Gå til innhold

Nav, tvinges til jobbprøving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ALLE må på arbeidsprøving via NAV.

Jeg slapp alt det stresset men skal sies at den gangen jeg var nede hos min NAV villeder så var jeg skikkelig syk.

Papirene ble sendt inn og rådgivende lege var enig at jeg ville få «varig tilpasset innsats», søknad ble sendt inn og godkjent etter kun 6 dager. 

Anonymkode: 4f33a...3df

Varig tilpasset innsats? Aldri hørt om, er det en form for aap eller ufør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, JDT skrev:

Varig tilpasset innsats? Aldri hørt om, er det en form for aap eller ufør?

NAV deler inn brukere i ulike innsatsgrupper. Oppfølgingsvedtaket fra NAV sier noe om hvilken innsatsgruppe du er i.

Standard innsats - ofte arbeidssøkere. Er forventet at de vil klare seg selv uten noe særlig bistand fra NAV gjennom egeninnsats.

Situasjonsbestemt innsats - brukere som har det vanskelig med å skaffe eller beholde arbeid. Trenger bistand fra NAV. Kan være dårlig språk, lite kompetanse, ikke fullført VGS, hull i CV osv.

Spesielt tilpasset innsats - de aller fleste som har AAP er spesielt tilpasset. Ut i fra en arbeidsevnevurdering har det blitt fastslått at en brukar har nedsatt arbeidsevne og som trenger bistand fra NAV i kombinasjon med behandling, utredning, oppfølging, tiltak o.l. for å skaffe eller beholde arbeid.

Varig tilpasset innsats - er for brukere som etter en arbeidsevnevurdering har fått fastslått at arbeidsevnen er varig nedsatt og har brukeren ikke vil kunne skaffe seg eller beholde ordinært arbeid, verken gjennom innsats fra NAV eller andre.

Anonymkode: 36a2e...de4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Alleah skrev:

Jeg har vært av og på i nav systemet siden jeg var 18 år :( det er 10 år det... tror det lengste jeg noen gang har gått uten nav stønad var 2 år. Av og på meldekort, vært 100% sykemeldt osv... 

 

jeg får bare håpe at jeg får forlenget aap da, ellers blir det sosialen, og det er ikke slik at jeg har råd til noe behandling eller utredning da.... for en teit greie, å måtte ta pause, for å begynne der man slapp, 1 år senere... 

 

jeg har hvertfall 1 veldig klar diagnose som sier at behandling på den ikke vil gjøre noe nytte. Men det fysiske plagene er ikke kartlagt enda... 

 

Mente ikke spørre deg om hvordan jeg skulle kommet meg til og fra til trening, jeg prøvde meg på åpent spørsmål, for å så gi en forklaring :P 
 

nav har sagt til meg at det er på tide med arbeids avklaring, er derfor jeg ble så redd for jeg skjønte først ikke hva det gikk ut på. Men jeg har lært masse i dag :) 

 

ts

Hvis du ikke har råd til behandling - som trening, må du søke om sosialstønad til det. Trening kan være veien din til å bli bedre, og bør være en viktig del av din behandling. 

Ikke for å være slem, men du virker ganske passiv mht din egen helse og situasjon. Virker som at du mener at samfunnet skal ta ansvaret, men så enkelt er det ikke.

Du har lagt deg til i sengen, og du er bare 30 år. Nav mener nok at du ikke er ferdig utredet og vil ha deg ut i aktivitet for at du ikke skal tilbringe 50 år til i sengen. 

Har inntrykk av at jo yngre man er med diffuse plager, jo vanskeligere er det å få varig ufør. Mennesker på 55+ med flere hjerteinfarkt f.eks, blir sendt ut i arbeidsprøving før de får ufør, og det er mennesker som da ikke vil ha uføretrygd så mange år før de blir pensjonister. Så det er bare rett og rimelig at du som er så ung med et diffust sykdomsbilde blir sendt ut i arbeidsutprøving. 

 

Anonymkode: 2803a...372

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få utprøvingen tilpasset deg! Jeg var i arbeidsutprøving i en vernet bedrift hvor man kunne starte på 30% og sakte jobbe seg oppover, men fordi jeg var så dårlig så bestemte saksbehandleren min og jeg oss for at jeg skulle få starte med enda lavere prosent. Så det ble til at jeg var på jobb to timer á to dager i uken, og da var var 30min lunsj inkludert i de to timene. 

Så Ts, snakk med saksbehandleren din, h•n er jo der for å hjelpe deg og det inkluderer også tilrettelegging i utprøvingen!❤️

Anonymkode: 80be7...a20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smertene kommer av at jeg er anspent. I hele kroppen. I tillegg da jeg er i så lite bevegelse har de musklene som er anspent blitt de største, særlig i skuldre og hofter, så muskelene som skal støtte leddene er svake, så leddene mine hopper fort ut av ledd... at jeg er fryktelig myk hjelper heller ikke... fysio sa også at ryggen min og nakke har lite støtte pga lite muskel masse. pluss har jeg veldig problemer med irritabel tarm (IBS) og det er også ganske vondt til tider

Er ikke dette ting det er mulig å endre på ved egeninnsats? Trening, kosthold etc. Jeg sliter med det samme nemlig, og måtte endre en masse i hverdagen for å få bedre helse, også hvordan jeg tenkte. Jeg jobber også fulltid. Går også til kiropraktor/fysioterapeut i de periodene kroppen er vond. Har smerter hver dag, men har lært meg å leve med det. Jeg er også "unaturlig" myk og sliter derfor mer på leddene. Jeg kompenserer ved å trene styrke osv, og gjør medisinsk yoga for å lære kroppen og hodet å slappe av. Har en del traumer fra barndommen. IBS gjør at jeg må være passe på hva jeg spiser. Håper du finner en løsning som passer for deg. 

Anonymkode: 74aa1...4f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri blitt testet for noe, selv om jeg har hatt vondt i kroppen så lenge jeg kan huske :( fysio i sommer sa at han kunne ikke forstå at jeg gikk rundt med så mye smerter, i alle disse årene, for leddene mine var vist ikke bra... han sa sånn «nå er den ute av ledd, nå er den inne» med bare med å dytte fingeren på skulderen min. jeg har alltid bare tidligere blitt feid bort med at det er psykisk, og aldri blitt testet for noe... sluttet å gå til fysio, for det er fryktelig dyrt privat, aldri blitt henvist videre av fastlege, siden han mener det er psykisk... 

 

hilsen ts

Anonymkode: 7f78d...b33

Høres ut som du har hypermobilitetssyndrom eller elher danlos hypermobil type. Da må musklene jobbe dobbelt så hardt som vanlig for å støtte opp om ledd som er så tøyelige. Dette medfører utmattelse og tretthet i muskler. Tilleggsymptomer er IBS og tidlig artrose. Du burde få fastlegen til å henvise deg til rehabilitering og få en spesialist til å sjekke deg for dette syndromet. Jeg har det og har akkurat samme problematikk som deg-!

Anonymkode: 8f6b1...451

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Smertene kommer av at jeg er anspent. I hele kroppen. I tillegg da jeg er i så lite bevegelse har de musklene som er anspent blitt de største, særlig i skuldre og hofter, så muskelene som skal støtte leddene er svake, så leddene mine hopper fort ut av ledd... at jeg er fryktelig myk hjelper heller ikke... fysio sa også at ryggen min og nakke har lite støtte pga lite muskel masse. pluss har jeg veldig problemer med irritabel tarm (IBS) og det er også ganske vondt til tider

 

jeg har så vondt at jeg ligger så mye i sengen, at jeg har begynt å miste håret i bakhodet, pga slitasje på håret :( frisør venninne jeg har, sa at der er slikt man ser hos eldre folk.... jeg er under 30 år.... 

hilsen Ts 

Anonymkode: 7f78d...b33

Helt ærlig høres det ut som du bør testes for Ehler Danlos. Men det skal mye til å finne en lege som er villig til å ta tak i det... 

Anonymkode: 212dd...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du ikke er ferdig utredet eller behandlet og da er veien lang mot ufør. Du må være ferdig utredet og behandlet for alt som kan ha en innvirkning på arbeidsevnen din, og det er jo det aller meste. 

Du bør ta kontakt med legen din på nytt og får du ikke hjelp så bytt fastlege. Det er også viktig at du har godt samarbeid med veilederen din på Nav. Om du snart makser på AAP så er det opp til Nav Arbeid og ytelser om du fyller kravene for forlengelse, hvis ikke så er det ett år karens. 

Anonymkode: 51697...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din PTSD utelukker ME. Det bør heller ikke være et mål å få en ME diagnose, for den gir deg INGENTING i livet, annet enn stigmatiseringer. 

PTSD gir utmattelse/fatigue.

Stort sett alle på AAP må ut på arbeidsutprøving. Det burde du også. Men det er ingen tvang... klarer du ikke så klarer du ikke, selv om du blir satt opp på arbeidsutprøving. Du får ringe deg syk dagene du ikke kan møte pga sykdom, og fører dette inn i meldekortet under "for syk til å jobbe". Kanskje finner NAV en jobb for deg som du faktisk mestrer. Et par timer et par ganger i uken f.eks. Du må ikke tenke at arbeidsutprøvning er 100% jobb når du ikke er i stand til det. 

Vær tålmodig, gjør det beste utav det, men si nei til jobb/NAV hvis du faktisk ikke er i stand til det. Godtar ikke NAV dette, så får du lege til å dokumentere at du ikke kan det. Senk skuldrene. Ta det som det kommer. Det bør ikke være et ønske å bli ufør, for kanskje finner NAV noe som du faktisk kan fungere i. NAV er som oftest ikke ute etter å "ta" deg, men hjelpe deg. 

Anonymkode: 45c34...9fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din PTSD utelukker ME. Det bør heller ikke være et mål å få en ME diagnose, for den gir deg INGENTING i livet, annet enn stigmatiseringer. 

PTSD gir utmattelse/fatigue.

Stort sett alle på AAP må ut på arbeidsutprøving. Det burde du også. Men det er ingen tvang... klarer du ikke så klarer du ikke, selv om du blir satt opp på arbeidsutprøving. Du får ringe deg syk dagene du ikke kan møte pga sykdom, og fører dette inn i meldekortet under "for syk til å jobbe". Kanskje finner NAV en jobb for deg som du faktisk mestrer. Et par timer et par ganger i uken f.eks. Du må ikke tenke at arbeidsutprøvning er 100% jobb når du ikke er i stand til det. 

Vær tålmodig, gjør det beste utav det, men si nei til jobb/NAV hvis du faktisk ikke er i stand til det. Godtar ikke NAV dette, så får du lege til å dokumentere at du ikke kan det. Senk skuldrene. Ta det som det kommer. Det bør ikke være et ønske å bli ufør, for kanskje finner NAV noe som du faktisk kan fungere i. NAV er som oftest ikke ute etter å "ta" deg, men hjelpe deg. 

Anonymkode: 45c34...9fa

Det går faktisk an å ha begge deler!

Anonymkode: 80be7...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går faktisk an å ha begge deler!

Anonymkode: 80be7...a20

Ja, hvis det er et helt tydelig skille mellom dem. Men i praksis skal PTSD utelukke ME etter Canada-kriteriene. Men så spørs det hvilken lege du møter på.

Anonymkode: 45c34...9fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis det er et helt tydelig skille mellom dem. Men i praksis skal PTSD utelukke ME etter Canada-kriteriene. Men så spørs det hvilken lege du møter på.

Anonymkode: 45c34...9fa

Man kan også få ptsd etter man har fått me...

Anonymkode: 80be7...a20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan også få ptsd etter man har fått me...

Anonymkode: 80be7...a20

Da er det isåfall et tydelig skille mellom dem, som jeg nevnte måtte være kriterie for å få begge.  

Men har du helt tydelig PTSD-plager med anspenthet, stressplager, angst o.l., og attpåtil sliter med fatigue, så innfrir du egentlig ikke Canadakriteriene for å havne under paraplyen ME. 

Men som jeg nevnte, det bør ikke være et mål å få ME. ME er en "utvei" hvis man ikke finner noe annet på deg, men i dette tilfellet er det helt klart PTSD som virker å være dominerende. Hva fatiguen skyldes er det ingen som vet uansett, og en ny diagnose som f.eks ME i tillegg til PTSD gir deg absolutt ingenting. Tvert imot, så kan en ME-diagnose være minst like belastende som PTSD. PTSD er egentlig forklarende nok på TS tilstand, mener jeg, utifra det lille jeg leste.

Skulle ME-gåta en dag bli løst og pasienter medisineres, så ville jeg, om jeg var TS, fått en ny vurdering av situasjonen for å finne ut av om jeg inngikk i dette. Men det er ingen grunn til det nå, eller i nær framtid. 

Anonymkode: 45c34...9fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det isåfall et tydelig skille mellom dem, som jeg nevnte måtte være kriterie for å få begge.  

Men har du helt tydelig PTSD-plager med anspenthet, stressplager, angst o.l., og attpåtil sliter med fatigue, så innfrir du egentlig ikke Canadakriteriene for å havne under paraplyen ME. 

Men som jeg nevnte, det bør ikke være et mål å få ME. ME er en "utvei" hvis man ikke finner noe annet på deg, men i dette tilfellet er det helt klart PTSD som virker å være dominerende. Hva fatiguen skyldes er det ingen som vet uansett, og en ny diagnose som f.eks ME i tillegg til PTSD gir deg absolutt ingenting. Tvert imot, så kan en ME-diagnose være minst like belastende som PTSD. PTSD er egentlig forklarende nok på TS tilstand, mener jeg, utifra det lille jeg leste.

Skulle ME-gåta en dag bli løst og pasienter medisineres, så ville jeg, om jeg var TS, fått en ny vurdering av situasjonen for å finne ut av om jeg inngikk i dette. Men det er ingen grunn til det nå, eller i nær framtid. 

Anonymkode: 45c34...9fa

Jeg ønsker på INGEN måte å få en ME diagnose.... siden psykolog har skrevet i attest at det kan forverre ptsd en min ved samtale terapi, er neste steg å se på alternative måter å lindre symptomene... skal til psykomotorisk fysio osv, men det jeg skulle likt å vist, er om mine fysiske plager kanskje skyldes noe annet, siden jeg har så utrolig vondt i ledd. Hvis jeg har en annen fysisk diagnose, og det finnes en behandling som fungerer, som kan gjøre at jeg fungerer bedre i hverdagen og klarer mer, så betyr det alt for meg!!! 
 

jeg vet ikke hva som kom først, mine psykiske eller fysiske smerter, for jeg har hatt begge deler så lenge jeg kan huske, barneskolen... føler jeg bare aldri har blitt sett og hørt, har vært vanskelig å finne noen som tror meg, og det er det fortsatt på de fysiske plagene. 
 

hilsen ts

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

hadde jeg bodd i et fattigere land hadde jeg vært på gata for lenge siden... 
 

har tenkt mye på om det finnes en jobb for meg jeg kan gjøre over PC, men jeg har fryktelig dårlige jobb referanser, og jeg har ikke helt trua på om jeg klarer meg som rosa blogger, uten å være i fluenser, og jeg tror ikke jeg er spesiell nok til å tjene noe på det heller.... jeg er fryktelig dårlig i matte, og jeg har dysleksi, har sikkert skrevet masse feil i denne tråden til nå også... prøvde meg på bitcoin, å bruke pcen som «arbeidsmaskin» som er server for bitcoins, men fant ut at pcen min er så svak at jeg bare hadde tjent 200 kr i året heheh... prøvde meg på bilde redigering, men jeg var ikke så flink til det heller, + pcen er gammel og treig.. prøvde meg som tlf selger, men jeg tørr ikke pushe og er ikke naturlig flink med salg. men jeg er åpen for forslag!! Om jeg kunne forsørget meg selv, hadde det vært drømmen! 
 

hilsen ts

Anonymkode: 7f78d...b33

Norstat?

Anonymkode: ebbec...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker på INGEN måte å få en ME diagnose.... siden psykolog har skrevet i attest at det kan forverre ptsd en min ved samtale terapi, er neste steg å se på alternative måter å lindre symptomene... skal til psykomotorisk fysio osv, men det jeg skulle likt å vist, er om mine fysiske plager kanskje skyldes noe annet, siden jeg har så utrolig vondt i ledd. Hvis jeg har en annen fysisk diagnose, og det finnes en behandling som fungerer, som kan gjøre at jeg fungerer bedre i hverdagen og klarer mer, så betyr det alt for meg!!! 
 

jeg vet ikke hva som kom først, mine psykiske eller fysiske smerter, for jeg har hatt begge deler så lenge jeg kan huske, barneskolen... føler jeg bare aldri har blitt sett og hørt, har vært vanskelig å finne noen som tror meg, og det er det fortsatt på de fysiske plagene. 
 

hilsen ts

Anonymkode: 7f78d...b33

Okei, da skjønner jeg mer. Men ME-utredning var et dårlig eksempel/ønske da, ettersom man ikke kan finne ME på folk og det ikke finnes noen behandlingsformer. Kanskje du skulle hatt revmatologisk utredning heller med tanke på dine leddplager. Her finner du iallefall diagnoser som kan behandles, og som kan finnes. Det er mange revmatologiske diagnoser, alt fra Bekhterevs, leddgikt o.l. Det følger med fatigue i disse kategoriene også.

Har du ikke fått skikkelig utredning gjennom billeddiagnostikk (MR, CT, RTG) og spesialistutredning da, eller er psykologien din første og eneste utredning ?

Angående NAV så er det viktig at du har god dialog med lege og NAV-veileder. Få NAV-veileder til å forstå sykdomsbildet ditt. I mange tilfeller forstår faktisk ikke veileder hvor seriøst pasienten egentlig har det, og kommer med en rekke forslag til arbeidsrettede tiltak som aldri i nærheten er gjennomførbart fordi dem ikke har innsikt nok.

Anonymkode: 45c34...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, cerruti skrev:

Hvordan foregår dette egentlig? Er man ikke for syk til å jobbe, men så tvinges man til å prøve? Og prøve hva da? Komme på en arbeidsplass og si hei her er jeg som er på vei til å bli ufør, men må prøves ut først...

Det er desverre sånn det er iblant. Men jeg støtter de andre på å sjekke ut mer på muskelproblemene dine. Også å ta kontakt med NAV-veileder for en samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da skjønner jeg mer. Men ME-utredning var et dårlig eksempel/ønske da, ettersom man ikke kan finne ME på folk og det ikke finnes noen behandlingsformer. Kanskje du skulle hatt revmatologisk utredning heller med tanke på dine leddplager. Her finner du iallefall diagnoser som kan behandles, og som kan finnes. Det er mange revmatologiske diagnoser, alt fra Bekhterevs, leddgikt o.l. Det følger med fatigue i disse kategoriene også.

Har du ikke fått skikkelig utredning gjennom billeddiagnostikk (MR, CT, RTG) og spesialistutredning da, eller er psykologien din første og eneste utredning ?

Angående NAV så er det viktig at du har god dialog med lege og NAV-veileder. Få NAV-veileder til å forstå sykdomsbildet ditt. I mange tilfeller forstår faktisk ikke veileder hvor seriøst pasienten egentlig har det, og kommer med en rekke forslag til arbeidsrettede tiltak som aldri i nærheten er gjennomførbart fordi dem ikke har innsikt nok.

Anonymkode: 45c34...9fa

Psykologen er den første og ordentlige utredningen jeg har hatt.... jeg ble ikke trodd i det offentlige, dps mente jeg bare slet med hverdagsstress. Før jeg rakk å fortelle om alt som har skjedd meg, var det ikke mer tid igjen til diagnostisering, og de sa at det var andre i kø og jeg hadde fått den hjelpen og tiden jeg kunne få... så etter flere år hadde jeg endelig råd til privat psykolog, og det er det beste valget jeg har tatt, for nå har jeg endelig en diagnose på papir for det psykiske! 
 

jeg vil utredes for de fysiske plagene, for jeg kan virkelig ikke forstå at alle de smertene jeg har er BARE fra psykiske plager... og hvis det finnes en behandling som hjelper meg, som gjør at jeg kan klare å jobbe noe, føler jeg det er bedre å finne ut av før nav skal finne ut hvor mye ufør jeg er...? Men jeg har jo ikke tid! For Aap løper ut! Jeg brukte de første årene på aap på skole, for jeg trodde virkelig da at jeg skulle klare gjennomføre og få et bedre liv hvis jeg bare fikk en jobb jeg trivdes bedre med! Men jeg sliter så mye at jeg klarte ikke møte opp på obligatoriske timene eller eksamen... 3 år på rad... så jeg ga opp det.. 

 

Har nettopp flyttet og fått ny veileder i nav, ikke snakket med denne personen enda, men føler jeg burde ha bevis på hva jeg sliter med, før jeg møter denne personen. Er så redd for å ikke bli trodd, har møtt mye motstand i nav tidligere 😕 føler jeg må ha noe bevis på at mine fysiske smerter er reelle å vise til nav, for at de skal ta hensyn... det aller beste hadde vært om alle mine plager var kartlagt før jobb utredning, men skjønner jo at det tar tid og jeg burde snakke med veileder underveis... 

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vil utredes for de fysiske plagene, for jeg kan virkelig ikke forstå at alle de smertene jeg har er BARE fra psykiske plager... og hvis det finnes en behandling som hjelper meg, som gjør at jeg kan klare å jobbe noe, føler jeg det er bedre å finne ut av før nav skal finne ut hvor mye ufør jeg er...? Men jeg har jo ikke tid! For Aap løper ut! Jeg brukte de første årene på aap på skole, for jeg trodde virkelig da at jeg skulle klare gjennomføre og få et bedre liv hvis jeg bare fikk en jobb jeg trivdes bedre med! Men jeg sliter så mye at jeg klarte ikke møte opp på obligatoriske timene eller eksamen... 3 år på rad... så jeg ga opp det.. 

 

Har nettopp flyttet og fått ny veileder i nav, ikke snakket med denne personen enda, men føler jeg burde ha bevis på hva jeg sliter med, før jeg møter denne personen. Er så redd for å ikke bli trodd, har møtt mye motstand i nav tidligere 😕 føler jeg må ha noe bevis på at mine fysiske smerter er reelle å vise til nav, for at de skal ta hensyn... det aller beste hadde vært om alle mine plager var kartlagt før jobb utredning, men skjønner jo at det tar tid og jeg burde snakke med veileder underveis... 

Anonymkode: 7f78d...b33

Da booker du time hos fastlegen. I dag. Få en utredning på dine leddplager. Gjennom revmatolog og MR. Og krev det. Hvis fastlegen går imot, så bytter du fastlege også prøver du på nytt hos noen andre. 

Og du, slutt å bekymre deg for ting som du tror skjer i framtiden. Du sier jo selv at du har jo ikke snakket med veileder, og da er det ingen grunn til å krisemaksimere arbeidsutprøvning. Du vet jo ikke om det noensinne vil bli aktuelt for deg. Ikke les alle skrekkhistoriene og sammenlign deg med andre. For alt du vet så kan du bli møtt med både forståelse og anerkjennelse. Folk opplever NAV forskjellig. Men en råd tråd er uansett at NAV presser deg aldri til noe du ikke er i stand til. Du må heller ikke bevise noe som helst, det er lege som må bevise at du ikke er frisk nok. PTSD er forsåvidt en "god nok" diagnose for å bevise at du ikke fungerer tilstrekkelig nok, og har mange store begrensninger. 

Pust med magen. Fokuser på det du kan gjøre noe med. Altså oppsøk lege for henvisning til revmatolog. Hvis du ønsker å prate med din veileder på NAV, så kontakter du dem også. Det kan være greit å ta en innledende og god samtale med ny veileder på NAV. Husk at NAV er som oftest forståelsesfulle, og er der for deg, ikke imot deg. Det finnes dessverre unntaksvise veiledere med andre holdninger, men sjansen er små for at du har møtt på en slik en. Det finner du isåfall ut når du er i samtale med vedkommende. Jeg tror også du kan kreve å bytte veileder hos NAV, hvis du ikke har kjemi med vedkommende. Men det tror jeg ikke skjer. 

Anonymkode: 45c34...9fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alvorlig ptsd. Mitt eneste tiltak da jeg gikk på aap var behandling. Psykiateren min og nav hadde regelmessig kontakt hvor han opplyste om at jeg var for syk til å jobbe. Aldri noe pes fra nav. Da jeg ble litt bedre (etter 2,5år) klarte jeg å være med på samarbeidsmøter med nav og psykiateren. Etter hvert klarte jeg å være litt på jobb (typ en time om dagen). Etter god traumebehandling klarer jeg nå å jobbe ca 40%, og jeg er så fantastisk fornøyd med det! Jobben min er såå viktig for min psykiske helse nå. Så psykiateren og nav har søkt om 60% uføretrygd. Jeg har fått beskjed om at det ikke vil bli noe problem. Så dette bør du ta med din behandler. Så kan han informere nav. Men jeg anbefaler meget sterkt å ikke gi opp å komme tilbake i jobb! Du må bare bli litt friskere først:) 

Anonymkode: 37f6e...9e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...