Gå til innhold

Nav, tvinges til jobbprøving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her blir det mye klaging, beklager på forhånd! Er ganske stressa over situasjonen min og jeg tror jeg stresser så mye at jeg blir sykere av det! Føler meg så alene i situasjonen min, for alle jeg kjenner/bekjente er godt utdannede i godt betalte jobber. 

 

Går på arbeidsavklaringspenger. Jeg er sengeliggende og har konstant vondt i hele kroppen, sykt anspent. Vært hos kiropraktor og fysio, og de sier leddene mine er ustabile, siden jeg er så anspent at leddene ikke lenger har riktig støtte. Har lite muskelmasse siden jeg er i så lite bevegelse. SÅ anspent er jeg, hele tiden. Ble nettopp diagnostisert med PTSD. + jeg har insomni. Jeg kan presse meg i å gjøre noe (f.eks jobb) i toppen 2-3 dager, før jeg kollapser og det tar meg over en uke å komme meg igjen. Den «fake» søvnen jeg får på sovepillene gjør meg ikke uthvilt, men tar jeg ikke de pillene er jeg våken i 4 døgn før jeg kollapser.

 

Nav vil sjekke hvor mye ufør jeg kan bli, eller de vil kartlegge meg med å jobb prøve meg. Men jeg gruer meg så sinnsykt, for det betyr jeg kommer til å bli helt knekt. Skal de bare teste meg til jeg blir enda mer deprimert?? Skal vi teste hvor motløs jeg kan bli? Hvor syk jeg kan bli? Jeg er typisk «psykisk syk som ikke syntes». Jeg er redd for at de ikke skal tro meg, når jeg sier jeg har fått nok. Jeg har fått nok nå jeg. Jeg har egentlig ikke en tro at jeg kommer til å klare en eneste dag, for jeg er sengeliggende i smerter.

 

MÅ man prøves ut i jobb, for at man kan bli ufør? Kan ikke legen sette en ufør %, og nav basere seg på det?

 

De som er uføre, hvordan var veien dit for dere i forhold til lege og nav?

 

Jeg ønsker bli ufør. Det er ikke fordi jeg er lat, men jeg ønsker fokusere den lille energien jeg har, på noe som faktisk gir meg noe glede, hvis jeg i det hele tatt orker den dagen, den uka, eller den måneden... jeg har aldri klart komme meg ut i arbeidslivet 100% pga psyken, og jeg er snart 30 år, psyken blir verre og verre. Jeg ønsker forutsigbarhet i økonomien. Jeg trenger vite om jeg har råd til mat og tak over hodet, for å klare PRØVE slappe av. Jeg er så redd, for jeg har før ikke hatt råd til mat på flere dager og bodd i en bil. Frykten for uforsigbarheten sitter dypt i kroppen. 

 

Jeg er livredd for at nav skal tro jeg er friskere enn det jeg er, og at jeg bare får noen få prosent uførhet.... hva skjer da? Er det knaggen på døra, skaff resten av pengene selv via jobb? Selv om jeg aldri har klart det i lengden?

 

Jeg er også redd for at de først setter meg som litt ufør, fordi de ikke tror meg, for å så senere øke uførheten, og jeg taper mye uføre penger på det... 

 

Fastlege mener jeg bare sliter psykisk. Men hvordan tester man seg for ME eller fatigue? Vet at PTSD gir mye symptomer, men jeg vil gjerne utelukke alt annet, for å finne ro med at det kanskje bare er psykisk.... hvordan går jeg frem med dette? Gjør man dette gjennom fast lege eller burde jeg gå til noe privat klinikk?

 

Hilsen fryktelig forvirret og fortvilet naver

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du må desverre det. Du kan risikere stopp i ytelsene om du ikke gjør det. Og nei, det er ikke tvang. Alle på AAP mot å få ufør må dette.

Anonymkode: e65ad...7f9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovverket (som Nav ikke har laget) sier at du må i utprøving. Det er svært sjeldent at det ikke brukes, da er det helt klare saker hvor legene har skrevet svært gode funksjonsbeskrivelser. Du må vise at du ikke kan. Så ikke press deg mer enn du faktisk klarer, så vil det synes. 

Hvis du hadde ant hvor mange leger som slenger på at pasienten er 100% ufør, fordi pasienten maser på dem. 

Jeg forstår at det er en krevende prosess for deg, men det må nesten være sånn. Gjør du det ikke så får du stans i ytelsen.

Anonymkode: 51697...075

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS

Er du sikker på at du har ME? Det virker som mange får det for tiden, men det er nok psykisk. Ville det vært bedre om du hadde hatt en jobb du kunne gledet deg å gå til, en jobb som ga deg energi? Er det noen jobber du kunne tenke deg å gjøre?

Anonymkode: 86fba...d22

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lovverket (som Nav ikke har laget) sier at du må i utprøving. Det er svært sjeldent at det ikke brukes, da er det helt klare saker hvor legene har skrevet svært gode funksjonsbeskrivelser. Du må vise at du ikke kan. Så ikke press deg mer enn du faktisk klarer, så vil det synes. 

Hvis du hadde ant hvor mange leger som slenger på at pasienten er 100% ufør, fordi pasienten maser på dem. 

Jeg forstår at det er en krevende prosess for deg, men det må nesten være sånn. Gjør du det ikke så får du stans i ytelsen.

Anonymkode: 51697...075

Okei... vet at hvis jeg nekter så stanser de ytelsen, ville bare vite om jobb utprøvning var eneste måte å gjøre det på 😕 har presset meg før og havnet veldig langt nede, har til og med tatt overdose piller og havnet på sykehus, er bare så redd for at jeg havner helt der bede igjen :( jeg stoler ikke på meg selv når jeg knekker helt, og føler jeg nå må bevise for nav hvor langt strikken tøyes! Syntes det er helt forferdelig at dette er eneste måten å gjøre det på :( 

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få uføretrygd før du har prøvd ut arbeidsevnen din gjennom arbeidsutprøving og/eller i tiltak. Du må som regel også være ferdig utredet, det må dokumenteres av lege/spesialisthelsetjenesten. Om lege mener at behandling vil gjøre deg bedre blir det avslag.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må prøve ut arbeidskapasiteten din. Men det er jo ingen krav til hvor hardt du skal jobbe. Du kan fint ta så mange pauser du vil. De skal bare se hvor mye du orker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære TS

Er du sikker på at du har ME? Det virker som mange får det for tiden, men det er nok psykisk. Ville det vært bedre om du hadde hatt en jobb du kunne gledet deg å gå til, en jobb som ga deg energi? Er det noen jobber du kunne tenke deg å gjøre?

Anonymkode: 86fba...d22

Jeg har ingen anelse om jeg har ME, en annen utmattelses sykdom, fatigue eller om det bare er psykisk... har aldri blitt testet, alltid fått svar at det mest sannsynlig er psykisk, siden det er mest vanlig. 
 

jeg har ikke klart å fullføre skole så har ikke hatt så mye jobber å velge mellom... prøvde ta opp fag, men stanget i samme faget 3 år på rad og kom ingen vei... 

jeg hadde vært lykkelig om jeg kunne fått jobbet med dyr, for jeg blir så utrolig sliten av mennesker. Men de fleste jobber med dyr, er mye kontakt med mennesker.. dessuten har jeg ikke en gang fullført VGs... og jeg er sengeliggende av smerter :( 

 

det jeg kan gjøre som gir meg glede, er å kanskje klare male i 1 time.. eller gå ut i 1 time... men det gjør smertene så hinsides mye verre, og jeg blir ikke bedre av å hvile, så da ligger jeg etterpå og vrir meg enda mer i smerter

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje lurt å ikke tenke negative tanker før du har prøvd. Hvis du på forhånd svartmaler situasjonen er det jo dømt til å mislykkes.

Anonymkode: 4124d...47b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Yoncé skrev:

Vanskelig å få uføretrygd før du har prøvd ut arbeidsevnen din gjennom arbeidsutprøving og/eller i tiltak. Du må som regel også være ferdig utredet, det må dokumenteres av lege/spesialisthelsetjenesten. Om lege mener at behandling vil gjøre deg bedre blir det avslag.

 

Jeg har fått dokumentasjon av psykolog på at behandling IKKE vil gjøre meg noe bedre... Men hva hvis det ikke bare er psykisk, hva hvis det er noe annet fysisk galt med meg, og det finnes en behandling?? Jeg vil gjerne vite det, om jeg kan bli bedre, men vet ikke hvor jeg skal henvende meg... Fastlege? Føler han bare kommer til å avfeie meg... Burde jeg gå til en privat klinikk..? Evt hvor går man da?

burde jeg ikke finne ut av dette før nav jobb utprøver meg?

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også igjennom dette snart  da jeg ikke får beholde min 100% stilling ( må ned i 50% etter sykemelding og aap)

Har  Multippel sklerose men selv med en så klar diagnose  må jeg også bli testet ut hva min kapasitet  er.

Anonymkode: 9e9c2...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått dokumentasjon av psykolog på at behandling IKKE vil gjøre meg noe bedre... Men hva hvis det ikke bare er psykisk, hva hvis det er noe annet fysisk galt med meg, og det finnes en behandling?? Jeg vil gjerne vite det, om jeg kan bli bedre, men vet ikke hvor jeg skal henvende meg... Fastlege? Føler han bare kommer til å avfeie meg... Burde jeg gå til en privat klinikk..? Evt hvor går man da?

burde jeg ikke finne ut av dette før nav jobb utprøver meg?

Anonymkode: 7f78d...b33

Du må så klart henvende deg til fastlegen, som igjen kan henvise deg videre til spesialisthelsetjenesten for videre utredning. Om du føler at fastlegen din avfeier deg, så må du bytte.

Tenker at du ikke burde være passiv, plutselig har du hatt 3 år med AAP og du står uten ytelse uten at noe har skjedd. Synes det er rart at du skriver at du nettopp er diagnostisert med PTSD, men at psykolog allerede har konkludert med at behandling ikke vil gjøre deg bedre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er smertene du nevner? Hvor har du vondt? Hvilke smerter er dette? 

Bra at det er arbeidsutprøving.

Anonymkode: 3bf21...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må også igjennom dette snart  da jeg ikke får beholde min 100% stilling ( må ned i 50% etter sykemelding og aap)

Har  Multippel sklerose men selv med en så klar diagnose  må jeg også bli testet ut hva min kapasitet  er.

Anonymkode: 9e9c2...898

Vet godt hva MS er, moren min har det, så jeg føler med deg ❤️ men det var helt andre tider da min mor ble ufør... håper situasjonen din blir som du ønsker, at du ikke må krangle med nav! Moren min er i en kjip situasjon nå hvor hun taper penger på å jobbe samtidig som ufør, tror hun tjener 30 kr timen 😕 men hun gjør det fordi jobben gir hun mening og glede! 
 

hilsen ts

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er smertene du nevner? Hvor har du vondt? Hvilke smerter er dette? 

Bra at det er arbeidsutprøving.

Anonymkode: 3bf21...a3c

Smertene kommer av at jeg er anspent. I hele kroppen. I tillegg da jeg er i så lite bevegelse har de musklene som er anspent blitt de største, særlig i skuldre og hofter, så muskelene som skal støtte leddene er svake, så leddene mine hopper fort ut av ledd... at jeg er fryktelig myk hjelper heller ikke... fysio sa også at ryggen min og nakke har lite støtte pga lite muskel masse. pluss har jeg veldig problemer med irritabel tarm (IBS) og det er også ganske vondt til tider

 

jeg har så vondt at jeg ligger så mye i sengen, at jeg har begynt å miste håret i bakhodet, pga slitasje på håret :( frisør venninne jeg har, sa at der er slikt man ser hos eldre folk.... jeg er under 30 år.... 

hilsen Ts 

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smertene kommer av at jeg er anspent. I hele kroppen. I tillegg da jeg er i så lite bevegelse har de musklene som er anspent blitt de største, særlig i skuldre og hofter, så muskelene som skal støtte leddene er svake, så leddene mine hopper fort ut av ledd... at jeg er fryktelig myk hjelper heller ikke... fysio sa også at ryggen min og nakke har lite støtte pga lite muskel masse. pluss har jeg veldig problemer med irritabel tarm (IBS) og det er også ganske vondt til tider

 

jeg har så vondt at jeg ligger så mye i sengen, at jeg har begynt å miste håret i bakhodet, pga slitasje på håret :( frisør venninne jeg har, sa at der er slikt man ser hos eldre folk.... jeg er under 30 år.... 

hilsen Ts 

Anonymkode: 7f78d...b33

Ikke bra. Ville gått til fastlege og bedt om å bli henvist til spesialist. Om fastlege ikke tar deg på alvor så bytter du lege. 

God bedring. 

Håper du får medisin, så du vil klare å fungere i framtiden 😊

Anonymkode: 3bf21...a3c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har lite muskelmasse så må du jo øke den da, fremfor å klage på at den ikke er der. Herlighet så mye sutring! Denne tråden er et utmerket eksempel på hvorfor ingen bør få ufør uten å bli satt krav til, du har jo bestemt deg for at ingenting skal virke, og gjør absolutt ingenting for å bli bedre heller. 

Anonymkode: 69edc...a54

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Yoncé skrev:

Du må så klart henvende deg til fastlegen, som igjen kan henvise deg videre til spesialisthelsetjenesten for videre utredning. Om du føler at fastlegen din avfeier deg, så må du bytte.

Tenker at du ikke burde være passiv, plutselig har du hatt 3 år med AAP og du står uten ytelse uten at noe har skjedd. Synes det er rart at du skriver at du nettopp er diagnostisert med PTSD, men at psykolog allerede har konkludert med at behandling ikke vil gjøre deg bedre?

Har allerede hatt 3 år med aap, og ja jeg er veldig stresset pga det!! 😕 kan få 2 år til pga at jeg hele tiden har vært under medisinsk behandling... etter som jeg har forstått det? 
 

har gått til dps for traume behandling før, men det er ikke før nå at privat psykolog faktisk har gitt meg en diagnose. Jeg har brukt et helt år på å fortelle hun alt som har skjedd meg, så hun har tatt seg god tid til å sette en diagnose. Ptsd’en min er så ille at å røske opp i gamle ting, gjør meg bare værre. Jeg har mest sannsynlig hatt ptsd hele livet, men jeg har aldri blitt fulgt opp i ung alder. Selv mener jeg at jeg burde vært i barnevernet (ikke for å provosere noen!) men jeg ble ignorert og noen voksne burde tatt grep. I tillegg har jeg hatt traumer i voksen alder, og jeg har aldri vært verre. Min overlevelses strategi har vært å late som at alt er fint, men jeg klarer det ikke lenger, og det har heller egentlig ikke fungert bra mens jeg har latet som at alt er bra i mitt voksne liv. Jeg har møtt veggen for godt, har ikke vært i en jobb på 6 år, bodd ute, ikke hatt mat på flere dager osv. (Er under midlertidig tak nå)
 

mitt neste steg er psykomotorisk fysioterapi, men det er et halvt års ventetid... men jeg har på papir at min ptsd er så innøvd i kroppen, at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å klare lære meg å leve bedre med psyken... å leve slik jeg gjør, er alt jeg kjenner til... etter 30 år, er det ikke noe teknikk som kan gjøre at det «løsner»

 

hilsen ts

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lite muskelmasse så må du jo øke den da, fremfor å klage på at den ikke er der. Herlighet så mye sutring! Denne tråden er et utmerket eksempel på hvorfor ingen bør få ufør uten å bli satt krav til, du har jo bestemt deg for at ingenting skal virke, og gjør absolutt ingenting for å bli bedre heller. 

Anonymkode: 69edc...a54

Tenkt over at hvis jeg kunne, så hadde jeg gjort det? Tror du jeg vil ha vondt? Og du mener psykologen min tar feil med at behandling ikke vil hjelpe?


hilsen ts

Anonymkode: 7f78d...b33

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fælt ut TS. Håper du til slutt får hjelpen du trenger. Med fastlegen må du nesten være din egen advokat og be om ulike utredninger. Fastleger kan ikke alt utenat, og ofte må man be spesifikt om henvisninger her og der. Altså, jeg har slitt en del med migrene (en helt vanlig diagnose?) legen spurte om jeg noen gang hadde vært hos nevrolog, «nei» sa jeg. «Ok» sa han, så skjedde ikke noe mer. Før 6 mnd senere når jeg eksplisitt ba om henvisning til nevrolog, først da fikk jeg henvisning til nevrolog som ga meg diagnosen kronisk migrene.  Har du for eksempel blitt utredet for ehler danlos syndrom? Kjenner deg ikke, men vet at det gir hypermobile ledd som går ut av ledd, smerter og utmattelse. Sier ikke at du har det, men ikke dumt å spørre legen om det? 

Anonymkode: e7803...167

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...