Gå til innhold

Er sykepleie et kjipt yrke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mtp. lønna man ofte hører er dårlig. Jobbing i helger og høytider. Er dette så ille egentlig?

Vurderer å bli sykepleier, men har hørt så mye negativt om lønna. Hvor mye kan jeg regne med å tjene? 4-500 000? Hva om jeg blir spesialsykepleier?

Anonymkode: 07acb...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er realtivt nyutdannet og har mellom 28-29000 utbetalt. Syns det er et meningsfylt og lærerikt yrke. Personlig liker jeg variasjonen med kveld/helg. Deilig å ha fri midt i uka!

Anonymkode: 12b61...e13

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er realtivt nyutdannet og har mellom 28-29000 utbetalt. Syns det er et meningsfylt og lærerikt yrke. Personlig liker jeg variasjonen med kveld/helg. Deilig å ha fri midt i uka!

Anonymkode: 12b61...e13

Takk for svar. Du er ikke videreutdannet? Jobber du mye ekstra?

Anonymkode: 07acb...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt som sykepleier. Interessant og meningsfylt, spennende til tider. Ingen dager er lik, av og til er det svært hektisk andre dager roligere. Jobber på sykehus, og får ca. 31 000 utbetalt etter skatt i 100% stilling. 4 års ansinitet som vanlig sykepleier. Og så liker jeg å jobbe turnus, synes det er deilig å ha noen formiddager fri og fridager midt i uka. Jobber hver 3.helg og det går helt fint. Litt kjipt om det krasjer med noe annet som skjer, men sånn er det bare. 

Anonymkode: d4e71...673

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mtp. lønna man ofte hører er dårlig. Jobbing i helger og høytider. Er dette så ille egentlig?

Vurderer å bli sykepleier, men har hørt så mye negativt om lønna. Hvor mye kan jeg regne med å tjene? 4-500 000? Hva om jeg blir spesialsykepleier?

Anonymkode: 07acb...881

Syntes ikke der var så ille å jobb kveld, helg og helligdager før jeg fikk barn, men etterpå er det kjipt. 

Anonymkode: dcaec...396

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

500 000 kr er lønnen du har krav på ved 10 års ansiennitet. Mange steder er 10 år maks ansiennitet...

Ja, du tjener ekstra på og jobbe kveld, natt, helg og røde dager. Men det er ikke så mye og hente på kvelds- og helgejobbing at det er verdt og ofre tid med venner og familie ("alle" har jo fri kveld og helg). Jeg tjener 280 kr ekstra på en senvakt - før skatt. Røde dager tjener man greit på (133% her), men jeg vil heller være med familien på julaften enn på jobb. Uansett hvor mye penger det er snakk om. 

Det er elendig bemanning. Mye sykdom og vikarbruk. Sykepleiere er poteter som blir satt til og gjøre alt. Lage mat, kaste søppel, vaske rom, vaske toalett, re senger, kjøre bort senger, oppvask, rydde lager osv. Alt dette er selvfølgelig i tillegg til det sykepleiefaglige.

Årslønnen min i fjor var 450 000 kr. Det er inkludert kvelds- og helgetillegg. Jeg jobbet 8 røde dager (150% tillegg) og en del overtid. Jeg har 5 års ansiennitet. 

Jeg anbefaler ingen og bli sykepleier slik som lønns- og arbeidsvilkår er idag. Ser meg om etter noe annet. 

Anonymkode: 4a480...101

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeider som nattevakt og trives greit med det. Så langt på oktoberlønninga har jeg tjent 407.000kr i år. Hadde 44k før skatt forrige lønning. 

 

Litt kjipt etter man har fått familie å arbeide turnus, er derfor jeg har gått over til å arbeide natt. Da er jeg alltid hjemme uansett på spesielle dager, men må jo døgne iblant da. Men det er det verdt 😊

Anonymkode: 7509b...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke lønna var det verste, jeg synes bemanningen var verst. Og turnusjobbingen. Men virkelig verst var den dårlige bemanningen. Jeg jobbet på sykehjem og vi hadde aldri tid til å gjøre det vi skulle. Gikk konstant rundt med dårlig samvittighet. Jeg droppet det etter to år og utdannet meg til jurist i stedet, har aldri angret en dag. Men jeg kjenner jo flere som jobber som sykepleiere og som trives godt, så det avhenger mye av hvor man havner tror jeg. 

Anonymkode: ca397...662

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mtp. lønna man ofte hører er dårlig. Jobbing i helger og høytider. Er dette så ille egentlig?

Vurderer å bli sykepleier, men har hørt så mye negativt om lønna. Hvor mye kan jeg regne med å tjene? 4-500 000? Hva om jeg blir spesialsykepleier?

Anonymkode: 07acb...881

Syns ikke lønna er så ille. Grunnlønn kanskje ja, men med kvelds, natt og helligdag og helgetillegg blir det ikke så aller verst syns jeg. Ang om det er kjipt så vil jeg si både ja og nei. Jan være kjipt men ikke alltid. Og fordelen er jo at man er sikra jobb uansett. Legger og til at fordelen med turnus er at man kan få fri midt i uka. Lettere å få gjort ærender og slikt da 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes stort sett det var greit å jobb kvelder og helger, men de røde dagene som kommer når man helst vil kose seg med familien - de var pyton! Men blir også lei av å jobbe når andre har fri og fri når familien er på jobb/skole/bhg. 

Lønna er en ting, men bemanningen er helt krise! Jobbet på sykehjem og var alene som sykepleier med ansvar for flere avdelinger og man skal i tillegg gjøre alle de andre oppgavene sine, jeg gikk ikke på topp selv om jeg kunne bli borte i perioder av vakten. Dette gikk jo også ut over de andre på min avdeling. Helsevesenet skjærer ned i til beinet og man får bare beskjed om å løpe fortere. Helt håpløst!

Takk og lov for at jeg har kommet meg bort i fra helsevesenet. 

Anonymkode: b674a...f7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags muligheter om helse begynner å skrante, og turnus blir for slitsomt? Finnes det andre områder innen sykepleien hvor man ikke trenger å være like fysisk aktiv som på en avdeling?

Har man malt seg opp i et hjørne, om man får problemer med ryggen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva slags muligheter om helse begynner å skrante, og turnus blir for slitsomt? Finnes det andre områder innen sykepleien hvor man ikke trenger å være like fysisk aktiv som på en avdeling?

Har man malt seg opp i et hjørne, om man får problemer med ryggen?

Nav tenker jeg da

Anonymkode: a8689...265

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes stort sett det var greit å jobb kvelder og helger, men de røde dagene som kommer når man helst vil kose seg med familien - de var pyton! Men blir også lei av å jobbe når andre har fri og fri når familien er på jobb/skole/bhg. 

Lønna er en ting, men bemanningen er helt krise! Jobbet på sykehjem og var alene som sykepleier med ansvar for flere avdelinger og man skal i tillegg gjøre alle de andre oppgavene sine, jeg gikk ikke på topp selv om jeg kunne bli borte i perioder av vakten. Dette gikk jo også ut over de andre på min avdeling. Helsevesenet skjærer ned i til beinet og man får bare beskjed om å løpe fortere. Helt håpløst!

Takk og lov for at jeg har kommet meg bort i fra helsevesenet. 

Anonymkode: b674a...f7b

Litt enig. Jeg derimot digger å ha fri og ha hele huset for meg selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva slags muligheter om helse begynner å skrante, og turnus blir for slitsomt? Finnes det andre områder innen sykepleien hvor man ikke trenger å være like fysisk aktiv som på en avdeling?

Har man malt seg opp i et hjørne, om man får problemer med ryggen?

Det er ikke mange jobber for sykepleiere som ikke kan jobbe i pleien. De finnes, men de er få og veldig populære.

Anonymkode: ca397...662

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mange jobber for sykepleiere som ikke kan jobbe i pleien. De finnes, men de er få og veldig populære.

Anonymkode: ca397...662

Så det er ikke et yrke man kan bli pensjonist i, med andre ord? Altså hvis man ikke klarer å holde tritt med de unge på avdelingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trives godt som sykepleier. Har stort sett jobbet plasser med god bemanning som barneavdeling, poliklinikk og nå på intensiv. Har kanskje bare vært heldig med de stedene jeg har vært. Synes det går fint å jobbe turnus med tre barn. Men det er nok fordi det er sånn jeg får egentid. Nå starter jeg straks på master, betalt av jobben. Gleder meg til nye utfordringer og tilbake på skolebenken igjen.  

Anonymkode: 3dc35...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke å anbefale. Jobbe rævva av seg for lite penger. Mye ansvar, stress, ofte dårlig miljø med sladder etc.

Anonymkode: 425a6...58a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er et kjipt yrke. Trives veldig godt. Før jeg fikk barn syns jeg det var helt topp å jobbe turnus. Ja det er kjedelig å jobbe helg, men syns fridagene i ukedagene, pluss langfri gjorde opp for det. Ble ferdig med videreutdanning nå i 2020, og har nylig begynt i dagstilling. Har nå 565000 i året som spesialsykepleier 

Endret av Wilma89
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

500 000 kr er lønnen du har krav på ved 10 års ansiennitet. Mange steder er 10 år maks ansiennitet...

Ja, du tjener ekstra på og jobbe kveld, natt, helg og røde dager. Men det er ikke så mye og hente på kvelds- og helgejobbing at det er verdt og ofre tid med venner og familie ("alle" har jo fri kveld og helg). Jeg tjener 280 kr ekstra på en senvakt - før skatt. Røde dager tjener man greit på (133% her), men jeg vil heller være med familien på julaften enn på jobb. Uansett hvor mye penger det er snakk om. 

Det er elendig bemanning. Mye sykdom og vikarbruk. Sykepleiere er poteter som blir satt til og gjøre alt. Lage mat, kaste søppel, vaske rom, vaske toalett, re senger, kjøre bort senger, oppvask, rydde lager osv. Alt dette er selvfølgelig i tillegg til det sykepleiefaglige.

Årslønnen min i fjor var 450 000 kr. Det er inkludert kvelds- og helgetillegg. Jeg jobbet 8 røde dager (150% tillegg) og en del overtid. Jeg har 5 års ansiennitet. 

Jeg anbefaler ingen og bli sykepleier slik som lønns- og arbeidsvilkår er idag. Ser meg om etter noe annet. 

Anonymkode: 4a480...101

Stiller meg bak dette innlegget 100%! 

Anonymkode: 81bf0...bcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...