Gå til innhold

Folk som ringer sent på kvelden. Eier dem ikke folkeskikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Eller så kan man bare ha ikke forstyrr. De fleste forstår det. 

Anonymkode: 510c9...119

De fleste mennesker, ja. Men angående den personen som ringer noen klokken 03.00 fordi man bare følte for å prate, så tenker jeg at vi ikke skal bli overrasket hvis de ikke tar et hint.

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gitt beskjed til alle rundt meg at jeg vil ikke ringes mellom kl 22:00 og kl 10:00. 
Det er fordi jeg legger meg kl 22 hvis jeg skal på jobb dagen etter, og hvis jeg har fri  så vil jeg ha telefonfri frem til kl 10 på morgenen. 
Alle i min omgangskrets er enig i at det er normal høflighet å la andre ha fred i dette tidsrommet. Vil man prate i dette tidsrommet for å bare prate så sender vi hverandre en sms/messenger/snap først og hører om det passer å ringe. 
På den måten vet vi at hvis telefonen ringer uanmeldt på natten er det viktig. Og det har vi hatt nytte av når ei venninne hadde voldelig samboer, når en venn trengte å prate fordi hn ville ta livet sitt, eller når mormor lå på dødsleiet og vi rakk å si farvel. 
 

Er i slutten av tjueårene hvis det skulle ha betydning. 

Anonymkode: 3b5f5...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Chiyo skrev:

De fleste mennesker, ja. Men angående den personen som ringer noen klokken 03.00 fordi man bare følte for å prate, så tenker jeg at vi ikke skal bli overrasket hvis de ikke tar et hint.

Mulig du ikke skjønner Ikke Forstyrr du heller da? Om en tilfeldig venn ringer meg kl03 så får jeg ikke varsel om det. 

Anonymkode: 510c9...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har gitt beskjed til alle rundt meg at jeg vil ikke ringes mellom kl 22:00 og kl 10:00. 

Anonymkode: 3b5f5...2a5

Jeg har gitt beskjed til alle rundt meg at de kan ringe og melde hele døgnet. For når jeg sover eller ikke vil bli forstyrret, så har jeg lyden av. 

Ja, det er dårlig folkeskikk å ringe noen sent på kvelden. Men etter mobilen kom med lydløs (og alarmen virker uansett) så er det ikke lenger et problem.

Anonymkode: 1995c...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen synes det er kjempe irriterende med folk som ringer etter kl. 21.00. Vi er begge A-mennesker som legger oss tidlig og står opp tidlig, som regel legger vi oss mellom 21.30-22.00. 

Ingen av oss har mulighet til å skru av telefonene våre siden vi har jobber som er påkrevd at vi er tilgjengelig 24/7. 

Mine foreldre og broren hans ringer dessverre ofte etter vi har lagt oss, vi har sikkert sagt i fra 100 ganger, men uansett blir vi møtt med et overraskende "Har dere lagt dere NÅ?" 

Anonymkode: 8a694...631

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gitt beskjed til alle rundt meg at de kan ringe og melde hele døgnet. For når jeg sover eller ikke vil bli forstyrret, så har jeg lyden av. 

Ja, det er dårlig folkeskikk å ringe noen sent på kvelden. Men etter mobilen kom med lydløs (og alarmen virker uansett) så er det ikke lenger et problem.

Anonymkode: 1995c...769

Jeg våkner selv om jeg har mobilen på lydløs, og flymodus er uaktuelt for meg. 

Anonymkode: 3b5f5...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg våkner selv om jeg har mobilen på lydløs, og flymodus er uaktuelt for meg. 

Anonymkode: 3b5f5...2a5

Hvordan kan du våkne når det ikke kommer lyd? Har du på vibrering? Hvis du våkner av lyset så kan du snu mobilen slik at du ikke ser det.

Anonymkode: 1995c...769

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2020 at 8:59 PM, Uatskillelig said:

Vekkerklokken ringen den selv om du har telefonen på lydløs.

Ellers ringer jeg aldri folk sent på kvelden selv med mindre jeg har sendt melding og spurt om det passet først.

 

Jeg våkner av melding også. Og må ha på telefonen pga sykdom i familien. Som også gjør at jeg naturlig nok blir redd når telefonen ringer på ugudelige tidspunkter.

Anonymkode: 259e2...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og mannen synes det er kjempe irriterende med folk som ringer etter kl. 21.00. Vi er begge A-mennesker som legger oss tidlig og står opp tidlig, som regel legger vi oss mellom 21.30-22.00. 

Ingen av oss har mulighet til å skru av telefonene våre siden vi har jobber som er påkrevd at vi er tilgjengelig 24/7. 

Mine foreldre og broren hans ringer dessverre ofte etter vi har lagt oss, vi har sikkert sagt i fra 100 ganger, men uansett blir vi møtt med et overraskende "Har dere lagt dere NÅ?" 

Anonymkode: 8a694...631

Men hvorfor setter dere ikke jobbene deres på prioriterte kontakter og muter familien? 

Forstår seriøst ikka hva folk her skal med telefon. Jeg hater å snakke i telefonen, må være tilgjengelig for jobb, og barna, men klarer helt fint å ha lydløs, er jo mitt ansvar og jeg som ikke vil ha kontakt. 

Anonymkode: 510c9...119

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg våkner av melding også. Og må ha på telefonen pga sykdom i familien. Som også gjør at jeg naturlig nok blir redd når telefonen ringer på ugudelige tidspunkter.

Anonymkode: 259e2...d07

Typisk folk som tror de er viktigere enn de er det her. Som sagt:jeg må også være tilgjengelig for jobb, men sorry, om noen dør kl 03 eller jobben trenger meg kl3 og jeg sover? Da sover jeg. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 510c9...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger våknet av at noen ringer meg midt på natta. Dette er ikke for å snakke om noe viktig, men kun for å snakke shit. Jeg blir stadig overrasket over at så mange ikke eier normal respekt og folkeskikk til å ikke skjønne at man ikke ringer folk etter et viss tidspunkt, bare om det er veldig viktig (typ nødsituasjon). Ikke trenger det å være at man sover engang, men vil ha ro på kveldstid og slippe snakke i tlf. 

Klarer dessverre aldri å sette ned foten og si hva jeg synes til slike mennesker, men blir grenseløst irritert over hvor dårlig oppdratt noen er! Nå i sta blokkerte jeg en fyr som stadig har ringt meg på snap, fordi begerert og tålmodigheten min var rent over.

Måtte få ut min frustrasjon!

Opplever du at endel folk ikke har respekt og normal folkeskikk som ringer sent på døgnet?

Anonymkode: 82157...451

Du vil diskutere folkeskikk, mens de fleste i tråden diskuterer teknologi.

Jeg er helt enig med deg. Å ringe noen man ikke vet det passer for etter kl 22 tyder på egoisme og dårlige sosiale evner.

Jeg klarer fint å gi tydelig beskjed til de som har ringt meg vesentlig senere.

Jeg bruker selv for det meste lydløs, men synes det er ubehagelig å måtte gjøre dette for å unngå duster.

I perioder må jeg ha ringelyd aktivert da jeg kan få viktige henvendelser. Siden jeg ikke vet hvem som kan ringe er det umulig å gi disse ukjente numrene prioritet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så gammel at hvis telefonen ringer etter 22 så er det krise et sted eller dødsfall.

Jeg kan heller ikke ta av lyden for jeg er "kontaktperson" for flere så hvis det skjer noe så må folk kunne få tak i meg på telefon.

Men har til nå ingen som har ringt meg etter 22 uten avtale. De aller fleste sender melding om det passer før de ringer enten klokken er 15 eller 21. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du våkne når det ikke kommer lyd? Har du på vibrering? Hvis du våkner av lyset så kan du snu mobilen slik at du ikke ser det.

Anonymkode: 1995c...769

Har på vibrering, ja. Er helt tullete at jeg skal måtte endre på innstillinger på telefonen i hytt og pine bare fordi noen skal ta seg til rette. Jeg har stort sett mobilen på lydløs, med vibrering, fordi det passer meg best i forhold til jobb og også ofte fritid. Jeg skal ikke behøve å gå inn på innstillinger og slå av og på vibrering hele tiden på grunn av andres hensynsløshet. 
Nå er ikke dette egentlig et dilemma for meg, fordi jeg omgås folk med sosiale antenner. 😊 

Anonymkode: 3b5f5...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som sier at det bare er å stille inn slik og sånn for å bare slippe gjennom de viktige telefonene - man vet jo ikke nødvendigvis hvilke nummer de viktige telefonene kommer fra. Å si at folk får skylde seg selv for å ikke gjøre alt de kan for å bli unngå å utsatt for folk uten sosiale antenner er litt som å gi jenter skylda for at de blir klådd på hvis de går i korte skjørt.

Endret av Daria
Satte inn et par ord som hadde falt ut.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Typisk folk som tror de er viktigere enn de er det her. Som sagt:jeg må også være tilgjengelig for jobb, men sorry, om noen dør kl 03 eller jobben trenger meg kl3 og jeg sover? Da sover jeg. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 510c9...119

Da har du vel et godt sovehjerte da, hurra for deg. Men jeg og flere med meg vil gjerne ha beskjed så vi kan komme tidsnok til å ta farvel med nærmeste familie. Hvis det gjør oss "viktige" så heller det. Bare sov du. 

Anonymkode: 259e2...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du ikke skjønner Ikke Forstyrr du heller da? Om en tilfeldig venn ringer meg kl03 så får jeg ikke varsel om det. 

Anonymkode: 510c9...119

Jeg forstår hva ikke forstyrr er, men jeg har personlig ikke behov for det fordi jeg har ikke problem med at folk ikke skjønner at man ikke bare kan ringe folk midt på natten. Etter min mening skal det ikke være nødvendig en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 20.51 skrev du innlegget, og i innlegget skrev du at du ista (altså før ti på ni) blokkerte en fyr som ringer deg sent på Snap. 

For de fleste er ikke før ni "over all folkeskikk-forsent" for en telefonsamtale. 

Anonymkode: cc0ef...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...