Gå til innhold

Gjerrig å gi 500 kroner i julegave til sine barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere er kravstor. 
Jeg har en grense på 500kr på alle gaver, utenom til sønnen min som er maks 1000kr. Jeg har god økonomi. 
Er tanken som teller. Synes 500kr er mer enn nok. 

Anonymkode: a82af...7fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ærlig talt at 500 kr i gave til sine egne barnebarn i et land som Norge med høy inntekter og pensjon osv. er veldig, veldig lite. Foreldrene til mannen min gir alltid en sum som tilsvarer sin månedslønn i gave, de kommer fra et fattigere land. Ikke sånn at vi forventer det, men det forteller mye.

Anonymkode: b14f5...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Dankert skrev:

Nei, det kommer ikke "an på".

Jo det gjør det. Ts spør etter meninger, jeg svarte ikke deg gjerrigknark 

Anonymkode: e4662...f8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det gjør det. Ts spør etter meninger, jeg svarte ikke deg gjerrigknark 

Anonymkode: e4662...f8d

Gretne AnonymeBrukere er det ingen som tar alvorlig.

Endret av Dankert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brunello skrev:

Her var det mye negativt. 500 kroner er isolert sett ikke lite. Men kommentarer om at det blir mye med mange barnebarn, at det tar hele pensjonen og lignende blir litt tullete det også. De fleste har ikke sykt mange barnebarn, og mange har mye penger/ god råd / høy pensjon. Mine barn får normalt gaver til mellom kr 1 000 og kr 2 000 av besteforeldrene. Vi ønsker oss ofte skiutstyr og annet dyrt utstyr / dyre klær. De har lagt nivået på gavene selv, så ikke noe vi har krever.
 

Jeg kjenner veldig mange med «sykt» mange barnebarn jeg? Mine foreldre har 13 barnebarn, mine svigerforeldre har 15. Flere jeg kjenner med flere barnebarn enn det og, pluss oldebarn. 
 

Ofte har besteforeldre flere å kjøpe gave til enn kun barnebarn. Setter mye mer pris på små «drypp» i løpet av et år, som feks tilskudd til utstyr og klær barna trenger, enn julegaver til store summer. Sender ikke ut gode signaler til mottakeren, tenker nå jeg.. 

Anonymkode: 06b28...f87

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ærlig talt at 500 kr i gave til sine egne barnebarn i et land som Norge med høy inntekter og pensjon osv. er veldig, veldig lite. Foreldrene til mannen min gir alltid en sum som tilsvarer sin månedslønn i gave, de kommer fra et fattigere land. Ikke sånn at vi forventer det, men det forteller mye.

Anonymkode: b14f5...2ba

Ja det forteller at de er stokk dumme som gir bort hele lønna si til noen som ikke trenger det. 

Anonymkode: 16904...08a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke 500 kroner er lite penger, finner ikke det på gata for å si det sånn.

Anonymkode: 204e9...512

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sier ikke noe om antall barnebarn, men hvis de er velstående og har 2-3-4 barnebarn så synes jeg faktisk det er ganske lite med 500 kroner til hver, jeg. Jeg tror egentlig ikke helt på alle dere skinnhellige englene som hakker på TS og sier hun er både kvalmende, kravstor og bortskjemt. Rimelig sikker på at fløyta hadde hatt en annen låt hvis det hadde handlet om dere selv. 

Anonymkode: fbd6f...648

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ærlig talt at 500 kr i gave til sine egne barnebarn i et land som Norge med høy inntekter og pensjon osv. er veldig, veldig lite. Foreldrene til mannen min gir alltid en sum som tilsvarer sin månedslønn i gave, de kommer fra et fattigere land. Ikke sånn at vi forventer det, men det forteller mye.

Anonymkode: b14f5...2ba

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 06b28...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS sier ikke noe om antall barnebarn, men hvis de er velstående og har 2-3-4 barnebarn så synes jeg faktisk det er ganske lite med 500 kroner til hver, jeg. Jeg tror egentlig ikke helt på alle dere skinnhellige englene som hakker på TS og sier hun er både kvalmende, kravstor og bortskjemt. Rimelig sikker på at fløyta hadde hatt en annen låt hvis det hadde handlet om dere selv. 

Anonymkode: fbd6f...648

Mulig vi er oppdratt annerledes?🤷🏼‍♀️ Har ALDRI forventet dyre gaver, hverken til meg selv eller ungene. Vi er takknemlige og glade for det vi får, helt sant.  

Anonymkode: 06b28...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 500 av farmor på 97... jeg er 40. Synes ikke hun er gjerrig. Jeg er takknemlig for at det ikke er mer. At folk forventer gaver til flere tusen til jul... latterlig. Jeg kjøper selv for 300-500 til mine nieser og nevøer, mer gidder jeg ikke å bruke. Da får jeg bare vare gjerrig! 🤣

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er i 80-årene og har god økonomi men gir mine to tenåringsbarn bare 500 kr hver. Synes vel dette er ganske lite å gi i julegave til tenåringer, men kanskje jeg er kravstor? Hva synes dere?

Anonymkode: 2adfd...972

Håper dette er troll. Hva slags pengesum hadde vært akseptabel for deg om jeg tør spørre?

Anonymkode: 01a46...f05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, det er snakk om julegaver.  Skulle tro familiehøytid og det sosiale er mer viktig enn pris på gaver. 

Anonymkode: d428a...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av, ts, snart arver du alle pengene deres. Tenker du gleder deg allerede. 🙄

Anonymkode: 5a491...d84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig vi er oppdratt annerledes?🤷🏼‍♀️ Har ALDRI forventet dyre gaver, hverken til meg selv eller ungene. Vi er takknemlige og glade for det vi får, helt sant.  

Anonymkode: 06b28...f87

Godt mulig vi er oppdratt forskjellig, men jeg vet i alle fall hvor sårt det er når alle vennene mine fikk større og finere julegaver av besteforeldrene sine, pluss alt de fikk gjennom året. Selv var jeg eneste barnebarn av velstående besteforeldre på den ene siden av familien, og fikk særdeles måteholdne gaver til bursdag og jul, og aldri så mye som en godtepose eller en tikrone utenom. Raushet er derfor en viktig verdi for meg. 

Anonymkode: fbd6f...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er i 80-årene og har god økonomi men gir mine to tenåringsbarn bare 500 kr hver. Synes vel dette er ganske lite å gi i julegave til tenåringer, men kanskje jeg er kravstor? Hva synes dere?

Anonymkode: 2adfd...972

Det kommer jo alt an på økonomi og antall barnebarn. I utgangspunktet er nok det under normalen, min foreldre gir iallfall mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sier ikke noe om antall barnebarn, men hvis de er velstående og har 2-3-4 barnebarn så synes jeg faktisk det er ganske lite med 500 kroner til hver, jeg. Jeg tror egentlig ikke helt på alle dere skinnhellige englene som hakker på TS og sier hun er både kvalmende, kravstor og bortskjemt. Rimelig sikker på at fløyta hadde hatt en annen låt hvis det hadde handlet om dere selv. 

Anonymkode: fbd6f...648

Hvorfor skal man få så dyre gaver da?! Kjenner jeg blir provosert. Jeg rangerer ikke mine eller barnas julegaver etter pris, så materialistisk er jeg ikke!

Anonymkode: 01a46...f05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 500 av mine besteforeldre på 80-tallet. Har man god råd er det ikke mye i dag. Hvis man skal kjøpe en gave, feks bukse eller et playstation spill, kommer man ikke under 500kr.

Anonymkode: d5e7c...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt mulig vi er oppdratt forskjellig, men jeg vet i alle fall hvor sårt det er når alle vennene mine fikk større og finere julegaver av besteforeldrene sine, pluss alt de fikk gjennom året. Selv var jeg eneste barnebarn av velstående besteforeldre på den ene siden av familien, og fikk særdeles måteholdne gaver til bursdag og jul, og aldri så mye som en godtepose eller en tikrone utenom. Raushet er derfor en viktig verdi for meg. 

Anonymkode: fbd6f...648

Skjønner det kan være sårt, samtidig tror jeg det er lærdom i å være glad for det man får, uansett pris. Jeg har heller ikke fått mye gjennom oppveksten, jeg arvet det meste av søsken og andre, men hadde alt jeg måtte trenge for det. 
 

Jeg fikk aldri det nyeste og kuleste, men jeg greide meg fint likevel. 
 

Synes det er bra at barn lærer seg gode verdier tidlig, mtp forbruk, miljø og det å være takknemlig for det vi har. 
 

Har ikke barn stort sett det de trenger i dag? Kanskje 500-lappen fra besteforeldre kan spares til noe ungen virkelig ønsker seg da, så lærer de verdien av sparing i samme slengen ☺️🤷🏼‍♀️
 

Jeg har god økonomi, men kjøper ikke dyre gaver til ungene dersom det ikke er noe de trenger, som ny sykkel, skiutstyr etc. Trenger de ny telefon feks, må de være med å betale deler av den selv, det er ikke noe de bare får.

Anonymkode: 06b28...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 500 av mine besteforeldre på 80-tallet. Har man god råd er det ikke mye i dag. Hvis man skal kjøpe en gave, feks bukse eller et playstation spill, kommer man ikke under 500kr.

Anonymkode: d5e7c...b76

Ca verdi i dag er rundt 1700-1800kr....måtte sjekke 

Anonymkode: d5e7c...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...