Gå til innhold

Tigging på finn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hjalp noen i fjor og vippset penger jeg egentlig ikke hadde råd til å avse. Fikk ikke et takk engang. 

Anonymkode: 2ad74...114

Noe så trist! Blir provosert av å lese om sånt! 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. Er mange som ser sitt snitt til å lure folk, og det er dumt for dem som virkelig sliter. Vi gir kun til organisasjoner, siden vi også har opplevd lignende tilfeller som de beskrevet over. 

Anonymkode: 56ae1...d8d

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder faktisk ikke å hjelpe privatpersoner lenger. Det har gått så langt at folk tigger om penger fordi de ikke kan kjøpe den nye iphonen til ungen (buhu liksom). Jeg støtter heller veldedige organisasjoner som frelsesarmeen, kirkens bymisjon osv. med klær, penger og lignende.

Anonymkode: 146c4...de7

Det gjør jeg også.

Anonymkode: 7729d...44d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gjort det, og kommer aldri til å gjøre det. Jeg spør meg noen ganger om: Må man ha pakker, snacks og julemat for å ha en fin jul? I fjor satt jeg alene og spiste grandiosa. Jeg koste meg. I år skal jeg feire med en nær venn, som jeg ble kjent med i år - og som har sittet alene de siste årene.

Hvis jeg skal bidra, så velger jeg heller å gi til organisasjoner framfor privatpersoner.

Anonymkode: 1a4ea...c99

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga bort et plastjuletre jeg hadde i fjor, dro dit med det, men da skulle de ikke ha det siden det manglet fot. Så heretter legger jeg slikt bare rett ut på finn så får folk hente. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner dere godt, dere som er skeptiske. Jeg er en som sliter en del, men har aldri benyttet meg av et sånt tilbud og kjenner det sitter langt inne å be andre om å sørge for ting/gaver/penger for meg. Familie har forståelse, for dem baker jeg til jul og det er heldigvis ofte gode tilbud på ting som mel, melis etc før jul så det er gode og billige gaver. Ingen store barn og kommer aldri til å kjøpe dyre merker eller elektronikk for mange tusen til dem heller.

Jeg skjønner at enkelte ikke har familie som kan bidra og som må be om hjelp ett eller annet sted, men det burde være så ekstremt siste utvei, da skal man ha sluttet å røyke for å spare penger til ungenes gaver osv. tenker jeg. Sliter man med å få hverdagen til å gå rundt så er man vel takknemlig for alt og kan vise det til de gode hjelpere der ute:)

Flott av dere som ønsker og fortsetter å være gavmilde, ønsker dere alt godt:)

Anonymkode: ee087...8ea

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står det bare finn bruker på disse annonsene?

Anonymkode: 3a7bf...b23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Honey Dew skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor Finn ikke forbyr slike annonser?

Det er jeg virkelig enig i!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2020 den 11.57, AnonymBruker skrev:

Det som overrasker meg mest er den totale mangelen på forståelse for hvordan det er å ha dårlig økonomi og måtte se at alle andre barn med den største selvfølgelighet får gaver dine egne barn bare kan drømme om, og så må man attpåtil tåle at vilt fremmede synes man er lat og grådig eller at ens pengeproblemer faktisk irriterer andre (man skal virkelig høre mye idioti før ørene faller av altså). Det er veldig tydelig for meg at en del mennesker ikke stod først i køen da empati ble utdelt. Jeg blir rett og slett flau av at det er mulig å være så ufattelig navlebeskuende. 

Anonymkode: 1a748...8d8

Folk flest har forståelse for at folk kan ha dårlig økonomi, det kan skje oss alle. Det jeg tror folk flest irriterer seg over er at enkelte folk med lite penger ofte ikke evner å prioritere. Alle i Norge, selv på trygd eller sosialhjelp og andre stønader får utbetalt en minimum sum etter satser. Dette ER nok å klare seg for, hvis man prioriterer riktig. Med en riktig styring av penger kan man få veldig mye ut av veldig lite.

Vi hører om gamle mennesker som sitter å fryser fordi strømmen er for dyr, men det er ofte fordi de prioriterer å bruke pengene til strøm på røyk. Jeg har selv en svigermor som var helt fortvila fordi hun trengte å rotfylle tanna si men, tannlege er dyrt så hun hadde ikke råd sa hun. Nei vel men, du har råd til å røyke og drikke vin for 4000 i mnd svarte jeg. Da ble hun lang i maska.

Problemet med disse "tiggerne" er at de ikke skjønner forskjellen mellom nødvendigheter de MÅ ha og ting de bare har LYST på. Det vil alltid være forskjeller på økonomien til folk og de som har minst må prioritere hardere enn andre. De kan ikke velge de dyreste tingene som mange andre har bare fordi at de ikke vil føle seg annerledes, de har ikke råd. Men, de VIL og SKAL HA. Så da prioriterer de feil og så har dem ikke mer igjen til mat og tigger av andre. 

Til jul får man halv skatt, disse pengene kan man fint bruke på gaver til barna sine, julemat og litt godis. Og er det så inne i hampen dårlig stilt så får man gå til frelsesarmeen, fattighuset og slike organisasjoner. Man, skal slutte å be om ting fra privatpersoner på finn, spleis og slike plattformer.

Anonymkode: f68e7...28e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt sykt med sånn tigging. Jeg ville aldri gitt til privatpersoner som tagg om noe. Gir bort ting på Finn stadig vekk, men da er det jeg som legger ut bilde av en ting og skriver "kom og hent". Det er helt greit. Men sånn tigging der folk ber om å få konkrete ting, er jeg helt i mot. Tror dessverre de som virkelig trenger hjelp er blant mindretallet av disse, er nok flest luksusfellen-folk.

Gir gjerne til frivillige organisasjoner eller til privatpersoner blant familie/venner. Men ikke folk som tigger på nettet.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står det bare finn bruker på disse annonsene?

Anonymkode: 3a7bf...b23

Fordi de skjuler navnene sine. Det er en innstilling.

Anonymkode: 1a4ea...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, O.G. skrev:

Går det ikke an å gjøre Finn oppmerksom på tiggeranonnsene?

De tillater disse annonsene i førjulstiden 

Anonymkode: 1abcb...b60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kategori finner man disse forespørslene på finn? 

Det beste er nok også å gi spesifikke ting. Ikke penger. F.eks. mat, gavekort på mat, gaveønsker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, little fairy skrev:

Hvilken kategori finner man disse forespørslene på finn? 

Det beste er nok også å gi spesifikke ting. Ikke penger. F.eks. mat, gavekort på mat, gaveønsker. 

Enig i dette. Penger kan man gi til organisasjoner. Privatpersoner man ikke vet noe om kan man gi gaver eller mat til.

Anonymkode: a01cf...832

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville egentlig heller ha gitt til en familie enn penger til en organisasjon. Det blir mer synlig om man vet hvem som får glede av det du gjør. Men jeg tror jeg heller ville ha gitt ting jeg har til overs enn penger..

Anonymkode: a34c3...752

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tipse om at man ser hvor mange som har lagt til favoritt. Om 50stk har det, så kan man heller hjelpe noen hvor få har som favoritt. Så lenge de virker troverdig da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med alle som går inn i julen med lite penger og dårlig råd til å kjøpe gaver til barna osv. Hvordan ser en hva som er svindel og ikke svindel på annonsene?

Anonymkode: a0dc0...c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trist med alle som går inn i julen med lite penger og dårlig råd til å kjøpe gaver til barna osv. Hvordan ser en hva som er svindel og ikke svindel på annonsene?

Anonymkode: a0dc0...c52

Det er umulig å se. Men man kan jo prøve å tolke annonsen i seg selv. Er dermed en vurdering man gjør.

Anonymkode: 1a4ea...c99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...