Gå til innhold

Tigging på finn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så er finn oversvømt med annonser om alenemødre med 16 barn og død mann hvor huset brant ned og alle må få ny gaming laptop igjen... klarer ikke å slutte å irritere meg over disse annonsene.

Bør finn ordne en egen kategori lik "coronahjelp", så vi som ikke ønsker å støtte svindel/tafatte folk slipper å få det presset opp i ansiktet hver gang vi skal inn på torget?

Har forsåvidt full forståelse for at noen kan slite økonomisk i perioder, men da er det hjelp å få andre steder (vi gir selv litt leker til god jul lille venn). Julemat er veldig billig, sammenlignet med annen mat (skulle spist ribbe eller pinnekjøtt hele året om det var de samme prisene som rundt juletider). Finn gies bort har store mengder flotte ting som kan gis i gave. De som virkelig sliter har jeg inntrykk av at jobber for det selv, ved å selge ting på finn, få ting fra gis bort på finn, kjøper julemat på tilbud o.l.. og de som lager tiggerannonser er folk som er late og skal bruke penger på noe helt annet enn julekos.

 

Anonymkode: d55b2...61e

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det var en sånn kategori i fjor, ellers er jeg en racer på å overse dem alle blankt. Man må ikke gi fancy julegaver og kan greie seg på et vanlig månedsbudsjett, eller spare et par hundrelapper i mnd resten av året. Jeg tror Ola på 15 år har forståelse for at moren fikk fikk med en udugelig mann som ikke bidrar og at julegaven ikke blir IPhone 12. 

Anonymkode: a09ab...4d9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg med slike annonser er hva det blir ønsket tilskudd til.  Disse ønsker seg som oftest etter ting jeg aldri noen gang har gitt mine egne barn fordi det er for dyrt.

 

En gang falt jeg derimot for en slik annonse, og der var da en 12 år gammel gutt ønsket seg et eget, og nytt, håndkle til jul.  Det fikk han!

Men min erfaring er at de som virkelig behøver hjelp,  de tigger ikke på finn.no, eller på spleis.  Og de har heller ikke så store krav og ønsker. 

Anonymkode: 11da4...19e

  • Liker 38
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg mest er den totale mangelen på forståelse for hvordan det er å ha dårlig økonomi og måtte se at alle andre barn med den største selvfølgelighet får gaver dine egne barn bare kan drømme om, og så må man attpåtil tåle at vilt fremmede synes man er lat og grådig eller at ens pengeproblemer faktisk irriterer andre (man skal virkelig høre mye idioti før ørene faller av altså). Det er veldig tydelig for meg at en del mennesker ikke stod først i køen da empati ble utdelt. Jeg blir rett og slett flau av at det er mulig å være så ufattelig navlebeskuende. 

Anonymkode: 1a748...8d8

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som overrasker meg mest er den totale mangelen på forståelse for hvordan det er å ha dårlig økonomi og måtte se at alle andre barn med den største selvfølgelighet får gaver dine egne barn bare kan drømme om, og så må man attpåtil tåle at vilt fremmede synes man er lat og grådig eller at ens pengeproblemer faktisk irriterer andre (man skal virkelig høre mye idioti før ørene faller av altså). Det er veldig tydelig for meg at en del mennesker ikke stod først i køen da empati ble utdelt. Jeg blir rett og slett flau av at det er mulig å være så ufattelig navlebeskuende. 

Anonymkode: 1a748...8d8

TS her, vi har dårlig økonomi selv - derfor selger vi ting på finn, handler på salg og planlegger i god tid. Så ja jeg synes de er late, og tafatte, men jeg tror 99% av de annonsene er svindel fra folk som bare vil ha gratis ting og som ikke virkelig har problemer. Dersom de hadde det kunne de jo ha kontaktet organisasjoner som faktisk hjelper de som er i en vanskelig situasjon. Det irriterer meg ikke at folk har pengeproblemer, men jeg tviler på at de fleste bak disse annonsene har problemer, og dessuten er det annonsene og tiggingen som irriterer meg - ikke problemene i seg selv, stor forskjell.

Så man mangler empati om man ikke synes noe om at folk utgir seg for å være vanskelig stilt på finn for å få penger, eller mangler man empati om noens unger ikke får elektronisk utstyr til over 20.000 til jul i år? Eller at man synes disse bør være i en egen kategori?

Anonymkode: d55b2...61e

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at jula og alle forventningene er vanskelig når man har barn og dårlig økonomi. Derfor gir vi til organisasjoner som hjelper de som trenger det. Men jeg har blitt veldig skeptisk til denne typen tigging på finn (og salgsgrupper på FB), etter å ha sett hvordan et familiemedlem kommer med løgner og tragiske historier for å tigge til seg alt mulig.

Ja, vedkommende har dårlig økonomi, men har aldri jobbet én dag i sitt liv og historiene som fortelles er 100% usanne. Barna får også flotte og generøse gaver av øvrig familie, og de mangler ikke noe som helst. 

Såklart er det jo bare én person, og det gjelder ikke alle, men jeg foretrekker å gi via organisasjoner som har en viss kontroll med at det faktisk er et reelt hjelpebehov. 

Anonymkode: 8115f...5fc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest er grammatikken i disse annonsene.. 

Anonymkode: 528c5...b7a

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir aldri til de som tigger på Finn, tror som noen skreiv over her det meste er svindel. Da er det mye å bedre å gi til en seriøs organisasjon.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det var en sånn kategori i fjor

Det har pleid å være en egen Finn-kategori for hjelp til jul. Mulig den kommer etter hvert.

Jeg tilbød (bl.a.) en ubetydelig brukt Bjørn Dæhlie skibukse noen ganger, husker jeg. Ikke en eneste orket å skrive "Nei takk" tilbake.  

Jeg har også iblant spurt om alder og / eller klesstørrelser på barna, for det er faktisk nødvendig å vite hvis man vurderer å hjelpe. Men det er ikke alle som oppgir det heller. Noen er sikkert uinteressert i annet enn penger, men da er det dumt å uttrykke seg som om barna mangler "alt", i annonsen. Jeg vippser ikke penger til anonyme folk på nettet, så naiv er jeg ikke. De får gå via aksjoner eller organisasjoner, det er mange slike som hjelper folk til jul.  

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som overrasker meg mest er den totale mangelen på forståelse for hvordan det er å ha dårlig økonomi og måtte se at alle andre barn med den største selvfølgelighet får gaver dine egne barn bare kan drømme om, 

Anonymkode: 1a748...8d8

Så du synes ikke det er rart at det veldig ofte spørres om mobiltelefoner, diverse spillkonsoller, merkeklær osv som de fleste barn i dette landet aldri kommer til å se under juletreet noen gang? 

Anonymkode: 11da4...19e

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett det der, husker vi ikke hadde så mye å rutte med når vi var små.  Fantes jo ikke pc og tlf. Så kan no ikke sammenlignes, men vi var fornøyd med det vi fikk. Et år fikk vi ski og broren min sov med de i senga, så stolt.

 

Her om dagen møtte jegen dame på butikken som gikk rundt til kunder for å spørre om de hadde noen penger de kunne hjelpe med. Hun hadde legitimasjon altså sa hun.

 

Anonymkode: 148e3...87f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en kvinne på facebook som hadde opprettet spleis pga dårlig råd, der hun skrev at hun trengte penger til mat, regninger og klær til barna. Jeg sendte hun en mld og spurte hvilken str barna brukte, og fylte opp en Norgespakke med masse klær i rett str etter sønnen min. Føles bedre enn å sende penger til ukjente, men om behovet er reelt vet jeg jo ikke. Er selv alenemor og student.

Endret av RaraAvis78
  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så er finn oversvømt med annonser om alenemødre med 16 barn og død mann hvor huset brant ned og alle må få ny gaming laptop igjen... klarer ikke å slutte å irritere meg over disse annonsene.

Bør finn ordne en egen kategori lik "coronahjelp", så vi som ikke ønsker å støtte svindel/tafatte folk slipper å få det presset opp i ansiktet hver gang vi skal inn på torget?

Har forsåvidt full forståelse for at noen kan slite økonomisk i perioder, men da er det hjelp å få andre steder (vi gir selv litt leker til god jul lille venn). Julemat er veldig billig, sammenlignet med annen mat (skulle spist ribbe eller pinnekjøtt hele året om det var de samme prisene som rundt juletider). Finn gies bort har store mengder flotte ting som kan gis i gave. De som virkelig sliter har jeg inntrykk av at jobber for det selv, ved å selge ting på finn, få ting fra gis bort på finn, kjøper julemat på tilbud o.l.. og de som lager tiggerannonser er folk som er late og skal bruke penger på noe helt annet enn julekos.

 

Anonymkode: d55b2...61e

Hvordan er det du finner alle disse annonsene, ts? Er det slik at du aktivt søker opp dette for så å løpe rett inn på KG for å klage? Jeg har surfet masse på Finn.no i det siste, og jeg har ikke kommet over en eneste slik annonse. Liker du det ikke så ikke søk det opp! 

Anonymkode: 509a9...488

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å gi til disse! Ofte legger de ut gjenstandene på finn og forsøker å få penger for de like etter. Ren svindel med andre ord.

Anonymkode: f01b5...549

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stusser litt over enkelte annonser. For eksempel ei som ble overfalt, og på grunn av det så hadde de plutselig hverken mat eller gaver til jul. Litt rart å ta med seg alle pengene for de neste månedene, samt evt all mat og gaver når man skal ut og gå, eller... Og ihvertfall maks uflaks om man har tatt med seg hele budsjettet for de neste månedene ut på gåtur, og så blir overfalt. Men jeg vet ikke, mulig dette er logikk for noen... 

Ellers har jeg ikke lite empati, har selv hatt ekstremt dårlig råd og driver bla. a med veldedighet. Men det er mange luringer der ute som forsøker å spille på sympatien rundt dette med jula. Og disse er fullstendig blottet for alt som heter empati selv. 

Anonymkode: c0608...e25

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk prøver seg. Og en vet aldri hva som er ekte eller ei. 
jeg gir ikke ei krone til noen uansett hva det gjelder. 
Det eneste jeg gir bort er klær barna har vokst i fra til flyktninghjelpen, eller så selger jeg de. 
tar en sjelden gang lodd.. ellers jobber jeg for pengene mine, og vil ha hver en krone selv til meg og mine. 
NAV er der for å hjelpe de som ikke har noe, så de som ikke har får gå dit. 

Anonymkode: 3aa46...9ed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2020 den 12.29, Oppland skrev:

Jeg gir aldri til de som tigger på Finn, tror som noen skreiv over her det meste er svindel. Da er det mye å bedre å gi til en seriøs organisasjon.

Jeg forstår ikke hvorfor Finn ikke forbyr slike annonser?

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hjalp noen i fjor og vippset penger jeg egentlig ikke hadde råd til å avse. Fikk ikke et takk engang. 

Anonymkode: 2ad74...114

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...