Gå til innhold

Veien mot lillesøster/lillebror

Sai

Anbefalte innlegg

Sai skrev (11 timer siden):

Jeg blir litt fortvila av disse blendatestene, det er ikke til å stikke under en stol. Jeg prøver dog å se det positive i alt jeg kan. Nå er jeg garantert å kunne gå i bryllup i slutten av sommeren for eksempel. Folk rundt meg blir gravide i øst og vest nå, noe som betyr mer pludring med flere babyer og at jeg kan stille opp for dem. Og; jeg har ikke kjempedårlig tid. Da jeg var 20 var jeg bestemt på at jeg skulle være ferdig med barn før jeg var 30, det innså jeg innen jeg var 25 at jeg måtte justere. Håper inderlig på ett barn før trettiåra inntar meg, men det er ikke en deadline som jeg må stresse meg opp over. I tillegg har jeg den fineste mannen i hele verden og selv om jeg ikke deler alle skuffelsene og testene jeg tar med han, så har vi det så trygt, fint og godt sammen at han hjelper meg uten kanskje å vite det selv ❤️

Positivt og fint! Viktig å reflektere over de positive tingene innimellom ❤️

Håper du får en avklaring ene eller andre veien! Vet hvor frustrerende det er å vente, og ikke vite. Men jeg har aldri gitt opp EL-testingen, og har faktisk funnet EL flere ganger rundt CD30. Så kan være at du har hatt hatt det 🤞 Ellers signerer jeg Sovia og anbefaler temping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sovia skrev (14 timer siden):

Stor klem til deg, jeg forstår deg så godt! Nå husker jeg ikke om du har skrevet noe om det tidligere, men har du vurdert å tempe? Selv sluttet jeg helt å teste pga. lang syklus og jevnt høyt LH-nivå. Tempen fanget opp EL til slutt og jeg sparte en del kroner og tid på å kutte ut testene. Det kan jo være et alternativ 🥰

Jeg har egentlig ikke vurdert det til nå. Jeg får så variabelt med søvn og er såpass «aktiv» i form av å gå i søvne osv om nettene, så jeg vet ikke om det har noe for seg. Men, når det er sagt, dersom dette vedvarer, så vil jeg jo være villig til å teste ut det meste! Har du tips til et termometer når/hvis den tid kommer? Og app du bruker? 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Znowie skrev (10 timer siden):

Skjønner godt du blir frustrert det blir lange dager uten tvil, ihvertfall når det man leter etter tar tid. Men det kommer ❤️

Legger du inn fra foto album eller automatisk på appen? Flere av de jeg hadde high på måtte legges inn automatisk, ellers ble det bare low.. 

Har ikke fått lest hele dagboken, men tar du noe for å få kortet det ned? 😊 Jeg hadde El på cd26 før jeg begynte med bidronningele og Dong quai, måndten etter kom den på cd11 og ser ut som det blir denne gangen også🤞. Mange som ikke liker å prøve ut div ekstra, så beklager om jeg er freidig som nevner det 😅🤗   

Jeg legger inn litt av hvert egentlig, prøver alltid å legge inn automatisk og dobbeltsjekker med album eller manuelt - eller motsatt 😂 Men det er et godt tips som jeg skal følge opp enda bedre neste gang (sånn på forsommeren en gang, mtp dette tempoet 🤪). 
Nei, tar ingenting. Har avtalt med legen at jeg kan ta flere prøver nærmere påske. Skal og sjekke noe annet i slutten av januar, og dersom jeg var rundt dag 20+ i syklusen da skulle hun ta en test som sjekker om EL har vært eller ikke. Usikker på hva slags test det er, men jeg tok en på dag 20 eller 21 for noen mnd siden og den viste at jeg fremdeles var i folikkelfasen og at jeg hadde litt høyt prolaktinnivå. 
Jeg elsker div ekstra! Kan jo ikke skade å prøve, hvert fall ikke når jeg ikke skal teste noe annet på en stund. Leste såvidt om det nå, fåes kjøpt på helsekost? :) Takk for tips ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (9 timer siden):

Positivt og fint! Viktig å reflektere over de positive tingene innimellom ❤️

Håper du får en avklaring ene eller andre veien! Vet hvor frustrerende det er å vente, og ikke vite. Men jeg har aldri gitt opp EL-testingen, og har faktisk funnet EL flere ganger rundt CD30. Så kan være at du har hatt hatt det 🤞 Ellers signerer jeg Sovia og anbefaler temping.

Det er veldig viktig ❤️ for sent å teste igjen nå føler jeg, men skulle vært fint å vite ja! Hvis jeg har hatt EL rundt CD30 burde en graviditet vist seg på 12-13 dpo (testet i går), men for alt jeg vet så kommer den senere. Altså, jeg skjønner ikke helt dette. Når mensen kommer, så er jo mensen et resultat av et egg som går til grunne? Eller har jeg totalt misforstått alt jeg lærte på skolen og som fremdeles står i alle lærebøker? Så om mensen kommer på CD62, så har jeg vel hatt EL på et eller annet tidspunkt? Eller? 🙈😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (13 minutter siden):

Jeg har egentlig ikke vurdert det til nå. Jeg får så variabelt med søvn og er såpass «aktiv» i form av å gå i søvne osv om nettene, så jeg vet ikke om det har noe for seg. Men, når det er sagt, dersom dette vedvarer, så vil jeg jo være villig til å teste ut det meste! Har du tips til et termometer når/hvis den tid kommer? Og app du bruker? 🥰

Jeg har en jeg sover med! Jeg skrev litt om det i min egen dagbok her. Men, det virker som om de ikke sender til Norge fra originalsiden lengre. Kanskje du kan sjekke Amazon/lignende? Jeg er iallefall kjempefornøyd med den løsningen selv. Slipper å tenke på noe, og om jeg er oppe på natten eller noe så gjør det ingenting. 

Sai skrev (5 minutter siden):

Når mensen kommer, så er jo mensen et resultat av et egg som går til grunne? Eller har jeg totalt misforstått alt jeg lærte på skolen og som fremdeles står i alle lærebøker? Så om mensen kommer på CD62, så har jeg vel hatt EL på et eller annet tidspunkt? Eller? 🙈😂

Vet du ikke spurte meg, men: jeg hadde ikke eggløsning selv om jeg hadde mensen, før jeg begynte på Letrozol. Gynekologen min forklarte det med at man får gjennomslagsblødning (?). Så for meg var Letrozol eneste måten å få eggløsning på 😊 jeg hadde positive EL-tester, men fikk aldri mensen to uker etter. Dessuten avkreftet temperaturen EL. Men, jeg tror jeg hører til de sjeldne altså. Ville bare si det, for jeg jublet selv hver gang jeg fikk mensen fordi det måtte bety at jeg hadde hatt eggløsning.. 🤯 Noe det altså ikke gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (13 timer siden):

Det er veldig viktig ❤️ for sent å teste igjen nå føler jeg, men skulle vært fint å vite ja! Hvis jeg har hatt EL rundt CD30 burde en graviditet vist seg på 12-13 dpo (testet i går), men for alt jeg vet så kommer den senere. Altså, jeg skjønner ikke helt dette. Når mensen kommer, så er jo mensen et resultat av et egg som går til grunne? Eller har jeg totalt misforstått alt jeg lærte på skolen og som fremdeles står i alle lærebøker? Så om mensen kommer på CD62, så har jeg vel hatt EL på et eller annet tidspunkt? Eller? 🙈😂

Ser Sovia svarte ca. det samme jeg skulle si. Jeg hadde blødninger et år som jeg trodde var mensen, men de var ujevne. Viste seg at jeg ikke hadde eggløsninger og måtte få medisinhjelp for alt hormonkrøllet.

Anbefaler å lese litt i tempetråden. Velkommen skal du i alle fall være om du velger å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sovia skrev (21 timer siden):

Jeg har en jeg sover med! Jeg skrev litt om det i min egen dagbok her. Men, det virker som om de ikke sender til Norge fra originalsiden lengre. Kanskje du kan sjekke Amazon/lignende? Jeg er iallefall kjempefornøyd med den løsningen selv. Slipper å tenke på noe, og om jeg er oppe på natten eller noe så gjør det ingenting. 

Vet du ikke spurte meg, men: jeg hadde ikke eggløsning selv om jeg hadde mensen, før jeg begynte på Letrozol. Gynekologen min forklarte det med at man får gjennomslagsblødning (?). Så for meg var Letrozol eneste måten å få eggløsning på 😊 jeg hadde positive EL-tester, men fikk aldri mensen to uker etter. Dessuten avkreftet temperaturen EL. Men, jeg tror jeg hører til de sjeldne altså. Ville bare si det, for jeg jublet selv hver gang jeg fikk mensen fordi det måtte bety at jeg hadde hatt eggløsning.. 🤯 Noe det altså ikke gjorde. 

Den så jo veldig finurlig og spennende ut! Det skulle jeg klart! Skal definitivt sjekke mer rundt etter hvert - etter at jeg har prøvd litt tålmodighet som legen foreskrev 😂 Tusen takk for svar! Skal neimen ikke være enkelt å bli kjent med denne kroppen 🤦🏽‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (8 timer siden):

Ser Sovia svarte ca. det samme jeg skulle si. Jeg hadde blødninger et år som jeg trodde var mensen, men de var ujevne. Viste seg at jeg ikke hadde eggløsninger og måtte få medisinhjelp for alt hormonkrøllet.

Anbefaler å lese litt i tempetråden. Velkommen skal du i alle fall være om du velger å forsøke.

Tusen takk, Amatariel! Var det letrozol(?) du fikk da? Mener det er det du har skrevet om nå ifbm venting på EL? Skal ta meg en titt. Jeg er heldigvis nysgjerrig nok, og glad i å lese meg opp 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (2 timer siden):

Tusen takk, Amatariel! Var det letrozol(?) du fikk da? Mener det er det du har skrevet om nå ifbm venting på EL? Skal ta meg en titt. Jeg er heldigvis nysgjerrig nok, og glad i å lese meg opp 😆

Nei den medisinen jeg snakket om over her var metformin. Det er lenge siden, over 10 år siden. Sluttet på p-piller og alt var krøll med syklus, mensen og hormoner. Etter 1 års prøving ble jeg henvist og gynekologen ga med metformin med det samme. Fikk EL innen kort tid og ble gravid på den! ♥ Etter det har jeg bedt om metformin hver gang jeg har vært prøver, og syklusen blir stabil og fin med èn gang. Relativt stabil i alle fall. Den har vært ganske grei det siste året her (i alle fall sammenlignet med hvordan den var for 10 år siden), men jeg syns likevel eggløsningen har vært sen en del sykluser. Noe jeg ikke har tid tid... Fikk derfor "mast" på meg letrozol. Noe som har funket! EL har kommet tidligere. Og for meg teller hver dag. Så en kombo av metformin og letrozol har nå vært knall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 50 🤷🏻‍♀️
Dét skjer her om dagen. Tom for tidligtester, tok en vanlig test i går. As usual: blenda. Har fremdeles latterlig vondt i ryggen, hatt siden før julaften. Har også hatt noe strekkbart slimlignende utflod to dager siste uken og ømme pupper i går, så Ovia driver og frister med flytting av det fertile vinduet mitt. Mente at EL kunne kommet på fredag som var og i går. Har i så fall aksjene inne hvis det mirakuløst skulle stemme 😂 Lar det fertile vinduet stå som det var og driver nå og ser etter et basaltermometer til neste syklus. Hadde vært greit om mensen kom snart. Skulle egentlig ta noen prøver for å se om jeg har hatt EL i slutten av januar (gikk ut i fra da jeg snakket med legen før jul at jeg ville være på CD 20+ i ny syklus), men det utgår vel nå. Får ringe etter neste uke og se om det er mulig å sjekke noe, eller om jeg bare må fortsette å være tålmodig 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff så kjedelig med så lang syklus 😕 Og ryggvondt! Det er såå ubehagelig. Vært hos legen med det?

Her kan du kjøpe termometer. Til og med på salg nå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (4 timer siden):

Nei uff så kjedelig med så lang syklus 😕 Og ryggvondt! Det er såå ubehagelig. Vært hos legen med det?

Her kan du kjøpe termometer. Til og med på salg nå 😅

Ikke vært hos legen, nei. Jeg håper liksom det skal gå over! Men jeg har bestilt meg en time for å knekke den opp, mistenker at jeg har dratt til litt vel med vektene på treninga🤪 Åh, tusen takk for tips! ❤️ Det er nå bestilt! Kjenner jeg bare gjør som du foreslår, jeg! Håper du nå er klar for hundre flere spm etter hvert! 😂 Jeg har lest litt i tempetråden og blir å følge den tettere når termometeret er på plass, men for nå: Når bør man begynne å teste? Er det noe poeng å begynne før ny syklus (aner jo ikke når jeg får mensen igjen..) og to: er det veldig usikkert om jeg tester oralt? Å teste bak orker jeg ikke tanken på å styre med hver morgen, og ser for meg at jeg lettere får gjort det om jeg bare kan stikke termometeret under tunga 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (8 timer siden):

Ikke vært hos legen, nei. Jeg håper liksom det skal gå over! Men jeg har bestilt meg en time for å knekke den opp, mistenker at jeg har dratt til litt vel med vektene på treninga🤪 Åh, tusen takk for tips! ❤️ Det er nå bestilt! Kjenner jeg bare gjør som du foreslår, jeg! Håper du nå er klar for hundre flere spm etter hvert! 😂 Jeg har lest litt i tempetråden og blir å følge den tettere når termometeret er på plass, men for nå: Når bør man begynne å teste? Er det noe poeng å begynne før ny syklus (aner jo ikke når jeg får mensen igjen..) og to: er det veldig usikkert om jeg tester oralt? Å teste bak orker jeg ikke tanken på å styre med hver morgen, og ser for meg at jeg lettere får gjort det om jeg bare kan stikke termometeret under tunga 😆

Vi som temper, gjør det vaginalt for best sikkerhet. Trenger heldigvis ikke opp i rumpa 🙈 Samme tidspunkt hver dag, så det beste er å sette vekkerklokken på for tidligste tidspunktet du pleier å våkne/stå opp, og ha denne alarmen hver dag. Om du bare letter på dyna og stapper inn, så våkner du ikke egentlig av det heller. Da kan du fint sove videre, om det er helg eller du skal stå opp seinere 😉

Jeg ville anbefalt deg å begynne med én gang du får det, selv om denne syklusen er litt off. Da kommer du kanskje inn i rutinen før neste syklus begynner, evt vil du greie å se at tempen faller i de dagene mensen dukker opp hvis eggløsningen har vært 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også anbefale deg, idet du får termometeret, om å kjøpe deg opp på de batteriene det bruker. Mitt termometer (det samme), sluker batteri og jeg må bytte hver måned 🙈😅😂 Så hvis det enten ikke piper, lager noen rare lyder eller, bare blinker på en liten firkant(?) i ene hjørnet av skjermen, bare bytt batteriet 😂 Og bruk en nål eller noe langt tynt du kan vippe det ut med. Greier det ikke uten verktøy, selv om du drar utav hele innmaten og trykkeknappen flyr veggimellom 😂😂😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sai skrev (12 timer siden):

Nå har Niny svart godt under her, men det er bare å spørre underveis også :) Tar gjerne flere medlemmer inn i tempetråden! Signerer spesielt det med å begynne å tempe med det samme, for vanens skyld. Der tar ofte litt tid å komme inn i det. For meg ca. èn måned før jeg blir ordentlig vant med det (etter opphold mellom forskjellige graviditeter) igjen.

Du kan jo begynne å tempe oralt om det er det du er mest komfortabel med, men da må termometeret være godt og langt bak under tunga, og ikke så kaldt soverom. Generelt får man en mer stabil og jevn temp om man temper vaginalt, og jeg lover at det ikke er noe styr. Utrolig enkelt å bare stappe termometeret inn, ofte sover jeg mens jeg gjør det :fnise: Termometeret har minnefunksjon, så man kan lese av resultatet når man først har tenkt å stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (På 12.1.2021 den 7.45):

Vi som temper, gjør det vaginalt for best sikkerhet. Trenger heldigvis ikke opp i rumpa 🙈 Samme tidspunkt hver dag, så det beste er å sette vekkerklokken på for tidligste tidspunktet du pleier å våkne/stå opp, og ha denne alarmen hver dag. Om du bare letter på dyna og stapper inn, så våkner du ikke egentlig av det heller. Da kan du fint sove videre, om det er helg eller du skal stå opp seinere 😉

Jeg ville anbefalt deg å begynne med én gang du får det, selv om denne syklusen er litt off. Da kommer du kanskje inn i rutinen før neste syklus begynner, evt vil du greie å se at tempen faller i de dagene mensen dukker opp hvis eggløsningen har vært 😊

Tusen takk for gode tips 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Amatariel skrev (På 12.1.2021 den 11.27):

Nå har Niny svart godt under her, men det er bare å spørre underveis også :) Tar gjerne flere medlemmer inn i tempetråden! Signerer spesielt det med å begynne å tempe med det samme, for vanens skyld. Der tar ofte litt tid å komme inn i det. For meg ca. èn måned før jeg blir ordentlig vant med det (etter opphold mellom forskjellige graviditeter) igjen.

Du kan jo begynne å tempe oralt om det er det du er mest komfortabel med, men da må termometeret være godt og langt bak under tunga, og ikke så kaldt soverom. Generelt får man en mer stabil og jevn temp om man temper vaginalt, og jeg lover at det ikke er noe styr. Utrolig enkelt å bare stappe termometeret inn, ofte sover jeg mens jeg gjør det :fnise: Termometeret har minnefunksjon, så man kan lese av resultatet når man først har tenkt å stå opp.

Tusen takk for gode tips! Spør nok mer, ja 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er termometeret allerede på plass. Det var raskt! Tenkte å forsøke meg fra i morgen allerede. Men, jeg stusser over det å tempe vaginalt. I bruksanvisningen (ja, jeg er en av dem som leser bruksanvisninger 😛), så står det kun oralt, analt eller under armen. Ser jo at mange går god for å tempe vaginalt, jeg bare stusser over at det ikke er et forslag i bruksanvisningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så bra med rask levering - man forventet liksom ikke det lenger i disse dager.

Nei si det, hvorfor det ikke står i bruksanvisningen. Hm. Ikke alltid sånt står. Eller så er det bare at man etter år med erfaring vet hva som er lurt. Samme med EL-tester. Står jo i bruksanvisningen at man skal bruke morgenurin, men vi som har vært prøvere over lang tid og mange år vet jo at ettermiddagsurin er best ;)

Under armen fungerer overhodet ikke for å måle basaltemperaturen, så bruksanvisningen høres ut som en generell anvisning for å måle kroppstemperatur. Men du kan stole på at for å finne basaltemperaturen så er det oralt, rektalt eller vaginalt best. Der sistnevnte er mest og best brukt. Da jeg var med i en egen tempegruppe på et annet forum for 10 år siden var vi jevnt over ca. 30 medlemmer til en hver tid, og der tempet alle vaginalt.

Endret av Amatariel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takker for alle gode tips om temping. Termometeret er på plass, men jeg har ikke klart å starte ennå. Sovet så dårlig siste uka, så det har ikke blitt prioritert. Det ligger hvert fall klart, med tørkehåndkle og hele pakka.

Ellers...

CD SEKSTITO (62, altså!) her. Har egentlig ikke ord. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Eller jo, jeg har gjort sistnevnte en del denne uka. Dette høres kanskje teit ut, men dette er tankene mine: La oss si at vi er en gjeng som spiller yatzy. Sekser på terningen = befruktet gullegg og positiv test. Noen av damene får sekser med en gang, akkurat som at noen blir gravide i første eller andre prøveperiode. Noen må kaste terningen flere ganger før de får sekser. Jeg føler at jeg sitter der og ikke får være med å spille i det hele tatt.. I høst var jeg en av de som kastet enere, toere, treere, firere og femmere, aldri seksere, men jeg VAR med i gamet. Med denne syklusen så har jeg jo ingen sjanse. Avtalen med legen om å slappe av fram til påske er jo greit nok det, får jo ikke sjansen før den tid virker det som. Har kontaktet legen, men med vaksinasjon og smitteutbrudd (jeg bor i en av kommunene med nye tiltak fra i dag), så har jeg ikke fått svar ennå. Jeg har en magefølelse på at syklusen ender på 76 dager, altså at den bare hopper over en hel syklus. Da er det kjipt med 38 dagers 🥴 I dag ble det god mat og VIN. Ikke drukket vin siden nyttårsaften, men nå ga jeg fullstendig f’en. I dag ble det koselørdag med smågodt (lakris!!!) og noe godt i glasset! Hjelper litt på! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...