Gå til innhold

Hvem tror du vinner valget i USA?


PopTart

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Zenhouse skrev:

Jeg kan ikke se at noen som stemte på Hillary i 2016 hopper over til Trump nå. Men derimot at flere republikanere ikke orker Trump mer og dermed godtar Biden i 4 år, det er mer trolig. Blir veldig spennende. Jeg har troa på at Biden gruser Trump nå. 

USA er jo i en økonomisk krise nå etter corona. Folk stoler mer på Trump økonomisk enn Biden. 

Som 50 Cent sa, så ønsker han ikke å kun være 20 Cent under Binden på grunn av økt skatt, noe Amerikanerne er VELDIG imot!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frykter at Trump vinner, til tross for meningsmålinger. Etter at han vant første gang, er det ingenting som overrasker meg. Om han taper vil han sikkert nekte å godta det, kreve omvalg or what not. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thoringen
24 minutter siden, Tanuki said:

Hillary fikk flest stemmer i 2016, og det later til at valgdeltagelsen blir mye høyere ved dette valget, så blir veldig overrasket om Trump vinner. Latinamerikanere har tradisjonelt foretrukket republikanerne, men det ser ut til at det er i ferd med å endre seg, Trumps anti-immigrant retorikk, behandlingen av mindreårige flyktinger etc har gjort ham svært upopulær. Men Cuban-americans stemmer sikkert på ham.

Bare se på Sør-Carolina; Den svarte demokraten Jaime Harrison haler innpå Lindsey Graham (R), nærmest utenkelig for bare 1 år siden. Republikanerne har rævkjørt seg selv, og ikke bare pga Trump.

It ain't over until it's over. Jeg ser for meg mye rot på valgdagen og at Trump gjør sitt ytterste for å så tvil om valgresultatet hvis det ikke går hans vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PzMan said:

It ain't over until it's over. Jeg ser for meg mye rot på valgdagen og at Trump gjør sitt ytterste for å så tvil om valgresultatet hvis det ikke går hans vei.

Enig med deg. Og bare tenk på galskapen han blir i stand til som en lame duck-president, da tenker jeg vi snakker scorched earth-tiltakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/22/2020 at 1:48 PM, PopTart said:

Hvem tror du vinner og hvorfor? Hvem håper du at vinner?

Trump må ta Texas, Florida, NC, Georgia, Ohio, Michigan og Arizona for å vinne. Alle er usikre. Så det blir nok Biden.

Jeg håper på Biden for Norges del. Dersom NATO forsvinner kan vi sende barna våre på russisk-kurs jo før jo heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Trump blir gjenvalgt etter behandling i SCOTUS. Ingen av kandidatene vil godta et jevnt valgnederlag og Trump sitter med gode kort på hånda i Høyesterett. Når det er sagt så tror jeg på marginal seier til Trump, men at den bestrides av Demokratene og slik finner veien til SCOTUS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump. Fordi han er et mye bedre valg enn demente og korrupte Biden, og fordi jeg satset en del penger på at Trump vinner. 😁🤞

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2020 den 14.40, PzMan skrev:

It ain't over until it's over. Jeg ser for meg mye rot på valgdagen og at Trump gjør sitt ytterste for å så tvil om valgresultatet hvis det ikke går hans vei.

Enig. Jeg tror ikke at han vil takle et eventuelt tap noe videre grasiøst. (Ca like grasiøst som han takler kritikk.)

Nå nærmer det seg veldig og jeg håper at amerikanere omsider får en president som kan oppføre seg. Det er mye en kan kritisere Biden for, men det er helt klart milevis mellom de to kandidatene på mange måter. Håper at Trump taper så det synger! Bare det at Taliban, Proud Boys og alle disse høyreekstreme som truer demokratene i USA før valget nå støtter han, burde være nok til å se at han ikke kan være president.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før pandemien var jeg nokså sikker på at Trump ville bli gjenvalgt, fordi presidenter som regel blir det og økonomien så bra ut.

Men målingene nå viser et altfor stort forsprang til Biden til at det er så realistisk med gjenvalg for Trump. Men umulig er det ikke.

I følge 538 som i hovedsak bruker et snitt av målinger på delstatsnivå er det rundt 90-10 i favør Biden. Noen andre aktører opererer med enda bedre sjanser for Biden, rundt 95 %.

Men bookmakerne, som gjenspeiler hva folk faktisk setter penger på, har «kun» ca. 67-33 i favør Biden. Jeg vil tro årsaken er at mange som vedder tror målingene ikke greier å fange opp Trumps reelle oppslutning. Det er jo mulig, men differansen opp til Biden er rundt dobbelt så stor som den var opp til Hillary Clinton i 2016.

Men det har historisk vært vanskelig å måle oppslutning til kandidater/parti som er «upopulære» blant medier/journalister/kjendiser osv. I Norge har Frp lenge hatt en slik rolle, og Frp fikk i mange år nærmest konsekvent bedre oppslutning i valg enn på meningsmålingene i forkant samt ift. valgdagsmålinger. I 2005 for eksempel ble de spådd å få 17 % men fikk 22 %. Tilsvarende for Trump ville vært om målinger viste 40 % og så fikk han 52 %, som selvsagt virker helt hinsides.

Det man gjorde i Norge for å spå mer riktig var å spørre alle om hva de stemte fire år før. Og så korrigere ut fra det. La oss si at et parti fikk 22 % fire år før, og råtallene i en ny måling viste 17 %, men også kun 17 % oppgav at de stemte dette partiet for fire år siden, så ville man justert råtallene slik at den publiserte målingen ville vist 22 %, siden det ikke var noen endring i oppslutningen blant de spurte i forhold til forrige valg, totalt sett. Etter denne overgangen i måten å gjøre det på har Frp stort sett blitt nokså korrekt målt.

Om man i USA gjør noe lignende om Trump vet jeg ikke, det var jo umulig i 2016 siden han ikke stilte, men kunne vært gjort i år.

Hvorfor Frp scorer dårligere på målingenes råtall enn hva valg viser vet vi ikke, en teori er at noen ikke ønsker å fortelle at de stemmer på et såpass «upopulært» parti. Enkelte mener jo at en slik «sjenert Trump-velger»-effekt ikke finnes, men det tror jeg er naivt å tro. Selv om det er verre å tro at dette eksisterer i så stor grad dersom det gjøres f.eks elektroniske målinger. Men om ev. effekt er stor nok til at Bidens forsprang vil forsvinne etter opptellingen er tvilsomt, men vi får se. Så lenge det er en teori man ikke kan utelukke forblir det en viss spenning i hvert fall. Og Trump kan fint vinne selv om Biden vinner i antall stemmer med pluss/minus 5 millioner, men foreløpig tyder det på at Biden kan vinne med over 10 mill.

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det valg i USA! Jeg har egentlig ikke så mye peil på han Biden. Er det noen her som kan komme med for og motargumenter for hvorfor hvem av de bør vinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan sikkert nevne mye galt Biden har gjort i sin lange politiske karriere. Og han er for gammel. Og Trump har faktisk gjort en del bra det ikke fokuseres på. Men når alt kommer til alt, er Trump en notorisk løyner og uegnet som president. Det er Ikke Biden.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brunello skrev:

Man kan sikkert nevne mye galt Biden har gjort i sin lange politiske karriere. Og han er for gammel. Og Trump har faktisk gjort en del bra det ikke fokuseres på. Men når alt kommer til alt, er Trump en notorisk løyner og uegnet som president. Det er Ikke Biden.

Jeg er helt enig i det du sier. Helt til slutten, der er det motsatt 😊👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget


se denne!

Biden har brukt et helt liv på å lære å si ting «riktig». Så man kan spørre seg om det er hva man ønsker hos en president.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump er en farlig narcissist og folkeforfører. Ikke ulik Hitler og Mussolini. Med 4 år til under Trump, vil USA bli skremmende lik andre bananrepublikker.  Håper virkelig fornuften og Biden vinner!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde hatt sterkere meninger om jeg faktisk var amerikaner. Det virker litt som det er økomoni (Trump) mot corona håndtering (Biden) som folk kanskje stemmer for dette valget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Resignert skrev:

Trump er en farlig narcissist og folkeforfører. Ikke ulik Hitler og Mussolini. Med 4 år til under Trump, vil USA bli skremmende lik andre bananrepublikker.  Håper virkelig fornuften og Biden vinner!

Trump er stor i kjeften men å sammenligne han med Hitler er ganske søkt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...