Gå til innhold

Protester over hele verden mot corona-virus lockdown.


amit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 minutter siden, The Kitten skrev:

Men vi sto jo aldri sammen... Noen grupper har ofret mer enn andre. 

Hvem har ofret mer enn andre? De millioner menneskene som har mistet livet på grunn av viruset har ofret noen. De som har tatt viruset seriøst, hold seg hjemme, ikke reist til utlandet, fulgt smittevernsregler har ofret mer enn andre. De har ofret sin frihet sånn at vi kan bli kvitt viruset, men noen takler ikke det og bare må reise, dra på byen eller gi faen i alle oppfordringer fra myndighetene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Værre skrev:

Du kan ikke konkludere med at det er fordi munnbind ikke fungerer. Det kan være 100 andre forskjellige faktorer. Jeg holder en knapp på vanen med å skysse hverandre på kinnene i Frankrike, Italia og Spania. 

Synes du det fungerer?

Selvfølgelig er det mange faktorer for økt smitteøkning, men for noen er munnbind et slags magisk virkemiddel som skal løse alt. Det har det absolutt ikke vist seg at det kan. Finnes det noen land i Europa som effektivt har brukt munnbind for å forhindre en ny bølge med virus i høst?

Stoppet munnbind smitteøkningen i Oslo? Nei. Det virker ikke å ha noen effekt overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Example skrev:

Synes du det fungerer?

Selvfølgelig er det mange faktorer for økt smitteøkning, men for noen er munnbind et slags magisk virkemiddel som skal løse alt. Det har det absolutt ikke vist seg at det kan. Finnes det noen land i Europa som effektivt har brukt munnbind for å forhindre en ny bølge med virus i høst?

Stoppet munnbind smitteøkningen i Oslo? Nei. Det virker ikke å ha noen effekt overhodet.

Du har ingen forutsetning for å hevde dette. Du gjetter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Værre skrev:

Du har ingen forutsetning for å hevde dette. Du gjetter. 

Hvilket land i Europa har fått kontroll på viruset ved bruk av munnbind? Finnes det noen land i Europa som faktisk har redusert smittetrykket ved innføring av påbud om munnbind? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Jeg spør av ren nysgjerrighet, fordi jeg sliter med å se hvor suksessen har gitt grunnlag for denne optimismen rundt munnbind i vestlige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Example skrev:

Hvilket land i Europa har fått kontroll på viruset ved bruk av munnbind? Finnes det noen land i Europa som faktisk har redusert smittetrykket ved innføring av påbud om munnbind? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Jeg spør av ren nysgjerrighet, fordi jeg sliter med å se hvor suksessen har gitt grunnlag for denne optimismen rundt munnbind i vestlige land.

Det ser ut til å virke bra i Kina da. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RoNo skrev:

Det ser ut til å virke bra i Kina da. (?)

Akkurat Kina tror jeg vi skal la være å stole på noe helst fra. Samtidig tror jeg ikke man skal holde Kina høyt på noen områder. Der barrikaderte de folk inne i husene sine for å få kontroll.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20

Synes det er helt greit at det blir en ny lockdown. Folk reiser jo faen med hulter til bulter og får corona og smitter folk om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Example skrev:

Akkurat Kina tror jeg vi skal la være å stole på noe helst fra. Samtidig tror jeg ikke man skal holde Kina høyt på noen områder. Der barrikaderte de folk inne i husene sine for å få kontroll.

 

Ok :) men Singapore har bare 84 aktive tilfeller (5 nye i dag). Jeg vet ikke hva de gjør, men jeg er sikker på at vi kan ta lærdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 000VF000 skrev:

 

Synes du det er effektivt? Hvordan er utviklingen i land med munnbindpåbud, for eksempel Frankrike? Ikke kom de kom med den først da det var mye smitte, for det stemmer ikke. De har på de tre månedene med munnbind gått fra rundt 1000 tilfeller om dagen, til rundt 40 000. Lite som tyder på at munnbind har vært en magisk formel for å hindre denne smitteskplosjonen.

Effekten er heller ikke åpenbar i Oslo. Ei heller i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RoNo skrev:

Ok :) men Singapore har bare 84 aktive tilfeller (5 nye i dag). Jeg vet ikke hva de gjør, men jeg er sikker på at vi kan ta lærdom. 

Dessverre virker det som at det er åpne demokratier som blir rammet hardest i denne pandemien. Der får vi også som regel troverdige tall. Noen unntak er det selvfølgelig i begge retninger, men det er nok en del kulturforskjeller som bidrar også her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Example said:

Synes du det er effektivt? Hvordan er utviklingen i land med munnbindpåbud, for eksempel Frankrike? Ikke kom de kom med den først da det var mye smitte, for det stemmer ikke. De har på de tre månedene med munnbind gått fra rundt 1000 tilfeller om dagen, til rundt 40 000. Lite som tyder på at munnbind har vært en magisk formel for å hindre denne smitteskplosjonen.

Effekten er heller ikke åpenbar i Oslo. Ei heller i Danmark.

NED-2006-Facemask-efficiency_1HPRp1T9RO.thumb.jpg.35ee60231af471e6138ac089ef9619f3.jpg

rs-16836.thumb.png.8cdbb7798a8536208eb35184a037ab32.png

edit: kan også nevne at det er veldig få som bruker munnbind i Oslo og det er veldig mange som driter i smittevernstilltak, og derfor ser vi en kraftig økning. 

Endret av 000VF000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 000VF000 skrev:

NED-2006-Facemask-efficiency_1HPRp1T9RO.thumb.jpg.35ee60231af471e6138ac089ef9619f3.jpg

rs-16836.thumb.png.8cdbb7798a8536208eb35184a037ab32.png

edit: kan også nevne at det er veldig få som bruker munnbind i Oslo og det er veldig mange som driter i smittevernstilltak, og derfor ser vi en kraftig økning. 

Det er det siste du nevner her som er relevant. Det er ingen som bestrider at munnbind kan ha en effekt ved riktig bruk, men det forutsetter jo at folk bruker det riktig. Når folk ikke engang gidder å følge et påbud, tror du de vil forvandle seg til å bruke munnbindene riktig? Nei, mange av dem vil ha et engangsmunnbind i lommen og ta det på for å unngå bot, for å så bruke det samme på nytt igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example said:

Det er det siste du nevner her som er relevant. Det er ingen som bestrider at munnbind kan ha en effekt ved riktig bruk, men det forutsetter jo at folk bruker det riktig. Når folk ikke engang gidder å følge et påbud, tror du de vil forvandle seg til å bruke munnbindene riktig? Nei, mange av dem vil ha et engangsmunnbind i lommen og ta det på for å unngå bot, for å så bruke det samme på nytt igjen senere.

Vi har hatt veldig slappe politikere som tilsynelatende er bekymret for å påføre folk skam. Man har anbefalt munnbind isteden for å påby. Man må innføre påbud samt ta stikkprøver og straffe med bøter. Etterhvert vil naturlig flokkmentalitet gjøre at folk bruker munnbind. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, 000VF000 skrev:

Vi har hatt veldig slappe politikere som tilsynelatende er bekymret for å påføre folk skam. Man har anbefalt munnbind isteden for å påby. Man må innføre påbud samt ta stikkprøver og straffe med bøter. Etterhvert vil naturlig flokkmentalitet gjøre at folk bruker munnbind. 

Jepp. Det som er viktig for å stoppe en pandemi er å øke skammen, sørge for å fremstå litt mer totalitære og på den måten sørge for at man får befolkningen med seg. Skam og trusler er veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example said:

Jepp. Det som er viktig for å stoppe en pandemi er å øke skammen, sørge for å fremstå litt mer totalitære og på den måten sørge for at man får befolkningen med seg. Skam og trusler er veien å gå.

Skam har en viktig funksjon, og skam burde man føle når man gjør noe som er galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bamse20 skrev:

Synes det er helt greit at det blir en ny lockdown. Folk reiser jo faen med hulter til bulter og får corona og smitter folk om og om igjen.

Ja, er jo det vi trenger for å få kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Example said:

Hva tenker du om Frankrike da? De har hatt påbud i tre måneder, og smitten har eksplodert fra et relativt lavt nivå, til et veldig høyt nivå siden den gang.

Du klarer å tenke mer logisk enn dette hvis du prøver. Det du sier er jo at det ikke er noen grunn til å innføre noen som helst tiltak som et land som har hatt stigning har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...