Gå til innhold

Folk som ringer sent på kvelden. Eier dem ikke folkeskikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.10.2020 den 21.05, Bamse20 skrev:

Nei, det er ikke det.

For den eneste grunnen til at folk ringer deg på natta, er fordi at du har snakket med dem på natta før, og derfor så trur dem at det enda er greit.

Ja, jeg ringer folk på natta. Men jeg ringer folk som jeg VET er nattemennesker og er våken.

Vennene mine kan ringe meg på natta om dem vil, men dem vet at dem neppe får svar da den er på lydløs. Ganske enkelt right? Igjen, du lager et stort dilemma over ingenting...

Du ringer folk på natta for å prate, men vennene dine får ikke svar hvis de ringer på  natta?
Snakk om enveiskjørt vennskap!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av alle ting å lage et problem ut av.

Selv har jeg venner og kollegaer i en rekke tidssoner, uten at jeg noen gang har tenkt på det som et problem. Og selv om jeg vet at Jack jobber i Washington er han plutselig på jobbreise til Tokyo den dagen jeg må snakke med han. 

Telefonen går i nattmodus 23-07. Da er det kun definerte kontakter som kan nå meg. Mine nærmeste vet det, og at de må ringe fra egen mobiltelefon om det er noe akutt midt på natta. 

Er ikke verre enn det, TS og alle andre som klager. 

Anonymkode: 62210...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor setter dere ikke jobbene deres på prioriterte kontakter og muter familien? 

Forstår seriøst ikka hva folk her skal med telefon. Jeg hater å snakke i telefonen, må være tilgjengelig for jobb, og barna, men klarer helt fint å ha lydløs, er jo mitt ansvar og jeg som ikke vil ha kontakt. 

Anonymkode: 510c9...119

Jeg skal ikke svare for den du siterte, men jeg må også være tilgjengelig 24/7.

Jeg kan ikke sette telefonen på "ikke forstyrr"/nattmodus, fordi hjemmesykepleien ringer fra ulike nummere, av og til fra egne private telefoner, og dermed er det umulig å sette dem på en unntaksliste/kontaktliste.

Derfor må jeg ha telefonen åpen på natten, men det betyr ikke at jeg vil være tilgjengelig for den fulle venninnen som følte for en prat kl 3, eller den skravlesyke tanten med lakenskrekk som synes at kl 4 er passende tid å ringe på, eller når morgenfuglen tenker at alle sikkert er oppe kl 6.

Anonymkode: 26eac...455

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke problemet. Du setter på lydløs, lar være å svare og sender en melding dagen etter om at du sov.. De kommer jo til å slutte å ringe om du konsekvent gjør dette.

Anonymkode: e5a2b...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste er enige om at det ER dårlig folkeskikk å ringe folk sent på kveld, eventuelt natt - med mindre man vet at personen er våken og tilgjengelig. 

Så er det jo slik at det får du nødvendigvis ikke gjort noe med, eller du vil ikke gjøre noe med det. Du må gi tydelig beskjed til de som ringer ubeleilig at det ikke passer deg å få telefoner på det tidspunktet. Om du ikke tørr dette fordi du synes det er ubehagelig, så får du som flere påpeker bruke de mulighetene teknologien gir deg. 

Her finnes det løsninger, men da må du velge å være løsningsfokusert framfor problemorientert! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en del av dere 'sykt viktige' folk her bør gå litt i dere selv. 1. Dere må være tilgjengelige fordi noen kan dø, og det kan ringes fra et nummer du ikke kan lagre, samtidig er problemet deres at venner og bekjente ringer i fylla. Da er det faktisk liten sjanse for at noen ringer for å si at noen er død... 

2. Vil ha beskjed om noen dør/blir syke. 

Ok. Ser den, men: dere vet vel om folk er syke, og hva skjer egentlig om noen ikke får tak i dere på.. Ti timer? 

3. Jobben må ha tak i meg. 

Men stort sett må den ikke det, og jobben er jo ok at ringer dere. Og hvor ofte skjer det? Hva skjer om jobben ringer deg og du ikke våkner? Selv som statsminister kan du la telefonen gå til svarer.. Dere er bare ikke så viktige som dere tror. 

Alt jeg klarer å lese er en gjeng folk som har valgt å ha telefon, og nå klager på at folk bruker den. Hvis dere er så jævla viktige så får dere har en privat telefon og en jobbtelefon. 

Åja, men det er samme telefon? Neppe. Jeg har to telefoner. En privat, en jobb. Når noen ringer på min jobbtelefon så er det ALLTID og KUN jobben.

Slutt og syt. 

Anonymkode: 510c9...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.10.2020 den 20.54, AnonymBruker skrev:

Da våkner jeg ikke av vekkerklokka

Uansett så er ikke det en unnskyldning for at dolk kan ringe noen sent eller midt på natta. Det er frekt

Anonymkode: 82157...451

Alarmen fungerer selvfølgelig på en mobil selv om lydløs er satt på. Alt annet enn alarmen er lydløs, men alarmen funker.

Så jo, du kan sette mobilen i lydløsmodus når du er ferdig med mobilsnakk for kvelden. Jeg gjør det hver dag.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter alltid mobilen på silent når jeg legger meg. Aldri vært noen problemer med alarmen. Orker heller ikke folk som ringer meg midt på natta, ikke at det skjer så ofte. Trenger søvnen min og blir cranky om noen vekker meg. Da får de heller legge igjen beskjed på svareren om det er noe viktig, så ringer jeg når jeg våkner. 

Anonymkode: 6ea0c...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk litt problemer med å tro på at folk som i 2020 ikke klarer ha en jobbtelefon/privattelefon og som MÅ ha telefonen på og bare blir ringt av feil folk egentlig har en viktig rolle i noe. 

Ser noen nevner fasttelefon, jeg husker også det, men jeg har klart å utvikle meg som menneske. 

Ingen behøver en GOD GRUNN til å ringe meg noen tid av døgnet. Jeg står fritt til å ta den eller ikke. At dere her inne er så syyykt viktige mellom 08-21 tror jeg faktisk ingenting på. Mulig dere bør komme dere ned fra antitech og tidlig leggetid-hesten. Suck it up og utvikl dere 

Anonymkode: 510c9...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere dra på ferie? Kan dere dusje? Kan dere fly? Hva skjer om dere er på hyttetur og dekningen blir borte? Skulle likt og hørt hvordan dere som ikke kan ha lydløs på natta egentlig lever, for det høres utrolig tragisk ut å ha telefonen på med lyd fordi NOEN KAN DØ

Anonymkode: 510c9...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke svare for den du siterte, men jeg må også være tilgjengelig 24/7.

Jeg kan ikke sette telefonen på "ikke forstyrr"/nattmodus, fordi hjemmesykepleien ringer fra ulike nummere, av og til fra egne private telefoner, og dermed er det umulig å sette dem på en unntaksliste/kontaktliste.

Derfor må jeg ha telefonen åpen på natten, men det betyr ikke at jeg vil være tilgjengelig for den fulle venninnen som følte for en prat kl 3, eller den skravlesyke tanten med lakenskrekk som synes at kl 4 er passende tid å ringe på, eller når morgenfuglen tenker at alle sikkert er oppe kl 6.

Anonymkode: 26eac...455

Men da velger du selv å være tilgjengelig. For nei, du MÅ ikke være det. Hjemmesykepleien klarer seg uten deg i tre timer, tilogmed åtte. Det er DU som vil være tilgjengelig hele tiden men du vil bare at 'viktige' folk ringer deg. Det kan du løse med to telefoner. En for de ærverdige og en for de søplete vennene dine som ringer i fylla. 

Anonymkode: 510c9...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De med mest overdreven tro på egen viktighet her er vel de som mener at deres egne behov og det de har å si er så presserende å dele med andre at de ser det som sin selvfølgelige rett å ringe hvem som helst når som helst, også på et tidspunkt hvor man vet at de aller fleste faktisk sover. Hva er det som ikke kan vente til neste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da sette telefonen sånn at den ringer med lyd om det er din syke mor. Dette er 2020, ikke 1980. Ts snakker ikke, vil en håpe, om fasttelefonen sin. :klo: 

Ts skriver jo dessuten at hen ikke engang orker sette grenser - dersom en ikke setter grenser så gjør folk som de vil. Grensesetting er en del av å være en fungerende voksen. Klart en ikke har veldig lyst, men det er helt uvesentlig. 

Anonymkode: 52718...35b

Du forstår stadig ikke? Da er du en av de som mener det er din fulle rett å plage folk på natt. Så lenge ikke folk har lagt inn avanserte innstillinger på tlf så er det deres skyld at du ringer midt på natten og fjaser? Du må være et egoistisk menneske. Å ringe etter 23 på kvelden uten å sende en mld først for å sjekke om vedkommende er våken er frekt og egoistisk, sånn er det. Hvorfor ikke innse at det er forskjell på dag og natt for normale folk? 

Anonymkode: 3f656...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Daria skrev:

De med mest overdreven tro på egen viktighet her er vel de som mener at deres egne behov og det de har å si er så presserende å dele med andre at de ser det som sin selvfølgelige rett å ringe hvem som helst når som helst, også på et tidspunkt hvor man vet at de aller fleste faktisk sover. Hva er det som ikke kan vente til neste dag?

Vet du, det kan være irriterende når folk ringer sent, men du må ikke ta den. Det siste du skriver gjelder jo for viktige ting og. Om noen dør klokka 03 så er de like døde kl 08. Om jobben ikke får tak i meg kl 4 så tough shit ring en annen eller vent. 

Jeg sover når jeg sover og om noen virkelig trenger få tak i meg så klarer faktisk folk det. Det er ikke så vanskelig. 

Hilsen en med viktig jobb som ikke ringer folk midt på natta. 

Anonymkode: 510c9...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår stadig ikke? Da er du en av de som mener det er din fulle rett å plage folk på natt. Så lenge ikke folk har lagt inn avanserte innstillinger på tlf så er det deres skyld at du ringer midt på natten og fjaser? Du må være et egoistisk menneske. Å ringe etter 23 på kvelden uten å sende en mld først for å sjekke om vedkommende er våken er frekt og egoistisk, sånn er det. Hvorfor ikke innse at det er forskjell på dag og natt for normale folk? 

Anonymkode: 3f656...f1d

Avanserte innstillinger? Hahaha! Dere har valgt å være tilgjengelig. Kjøp dere en Nokia 3310 uten ikke forstyrr og bruk den til viktige ting da. Og privattelefonen kan dere vel skrote siden vennene deres er så uhøflige. 

 

 

Anonymkode: 510c9...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger våknet av at noen ringer meg midt på natta. Dette er ikke for å snakke om noe viktig, men kun for å snakke shit. Jeg blir stadig overrasket over at så mange ikke eier normal respekt og folkeskikk til å ikke skjønne at man ikke ringer folk etter et viss tidspunkt, bare om det er veldig viktig (typ nødsituasjon). Ikke trenger det å være at man sover engang, men vil ha ro på kveldstid og slippe snakke i tlf. 

Klarer dessverre aldri å sette ned foten og si hva jeg synes til slike mennesker, men blir grenseløst irritert over hvor dårlig oppdratt noen er! Nå i sta blokkerte jeg en fyr som stadig har ringt meg på snap, fordi begerert og tålmodigheten min var rent over.

Måtte få ut min frustrasjon!

Opplever du at endel folk ikke har respekt og normal folkeskikk som ringer sent på døgnet?

Anonymkode: 82157...451

Det er ikke god folkeskikk å ringe midt på natta, men du må si ifra. Si f.eks: Kan du ringe meg i morgen, jeg skal legge meg nå.

Anonymkode: 8175e...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.10.2020 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Overrasket over at så mange her mener jeg er problemet og ikke dem som ringer sent på kvelden eller natta. 
Hvor ble det av normal folkeskikk?

Anonymkode: 82157...451

ENIG ⬆️

Dette er en underlig tråd.  Virker som om de fleste synes det er helt greit å ringe folk til alle døgnets tider, og at det er TS sitt problem å slå av telefonen.  Normal folkeskikk tilsier at man ringer ikke til noen sent på kvelden eller om natten.

Jeg er en av dem som må ha telefonen på døgnet rundt fordi jeg har et nært familiemedlem som er veldig syk. Jeg forventer av min omgangskrets at ingen ringer for uvesentlige ting mellom 22.30 og 08.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Klokken 10

Anonymkode: 82157...451

Regner med at du mener kl.22 og ikke 10 på formiddagen?

Anonymkode: b8ae2...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår stadig ikke? Da er du en av de som mener det er din fulle rett å plage folk på natt. Så lenge ikke folk har lagt inn avanserte innstillinger på tlf så er det deres skyld at du ringer midt på natten og fjaser? Du må være et egoistisk menneske. Å ringe etter 23 på kvelden uten å sende en mld først for å sjekke om vedkommende er våken er frekt og egoistisk, sånn er det. Hvorfor ikke innse at det er forskjell på dag og natt for normale folk? 

Anonymkode: 3f656...f1d

Ikke meg du har sitert, men du har kanskje ikke lest hele tråden?
Trådstarter sier jo at hun ikke orker å si i fra til de som ringer sent - da kommer de jo bare til å fortsette med å gjøre det..

Anonymkode: b8ae2...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kl 20.51 skrev du innlegget, og i innlegget skrev du at du ista (altså før ti på ni) blokkerte en fyr som ringer deg sent på Snap. 

For de fleste er ikke før ni "over all folkeskikk-forsent" for en telefonsamtale. 

Anonymkode: cc0ef...9a7

:ler: Hen skrev senere at "10" (regner med hen mente 22) var grensa for "for sent", men mistenker at hens "midt på natta" ikke var kl 3, men kl 22:05. Hvis man vet at de med stor sannsynlighet er våkne på det tidspunktet (noe TS tydelig viser at hen er siden hen stadig tar telefonen), så er det jo OK å ringe selv om det er sent. Jeg har noen venner som ofte er oppe til 1-2 om natta, så de jeg finne på å ringe midnatt.

Min søster med et lite spedbarn som våkner flere ganger om natta for å amme og en 4-åring som våkner rundt kl 6, ringer jeg aldri etter kl 21 hvis ikke hun akkurat har svart på en melding fordi hun legger seg ofte kl 21 for å få nok søvn.

Anonymkode: fc486...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...