Gå til innhold

Gjerrig å gi 500 kroner i julegave til sine barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av, ts, snart arver du alle pengene deres. Tenker du gleder deg allerede. 🙄

Anonymkode: 5a491...d84

Det er litt av problemstillingen her. Som oftest ender det jo med arv. Personlig vil jeg i alle fall sørge for å gi bort så mye som forsvarlig til barn og barnebarn før jeg dør. Ser ikke helt poenget med å sitte men 10 millioner på konto mens barn og barnebarn kunne hatt mye mer glede av å få «forskudd» på arv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid fått 500,- av mormor, syntes det er en grei sum. Bestemoren min er helt i andre enden av hun får både jeg og barna mellom 1000-1500,- men for hun er det mer viktig at vi får noe vi ønsker oss og virkelig trenger, får vi penger så er det fordi vi sparer til noe større, de har ganske lik økonomi, like mange barnebarn. Men syntes du er kravstor om du mener de skulle fått noe mer, det er ekstremt spesielt i grunn..

Anonymkode: 6761b...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Dankert skrev:

Gretne AnonymeBrukere er det ingen som tar alvorlig.

Ikke noen som tar gjerrigknarker alvorlig heller 

Anonymkode: e4662...f8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det forteller at de er stokk dumme som gir bort hele lønna si til noen som ikke trenger det. 

Anonymkode: 16904...08a

Det er jeg uenig i. Det jeg mente er at nordmenn generelt er ikke veldig generøse.

Anonymkode: b14f5...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ærlig talt at 500 kr i gave til sine egne barnebarn i et land som Norge med høy inntekter og pensjon osv. er veldig, veldig lite. Foreldrene til mannen min gir alltid en sum som tilsvarer sin månedslønn i gave, de kommer fra et fattigere land. Ikke sånn at vi forventer det, men det forteller mye.

Anonymkode: b14f5...2ba

"Nei, Einar. Det blir ikke kjøpt mer mat før desember. Men vi har fortsatt litt makaroni og hermetikk, så vi klarer oss, og fjordkraft gikk med på å utsette regningen til neste måned. Du skjønner Trine har jo bursdag om 10 dager, og hun ønsket seg jo en slik robotklipper med garasje vettu."

Anonymkode: 2e459...141

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er lite. Men det kommer også ann på flere faktorer. Fra min farmor har jeg alltid  fått hjemmestrikka sokker og kanskje noe sjokolade. Har jeg fått penger har jeg som regel fått 100 kr. Hun har dårlig økonomi, så har aldri tenkt på gavene som liten eller gjerrig. Derimot er morfar styrt rike, og har mange milloner til disposisjon. Han har aldri gitt mer enn ca 400 i gave. Det har jeg noen ganger stusset over... 

Anonymkode: e8f7f...f3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, gir ikke mer til egne unger en gang. 500 kr er mye penger for meg. 

Anonymkode: adf38...d5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

TS sier ikke noe om antall barnebarn, men hvis de er velstående og har 2-3-4 barnebarn så synes jeg faktisk det er ganske lite med 500 kroner til hver, jeg. Jeg tror egentlig ikke helt på alle dere skinnhellige englene som hakker på TS og sier hun er både kvalmende, kravstor og bortskjemt. Rimelig sikker på at fløyta hadde hatt en annen låt hvis det hadde handlet om dere selv. 

Anonymkode: fbd6f...648

Men vi besteforeldre har jo flere å gi til enn bare barnebarna. Hvis jeg tar meg selv som eksempel har jeg mann, barn, svigerbarn, barnebarn, svigerforeldre, og de minste tantebarna å gi gaver til. Da har vi kuttet ut gaver til søsken og nevøer/nieser over 18. Med 500 kroner til hver gir det 8000 i bare julegaver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ulven skrev:

Men vi besteforeldre har jo flere å gi til enn bare barnebarna. Hvis jeg tar meg selv som eksempel har jeg mann, barn, svigerbarn, barnebarn, svigerforeldre, og de minste tantebarna å gi gaver til. Da har vi kuttet ut gaver til søsken og nevøer/nieser over 18. Med 500 kroner til hver gir det 8000 i bare julegaver. 

Enig. Julen er sykt dyr for mange.

Min mormor kjøper bla. gave til 

Sine 4 barn, 8 barnebarn og 12 oldebarn. 

Hvis 500 er lite å gi til barnebarn så kommer den posten på 8000 hvis en øker gaven til 1000. Og da har de fremdeles 16 stk igjen på den listen som det skal gis gave til. I tillegg vet jeg at hun gir venninnegave og til sine gjenværende to søsken.

 

Det er mye penger i omløp.

 

Realiteten for min mormor er at listen er mye lengre fordi hun har giftet seg på ny med en som har 3 egne barn, 6 barnebarn og 9 oldebarn. Så hvis han skal øke posten også til 1000 kr til sine barnebarn så er de oppi 14.000 til kun barnebarn.

Latterlig.

Jeg får 300 fra min mormor og det holder plenti. Min farfar som kun har 2 barn, 7 barnebarn og 6 oldebarn gir 1000 kr til alle.

 

Anonymkode: 04c3c...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg synes ikke det er lite. Men det kommer også ann på flere faktorer. Fra min farmor har jeg alltid  fått hjemmestrikka sokker og kanskje noe sjokolade. Har jeg fått penger har jeg som regel fått 100 kr. Hun har dårlig økonomi, så har aldri tenkt på gavene som liten eller gjerrig. Derimot er morfar styrt rike, og har mange milloner til disposisjon. Han har aldri gitt mer enn ca 400 i gave. Det har jeg noen ganger stusset over... 

Anonymkode: e8f7f...f3a

Det fikk jeg av min mormor også. :) En liten sjokoladeplate i hver sokk. Jeg var nok mest opptatt av sjokoladen de første årene, så var ikke det det helt store lenger heller. Men det hørte liksom med og var med på å skape julestemning. :)

Anonymkode: 911b5...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å få 500 kr av morfar til jul, han har god økonomi men jeg synes absolutt ikke det er å være gjerrig. Han har en haug med barnebarn og det blir fort en del tusen ut for han. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

500kr er veldig generøst synes jeg da. Spesielt om det gis kontant. Jeg synes synd på besteforeldre som har mange barnebarn, hvis det skulle bety at de «må» gi 500kr pr barn til jul og bursdager! At dem har penger i banken har ingenting å si.

Med 10 barnebarn er det 10.000kr pr år på gaver, noe som er veldig mye penger faktisk.

Invester heller i tid sammen, de har ikke mange år igjen og en vet aldri hvor lenge helsen holder.

 

Anonymkode: 99252...228

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker vel å ikke gjøre samme feilen to ganger - å skape kravstore og materialistiske barn.

Anonymkode: cbf0f...a39

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturligvis er det gjerrig; hva får man kjøpt for 500 kroner idag - noen Lego-klosser, en umoderne bukse på Cubus, eller noen filler på Fretex?

Kvalitet koster, og skal man gi bort en gave man som ung får bruk for, koster dette et par tusen minst - merkeklær koster, en god Mac koster (altså ikke den billige PC-en fra Elkjøp noen kjøper, og forventer takk for skrapet), en god mobil får du ikke under 10.000 og så videre. Ting koster, særlig i Norge.

Gi gjerne bort en billig gave, men ikke forvent takk eller glede for dette- en gave under 5000 er som en mikrosjokolade i julekalenderen - den kan til nød spises, men man blir ikke mett eller tilfreds av den.

Anonymkode: 68212...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Naturligvis er det gjerrig; hva får man kjøpt for 500 kroner idag - noen Lego-klosser, en umoderne bukse på Cubus, eller noen filler på Fretex?

Kvalitet koster, og skal man gi bort en gave man som ung får bruk for, koster dette et par tusen minst - merkeklær koster, en god Mac koster (altså ikke den billige PC-en fra Elkjøp noen kjøper, og forventer takk for skrapet), en god mobil får du ikke under 10.000 og så videre. Ting koster, særlig i Norge.

Gi gjerne bort en billig gave, men ikke forvent takk eller glede for dette- en gave under 5000 er som en mikrosjokolade i julekalenderen - den kan til nød spises, men man blir ikke mett eller tilfreds av den.

Anonymkode: 68212...e57

image.jpeg.b1f2c011f8b74d7b94659e3b38b02783.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke i det hele tatt. Hadde vært kjempetakknemlig for det selv. Tenåringer får lære seg at penger ikke er noe man får ubegrenset, så de lærer seg at det lønner seg å jobbe.

Anonymkode: d89ab...152

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være helt ærlig: dersom besteforeldrene har god økonomi (viktig forutsetning) og ikke en halv skoleklasse å kjøpe julegaver til, synes jeg det er litt gnient. 500 kroner rekker ikke veldig langt i 2020, det er objektivt sett ikke "mye penger", og jeg fikk såvidt jeg husker samme summen for langt over 20 år siden. 

Men det holder jeg for meg selv. Utad, til barna, ville jeg aldri klagd på noen gave, men sagt at man må sette pris på det man får.

Anonymkode: 982fc...3b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

500kr er veldig generøst synes jeg da. Spesielt om det gis kontant. Jeg synes synd på besteforeldre som har mange barnebarn, hvis det skulle bety at de «må» gi 500kr pr barn til jul og bursdager! At dem har penger i banken har ingenting å si.

Med 10 barnebarn er det 10.000kr pr år på gaver, noe som er veldig mye penger faktisk.

Invester heller i tid sammen, de har ikke mange år igjen og en vet aldri hvor lenge helsen holder.

 

Anonymkode: 99252...228

Veldig generøst? Jøss

Anonymkode: e4662...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...