Gå til innhold

Kattespørsmål

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid en katt nr to er smart. Vi hadde en hun katt som fikk 1 kattunge som vi valgte å beholde. Kattemor ble aldri fortrolig med datteren sin og endte med omplassering. Så nå bor de i hvert sitt hjem og har det bra begge to. Den minste slipper terrorisering bli utsatt for vold av mor og mor får være sær og leve livet sitt som hun selv vil som alenekatt i et annet hus. 

Så jeg ville ikke satt to katter sammen igjen. Det er ikke gitt at man får omplassert dem om man må heller. Så da sitter man i saksa

Anonymkode: a5093...117

Men er det ikke vanligvis sånn det er med mor og barn katt? De går vel sjelden overens. Tror ikke det er det samme med katter som ikke har det forholdet. Eller?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, glowmustgoon skrev:

Hei! Jeg har en hunkattunge på snart 5 måneder, og vurderer å skaffe meg en til hankatt. Det jeg da lurer på er hvordan det er å ha en katt i forhold til to? Da tenker jeg f.eks på reising og ferie. Noen som har reist med to katter og vil fortelle om opplevelsen f.eks? Må jeg ha to sandkasser eller kan de vende seg til å dele? Det samme gjelder matskål. Har lest at det er anbefalt med en matskål til hver pus, er dette et must? Hvor stort klatrestativ burde holde for to katter? Eller andre detaljer eller historier hadde vært fint å få lese om. 

Og en ting til...

Jeg tenker å få kull på henne når hun blir gammel nok (1 år eller 1,5 år). Før hun blir klar for kull, må hun jo gå på p-piller, og den tiden jeg ikke ønsker kull på henne. Tenker det er nok med 1 kull i året, men jeg har hørt at det kan være farlig for de å gå for lenge på ppiller. Er det noen som vet hvor lenge de kan gå før det bli farlig? Tenker å snakke med dyrlege også såklart, men vil også høre her hvis noen vet eller har erfaring med katter på p-piller.

Å ha to katter er litt mer jobb enn en. Det går mer mat, mer sand, du må ha tid til begge kattene, god nok plass og ikke minst økonomi til både forsikring og veterinær. Du sier ingenting om hvilken rase du har eller har tenkt å skaffe deg, for det er forskjell på om det er en rase som er liten av vekst eller stor av vekst. Og du opplyser heller ingenting om hvordan du bor. En knøttliten leilighet kan bli for liten til en rase som er store.

Du bør ha mer enn en matskål og mer enn en kasse. Å reise med katter er greit, du sier ingenting om du skal kjøre, fly eller ta tog. Du må ha to reisebur og du må kunne bære med deg begge burene om du skal reise med offentlig transport. Så du må også tenke på vekt på katter+bur, og i tillegg din bagasje og det kattene trenger.

Jeg anbefaler deg ikke å drive avl. Det er for mange hjemløse katter i Norge, og ut fra dine spørsmål så virker det heller ikke at du har nok erfaring eller kunnskap om katter til å starte opp med det. Husk at også kattungene skal følges opp av veterinæren før du evt finner nye hjem til disse. Så her må du også ha økonomi til å betale for det. P-piller til katter er ikke å anbefale, så ut fra det du sier så anbefaler jeg kastrering av begge kattene.

Anbefaler deg til å oppsøke dyrebeskyttelsen eller lignende så du ser og får høre om alle de kattene som venter på nye hjem der.

Anonymkode: eb7a8...7dc

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Yuumi skrev:

Men er det ikke vanligvis sånn det er med mor og barn katt? De går vel sjelden overens. Tror ikke det er det samme med katter som ikke har det forholdet. Eller?

Har en ekskjæreste som hadde mor og datter i samme hus og det gikk bare bra. Har også hørt om fremmede katter som settes sammen og det blir totalkræsj. Så jeg tror, jeg vet ikke meg tror det handler om kattens personlighet. 
Den minste (som vi beholdt selv) tror jeg hadde taklet å bo hvilken som helst katt fordi hun er veldig rolig og tilpasningsdyktig, mens kattemor er en veldig sær og egen type som skal ha ting kun på sin måte, og nåde den som ikke fulgte hennes lov.. 

Så det kan jo funke begge deler, man må sikkert bare se an hvilken type katten er før man setter den sammen med en annen. 

Anonymkode: a5093...117

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Rosatoast skrev:

Kattene kan fint være ute når du er på ferie jo :) du burde lære deg om katter før du får dem.

Det burde du å 🙃

Anonymkode: 6808c...206

• Liker 8
Skrevet

Katter får nesten garantert kreft av P-piller. Bestemora mi sine uendelige mengder med katter fikk P piller(om de ikke ble drept etter fødsel da, slik går det når man ikke kastrerer og lar katten få kattunger). Alle daua unge av kreft. Dessuten fikk de kattunger flere ganger i året til tross for pillene. Det er ekstremt uansvarlig å la katten få unger. Det er enorme mengder med katter der ute. Det florerer med kattekolonier, det er katter som dør av kulde og sykdommer hver vinter. Det er katter som dør av skader etter slåssing fordi de ikke er kastrerte og fordi ingen bryr seg om den.

Jeg håper du er et troll, men jeg er provosert, fordi jeg har sett de skjebnene som er der ute. Jeg har vært fostermor for DB-katter i en årrekke og det skal jeg fortelle deg; det er IKKE en dans på roser! Vi får inn katter med avkappa bein, vi får inn katter som er så tynne at vi ikke kan ha de i narkose, vi får inn skutte katter, halvdøde katter, ville katter fra kolonier, innavla katter, katter som har vært brukt som fotball, hengt opp etter labbene og blitt knust fjeset på. Og vet du hvorfor dette skjer oftere med katter enn f.eks hunder? Fordi folk lar de gå ute alene, fordi folk lar de får unger som gjør at det blir så mange katter at det ikke finnes nok hjem til de! Fordi folk som deg bare skal ha noen kull kattunger, bare fordi! Katter i dag har mindre verdi enn en plastpose! De blir gitt bort gratis, de blir satt ut i skogen, de blir kastet på sjøen og de blir knekt nakken på eller skutt. Fordi folk ikke tar ansvar, men skal absolutt ha ansvar for et liv! 
Vær så snill, kastrer kattene dine. Det er for alle sitt beste. Hør på enhver veterinær om du ikke vil høre på meg. Det er dyrt, men det er dyrere med P-piller i flere år. Det er dyrere med en katt som er skadd for ørtende gang etter enda en slåssing og det er dyrere med en drektig hunnkatt som plutselig må ha keisersnitt fordi ungene hennes sitter fast. Og selv om dine kattunger får nye hjem, betyr ikke det at alle får det. Om dine katter får nye hjem, betyr det katter som ikke får det. Det betyr enda flere lidende dyr. Du er sikkert glad i kattene dine, og da setter du ikke unger på dem.

Anonymkode: 46f86...2d4

• Liker 8
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det burde du å 🙃

nei, er oppvokst med alle slags dyr fra katt til høns og hest. så ikke tenk på det ;) 

Skrevet

Er det ikke ulovlig å reise fra katten sin da?

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Hysepiken skrev:

Er det ikke ulovlig å reise fra katten sin da?

En kan reise vekk, men da må en ha noen som ser til dem og gir dem mat minst en gang daglig. 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Rosatoast skrev:

nei, er oppvokst med alle slags dyr fra katt til høns og hest. så ikke tenk på det ;) 

Å hva får deg til å tro at jeg ikke kan mer enn deg? Du kjenner meg ikke akkurat ;) bare fordi noen er uenig med deg så betyr ikke det at det er mangel på kunnskap vettu 

• Liker 4
Skrevet

KASTRER KATTEN DIN OG IKKE BIDRA TIL ET OVERFLOD AV KATTER! Å SETTE KULL PÅ KATTA MED VILJE ER REN DYREPLAGERI!!!! OG DU KOMMER IKKE TIL Å FÅ P-PILLER! DET ER KUN REGISTRERTE OPPDRETTERE MED RASEKATTER SOM FÅR!

Anonymkode: e5991...54a

• Liker 2
Skrevet

Med forbehold om at du har en rasekatt i klasse 1 og skal skaffe en til som også er klasse 1, altså du vil ha to katter som er godkjent for avl vil jeg anbefale deg å finne en mentor, nå, før du skaffer katt nummer to. Det er veldig mye kunnskap som mangler her! Hvilke gentester har katten din hatt, og hvilke mangler hun. Hvilke sykdommer er rasen utsatt for?

Å ha ukastrerte katter er krevende. Markeringsadferd, aggresjon, manglende fra hannkatten evne til å respektere hunnkattens grenser. En hann trenger fire hunner for å ha det greit, og for at de skal ha det greit. (Her anbefaler jeg ikke å anskaffe fem katter) Og hunkattene har også markeringsadferd (les: katten står og tisser på veggen, og markeringsurinen kommer mellom lister etc)

Ideelt sett må hunner og hanner skilles. Som kan gjøres ved å bruke fôrvert, eller bygge ett eget oppvarmet hus og helst kattegård for hannkattene. Det er egne retningslinjer for størrelse, varme, renhold og tilsyn.

Det er søtt og koselig med kattunger. Men det krever mye å gjøre det riktig, både økonomi, kunnskap og oppfølging. Det er mye som mangler her, og det er bedre om det blir overlatt til profesjonelle.

Om du er seriøs på dette og vil lære, om katten din er egnet, vil jeg heller anbefale deg å forsøke å finne en oppretter som kan låne bort hannen sin til deg og følge dere opp etter det. 

Med tanke på de andre spørsmålene dine må kattene ha hvert sitt av alt. Til å begynne med skal de være adskilt og venne seg til hverandre via lukt og lyd etc. (Det er mange tråder hvor det står om å introdusere katt nr to i fra før. ) etterhvert når kattene har akseptert hverandre kan du vurdere om dere fortsatt trenger to toaletter eller to matskåler. De trenger også tilstrekkelig med liggeplasser og mulighet til å trekke seg bort. Det viktigste er at de ikke føler det ikke er nok ressurser i hjemmet. Vi har ett toalett og to skåler til to puser.

P-piller er aldri anbefalt, og om du er glad i katten din ønsker du ikke at hun skal få kreft. Gjentatte løpetider kan også føre til livmorbetennelse.

Anonymkode: a9fe8...ef2

• Liker 2
Skrevet

Noen katter går fint sammen, andre tåler hverandre ikke. Om du adopterer fra en organisasjon kan du "bytte" katt om de ikke går sammen. 

Du bør ha mye erfaring om du skal drive med oppdrett. Det du spør her er typiske nybegynner-spørsmål. Skal du få kull må du kjenne til fôring under drektighet, amming, komplikasjoner under fødsel, hvordan stelle kattunger moren avviser (de dør om de ikke får riktig stell) og mye, mye mer. P-piller er dessuten kreftfremkallende hos katter. Jeg vil på det sterkeste fraråde å drive med avl.

Skrevet (endret)
4 hours ago, Rosatoast said:

Kattene kan fint være ute når du er på ferie jo :) du burde lære deg om katter før du får dem.

Hei! Katter skal faktisk ha tilgang til å være inne uavhengig om man er på ferie eller ikke! Mange tror at katter er selvstendige og det er de til en visst grad, men de tåler faktisk ikke å vær ute døgnet rundt og ikke ha tilgang til trygge omstendigheter som han er allerede vandt med inne i huset til eieren. 

Edit: Og katter skal ha daglig menneskekontakt.

Vennligst ikke spre feil informasjon! 

Håper virkelig at du ikke har katter. 

Endret av Kenelz
  • Liker 12
Skrevet
11 minutter siden, Kenelz said:

Hei! Katter skal faktisk ha tilgang til å være inne uavhengig om man er på ferie eller ikke! Mange tror at katter er selvstendige og det er de til en visst grad, men de tåler faktisk ikke å vær ute døgnet rundt og ikke ha tilgang til trygge omstendigheter som han er allerede vandt med inne i huset til eieren. 

Enig med deg! Og det er heldigvis blitt formalisert nå også🙏🏻

Anonymkode: a9fe8...ef2

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, Kenelz skrev:

herregud for ett type menneske du er.

har alltid hatt katter og andre dyr, de elsker meg og jeg elsker de. de har det kjempe fint :) 
jeg drar aldri på ferie, så har aldri gjort dette selv i praksis (som du kritiserer), men mange jeg kjenner og flere. ingen katter har tatt skade av det. syntes du skal rulle inn eggstokken (eller pikken) og holde slike kommenterer for deg selv. usedvanlig frekk er du

Endret av Rosatoast
Skrevet
3 minutter siden, Rosatoast skrev:

herregud for ett type menneske du er.

har alltid hatt katter og andre dyr, de elsker meg og jeg elsker de. de har det kjempe fint :) 
jeg drar aldri på ferie, så har aldri gjort dette selv i praksis (som du kritiserer), men mange jeg kjenner og flere. ingen katter har tatt skade av det. syntes du skal rulle inn eggstokken (eller pikken) og holde slike kommenterer for deg selv. usedvanlig frekk er du

Nå er du ikke så mye hyggeligere selv akkurat... ser du hvordan du snakker til folk? 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er du ikke så mye hyggeligere selv akkurat... ser du hvordan du snakker til folk? 

nei, jeg er blind.

Skrevet
5 timer siden, Rosatoast skrev:

Men du kan tydligvis lite om katter. En katt skal ikke være alene ute i flere dager. Helst ikke alene ute i heletatt hvis man ser på katters innstinkt og hvordan de reagerer på for eksempel redsel. En grunn til at katter veldig ofte blir påkjørt.

Man vet at katter kommer fra varmere strøk og ikke skal være ute ved mange minusgrader. Ja, kan egentlig gi deg en avhendling om katter, da jeg faktisk setter meg godt inn i noe før jeg skaffer meg noe. I såfall noen som skal være med meg i 20 r.

Anonymkode: 3f1fa...982

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, Rosatoast skrev:

nei, jeg er blind.

Ja jøss 🙄

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan tydligvis lite om katter. En katt skal ikke være alene ute i flere dager. Helst ikke alene ute i heletatt hvis man ser på katters innstinkt og hvordan de reagerer på for eksempel redsel. En grunn til at katter veldig ofte blir påkjørt.

Man vet at katter kommer fra varmere strøk og ikke skal være ute ved mange minusgrader. Ja, kan egentlig gi deg en avhendling om katter, da jeg faktisk setter meg godt inn i noe før jeg skaffer meg noe. I såfall noen som skal være med meg i 20 r.

Anonymkode: 3f1fa...982

Folk er forskjellige og har forskjellig meninger. Godt er det.

Kan ikke finne ett eneste sted med informasjon, lik du skriver. Derimot at katter fint tåler å være ute alene i ett par dager.
Går du i bånd med katten din, du da? siden den ikke kan være ute alene 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...