Gå til innhold

TV2: Märtha

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Leste forresten i en av disse avisene at både kronprinsesse Sonja og kronprinsesse Märtha var 34 da de fikk sitt første barn. 

Anonymkode: a3cc8...ef1

Kronprinsesse Märtha var 29 år.

Anonymkode: 0bffc...9d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 14.26):

Men sett bort i fra det tror jeg ikke det er bare enkelt å være kongelige heller. Ingen av oss vet faktisk hvordan det er. Hun er eldst, men ble satt til side fordi hun hadde feil kjønn. Samtidig ble den jevngamle (?) førstefødte i Sverige kronprinsesse til tross for at hun er jente. Selv om hun nå sier hun ikke ville vært dronning kan jeg ikke tro hun ikke har kjent på dette. 

Anonymkode: 22a87...bc4

Samtlige i verden med unntak av Haakon har blitt satt til side fordi vi ikke er eldste sønn til kong Harald. Det er  ikke noe mer urettferdig at Martha ikke arver tronen enn at du og jeg ikke arver tronen.  Monarki er urettferdig av natur, man gir privilegier  til noen fordi de tilfeldigvis hadde riktig foreldre. 

Martha har sikkert kjent på det å "ikke få bli dronning", men la oss være ærlig hun er mer privilegert enn nærmest samtlige i hele verden. Hun er født i en av verdens mest ressurssterke familier og siden hun ikke blir dronning så har hun sluppet mange av byrdene som kommer med å være kongelig. Hadde hun skullet bli dronning så hadde hun neppe kunnet gå rundt og lære folk å snakke med engler. Det at hun ikke arver tronen gjør at hun kan realisere seg selv. 

Anonymkode: b1153...827

Endret av Vintermorgen
Svar til delryddet sitat fjernet
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
DeLorean skrev (19 timer siden):

Jeg synes han er langt fra så forferdelig som alle synes. Liker han faktisk litt jeg.

Enig.

Jeg hadde nok ikke orket å være sammen med en som han, men syns han er morsom. Og de er søte sammen. 

Jeg har egentlig ikke fulgt med noe særlig med kongefamilien, da interessen ikke har vært der, men jeg fikk et annet bilde av Martha i serien🥰

Anonymkode: 2312d...bae

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samtlige i verden med unntak av Haakon har blitt satt til side fordi vi ikke er eldste sønn til kong Harald. Det er  ikke noe mer urettferdig at Martha ikke arver tronen enn at du og jeg ikke arver tronen.  Monarki er urettferdig av natur, man gir privilegier  til noen fordi de tilfeldigvis hadde riktig foreldre. 

Martha har sikkert kjent på det å "ikke få bli dronning", men la oss være ærlig hun er mer privilegert enn nærmest samtlige i hele verden. Hun er født i en av verdens mest ressurssterke familier og siden hun ikke blir dronning så har hun sluppet mange av byrdene som kommer med å være kongelig. Hadde hun skullet bli dronning så hadde hun neppe kunnet gå rundt og lære folk å snakke med engler. Det at hun ikke arver tronen gjør at hun kan realisere seg selv. 

Alle kongelige er sløsende. Martha levde svært lenge i sus og dus på skattebetalernes regning, spesielt å kritisere Mette Marit for å være verre enn Martha når de gjør akkurat det samme. I tillegg er "narkis" et nedlatende ord for narkoman, Mette Marit var aldri narkoman selv om hun har brukt narkotika. Og skulle hun ha vært narkoman så er det fortsatt stygt å kalle henne "tidligere narkis" og bruke det mot henne at hun tidligere har hatt et narkotikaproblem. Samme gjelder å bruke mot noen at de tidligere har vært alenemor. 

Synes enormt synd på de som er narkomane og har skyhøy respekt for de som klarer å bli kvitt sine narkotikaproblemer. 

Bra sagt! 

Har egentlig tenkt at Martha er kul, og som fler andre fikk også jeg et nytt inntrykk av henne i denne serien, men til at jeg er mer skeptisk. Kan skrive et eget innlegg når jeg får tid 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til de som mener ML levde fett på skattebetalernes penger da hun hadde apanaje. Det var HELE 160 000 kr i året! 

Anonymkode: d0579...0ce

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Serien gir (ikke uventet) et ganske godt inntrykk av Märtha, og så taper det seg hver gang sjamanen viser seg. Hele situasjonen får meg til å tenke på saker der folk har sendt penger til svindlere på nettet, og nekter å innse at det ikke er en match made in heaven. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Til de som mener ML levde fett på skattebetalernes penger da hun hadde apanaje. Det var HELE 160 000 kr i året! 

Det var vel 120.000, dog skattefritt, samt at hun den gang ikke betalte moms og andre avgifter, og bodde gratis. Husk også på å iberegne konsumprimsøkningen, 120.000 kr for tyve år siden tilsvarer idag nesten 180.000 kr. Til sammenligning fikk Kronprinsen 150.000 i apanasje før han giftet seg. Märtha Louise hadde også en formue på ca. 30 mill som ga gode kapitalinntekter. Det første året hun betalte skatt hadde hun en skattbar inntekt på 1,65 mill, og antagelig var en del av dette kapitalinntekter. Det var altså ikke slik at hun levde fra hånd til munn.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun fikk jo mer enn det. Da hun vokste opp så levde hun jo bokstavelig talt som en prinsesse. I tillegg drev hun med hest som er en rådyr hobby. Så dyr at kongefamilien ikke klarte å finansiere den og måtte ha hjelp av Rimi Hagen. 

Hun fikk hun en hytte på Bloksberg til mellom 25 og 35 millioner kroner. Hun har sikkert også fått store pengesummer av kong Harald og i hvert fall nok til å kjøpe bolig til 10 millioner kroner for 20 år siden. Pengene hun fikk av kong Harald og dronning Sonja kom til syvende og sist fra skattebetalerne. 

Skal vi ha en kongefamilie så må de selvsagt få leve som kongelige. Så jeg klandrer ikke Martha for å ha levd fett på skattebetalernes regning, det var ikke hun som valgte at vi skulle ha monarki og at hun skulle bli født inn i kongefamilien. Alt jeg sier er at det blir useriøst å fremstille Martha som noe bedre enn Mette Marit siden Mette Marit lever som en prinsesse. Martha levde også som en prinsesse da hun var del av kongefamilien. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 21.29):

Kronprinsesse Märtha var 29 år.

Märtha er født i september 1971, eldste datteren er født på våren i 2003. Da var hun vel 31,5 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Bingo Bongo said:

Märtha er født i september 1971, eldste datteren er født på våren i 2003. Da var hun vel 31,5 år.

Du blander Martha Loise med kronprinsesse Martha. Kronprinsesse Martha var kona til kong Olav. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du blander Martha Louise med kronprinsesse Martha. Kronprinsesse Martha var kona til kong Olav. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du blander Martha Loise med kronprinsesse Martha. Kronprinsesse Martha var kona til kong Olav. 

Ok, beklager misforståelsen, og takk for at du rettet opp.

Tenkte Märtha Louise siden tråden handlet om henne. 😁

• Liker 3
Skrevet
PallePalle skrev (15 timer siden):

Bra sagt! 

Har egentlig tenkt at Martha er kul, og som fler andre fikk også jeg et nytt inntrykk av henne i denne serien, men til at jeg er mer skeptisk. Kan skrive et eget innlegg når jeg får tid 

Gjerne. 

Hilsen en annen skeptiker

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det var vel 120.000, dog skattefritt, samt at hun den gang ikke betalte moms og andre avgifter, og bodde gratis. Husk også på å iberegne konsumprimsøkningen, 120.000 kr for tyve år siden tilsvarer idag nesten 180.000 kr. Til sammenligning fikk Kronprinsen 150.000 i apanasje før han giftet seg. Märtha Louise hadde også en formue på ca. 30 mill som ga gode kapitalinntekter. Det første året hun betalte skatt hadde hun en skattbar inntekt på 1,65 mill, og antagelig var en del av dette kapitalinntekter. Det var altså ikke slik at hun levde fra hånd til munn.

160 000 sa hun i programmet

Anonymkode: 117cb...d0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonyminist skrev (På 22.4.2021 den 19.53):

Synes klippene der hun satt som tenåring og ble spurt ut om hva hun tenkte om at lillebroren var arving svarte unnvikende at det var normalt for dem, og at kvinner kanskje ikke passet som øverste ledere var vondt og se. 

Får vondt jeg også. Skjønner at det ikke var lett for Martha. Det er vel ingen som liker å bli forskjellsbehandlet og å ikke få det samme som søsknene, og spesielt ikke når begrunnelsen er ens kjønn. 

Men synes også kongefamilien har gjort en dårlig jobb om de lot Martha tro hun ikke arvet tronen fordi "kvinner kanskje ikke passet som øverste leder for landet". Kun  én kan arve tronen så når kongen får flere barn så må det ende med en urettferdig fordeling. Det betyr jo ikke at den som ikke arver tronen "kanskje ikke passet som øverste leder". Det betyr kun at ikke alt er mulig å fordele rettferdig. Det er jo heller ikke slik at det er noe mer rettferdig at eldste barnet arver tronen, mens yngste ikke arver tronen. I begge tilfeller så er det jo rene tilfeldigheter som bestemmer om man arver eller ikke. Tilfeldig også at man blir født som barn av kongen/kronprinsen. 

Jeg håper kongefamilien passet på at Martha forstod at akkurat dette med hvem som blir konge/dronning alltid vil være urettferdig og at det at hun ikke blir regent ikke betyr hun ville gjort en dårligere jobbe enn hennes bror. I tillegg at de passet på at Martha forstod at det ikke trenger å være noe bedre å være konge enn å ikke være konge. Når man ikke arver tronen så slipper man også mange plikter og får mulighet til å bestemme ens eget liv. De kunne jo også presisert at Martha har vært heldig som er frisk, født i Norge, fått svært gode økonomiske forutsetninger og har foreldre som elsker henne. Alt det er jo tilfeldigheter som har gått i hennes favør. 

Har stor forståelse for at det ikke kan være lett for Martha å akseptere at arvereglene var som de var. Arvereglene ble jo endret i 1990 og det krevde grunnlovsflertall og  underskrift fra kongen så alle var jo enig i at arvereglene var urettferdige. Men håper at hun ikke satt igjen med å tro at hun var noe dårligere fordi hun var kvinne. Håper også at dette ikke var noe hun gikk rundt og tenkte på, men kun svarte da hun ble spurt av en journalist. Ikke alle svar man gir representerer hva man går rundt og tenker på. 

Anonymkode: 5bdd4...821

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 18.17):

Jeg var heller ikke født i 1971, men sjekket avisene fra da hun ble født og fant bl.a. disse overskriftene på forsidene:

"Prinsesse – glede og lettelse"

"Flaggene til topps over hele landet i dag for den lille prinsessen"

Finner ingenting negativt i avisene fra den første tiden etter at hun ble født, men det kan jo ha vært noen negative i befolkningen selv om det ikke stod noe i avisene. I avisene står det kort at det eventuelt må skje en grunnlovsendring dersom hun skulle blitt tronfølger. 

Leste forresten i en av disse avisene at både kronprinsesse Sonja og kronprinsesse Märtha var 34 da de fikk sitt første barn. 

Jeg husker godt da Märtha ble født og det var stor jubel i hele landet! Hun var jo første prinsesse/kongelig baby som var født i landet siden 30-tallet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror hun velger disse mennene for de aksepterer henne for den hun er, og de forventer ikke at hun skal oppføre seg etter etikette ?

Hun er litt utfor boksen selv, like barn leker best. 

Durek klarer jeg ikke helt lande på (og ja jeg er alternativ selv) egoet hans blir litt mye. Men jeg vet ikke om det er han, eller kulturkrasj med USA ? Det er gjerne «mye» der. 
når han sier at han aldri kan ta plassen til Ari, ja men har noen forventet det av han? Tenker at det var underforstått. 
Føler heller ikke det var så mye fokus på han som syndebukk rundt Aris død.. 

Han sitter på en høye trone en Marta i deres boble, for meg fremstår hun som mer ydmyk. 

Anonymkode: f2f00...2c3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror hun velger disse mennene for de aksepterer henne for den hun er, og de forventer ikke at hun skal oppføre seg etter etikette ?

Hun er litt utfor boksen selv, like barn leker best. 

Anonymkode: f2f00...2c3

Det tror jeg også.  Alle ønsker å bli forstått og anerkjent for den man er. Martha lever av å lære folk å snakke med engler. Da er det nok ikke lett å finne en mann som forstår henne og det er ikke rart hun fant en mann som selv tar betalt for å bruke sine magiske krefter. 

Anonymkode: c9bb1...433

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 10.11):

Får vondt jeg også. Skjønner at det ikke var lett for Martha. Det er vel ingen som liker å bli forskjellsbehandlet og å ikke få det samme som søsknene, og spesielt ikke når begrunnelsen er ens kjønn. 

Men synes også kongefamilien har gjort en dårlig jobb om de lot Martha tro hun ikke arvet tronen fordi "kvinner kanskje ikke passet som øverste leder for landet". Kun  én kan arve tronen så når kongen får flere barn så må det ende med en urettferdig fordeling. Det betyr jo ikke at den som ikke arver tronen "kanskje ikke passet som øverste leder". Det betyr kun at ikke alt er mulig å fordele rettferdig. Det er jo heller ikke slik at det er noe mer rettferdig at eldste barnet arver tronen, mens yngste ikke arver tronen. I begge tilfeller så er det jo rene tilfeldigheter som bestemmer om man arver eller ikke. Tilfeldig også at man blir født som barn av kongen/kronprinsen. 

Jeg håper kongefamilien passet på at Martha forstod at akkurat dette med hvem som blir konge/dronning alltid vil være urettferdig og at det at hun ikke blir regent ikke betyr hun ville gjort en dårligere jobbe enn hennes bror. I tillegg at de passet på at Martha forstod at det ikke trenger å være noe bedre å være konge enn å ikke være konge. Når man ikke arver tronen så slipper man også mange plikter og får mulighet til å bestemme ens eget liv. De kunne jo også presisert at Martha har vært heldig som er frisk, født i Norge, fått svært gode økonomiske forutsetninger og har foreldre som elsker henne. Alt det er jo tilfeldigheter som har gått i hennes favør. 

Har stor forståelse for at det ikke kan være lett for Martha å akseptere at arvereglene var som de var. Arvereglene ble jo endret i 1990 og det krevde grunnlovsflertall og  underskrift fra kongen så alle var jo enig i at arvereglene var urettferdige. Men håper at hun ikke satt igjen med å tro at hun var noe dårligere fordi hun var kvinne. Håper også at dette ikke var noe hun gikk rundt og tenkte på, men kun svarte da hun ble spurt av en journalist. Ikke alle svar man gir representerer hva man går rundt og tenker på. 

Anonymkode: 5bdd4...821

Det var helt sikkert ikke lett for henne som tenåring å godta dette, men jeg går ut fra at hun som voksen har en annen oppfatning. Jeg har ikke sett serien, men er ganske sikker på at hun ikke hadde trivdes som dronning.

Jeg er enig i at det ikke er positivt hvis hun har fått beskjed om at kvinner ikke passer som ledere, men nå var det jo en annen tid, også i kongehuset, på 80-tallet. Dronning Sonja har jo vært ganske åpen om de utfordringene hun støtte på som kronprinsesse, måtte krangle seg til eget kontor for eksempel. Kong Olav var visst ganske så konservativ når det gjaldt kvinnenes situasjon, så jeg er egentlig ikke overrasket over at Märtha har fått signaler om at kvinner ikke burde/kunne være tronarving.

Situasjonen for kvinnelige medlemmer av kongefamilien er heldigvis en annen i dag, men jeg tror som sagt ikke Märtha hadde passet inn i rollen som tronarving og kommende dronning uansett Den boksen er nok for snever for henne.

AnonymBruker
Skrevet

Serien bekrefter mitt inntrykk av at Märtha er ei likandes dame og Durek er en fjott!

De 3 døtrene er herlige ugdommer!

Anonymkode: 45944...ac0

• Liker 21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...