Gå til innhold

Borderline - Devaluering/ Idealisering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

1. Helt sant. Det finnes mange flotte mennesker med borderline, og disse ville jeg ikke hatt noe problem med å omgås. Det er akkurat det trekket som går på idealisering og devaluering jeg er skeptisk til, men ikke alle med bpd har dette trekket i stor grad.

2. En konstant veksling av idealisering og devaluering er psykisk mishandling (circle of abuse - idealisering, devaluering, forkastelse, lovebombing... samme tralla om at og om at), og det skal man ikke finne seg i. Om dette skjer et par ganger, ok, men om dette skjer konstant så er det svært skadelig, særlig om det er en del av et kalkulert spill.

3. Eksen min hadde nok ikke bpd. Mye tyder på at han var psykopat. Psykiatrien beskrev at han fanget meg i garnet og bedrev et maktspill. Det var nesten som å være en del av et sykt eksperiment. Etter å ha analysert forholdet er jeg overbevisst om at han gjorde det med overlegg, i motsetning til de med bpd. Det er noe annet å agere i affekt innimellom enn å bruke idealisering/devaluering som en bevisst manipuleringsteknikk i et kynisk psykologisk spill.

 

 

Det er ganske feil når du bruker din erfaring med noe helt annet og langt verre til å være veldig påståelig angående noe hent annet. 

Jeg har går egentlig ut fra at de fleste som har Borderline driver med idealisering og devaluering i en viss grad, men for mennesker med den diagnosen handler det ikke om et ønske om å bryte andre ned og drive med mind games. Det er hodet deres som driver mind games med DEM. 

Konstant er det heller ikke, det skjer kun når noe trigger frykt og det blir for sterke følelser til at de takler situasjonen. 

Ved å takle dette bedre er vi nå nede i at det er måneder mellom hver slik episode. Det er kanskje as good as it gets, men for min del til å leve med. 

Mellom dette har jeg en flott, forståelsesfull, raus og kjærlig partner, som er veldig takknemlig for at jeg har orket å jobbe med ham angående dette. 

Det er langt fra konstant. Det har aldri vært konstant. 

Anonymkode: 33770...9f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er et fantastisk menneske! Din mann med borderline er HELDIG som har deg. Vær sterk i forholdet og fortsett som du gjør, det høres veldig lurt ut:) 

Hilsen borderline selv 

Anonymkode: 5965f...a58

Takk! ♥️

Håpe du har /får det samme! 

Anonymkode: 33770...9f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske feil når du bruker din erfaring med noe helt annet og langt verre til å være veldig påståelig angående noe hent annet. 

Jeg har går egentlig ut fra at de fleste som har Borderline driver med idealisering og devaluering i en viss grad, men for mennesker med den diagnosen handler det ikke om et ønske om å bryte andre ned og drive med mind games. Det er hodet deres som driver mind games med DEM. 

Konstant er det heller ikke, det skjer kun når noe trigger frykt og det blir for sterke følelser til at de takler situasjonen. 

Ved å takle dette bedre er vi nå nede i at det er måneder mellom hver slik episode. Det er kanskje as good as it gets, men for min del til å leve med. 

Mellom dette har jeg en flott, forståelsesfull, raus og kjærlig partner, som er veldig takknemlig for at jeg har orket å jobbe med ham angående dette. 

Det er langt fra konstant. Det har aldri vært konstant. 

Anonymkode: 33770...9f4

Enig, kunne ikke ha sagt det bedre selv. Føler @Uatskillelig setter oss med BPD i samme bås som de med psykopatiske trekk. Noe som ikke stemmer. For vi mener ikke å skade noen og vi skader oss selv like mye som vi skader andre. Det å hele tiden gå rundt å tvile på om partner eller venner faktisk liker oss, og går rundt å venter på å bli forlatt. Det er vondt! Spesielt når det å bli forlatt trigger en reell traumereaksjon.  Liker ikke at denne brukeren prøver å få det til å høres ut som at vi er ondskapsfulle. Vi gjør det ikke fordi vi liker å såre noen! Og vi sårer oss selv like mye. 

Anonymkode: c7996...c8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trådstarter!!

Takk for mange innspill, og en spesiell takk til deg/ de med Borderline selv som skriver

Jeg har levd med dette i mange år nå og vet ikke lenger hva normal eller akseptabel oppførsel er. Kan noen gi eksempler på devaluering eller stygge kommentarer, og så prøve å si noe om den kommentaren egentlig er ok, er litt stygg, veldig stygg eller uakseptabel??

 

Anonymkode: a9c9c...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All devaluering burde være uakseptabelt.

Og jeg merker jeg blir smått provosert av noen som ønsker å såre sin nærmeste på den måten. Bare for å dekke sitt eget behov.

Anonymkode: d51b6...a0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

All devaluering burde være uakseptabelt.

Og jeg merker jeg blir smått provosert av noen som ønsker å såre sin nærmeste på den måten. Bare for å dekke sitt eget behov.

Anonymkode: d51b6...a0b

Det er vel ingen med borderline som ønsker å såre sine nærmeste? Det handler mer om at man ikke klarer å regulere følelsene sine ift de nærmeste fordi de blir for sterke. Det er også derfor man ikke alltid kan vite om en person har en personlighetsforstyrrelse, nettopp fordi følelsene tar overhånd ift den man er tryggest på. Det blir mer følelser, dermed mer kaos og personer med borderline sliter med å tenke og føle samtidig. 

Anonymkode: 5965f...a58

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg beklager at jeg var så bastant. Jeg forstår egentlig heller ikke hvorfor jeg trekker inn en psykopat når tråden handler om bpd. Disse diagnosene er jo veldig ulike, og kan ikke sammenlignes. Jeg leste bare idealisering/devaluering og alt inni meg skrek "ALARM". Det var traumatisk for meg det eksen utsatte meg for, men det betyr ikke at din kjæreste er som min eks. Om din kjæreste har en god intensjon i bunn, så kan jeg forstå at du velger å jobbe for forholdet. Det var ikke meningen å svartmale kjæresten din og sammenligne han med en psykopat. Beklager.

Jeg mener overhodet ikke at de med bdp er ondskapsfulle. Beklager hvis det jeg skrev kunne oppfattes sånn. Jeg er nok veldig farget av den mishandlingen eksen utsatte meg for, men han var trolig psykopat, og hadde ikke bpd. Mange med bdp er fantastisk fine mennesker, og jeg har ingenting imot mennesker med den diagnosen. Jeg ser at det jeg sier kan fremstår noe unyansert. Alarmklokkene uler hver gang jeg hører idealisering og devaluering, ikke pga. dere med bpd, men pga. eksen som omtrent drev meg til vanvidd. Jeg går helt i flukt-modus når noe minner meg om han. Mennesker med bpd er sårbare og preget av frykt. Eksen var utspekulert og kynisk, og det er en stor forskjell. Han visste hva han gjorde, og han gjorde det med overlegg. Intensjonen var ikke god. Mennesker med bpd sliter med å regulere følelser, og de prøver ikke å gjøre noe galt. Disse menneskene er heller ikke onde eller har dårlige hensikter, og de er ofte sin egen verste fiende. De med bpd mener ikke å skade andre, i motsetning til psykopater som lever og ånder for å psyke ut andre mennesker. Det var overhodet ikke meningen å sette dere i samme bås som mennesker med psykopatiske trekk, så det beklager jeg. Forstår veldig godt at det er vondt for deg å ha det slik. Du har min medfølelse. ❤️ 

Og til dere: Unnskyld hvis det jeg sa var sårende. Som sagt, så mener jeg ikke at mennesker med bpd er slemme, men at psykopater er det. Jeg er også klar over at det er to vidt forskjellige diagnoser. Det var dumt av meg å trekke sammenligningen til eksen når det ikke er han som diskuteres her. Jeg kjente nok på en trigger og det gikk litt "i svart" hos meg fordi denne tråden minnet meg om eksen. Men som sagt, ingen unnskyldning for å svare så unyansert som jeg gjorde. Jeg burde ha tenkt meg om før jeg svarte så bastant. :hug:

 

 

 

Jeg må bare fortelle deg at jeg har vært med en psykopat/sosiopat/narscissist og jeg har borderline. De med borderline har faktisk tendenser til å havne i forhold med slike typer. 

Anonymkode: 5965f...a58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2020 den 23.48):

Jeg må bare fortelle deg at jeg har vært med en psykopat/sosiopat/narscissist og jeg har borderline. De med borderline har faktisk tendenser til å havne i forhold med slike typer. 

Anonymkode: 5965f...a58

Veldig trist å høre at du har vært i et forhold med en psykopat, og at du også sliter med borderline. De handler ikke utfra vond vilje, så det var virkelig ikke meningen å stille mennesker med bpd i et dårlig lys. ❤️ 

 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen med borderline som ønsker å såre sine nærmeste? Det handler mer om at man ikke klarer å regulere følelsene sine ift de nærmeste fordi de blir for sterke. Det er også derfor man ikke alltid kan vite om en person har en personlighetsforstyrrelse, nettopp fordi følelsene tar overhånd ift den man er tryggest på. Det blir mer følelser, dermed mer kaos og personer med borderline sliter med å tenke og føle samtidig. 

Anonymkode: 5965f...a58

Det handler ikke om ønsker, det handler om hva som gjøres i praksis, uavhengig av hva noen vil og klarer.

Og det gjøres for å dekke sine egne behov skrev jeg. Bruker andre for å dekke behov de ønsker å normalisere.

Anonymkode: d51b6...a0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om ønsker, det handler om hva som gjøres i praksis, uavhengig av hva noen vil og klarer.

Og det gjøres for å dekke sine egne behov skrev jeg. Bruker andre for å dekke behov de ønsker å normalisere.

Anonymkode: d51b6...a0b

Nå forenkler du det veldig. 

Anonymkode: 5965f...a58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om ønsker, det handler om hva som gjøres i praksis, uavhengig av hva noen vil og klarer.

Og det gjøres for å dekke sine egne behov skrev jeg. Bruker andre for å dekke behov de ønsker å normalisere.

Anonymkode: d51b6...a0b

Nei. Dette er typisk for narsissister/psykopater, ikke mennesker med bpd. Emosjonelt ustabil pf er dessverre en veldig stigmatisert diagnose preget av mye fordommer. Det hjelper ikke de menneskene som er rammet i det hele tatt. Ingen velger å ha bpd, og de skader ikke mennesker med overlegg. Det er det bare psykopater og narsissister som gjør.

 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Veldig trist å høre at du har vært i et forhold med en psykopat, og at du også sliter med borderline. Jeg har også trekk fra borderline, men ikke nok til å fylle diagnosen. Jeg vet at disse menneskene er sårbare, og preget av separasjonsangst. De handler ikke utfra vond vilje, så det var virkelig ikke meningen å stille mennesker med bpd i et dårlig lys. Jeg kjenner flere som har bpd og alle er flotte mennesker med mange gode kvaliteter. ❤️ 

 

Det går bra, jeg kom meg ut av det, men mistet mye av meg selv. Har heldigvis lært mye av det. 

Jeg håper at dine trekk ikke plager deg i hverdagen. Du kan med andre ord forstå oss på en helt annen måte enn andre uten diagnosen. Ord er ikke nok til å forklare. 

Tusen takk<3 jeg tok meg ikke nær av det, borderline er en veldig misforstått diagnose. 

Anonymkode: 5965f...a58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg beklager at jeg var så bastant. Jeg forstår egentlig heller ikke hvorfor jeg trekker inn en psykopat når tråden handler om bpd. Disse diagnosene er jo veldig ulike, og kan ikke sammenlignes. Jeg leste bare idealisering/devaluering og alt inni meg skrek "ALARM". Det var traumatisk for meg det eksen utsatte meg for, men det betyr ikke at din kjæreste er som min eks. Om din kjæreste har en god intensjon i bunn, så kan jeg forstå at du velger å jobbe for forholdet. Det var ikke meningen å svartmale kjæresten din og sammenligne han med en psykopat. Beklager.

Jeg mener overhodet ikke at de med bdp er ondskapsfulle. Beklager hvis det jeg skrev kunne oppfattes sånn. Jeg er nok veldig farget av den mishandlingen eksen utsatte meg for, men han var trolig psykopat, og hadde ikke bpd. Mange med bdp er fantastisk fine mennesker, og jeg har ingenting imot mennesker med den diagnosen. Jeg ser at det jeg sier kan fremstår noe unyansert. Alarmklokkene uler hver gang jeg hører idealisering og devaluering, ikke pga. dere med bpd, men pga. eksen som omtrent drev meg til vanvidd. Jeg går helt i flukt-modus når noe minner meg om han. Mennesker med bpd er sårbare og preget av frykt. Eksen var utspekulert og kynisk, og det er en stor forskjell. Han visste hva han gjorde, og han gjorde det med overlegg. Intensjonen var ikke god. Mennesker med bpd sliter med å regulere følelser, og de prøver ikke å gjøre noe galt. Disse menneskene er heller ikke onde eller har dårlige hensikter, og de er ofte sin egen verste fiende. De med bpd mener ikke å skade andre, i motsetning til psykopater som lever og ånder for å psyke ut andre mennesker. Det var overhodet ikke meningen å sette dere i samme bås som mennesker med psykopatiske trekk, så det beklager jeg. Forstår veldig godt at det er vondt for deg å ha det slik. Du har min medfølelse. ❤️ 

Og til dere: Unnskyld hvis det jeg sa var sårende. Som sagt, så mener jeg ikke at mennesker med bpd er slemme, men at psykopater er det. Jeg er også klar over at det er to vidt forskjellige diagnoser. Det var dumt av meg å trekke sammenligningen til eksen når det ikke er han som diskuteres her. Jeg kjente nok på en trigger og det gikk litt "i svart" hos meg fordi denne tråden minnet meg om eksen. Men som sagt, ingen unnskyldning for å svare så unyansert som jeg gjorde. Jeg burde ha tenkt meg om før jeg svarte så bastant. :hug:

 

 

 

♥️

Veldig fint av deg å ta til deg at det ble litt feil. Du er tilgitt for min del, og jeg forstår at dette med devaluering vekker dårlige følelser for deg når du har opplevd slikt i stor grad. 

 

Anonymkode: 33770...9f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Nei. Dette er typisk for narsissister/psykopater, ikke mennesker med bpd. Emosjonelt ustabil pf er dessverre en veldig stigmatisert diagnose preget av mye fordommer. Det hjelper ikke de menneskene som er rammet i det hele tatt. Ingen velger å ha bpd, og de skader ikke mennesker med overlegg. Det er det bare psykopater og narsissister som gjør.

 

I praksis så gjøres det samme da, uavhengig av intensjon og overlegg. Behovet, usikkerheten, egoet. Bekostning, siden det ikke er avlastning.

De velger det ikke nei, men det er det som er resultatet.

Og jeg dømmer ikke noen av gruppene forresten, de vet ikke bedre, selv de som gjør det med belegg tror det er best å gjøre det sånn.

Anonymkode: d51b6...a0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I praksis så gjøres det samme da, uavhengig av intensjon og overlegg. Behovet, usikkerheten, egoet. Bekostning, siden det ikke er avlastning.

De velger det ikke nei, men det er det som er resultatet.

Og jeg dømmer ikke noen av gruppene forresten, de vet ikke bedre, selv de som gjør det med belegg tror det er best å gjøre det sånn.

Anonymkode: d51b6...a0b

Nemlig. Psykisk mishandling ER psykisk mishandling, uavhengig av intensjonen. Vonde ord og karakteristikker rammer like hardt selv om personen ikke «mente det». Igjen vil jeg trekke parallellen til fysisk vold. Mange menn slår i frustrasjon og er veldig lei seg etterpå. Er det ikke så farlig da eller? 
 

Ikke bagatelliser hvor alvorlig borderline er og hvor vanskelig/umulig det er å være pårørende. Vær så snill. 

Anonymkode: 8e64b...d2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som sliter med å godta diagnosen, og noen nekter behandling og da kommer man ikke så langt dessverre. Og jeg synes det er helt innafor å gjøre det slutt på grunn av det. For man må også beskytte seg selv og sin egen helse også. 

Anonymkode: c7996...c8c

Det var ikke jeg som gikk, dessverre. Det var han som gikk fra meg. Jeg hadde da tålt mye rart fra ham fordi han søkte jobber etc. Han hadde dessuten lovd meg bla barn neste år, vi skulle på klinikk og alt. Bruddet kom brått på og likevel ble han fornærma da jeg først tok det som en test. Han begynte å skrike til meg om at jeg ikke tok ham alvorlig men nå måtte jeg forstå at det var slutt. Som om det ikke var han som hadde lovd ting og så snudde 180 °.

Men han var faktisk styggest mot meg en stund etter bruddet. Det ga ingen mening for meg, skulle jo tro han var likegyldig eller glad for å bli kvitt meg. Men han ville ha meg som hoggestabbe og sa noe veldig sårende. Da nekta jeg å snakke mer med ham før han evt gikk i terapi. Jeg tenkte at denne mannen kan ødelegge både seg sjøl og meg. Jeg er bekymra for nye dama hans også men jeg kan ikke blande meg. 

Anonymkode: 2315e...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2020 den 23.57):

Det går bra, jeg kom meg ut av det, men mistet mye av meg selv. Har heldigvis lært mye av det. 

Jeg håper at dine trekk ikke plager deg i hverdagen. Du kan med andre ord forstå oss på en helt annen måte enn andre uten diagnosen. Ord er ikke nok til å forklare. 

Tusen takk<3 jeg tok meg ikke nær av det, borderline er en veldig misforstått diagnose. 

Anonymkode: 5965f...a58

❤️

Det er en veldig misforstått og stigmatisert diagnose. Jeg har overhodet ikke hatt intensjon om å bringe mer skam og stigma over diagnosen. Jeg som er så opptatt av åpenhet og forståelse for alle mennesker. Det var virkelig ikke min intensjon, og jeg blir skamfull når jeg innser at jeg opptrådte dobbeltmoralsk.

AnonymBruker skrev (På 19.10.2020 den 0.02):

♥️

Veldig fint av deg å ta til deg at det ble litt feil. Du er tilgitt for min del, og jeg forstår at dette med devaluering vekker dårlige følelser for deg når du har opplevd slikt i stor grad. 

 

Anonymkode: 33770...9f4

Det er jo det minste man kan gjøre når man skriver noe som kommer feil ut. Egentlig veldig fint at folk sier ifra. Da får jeg mulighet til å beklage og gjøre opp for meg. Har tårer i øynene. For det var virkelig ikke meningen å såre noen her. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. Psykisk mishandling ER psykisk mishandling, uavhengig av intensjonen. Vonde ord og karakteristikker rammer like hardt selv om personen ikke «mente det». Igjen vil jeg trekke parallellen til fysisk vold. Mange menn slår i frustrasjon og er veldig lei seg etterpå. Er det ikke så farlig da eller? 
 

Ikke bagatelliser hvor alvorlig borderline er og hvor vanskelig/umulig det er å være pårørende. Vær så snill. 

Anonymkode: 8e64b...d2e

Hvis man blir utsatt for psykisk mishandling så bør man selvsagt forlate forholdet uavhengig av diagnose. Psykisk mishandling er ALDRI ok. Men, det er fullt mulig å ha bpd uten å bedrive psykisk mishandling.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I praksis så gjøres det samme da, uavhengig av intensjon og overlegg. Behovet, usikkerheten, egoet. Bekostning, siden det ikke er avlastning.

De velger det ikke nei, men det er det som er resultatet.

Og jeg dømmer ikke noen av gruppene forresten, de vet ikke bedre, selv de som gjør det med belegg tror det er best å gjøre det sånn.

Anonymkode: d51b6...a0b

For min del er det to vesentlige forskjeller angående hvorfor jeg anser det som mulig å leve med en med borderline, i motsetning til en psykopat /narssisist, og det er 1. De med borderline har som regel evne til empati. 2. De med borderline kan klare å erkjenne at de har et problem, i motsetning til psykopater og narssisister, og derfor få eget ønske om å bli bedre. 

Likevel, jeg er enig med deg om at det i praksis er det samme dersom den som har Borderline nekter å vedkjenne seg å ha et problem, og derfor ikke vil/klarer å bidra til å bli bedre, men bare mener at partneren skal tåle alt mulig. 

Jeg hadde ikke blitt i dette forholdet dersom min partner ikke vedkjente seg å ha et problem, og ikke jobbet med å få dette minimert selv. Det hadde blitt for tøft og vanskelig. 

Anonymkode: 33770...9f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...