Gå til innhold

Veggedyr eller fugleloppe? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere mulighet til å sove borte 2 netter?

Fir fuglelopper klarer ikke å bite eller formere seg lenger etter 48 timer uten vert å suge på. Så da utrydder de seg selv.

Anonymkode: 1eff7...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde problemer med bitt som jeg reagerte veldig allergisk på. Tror det var fuglelopper. Løsningen som alltid funket var å vaske alt sengetøy på 60 grader med en gang man fikk bitt. Da stoppet det. Også har vi begynt å gi kattene loppemiddel i starten av hver loppesesong og de slipper ikke inn på soverommet. Ikke vært noe problem siden vi begynte med det. Sjekk utvendig om det er noen fuglereir i nærheten. Når reirene blir tomme for fluer kryper loppene ut for å finne nytt blod. 

Anonymkode: 99ac7...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene kan overleve inntil 18 måneder. De er egg, nymfe, barn og voksen loppe, så de er i fire faser. Har de først et menneske som «vert» har du et omfattende problem som består av mer enn bare å vaske tøy på 60°. De kan infisere alle åpninger i kroppen. Vær obs på histoplasmose. 

Kast alt av tøy, senger sofa, gulvtepper, klær, de er ødelagte. 

Overflatebehandle alt med sprit, skift sengetøy hver kveld, skift klær hver dag og håndklær hver dag. 

Støvsug morgen og kveld og legg støvsugerposen i plastpose og fryser i mellomtiden. Vask gulv hver kveld. Spray munnstykket på støvsugeren med permentrin. Vask og spray ytterdør og inngangsparti/trapp. 

Husk at bilen også må støvsuges daglig og evt varmebehandles, da det mest sannsynligvis er egg og lopper der

Spis masse hvitløk, da biter de mindre. 

Fjern kilden;  fuglereir i takrenne, under takbol og i ventiler. Fjern trær og evt reir i uteområdene. Fuglelopper/nymfer kan også ses som små «pepperkorn». 

Disse biter, spiser deg opp og ødelegger alt du har og det tar tid å bli kvitt. Skadedyrfirma burde hatt mer kunnskap om temaet men det virker ikke som om de har det her til lands. 

https://www.google.no/amp/s/abcnews.go.com/amp/Health/story%3fid=5017197&page=1

Anonymkode: 569f2...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lever maks i 14 dager, liksom. Dette har vært et problem i mange, mange uker nå.

Hvis du stadig får tilsig av nye fuglelopper så blir en jo ikke kvitt problemet før "sesongen" er over. I hus blir det for tørt så de overlever ikke ikke mange ukene, men det hjelper jo lite hvis det stadig vekk kommer nye inn lopper via ventiler/vindu. Og eksempelet du fant på vaskerommet er fugleloppe.

Bittene er voldsomme ja, jeg klødde meg til blods måneden det pågikk, så ikke ut på beina. Føler med deg, det er pyton!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fuglelopper/nymfer kan også ses som små «pepperkorn». 

Uff ja, husker det var flere slike i vinduet. Først trodde jeg det bare var noe støv før plutselig et av "kornene" hoppet mot meg, jeg skvatt som bare juling. Gikk løs på det vinduet der som en gærning med et middel jeg fikk hos skadyrfirmaet etter de var på befaring :ninja:

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, kjøp pollennett og sett i vinduer og ventiler. Du kan også leie en  profesjonell dampvasker og gå over tekstilmøbler, gulv, listverk etc. Damp ta knekken på det meste. 

Anonymkode: 378c4...4d2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, kjøp pollennett og sett i vinduer og ventiler. Du kan også leie en  profesjonell dampvasker og gå over tekstilmøbler, gulv, listverk etc. Damp ta knekken på det meste. 

Anonymkode: 378c4...4d2

Jeg skal kjøpe pollennett. Men jeg skjønner ikke helt - skal de dekke hele vinduet? For hvis vinduet er lukket, så kommer det vel ikke inn noe uansett? Skjønte ikke den helt. Eller er det pga. lufteventiler i vinduet?

ts

Anonymkode: e4257...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine fikk fuglereir inn i ventilen på soverommet da jeg var liten. Har du sjekket ventilene dine? 

Anonymkode: 6b251...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eggene kan overleve inntil 18 måneder. De er egg, nymfe, barn og voksen loppe, så de er i fire faser. Har de først et menneske som «vert» har du et omfattende problem som består av mer enn bare å vaske tøy på 60°. De kan infisere alle åpninger i kroppen. Vær obs på histoplasmose. 

Kast alt av tøy, senger sofa, gulvtepper, klær, de er ødelagte. 

Overflatebehandle alt med sprit, skift sengetøy hver kveld, skift klær hver dag og håndklær hver dag. 

Støvsug morgen og kveld og legg støvsugerposen i plastpose og fryser i mellomtiden. Vask gulv hver kveld. Spray munnstykket på støvsugeren med permentrin. Vask og spray ytterdør og inngangsparti/trapp. 

Husk at bilen også må støvsuges daglig og evt varmebehandles, da det mest sannsynligvis er egg og lopper der

Spis masse hvitløk, da biter de mindre. 

Fjern kilden;  fuglereir i takrenne, under takbol og i ventiler. Fjern trær og evt reir i uteområdene. Fuglelopper/nymfer kan også ses som små «pepperkorn». 

Disse biter, spiser deg opp og ødelegger alt du har og det tar tid å bli kvitt. Skadedyrfirma burde hatt mer kunnskap om temaet men det virker ikke som om de har det her til lands. 

https://www.google.no/amp/s/abcnews.go.com/amp/Health/story%3fid=5017197&page=1

Anonymkode: 569f2...922

Men i helv... :haar:

ts

Anonymkode: e4257...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg om noe er rester av fuglereir, da? Kvister og fjær? Må jo være noen knøttsmå reir om fuglene skal få plass i de små ventilene...

ts

Anonymkode: e4257...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet jeg om noe er rester av fuglereir, da? Kvister og fjær? Må jo være noen knøttsmå reir om fuglene skal få plass i de små ventilene...

ts

Anonymkode: e4257...9ac

Hos foreldrene mine var det spurv. Vil tro det er lett å se om det har vært reir der 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 6b251...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har vi hatt fuglelopper i hus i 10-12 uker. Dette er galskap.

Pollen nett ble kjøpt inn og montert på soverom og ene stuevinduet. Men fremdeles blir vi bitt daglig på stua, så skal kjøpe pollen nett til siste vinduet i morgen.

Insektspray på alle ventiler har ikke gjort en dritt. Jeg har til og med lukket ventilene helt, så får innelufta bli som den blir. Daglig støvsuging av sofa og 2 x ukentlig vask av sengetøy har heller ikke hjulpet. Det eneste jeg er sikker på, er at de kommer inn på stua et sted.

Dette er så psykisk belastende at jeg har ikke ord. Minsten hadde fem bitt i fjeset i går. Jeg ble nettopp bitt på magen. Igjen. Rett under genseren på armen i går. Det klør intenst i en ukes tid. Jeg leter etter lopper hver dag. Hver gang det kiler litt i klærne, vrenger jeg av meg alt og gransker klærne mine med lommelykt. Kikker febrilsk rundt meg hele tiden når jeg er på stua. Hvis de er der og biter hver dag - da må jeg vel få øye på dem en dag!? Hvorfor finner jeg dem ikke? De eneste jeg har funnet, er dem som lå døde ved støvsugeren. De fem er levert til Anticimex. Og etter det har jeg vært helt nazi på at når dagens støvsuging er unnagjort, legges støvsugerposen i lukket plastpose og rett i fryseren.

Deler av stueveggen er under bakkenivå. Kanskje de kommer fra veggen og kryper opp i sofaene? Tenk om jorda rundt grunnmuren er bebodd av rotter og at det er rottelopper som kommer inn gjennom veggen og kryper ut fra vegglisten? Jeg blir gal!

Jeg prøver pollen nett på siste vindu og, og om det da ikke gir seg med daglig støvsuging, må de komme fra veggen. Jeg klarer ikke å se ettåringen full av bitt mer. Dette går faen ikke an.

Til hvem enn som leser dette: Følg nøye med på om du får fuglereir i trær nær hjemmet ditt neste vår, eller i ventil eller takrenne - spray fugleredet med insektspray en uke etter at fuglene har forlatt redet, hiv redet i søpla og spray deretter stedet hvor redet befant seg. Og husk å gjøre dette med regntøy på. Fuglelopper er noe fuckings dritt.

ts

Anonymkode: e4257...9ac

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ergerlig og uvanlig, for fuglelopper lever ikke godt innendørs eller av menneskeblod. Har du prøvde varme opp boligen? De tåler dårlig tørt og varmt inneklima. 

Alternativet er at det ikke er en fugleloppe, men en annen loppe?

Anonymkode: 378c4...4d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så ergerlig og uvanlig, for fuglelopper lever ikke godt innendørs eller av menneskeblod. Har du prøvde varme opp boligen? De tåler dårlig tørt og varmt inneklima. 

Alternativet er at det ikke er en fugleloppe, men en annen loppe?

Anonymkode: 378c4...4d2

Vi har det varmt inne, men det er sikkert fukt i veggene på dette gamle huset. Stua er omgitt av grunnmuren. Kanskje de trives godt i fukten i grunnmuren. Vi er i en prosess med å flytte herfra, så denne fukten er ikke noe vi hadde tenkt å utbedre. Men jeg hadde jo håp om å få bukt med loppene på relativt kort tid. Dette drar jo ut... :( 

Anticimex sa det var fugleloppe, men etter hva jeg har skjønt, er ulike typer lopper veldig like hverandre. Kanskje de har tatt feil? Men sprayen burde vel ta livet av dem uansett? 
 

ts

Anonymkode: e4257...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Vi har det varmt inne, men det er sikkert fukt i veggene på dette gamle huset. Stua er omgitt av grunnmuren. Kanskje de trives godt i fukten i grunnmuren. Vi er i en prosess med å flytte herfra, så denne fukten er ikke noe vi hadde tenkt å utbedre. Men jeg hadde jo håp om å få bukt med loppene på relativt kort tid. Dette drar jo ut... :( 

Anticimex sa det var fugleloppe, men etter hva jeg har skjønt, er ulike typer lopper veldig like hverandre. Kanskje de har tatt feil? Men sprayen burde vel ta livet av dem uansett? 
 

ts

Anonymkode: e4257...9ac

Kan du spraye inntil listen på gulvet, og se om det hjelper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff høres grusomt ut dette. Dere har ikke tilfeldigvis katt?

Anonymkode: 9fb3d...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis fuglelopper ikke kan leve og formere seg av blod fra mennesker så er det veldig rart at dere fortsetter å bli bitt i så mange uker synes jeg :klo: Det må da være noen som vet om det kan være en annen type loppe og hvor de kommer fra slik at dere får bekjempet de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lufteventiler på noen vegger? Slike man åpner ved å trekke i en snor? Andre ventiler der krypene kan komme inn?

Har dere hund eller katt?

 

"Fugleloppene kan ikke formere seg på menneskeblod, og innendørs i bolighus dør de etter høyst 1-2 uker. Inneklimaet er rett og slett for tørt for loppene. I uoppvarmede hytter med høy luftfuktighet kan nok loppene overleve innendørs i lengre tid.

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/fugleloppehonseloppe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Frøkensina skrev:

Hvis fuglelopper ikke kan leve og formere seg av blod fra mennesker så er det veldig rart at dere fortsetter å bli bitt i så mange uker synes jeg :klo: Det må da være noen som vet om det kan være en annen type loppe og hvor de kommer fra slik at dere får bekjempet de? 

Feil. De kan finne en vert (som er menneske) og bruke den verten til å leve på. 

Problemet er at egg overlever i opptil 18(!) måneder. Det vil derfor bli vanskelig å bli kvitt alle, så lenge de får legge egg. Én kan legge ti egg, og de ti nye kan legge ti nye osv. 

Har du katt? Hest? Høner/kyllinger?

Kanskje det også kan være purple. En type parasitt som kan komme fra f eks hester... 

Anonymkode: 569f2...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Million skrev:

Har dere lufteventiler på noen vegger? Slike man åpner ved å trekke i en snor? Andre ventiler der krypene kan komme inn?

Har dere hund eller katt?

 

"Fugleloppene kan ikke formere seg på menneskeblod, og innendørs i bolighus dør de etter høyst 1-2 uker. Inneklimaet er rett og slett for tørt for loppene. I uoppvarmede hytter med høy luftfuktighet kan nok loppene overleve innendørs i lengre tid.

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/fugleloppehonseloppe/

Ja, men de har jeg lukket igjen. Venter på svar fra anticimex igjen. I mellomtiden har jeg trukket sofaene ut fra veggen. Nå bare prøver jeg alt.

Har ingen dyr pga. allergi.

Ts

Anonymkode: e4257...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...