehus, sykehjem og hjemmesykepleien. Men det er et givende yrke, med veldig mange fine mennesker som man møter. 

Jobber selv på poliklinikk og sengepost på sykehuset. Trives godt, men er lei av byråkrati og rovdrift på ansatte. 

Før skatt tjener jeg ca 600000kr i året. Det er inkl tillegg og overtid. Er vanlig sykepleier på fjerde året men med 10 års ansiennitet. 

Jeg kommer til å søke videreutdanning eller søke meg bort fra yrket etterhvert, med mindre det blir bedre arbeidsforhold. Synes ikke lønna er det største problemet. Mistrivsel med at man stadig ikke strekker til er større enn ønsket om lønn. Vi trenger fler kollegaer i hverdagen og det må politikerne snart innse. 

Anonymkode: 57b71...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er: ta et opplyst valg.

Yrket fungerer for mange helt til familielivet blomstrer. Det innebærer for mange turnusliv med dag/aften, vansker med å få full stilling, ubekvem arbeidstid med helgedager/jobb på høytidsdager. Sykemeldinger, press på arbeidssituasjon, nedskjæringer m.m. Med videreutdanning kan man få andre muligheter. Og ja - du må jobbe rundt en 10 år for å få 500.000 i grunnlønn (tariff). 

 

 

Anonymkode: f09c2...100

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stusser litt på det dere sier om lønn: Min venninne som var nyutdannet sykepleier i fjor tjener nemlig 525 000 brutto i året UTEN tillegg. Hun jobber i hjemmesykepleien i Oslo, kun dagvakter. Dette er jo mye høyere enn hva mange andre her oppgir? Riktignok hadde hun 10 års erfaring som apotektekniker før hun ble ferdig sykepleier, kan det være derfor hun tjener relativt godt, at hun får ansiennitet på den måten?

Anonymkode: 159f8...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stusser litt på det dere sier om lønn: Min venninne som var nyutdannet sykepleier i fjor tjener nemlig 525 000 brutto i året UTEN tillegg. Hun jobber i hjemmesykepleien i Oslo, kun dagvakter. Dette er jo mye høyere enn hva mange andre her oppgir? Riktignok hadde hun 10 års erfaring som apotektekniker før hun ble ferdig sykepleier, kan det være derfor hun tjener relativt godt, at hun får ansiennitet på den måten?

Anonymkode: 159f8...378

Er hun leder da? Å jobbe i hjemmetjenesten innebærer å jobbe dag, kveld og helg. Det er ingen som kun får lov til å jobbe dagvakter, det har jeg aldri hørt om noe sinne. Med mindre man er fagleder f eks.

Og ja sykepleien er et kjipt yrke for meg fordi jeg mye heller ville gjort noe annet. Jeg skal bort herfra så fort jeg får sjansen!

Anonymkode: 27c75...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt "drive" og interesse kan du start i en butikkjobb rett etter vgs, og tjene godt over denne lønnen etter noen år.

Anonymkode: abd46...a39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Nyutdannet, tjener ca. 26-28000 kr etter skatt per måned. Jobber 100 %. Jobber på sykehus. 

Mangelen på respekt man kan møte på både fra leger, pasienter og pårørende, sammen med skitt dårlig lønn og ræva bemanning, gjør at jeg syntes sykepleieryrket er noe dritt. Over 6 måneder i yrket og jeg er allerede lei....

Anonymkode: 45e43...b9f

Det er vel ikke dårlig lønn? Har 9 års erfaring som barnehagelærer og får utbetalt 28 500. 

Anonymkode: 94e35...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke dårlig lønn? Har 9 års erfaring som barnehagelærer og får utbetalt 28 500. 

Anonymkode: 94e35...40e

Vedkommende jobber turnus med svært ugunstige arbeidstider - det gjør ikke du. Det er grunnlønn du må sammenligne yrker med. 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker yrket. Ser ikke vitsen med å konstant jage etter høyere inntekt, penger får man aldri «nok» av uansett. Jeg tjener nok til å leve komfortabelt og til å ikke ha økonomiske bekymringer, og jeg får gjøre det jeg elsker hver eneste dag. I tillegg er turnusjobb det som passer meg best, jeg hadde aldri klart å jobbe 8-16 hver dag.
 

Heldigvis er folk forskjellige, og det finnes mennesker som passer til alle yrker. Det dummeste jeg hører er folk som fraråder alle andre et yrke bare fordi det ikke passer dem selv. 

Anonymkode: 2e505...3e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke dårlig lønn? Har 9 års erfaring som barnehagelærer og får utbetalt 28 500. 

Anonymkode: 94e35...40e

Jeg har 9 års annsinitet og har 26 000 utbetalt i grunnlønn(sykepleier). 

Anonymkode: 3dc35...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er hun leder da? Å jobbe i hjemmetjenesten innebærer å jobbe dag, kveld og helg. Det er ingen som kun får lov til å jobbe dagvakter, det har jeg aldri hørt om noe sinne. Med mindre man er fagleder f eks.

Og ja sykepleien er et kjipt yrke for meg fordi jeg mye heller ville gjort noe annet. Jeg skal bort herfra så fort jeg får sjansen!

Anonymkode: 27c75...07f

Hun er ikke leder, nei.

Anonymkode: 159f8...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er ikke leder, nei.

Anonymkode: 159f8...378

Oslo kommune har egen tariffavtale, separat fra resten av Norges helsesektor. Sykepleiere i Oslo kommune har generelt en del høyere lønn. 

Anonymkode: 57b71...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, jeg har hverken spist, vært på do, hatt pause eller drukket mer en et par slurker vann på mine vakter de siste 7-8 mnd... å jeg jobber ikke med covid pasienter. dette er normalen på enkelte avdelinger. Dette for en grunnlønn på 500 000,-...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.11.2020 den 11.43, Pipaluk skrev:

Hva slags muligheter om helse begynner å skrante, og turnus blir for slitsomt? Finnes det andre områder innen sykepleien hvor man ikke trenger å være like fysisk aktiv som på en avdeling?

Har man malt seg opp i et hjørne, om man får problemer med ryggen?

Så og si alle avdelinger har en avdelingsleder, så joda dagjobber finnes. De er slitsomme på en annen måte. 

Jeg er leder nå, men når ungene blir større gleder jeg meg til å "gå på gulvet" igjen. Syns det er en fin og meningsfull jobb. Lønnen er ok den, er mer arbeidsforholdene som er slitsomme. Alltid ubderbemannet, aldri ovenpå og alltid dårlig samvittighet. 

Anonymkode: a8b0a...44a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 19.02, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke sykepleier, men vil tro kvelds- og helgejobbing er det som gjør yrket ugunstig for mange. Lønn og arbeidsoppgaver er nok helt innafor, selv om det og er en smakssak.

Det jeg lurer på er hva alle de som sier de angrer på å ha valgt sykepleie kunne tenkt seg å ha gjort i stedet?

Jobbe med programmering? Det er kjempekomplisert og veldig krevende. Jobbe i industrien? Det er og turnus, og gjerne tungt og belastende. Barnehage har gunstig arbeidstid, men lav lønn. Alle jobber har sine gode og dårlige sider, det gjelder å finne noe man egner seg for. Jeg tviler litt på at mange av de som klager ville fått det bedre i et annet yrke.

Anonymkode: abbff...f80

Har gått fra helsesektoren til nå master i programmering og kan si at jeg trives mye bedre her enn det kjøret man har som hjelpepleier! Ikke minst som andre har sagt, jeg får tilbringe tid med familien og kan faktisk planlegge frem i tid. Er så evig takknemlig for at jeg omskolerte meg relativt tidlig. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2020 den 19.57, AnonymBruker skrev:

Nyutdannet, tjener ca. 26-28000 kr etter skatt per måned. Jobber 100 %. Jobber på sykehus. 

Mangelen på respekt man kan møte på både fra leger, pasienter og pårørende, sammen med skitt dårlig lønn og ræva bemanning, gjør at jeg syntes sykepleieryrket er noe dritt. Over 6 måneder i yrket og jeg er allerede lei....

Anonymkode: 45e43...b9f

Jeg er faglært med høyere utdanning og 9 års ansiennitet i matbransjen og jeg har utbetalt ca 21 000,- 

Og ja - jeg har ubekvem arbeidstid. Og folk respekterer ikke de som sørger for at de har mat på bordet.. Jeg angrer på at jeg ikke hørte på mamma og ble sykepleier - selv om mange sier det er drit. 

Anonymkode: 8ba56...9de

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...