Gå til innhold

Tigging på finn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var selv i en tøff situasjon for par år siden og dette var før noen begynte å bruke finn som hjelp rundt julen. Skrev en annonse om situasjonen min og håp om å at noen kunne hjelpe. Jeg skrev at brukte ting var kjempe fint å få. Var en koselig jente som sendte sin Star Wars bamse, noe som gjorde at sønnen min fikk en gave til jul og jule ble reddet. 

Jeg forstår at man er skeptisk og trur det er bra å være skeptisk men det er også lurt å tenke på hva vinner denne personen på å svindle meg egentlig? Når personen skriver i annonsen at de gjerne tar brukt klær og leker, samtidig er veldig ut mykt og høflig. Da velger jeg å tru på denne personen. Har hjulpet folk på finn i flere år nå. Jeg er veldig streng på hvem jeg velger ut og ønsker alltid å møte personene før de får gaven. Jeg sender ikke i posten, kjøper ikke Elektronikk og de nye gavene jeg kjøper er leker som jeg har kjøpt på tilbud til ca 100kr. 

  • Kjøper 1. leke per barn.
  • Tar ikke annonser med skrivefeil og tydelig dårlig norsk. 
  • Tar ikke en annonse med lite informasjon og om personen ikke kan møte meg med barna. 
  • Kjøper ikke mat og heller informerer om kirkens nødhjelp (som jeg selv brukte)
  • Kjøper kanskje litt snop til barna men dette er også noe jeg ikke taper for mye på om personen er uærlig. 

 

På den måten, om det er svindel så taper jeg ikke for mye penger på det og de som  svindler meg vinner heller ingen ting på det. 

Har hatt en situasjon i fjord med en alene pappa som ønsket hjelp med klær, leker og ny mobil. Sa jeg kunne hjelpe med klær og gikk rundt å samlet inn brukte klær hos venner og bekjente. Da dagen kom å han skulle hente de, møtte han ikke opp og jeg hørte ikke mer fra han. - Det var da jeg innså at han var nok en svindler som innså at han ikke kom til å vinne noe på å få klærne hos meg.   Så det ente med at klærne gikk til en annen innsamlings aksjon.

 

 

 

Anonymkode: 1691e...73b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var selv i en tøff situasjon for par år siden og dette var før noen begynte å bruke finn som hjelp rundt julen. Skrev en annonse om situasjonen min og håp om å at noen kunne hjelpe. Jeg skrev at brukte ting var kjempe fint å få. Var en koselig jente som sendte sin Star Wars bamse, noe som gjorde at sønnen min fikk en gave til jul og jule ble reddet. 

Jeg forstår at man er skeptisk og trur det er bra å være skeptisk men det er også lurt å tenke på hva vinner denne personen på å svindle meg egentlig? Når personen skriver i annonsen at de gjerne tar brukt klær og leker, samtidig er veldig ut mykt og høflig. Da velger jeg å tru på denne personen. Har hjulpet folk på finn i flere år nå. Jeg er veldig streng på hvem jeg velger ut og ønsker alltid å møte personene før de får gaven. Jeg sender ikke i posten, kjøper ikke Elektronikk og de nye gavene jeg kjøper er leker som jeg har kjøpt på tilbud til ca 100kr. 

  • Kjøper 1. leke per barn.
  • Tar ikke annonser med skrivefeil og tydelig dårlig norsk. 
  • Tar ikke en annonse med lite informasjon og om personen ikke kan møte meg med barna. 
  • Kjøper ikke mat og heller informerer om kirkens nødhjelp (som jeg selv brukte)
  • Kjøper kanskje litt snop til barna men dette er også noe jeg ikke taper for mye på om personen er uærlig. 

 

På den måten, om det er svindel så taper jeg ikke for mye penger på det og de som  svindler meg vinner heller ingen ting på det. 

Har hatt en situasjon i fjord med en alene pappa som ønsket hjelp med klær, leker og ny mobil. Sa jeg kunne hjelpe med klær og gikk rundt å samlet inn brukte klær hos venner og bekjente. Da dagen kom å han skulle hente de, møtte han ikke opp og jeg hørte ikke mer fra han. - Det var da jeg innså at han var nok en svindler som innså at han ikke kom til å vinne noe på å få klærne hos meg.   Så det ente med at klærne gikk til en annen innsamlings aksjon.

 

 

 

Anonymkode: 1691e...73b

Hva er grunnen til at du ikke gir der det er skrivefeil i annonsen? Alle kan skrive feil. Det heter forresten ikke i fjord. 

Anonymkode: 9bf01...408

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2020 den 9.39, Oppland skrev:

Tror ingen her sitter "på sine høye hest", men dessverre er det flere som har oppdaget at det er endel svindel ute og går under hjelp til jul på finn. Det er det lov å ta opp.

Jo mange gjør det , det vises på kommentarene

Anonymkode: 957ef...fca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 1.54, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det du finner alle disse annonsene, ts? Er det slik at du aktivt søker opp dette for så å løpe rett inn på KG for å klage? Jeg har surfet masse på Finn.no i det siste, og jeg har ikke kommet over en eneste slik annonse. Liker du det ikke så ikke søk det opp! 

Anonymkode: 509a9...488

Er ikke ts, men kjenner meg igjen. Annonsene kommer under gis bort på finn. Jeg har dårlig råd, og sjekker gis bort hver dag, fordi det ofte dukker opp klær og møbler og ting der som folk vil bli kvitt, og som jeg da henter, hvis jeg er raskt ute, det fine forsvinner fort. Har spart mye på det, og gitt bort  mye der selv også. Det er jo gjenbruk og vinn vinn, men disse tiggerannonsene kommer nå i mengder på kjøpet og er umulig å sortere ut hvis man skal følge med der. Enig i at de er irriterende, selv om det sikkert er mange  det er genuint synd på blandt dem. 

Anonymkode: eaf24...483

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fattig enslig mor til tre. Ønsker hjelp til jul. Sp vi har til julemat og julegaver til mine barn?"

Det er all tekst i en annonse. Ikke noe om alder til barn, ikke noe om hvor det skal gå, ikke noe om noenting. Det er et mobilnr der, jeg har sett på fb profilen hennes, ikke noe om at de trenger hjelp der

Anonymkode: d8d4c...709

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde også å hjelpe et år. Sendte henvendelse til to forskjellig som begge hevdet at barna manglet ALT. Jeg skrev en liste med hva jeg hadde å tilby: inneklær, uteklær, finklær, sko, akebrett, ski, Barbie, lego, togbane, ubrukte tegnesaker, osv. Lista var laaaang. Begge svarte med å sendte meg et telefonnummer jeg kunne vipse penger til "hvis jeg faktisk ønsket å hjelpe".

Kommer aldri mer til å hjelpe gjennom Finn igjen. Og hvis et nek her på forumet mener at det gjør meg empatiløs så lever jeg helt fint med det. Jeg kaller det å ikke være lettlurt.

Anonymkode: cba23...f43

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde også å hjelpe et år. Sendte henvendelse til to forskjellig som begge hevdet at barna manglet ALT. Jeg skrev en liste med hva jeg hadde å tilby: inneklær, uteklær, finklær, sko, akebrett, ski, Barbie, lego, togbane, ubrukte tegnesaker, osv. Lista var laaaang. Begge svarte med å sendte meg et telefonnummer jeg kunne vipse penger til "hvis jeg faktisk ønsket å hjelpe".

Kommer aldri mer til å hjelpe gjennom Finn igjen. Og hvis et nek her på forumet mener at det gjør meg empatiløs så lever jeg helt fint med det. Jeg kaller det å ikke være lettlurt.

Anonymkode: cba23...f43

Hvis man faktisk er fattig å trenger hjelp så tar en det en får, en er ikke i en posisjon til å være kresen og kravstor. Du gjorde helt rett!

Anonymkode: 355da...dfa

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.11.2020 den 21.43, Blueturtle skrev:

Men helt ærlig.. «Fikk se hvor de bodde og de grein og var takknemlige»!! Er det på det nivået man må ligge får å kvalifisere seg til å få hjelp?! Dette gir meg en dårlig smak i munnen, må folk krype og bukke og skrape før det er greit liksom? Rene Charles Dickens-romanen. 
 

Håper du fikk en god følelse og klappet deg selv på skulderen for å være så fantastisk som hjalp denne familien mens du inspiserte hus og hjem og innholdet i kjøleskapet.

Prøv å vær litt mindre skinnhellig og rettskaffen neste gang, det at du hjelper noen gir deg ikke rett til å bryte privatlivets fred og opphøye deg selv til dommer.

Herregud, kan jeg noe for at de grein? De var jo takknemlig? 

Jeg ble invitert inn, ettersom jeg hadde bil og hun ikke hadde mulighet til å komme til meg, så var det jo ingen problem å kjøre til henne. 

Innholdet i kjøleskapet? Hvor har du det ifra? 

Er du bitter for at ikke du får hjelp?

Anonymkode: 19503...c6b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gir jeg ingenting til tiggere på finn. Jeg gir heller en julegave under treet til en hjelpeorgansisajon her i byen , som gir gaver til familier som ikke har råd til gaver.

 

Anonymkode: b18d0...b5d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de som tigger på finn sier at NAV ikke gir noe ekstra i julen. Jeg kikket på NAV sine sider, og i følge roboten Frida kan en søke ekstra hjelp i forbindelse med jul og noen kommuner gir det automatisk. Synes også mange av historiene ligner veldig på hverandre. Jeg er ganske sikker på at iallefall de som opplyser at de bor i de største byene her kan få matkasser, klær og leker hos hjelpeorganisasjonene. Synes det er ok å spørre om noen har brukte ting å gi bort, men å ramse opp at en ønsker seg gavekort til ikea, mobiltelefoner, pc, tur til frisør osv. synes jeg er for drøyt. Og som flere har påpekt, julemat er ganske billig.

Anonymkode: 9bf01...408

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes også mange av historiene ligner veldig på hverandre.

Bl.a. påfallende mange tvillinger.

Anonymkode: 0675f...6d0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser også på veldedige organisasjoner i jula. Skulle gjerne hjulpet de som faktisk trenger det på Finn, men jeg merker at jeg mister lysten litt mer for hver gang jeg leser ordene «ydmykt» og «julemagi». Og de historiene som legges ut, den ene mer tragisk enn den andre. Det er som kommentarfeltet under giveaways på Facebook, satt i system..

Anonymkode: 690b8...577

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2020 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du ikke gir der det er skrivefeil i annonsen? Alle kan skrive feil. Det heter forresten ikke i fjord. 

Anonymkode: 9bf01...408

Kanskje hun hater dyslektikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vet man har dårlig økonomi, at det vil bli en stram jul, hvorfor sparer man ikke opp gjennom året? Det trenger jo ikke å være mye, kan jo være f.eks en 50-eller 100-lapp på en konto til jul? Da kan man jo klare å holde budsjettet med dårlig økonomi.

Jeg syntes det er merkelig at man tigger i nød, med tårevåte forklaringer og sier ''Jeg vet hvordan mine barn har det, familien min var også fattig.'' Da tenker jeg at man har opplevd det selv og vil gjøre det bedre for sine egne barn, om det så er å opprette sparekonto eller prioritere bedre. 

 

 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Zyria skrev:

Hvis man vet man har dårlig økonomi, at det vil bli en stram jul, hvorfor sparer man ikke opp gjennom året? Det trenger jo ikke å være mye, kan jo være f.eks en 50-eller 100-lapp på en konto til jul? Da kan man jo klare å holde budsjettet med dårlig økonomi.

Jeg syntes det er merkelig at man tigger i nød, med tårevåte forklaringer og sier ''Jeg vet hvordan mine barn har det, familien min var også fattig.'' Da tenker jeg at man har opplevd det selv og vil gjøre det bedre for sine egne barn, om det så er å opprette sparekonto eller prioritere bedre. 

 

 

Dessverre tror jeg det er mange som synes det bl.a. på finn og spleis er lettere å tigge enn å prøve og legge til side noen kroner hver måned. Selvsagt noen prøver helt sikkert å spare litt, men det er blitt for lett å tigge så mange bruker den metoden

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sparer en 200 kr måneden har en over 2000 kr til jul, og en kan få ting gratis på finn og fb siden, eller til rimelig pris for brukte ting.

Anonymkode: 92c10...99f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har tydeligvis mye gjeld som de ikke kan betjene 🙄 Det er 9-åringer som ønsker seg iPods, det er ønske om PS 5 osv. Og selvfølgelig er alle av de sjuke

Anonymkode: 388e5...3be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er komisk er at når du vil ha mer informasjon om vedkommende før du gir hjelp, svarer de ikke og forsvinner lol.  Ekte folk som trenger ekte hjelp har null problem å gi deg informasjon slik du kan ta ordentlig kontakt. De fleste som poster der er svindlere rett og slett. 

Anonymkode: e1279...2e9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne spurte etter informasjon og hun fikk tilsendt en to tre kontoutskrifter , navnet på personen stemte, men kontoinformasjon var to år gamle.

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...