Gjest glowmustgoon Skrevet 4. november 2020 #1 Skrevet 4. november 2020 Hei! Jeg har en hunkattunge på snart 5 måneder, og vurderer å skaffe meg en til hankatt. Det jeg da lurer på er hvordan det er å ha en katt i forhold til to? Da tenker jeg f.eks på reising og ferie. Noen som har reist med to katter og vil fortelle om opplevelsen f.eks? Må jeg ha to sandkasser eller kan de vende seg til å dele? Det samme gjelder matskål. Har lest at det er anbefalt med en matskål til hver pus, er dette et must? Hvor stort klatrestativ burde holde for to katter? Eller andre detaljer eller historier hadde vært fint å få lese om. Og en ting til... Jeg tenker å få kull på henne når hun blir gammel nok (1 år eller 1,5 år). Før hun blir klar for kull, må hun jo gå på p-piller, og den tiden jeg ikke ønsker kull på henne. Tenker det er nok med 1 kull i året, men jeg har hørt at det kan være farlig for de å gå for lenge på ppiller. Er det noen som vet hvor lenge de kan gå før det bli farlig? Tenker å snakke med dyrlege også såklart, men vil også høre her hvis noen vet eller har erfaring med katter på p-piller.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #2 Skrevet 5. november 2020 Hvorfor skal du ikke kastrere katta? Du sparer henne for slitsomme løpetider og en del eventuelle sykdommer da. Anonymkode: e853d...5fa 15
Troyamin Skrevet 5. november 2020 #3 Skrevet 5. november 2020 Synes du, som oppdretter, skal ha et minimum av kunnskap til katt, genetikk og etologi før du setter i gang med avl. Nå virker det bare som om du skal til med "kjøkkenoppdrett" på blandingskatten din. Og det er IKKE greit. 25
DrueSmoothie Skrevet 5. november 2020 #4 Skrevet 5. november 2020 Vi hadde 2 katter inntil nå nylig da den eldste døde. De spise om hverandre av matskålene, vi hadde 2 så begge fikk spist når de fikk mat (tørrfor stod såklart fremme hele tiden (da i en skål bare som de delte), men når vi ga dem våtfor eller annet så hadde de hver sin skål, men hvem som spiste av hvem var hipp som happ og de byttet gjerne underveis i måltidet). De delte vannskål og de delte sandkasse de periodene de av ulike grunner ikke var ute (ifm ferier, flytting etc). Aldri noe problem :) Jeg synes det var hyggelig å ha 2 og så at de hadde ofte selskap i hverandre ved at de lå side om side på sofaen etc. Nå har vi bare en igjen og han er såpass voksen (snart 7 år) at vi tenker at det blir mer mas enn kos å skaffe en kompis til han. Sånn i det praktiske merker jeg ikke stor forskjell på om vi har 1 eller 2. Om vi skal bort må noen passe den uansett og da spilte det ingen rolle om de var en eller 2. Jeg skulle gjerne hatt en til igjen jeg, men nå får det holde med den vi har. Det er masse katter i nabolaget og han er masse ute så han er ikke helt ensom i hverdagen uansett. P-piller til katt er etter min erfaring ikke noe jeg ville valgt. Har aldri brukt det selv, men et par bekjente av meg gjorde det for en del år tilbake, og kattene ble ofte trøtte og slappe etter å ha fått pillen, man måtte krangle med katten ukentlig for å få den ned og man måtte huske den. De endte begge med å helle sterilisere kattene sine Så da er jo spørsmålet, hvorfor ønsker du kull på katten din? Er det en rasekatt eller blir det bare ennå flere blandingskatter som må gis bort og kanskje er vanskelig å bli kvitt fordi det er for mange av dem? Om det er sistnevnte tenker jeg at jeg hadde nok kanskje latt være å sette flere katter til verden som du kan risikere å måtte beholde selv eller avlive fordi du ikke får gitt dem bort :O 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #5 Skrevet 5. november 2020 Du bør først sette deg inn i det og ha katt. Hvorfor i alle dager skal du ha kattunger?? Det florerer at katter i dag. Skal du ha hannkatt bør du sterilisere hunnkatten først. Det kan gå bra med to men man har ingen garanti. Har selv hatt to hunnkatter. De slåss til tider men som regel gikk det fint. Katter trenger ikke få kattunger, de er og utspekulerte og spytter ut p-pillene de får. Når katten kommer i løpetiden så skriker hunnkatten MYE. Som katter eier i over 17 år har jeg sett mange som ikke har peiling hva de holder på med. Jeg ber deg derfor, sterilisert katten din. Anonymkode: 0cb8f...352 10
Gjest ti10 Skrevet 5. november 2020 #6 Skrevet 5. november 2020 Jeg synes ikke du skal sette kattunger på den. Har du tenkt over hva du skal gjøre med kattungene? Greit, alle vet at kattunger er søte, men så da? Når de vokser til og blir voksne? Du hadde vel ikke tenkt å beholde alle selv? En katt kan få ganske mange unger i hvert kull, og det er lite sannsynlig at du klarer å få seriøse eiere til alle sammen. Hvis du er en ansvarlig dyreeier, sørger du for å få katten din sterilisert, det gjelder også de kattene du eventuelt skaffer deg i fremtiden.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #7 Skrevet 5. november 2020 Huff sånn bakgårdsoppdrett er ikke greit altså... du bør da i det minste ha noe kunnskap om avl og genetikk før du gjør noe sånt! Hva er det med folk som absolutt må sette flere kattunger til verden 🤯 Anonymkode: 6808c...206 6
Yuumi Skrevet 5. november 2020 #8 Skrevet 5. november 2020 Jeg har selv en katt, og har tenkt mye på å få en kompis eller venninne til han. Jeg tror pusegutten min ville vært en lykkeligere katt med en lekekamerat. Slik jeg har skjønt det så er det nesten anbefalt å ha to katter? Hvertfall om det er innekatt slik som min. Dere andre som har svart i tråden virker jo som dere har god peiling på katter, hva med å svare på spørsmålene til TS også?
Troyamin Skrevet 5. november 2020 #9 Skrevet 5. november 2020 1 minutt siden, Yuumi skrev: hva med å svare på spørsmålene til TS også? Det at TS ønsker å sette kull på evnt ny katt, overskygger TS sine andre spørsmål Og så lenge TS fremstår useriøs i sitt kattehold, blir det også vanskelig å skulle svare på det TS spør om. 10
Rosatoast Skrevet 5. november 2020 #10 Skrevet 5. november 2020 Katter er veldig selvstendige og klarer seg selv. Om du drar på ferie kan de være hjemme, men la dem være ute og be nabo eller en venn om å fylle på mat til dem. Du burde også kastrere katten, hvis du vil ha "unger" så skaff deg en hund. Det er ingen som driver oppdrett av vanlig huskatt, det høres helt idiotisk ut - iom det er altfor mange katter enn eiere i dag, så please gjør katten en tjeneste ved å kastrere. 1
Yuumi Skrevet 5. november 2020 #11 Skrevet 5. november 2020 2 minutter siden, Troyamin skrev: Det at TS ønsker å sette kull på evnt ny katt, overskygger TS sine andre spørsmål Og så lenge TS fremstår useriøs i sitt kattehold, blir det også vanskelig å skulle svare på det TS spør om. Så da ender historien med at TS forlater kvinneguiden, får seg en katt til og setter kull på katten både med vilje, og sikkert også ikke med vilje. Kanskje hun kunne forhørt seg på KG, men der vet hun jo at hun ikke får svar på noe hun faktisk lurer på, bare hat. Så hun lar være, og katten fortsetter få små søte kattunger uten at TS vet det. Også blir det et par hjemløse kattunger til. Fint.
Troyamin Skrevet 5. november 2020 #12 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, Yuumi skrev: Så da ender historien med at TS forlater kvinneguiden, får seg en katt til og setter kull på katten både med vilje, og sikkert også ikke med vilje. Kanskje hun kunne forhørt seg på KG, men der vet hun jo at hun ikke får svar på noe hun faktisk lurer på, bare hat. Så hun lar være, og katten fortsetter få små søte kattunger uten at TS vet det. Også blir det et par hjemløse kattunger til. Fint. Eller så lytter TS til alle som sier at han/hun er useriøs og så kastrerer han katten 😉 2
Yuumi Skrevet 5. november 2020 #13 Skrevet 5. november 2020 Akkurat nå, Troyamin skrev: Eller så lytter TS til alle som sier at han/hun er useriøs og så kastrerer han katten 😉 Du må jo ikke velge, du kan jo svare at hun er helt teit som tenker å sette kull på katten når hun ikke har peiling OG å svare på om kanskje katten hadde hatt godt av en venn eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #14 Skrevet 5. november 2020 6 minutter siden, Rosatoast skrev: Katter er veldig selvstendige og klarer seg selv. Om du drar på ferie kan de være hjemme, men la dem være ute og be nabo eller en venn om å fylle på mat til dem. Du burde også kastrere katten, hvis du vil ha "unger" så skaff deg en hund. Det er ingen som driver oppdrett av vanlig huskatt, det høres helt idiotisk ut - iom det er altfor mange katter enn eiere i dag, så please gjør katten en tjeneste ved å kastrere. Man skal ikke stenge dem ute nei. Veit at det er forskjellige meninger om dette, men å stenge en katt ute er ikke noe snilt. De veit jo ikke hvorfor de plutselig ikke får komme hjem, sånn har mange katter blitt borte. Anonymkode: 6808c...206 9
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #15 Skrevet 5. november 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff sånn bakgårdsoppdrett er ikke greit altså... du bør da i det minste ha noe kunnskap om avl og genetikk før du gjør noe sånt! Hva er det med folk som absolutt må sette flere kattunger til verden 🤯 Anonymkode: 6808c...206 Jeg synes også som en over her at det er så synd at mange går rett i strupen på trådstarter og svarer på helt andre ting. For, hvorfor antar alle at det er snakk om en blandingskatt, bakgårdskatt eller hvilket ord man ønsker å bruke? Jeg sier ikke at det ikke er det, og jeg aner ikke hvem trådstarter er. Men her er det bare antatt at det er en blandingskatt / huskatt, uten at man har spurt. Hva om det faktisk ER en rasekatt det er snakk om, med god stamtavle og alt "på plass"? Vil svaret ditt stille seg annerledes da? Det står faktisk ikke noe i innlegget til trådstarter om hvordan katt det er snakk om? Anonymkode: fa8f5...eb8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #16 Skrevet 5. november 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også som en over her at det er så synd at mange går rett i strupen på trådstarter og svarer på helt andre ting. For, hvorfor antar alle at det er snakk om en blandingskatt, bakgårdskatt eller hvilket ord man ønsker å bruke? Jeg sier ikke at det ikke er det, og jeg aner ikke hvem trådstarter er. Men her er det bare antatt at det er en blandingskatt / huskatt, uten at man har spurt. Hva om det faktisk ER en rasekatt det er snakk om, med god stamtavle og alt "på plass"? Vil svaret ditt stille seg annerledes da? Det står faktisk ikke noe i innlegget til trådstarter om hvordan katt det er snakk om? Anonymkode: fa8f5...eb8 Det lyser av uvitenhet. Hadde dette vært en oppdretter eller en som faktisk ønsket å bli det på en rasekatt så er kg siste sted man ber om råd altså. Da snakker man faktisk med de som driver med rasen og får hjelp. Anonymkode: 6808c...206 6
Troyamin Skrevet 5. november 2020 #17 Skrevet 5. november 2020 15 minutter siden, Yuumi skrev: Du må jo ikke velge, du kan jo svare at hun er helt teit som tenker å sette kull på katten når hun ikke har peiling OG å svare på om kanskje katten hadde hatt godt av en venn eller ikke. Heldigvis er KG åpen for at vi kan ha ulike meninger om hvordan man ønsker å gå fram her på forumet 😃
Rosatoast Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke stenge dem ute nei. Veit at det er forskjellige meninger om dette, men å stenge en katt ute er ikke noe snilt. De veit jo ikke hvorfor de plutselig ikke får komme hjem, sånn har mange katter blitt borte. Anonymkode: 6808c...206 Kattene kan fint være ute når du er på ferie jo du burde lære deg om katter før du får dem. 1
Yuumi Skrevet 5. november 2020 #19 Skrevet 5. november 2020 (endret) 14 minutter siden, Troyamin skrev: Heldigvis er KG åpen for at vi kan ha ulike meninger om hvordan man ønsker å gå fram her på forumet 😃 Heldigvis. Men jeg må bare si det er synd, tipper du hadde hatt mye nyttig å komme med. Endret 5. november 2020 av Yuumi
AnonymBruker Skrevet 5. november 2020 #20 Skrevet 5. november 2020 Ikke alltid en katt nr to er smart. Vi hadde en hun katt som fikk 1 kattunge som vi valgte å beholde. Kattemor ble aldri fortrolig med datteren sin og endte med omplassering. Så nå bor de i hvert sitt hjem og har det bra begge to. Den minste slipper terrorisering bli utsatt for vold av mor og mor får være sær og leve livet sitt som hun selv vil som alenekatt i et annet hus. Så jeg ville ikke satt to katter sammen igjen. Det er ikke gitt at man får omplassert dem om man må heller. Så da sitter man i saksa Anonymkode: a5093...117
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå