Gå til innhold

Hvem tror du vinner valget i USA?


PopTart

Anbefalte innlegg

På 22.10.2020 den 13.48, PopTart skrev:

Hvem tror du vinner og hvorfor? Hvem håper du at vinner?

Vel, håper Biden vinner. Likevel er jeg ikke overrasket om Trump drar seieren i land. Han har gjort det før og meningsmålinger i USA kan man ikke stole på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trump kan vinne hvis han 1: får førstegangsvelgere til seg, 2:ikke mister for mange av de som stemte på ham i 2016. 
Problemet til Trump er at ingen som stemte på Hillary i 2016, går over til ham nå. Ikke sjans. Mens det er mer trolig at de som landet på Trump da og er skuffet nå, lett går til Biden. 
En ting som forundrer meg nå er disse valgmøtene hans der 5000 elleville fans står og jubler, og han holder stand-up show for dem. Hva er vitsen? Han er jo sikret stemmer fra dem. Han må jo heller fortelle tvilerne akkurat hva politikken hans går ut på, for å deres stemmer, i stedet for å gjøre danse-moves på scenen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Zenhouse skrev:

. Hva er vitsen? H

Det er ikke noe vits. Det handler kun om å bli heiet på, beundret, og regelrett blir dyrket som en Gud. Det er det handler om for Trump, narsisstisk som han er. Persondyrkelse. 

Du ser han nærmest velter seg i det når han står der på disse valgmøtene, han dyrker det. Elsker det, får ikke nok av det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Biden vinner. Meningsmålingene gir antagelig ikke et korrekt bilde nå fordi Trumps tilhengere ikke svarer på meningsmålinger på telefon og nett (de har ikke telefon), men nå tror jeg selv ikke de hvite sinte menna i US klarer å få Trump høyt nok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Jepp! Det stod i avisa, jeg har ikke funnet det opp sjøl.

Hjelpes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Tro hva du vil, men det gjør deg ikke klokere.

Har ikke sagt at jeg ikke tror på det. Slapp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2020 den 16.20, Zenhouse skrev:

Trump kan vinne hvis han 1: får førstegangsvelgere til seg, 2:ikke mister for mange av de som stemte på ham i 2016. 
Problemet til Trump er at ingen som stemte på Hillary i 2016, går over til ham nå. Ikke sjans. Mens det er mer trolig at de som landet på Trump da og er skuffet nå, lett går til Biden. 
En ting som forundrer meg nå er disse valgmøtene hans der 5000 elleville fans står og jubler, og han holder stand-up show for dem. Hva er vitsen? Han er jo sikret stemmer fra dem. Han må jo heller fortelle tvilerne akkurat hva politikken hans går ut på, for å deres stemmer, i stedet for å gjøre danse-moves på scenen. 

Poenget er at man får vist et annet bilde enn en del media ønsker å vise (at han har lite oppslutning osv). Sånn setter det ganske smart å omgi seg med entusiastiske tilhengere. Det var effektivt forrige valg, og har nok noe ved seg nå også.

I andre enden ser man jo Biden (herunder også Obama) sliter med å få entusiasme rundt seg. Et kjempeproblem nå på oppløpssiden, da de mister moment mot sluttløpet.

For øvrig tror jeg Trump vinner valget gitt det ikke skjer ytterligere større hendelser innen valget. Problemet er at Biden var en demokratisk "taperkandidat" fra starten av. Jeg tror, før korona osv, at mange sterkere demokrater antok at Trump ville vinne.. Ergo sparte de sitt kandidatur. Hadde de hatt en bedre kandidat nå, ville situasjonen sett langt annerledes ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Jeg tror, før korona osv, at mange sterkere demokrater antok at Trump ville vinne.. Ergo sparte de sitt kandidatur.

Hvem da feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hank Amarillo skrev:

Hvem da feks?

Det er et godt spørsmål. Nå tror jeg ikke BARE det var opp til den aktuelle kandidaten, da demokratene som parti åpenbart styrer prosessen ganske kraftig i retning av hva "eliten" i partiet  ønsker. Hvis ikke hadde nok fort Sanders kommet på førsteplass denne gangen. Det ligger likevel i kortene at man bare har et forsøk - og da tenker jeg enkelte synes det var helt greit at Biden fikk prøve.

Personlig ville jeg kanskje tenkt at eksempelvis Tulsi Gabbard kunne vært en sterk kandidat i dagens situasjon. Ung, erfaren, bakgrunn fra forsvaret osv. Likeledes har man en Michelle Obama ville vært mer nærliggende å prøve seg - hadde ikke Trump stått så sterkt som han gjorde når prosessen startet (innenlandsøkonomi). Begge disse ville også fått "vind i seilene" av å gå for å bli første kvinne osv.

Av mennene skulle jeg gjerne sett Pete Buttigieg prøve seg. Nok en moderat kandidat med bakgrunn fra forsvaret osv. 

Forøvrig er det nok kandidater som lot være å stille som kanskje ville vært sterkere kort også. Hovedpoenget er vel at Biden fremstår å være en god mellomting. Men bare det. Mannen er nok ikke senil osv.. men han evner jo ikke skape entusiasme utover det faktum at han er motstykke til Trump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror selv at Trump dessverre vinner valget. Mediene her hjemme gir overhodet ikke ett riktig bilde, da de kun er ute etter og skrive dritt om fyren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/28/2020 at 6:33 PM, Melkebarten said:

Jeg tror selv at Trump dessverre vinner valget. Mediene her hjemme gir overhodet ikke ett riktig bilde, da de kun er ute etter og skrive dritt om fyren.

Det ser dårlig ut for Trump og republikanerne nå, flere konservative stater vipper mot blått, og Trump har ikke lenger Hillary. Jeg blir i hvertfall veldig overrasket om Trump greier å vinne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Thoringen
20 minutter siden, Tanuki said:

Det ser dårlig ut for Trump og republikanerne nå, flere konservative stater vipper mot blått, og Trump har ikke lenger Hillary. Jeg blir i hvertfall veldig overrasket om Trump greier å vinne. 

Tja, vi får se. Du skal ikke undervurdere polariseringen i USA. Folk bryr seg ikke om politikk men heller om kandidaten tilhører riktig parti (for å sette det på spissen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at noen som stemte på Hillary i 2016 hopper over til Trump nå. Men derimot at flere republikanere ikke orker Trump mer og dermed godtar Biden i 4 år, det er mer trolig. Blir veldig spennende. Jeg har troa på at Biden gruser Trump nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, PzMan said:

Tja, vi får se. Du skal ikke undervurdere polariseringen i USA. Folk bryr seg ikke om politikk men heller om kandidaten tilhører riktig parti (for å sette det på spissen).

Hillary fikk flest stemmer i 2016, og det later til at valgdeltagelsen blir mye høyere ved dette valget, så blir veldig overrasket om Trump vinner. Latinamerikanere har tradisjonelt foretrukket republikanerne, men det ser ut til at det er i ferd med å endre seg, Trumps anti-immigrant retorikk, behandlingen av mindreårige flyktinger etc har gjort ham svært upopulær. Men Cuban-americans stemmer sikkert på ham.

Bare se på Sør-Carolina; Den svarte demokraten Jaime Harrison haler innpå Lindsey Graham (R), nærmest utenkelig for bare 1 år siden. Republikanerne har rævkjørt seg selv, og ikke bare pga Trump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...