Gå til innhold

Veggedyr eller fugleloppe? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veggedyr kan vel også ha brune skall, og kan komme med feks møbler man kjøper, så det behøver ikke komme fra reise i utlandet. Når det skal være sagt så har alle hoteller i Norge hatt veggedyr, de som benekter det lyver.. og man kan like gjerne få det her som i utlandet.

Anonymkode: 83432...ec6

Derfor flytter jeg aldri inn på rommet før jeg har løftet madrassen og kikket nøye på treverket etter svarte prikker, verken i Norge eller i utlandet. Det er det første jeg gjør. I tillegg så har jeg bagasjen på badet. Jeg er helt hysterisk på det der da jeg trodde jeg hadde fått veggedyr hjem da jeg ble bitt ihjel. Kasta ut sengen, og fikk skadedyrselskap til å se på det. Heldigvis fuglelopper da, men skrekken satte seg virkelig i meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har likevel bare lyst til å grine. Tviler på at innboforsikringen dekker dette her

Jeg sjekket min nylig, og det er en helt vanlig innboforsikring som dekker veggdyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvordan finner de mennesker å bite??

De navigerer etter Co2 i luften. Så om du flytter ut på stua i håp om unnslippe, så vandrer de etter.

Avføring:

Veggedyr - FHI

Dyra:

Økt innsats mot veggedyr - Anticimex

 

Utifra ditt ibilde, så syntes jeg ikke ditt insekt ligner på disse (ditt ser ut som en slags bille), men det var jo ikke verdens beste bilde. Her ser du også skallene. Jeg har brukt MYE tid på å lese om veggedyr når det stod på som verst og jeg var omtrent helt hysterisk mens det pågikk :blink: Det tærer jo helt vanvittig på psyken, derfor ring et skadedyrsfirma og få dem til å sjekke så slipper du usikkerheten.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper så intenst at det "bare" er lopper.

nå har jeg brukt en time på å ta hele senga fra hverandre, lyst med lommelykt i alle gliper og kroker. Snudd hele senga oppned og sidelengs, tatt overmadrass, mellom-madrass og undermadrass fra hele rammen. Dratt alle planker fra hverandre. Men finner ingen dyr!? Hvor gjemmer de seg!?

Leste et sted at veggedyr biter helst der du ikke er dekket av dyne: hals, nakke, ankler og håndledd. Mens lopper biter på lår, mage, og der klærne sitter tettest, som i trusekanten. Og det er de sistnevnte stedene jeg alltid blir bitt.

 

Har likevel bare lyst til å grine. Tviler på at innboforsikringen dekker dette her

ts

Anonymkode: e4257...9ac

Dette stemmer dessverre ikke, lopper biter kun der det er bar hud.

Men hvordan så jo trene ut?

Loppebitt er små røde prikker, som nye kviser.

Veggedyr gir litt større røde prikker, litt mer som myggstikk.

Anonymkode: 1eff7...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er veggdyr. Ville pakket inn senga i plast og kastet hele greia. Bor du i sameie, så sjekk om du har forsikring som dekker skadedyrfirma. Vårt sameie har det, og da kommer en unna med en egenandel. Bor du i blokk, så kan de komme inn via andre leiligheter også. Husk og legg støvsugerposen i fryseren, da dør kryp og egg. 

https://osloskadedyr.no/hvordan-ser-veggedyr-ut-pa-madrassen/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan holde til bak lister og sprekker i gulv. Egentlig alle steder i nærheten av maten sin - som er deg. Aktive om natten, og gjemmer seg om dagen. Har fått mange bitt når jeg har vært ute og reist opp gjennom årene. Har i grunn blitt bitt overalt, men mest på ben og lår, men også armer og rygg. Det er heldigvis ikke farlig, men så utrolig ekkelt. Mot kløen, så kan det hjelpe å ta antihistamin. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Hatsumomo skrev:

De navigerer etter Co2 i luften. Så om du flytter ut på stua i håp om unnslippe, så vandrer de etter.

Avføring:

Veggedyr - FHI

Dyra:

Økt innsats mot veggedyr - Anticimex

 

Utifra ditt ibilde, så syntes jeg ikke ditt insekt ligner på disse (ditt ser ut som en slags bille), men det var jo ikke verdens beste bilde. Her ser du også skallene. Jeg har brukt MYE tid på å lese om veggedyr når det stod på som verst og jeg var omtrent helt hysterisk mens det pågikk :blink: Det tærer jo helt vanvittig på psyken, derfor ring et skadedyrsfirma og få dem til å sjekke så slipper du usikkerheten.

Tror også ts har veggdyr. De gjemmer seg utrolig godt, og det skal være ENORMT mange for at de synes på dagtid, omtrent som på det bildet der 🤯 ... Jeg var en gang i en leilighet for å hjelpe noen som bodde der og trodde gulvet rundt senga var fullt av tobakksrusk... Men det var veggdyr & skall 🙈🙈🙈 hele leiligheten måtte saneres.

ts ta kontakt med skadedyrfirma 👍🏼👍🏼

Anonymkode: fe526...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror også ts har veggdyr. De gjemmer seg utrolig godt, og det skal være ENORMT mange for at de synes på dagtid, omtrent som på det bildet der 🤯 ... Jeg var en gang i en leilighet for å hjelpe noen som bodde der og trodde gulvet rundt senga var fullt av tobakksrusk... Men det var veggdyr & skall 🙈🙈🙈 hele leiligheten måtte saneres.

ts ta kontakt med skadedyrfirma 👍🏼👍🏼

Anonymkode: fe526...127

Uff får håpe hun ikke har det. Unner ikke folk det marerittet der :( 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggedyr avføring, så ja dessverre. Ring skadedyr firma imorgen. Du kan ikke bli kvitt disse på egenhånd!

Anonymkode: 046a6...af2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støvsuger veggedyr ukentlig hos en bruker jeg jobber med. Syns ikke dyret du viser bildet ser ut som veggedyr. På rammemadrasser pleier veggedyrene å bo under den lille stoffkanten som stikker ut etter at stoffet er stiftet fast. Så ville løftet opp og tittet under der. Har du bilde av bittene du har fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Wilma89 skrev:

Jeg støvsuger veggedyr ukentlig hos en bruker jeg jobber med. Syns ikke dyret du viser bildet ser ut som veggedyr. På rammemadrasser pleier veggedyrene å bo under den lille stoffkanten som stikker ut etter at stoffet er stiftet fast. Så ville løftet opp og tittet under der. Har du bilde av bittene du har fått?

Men stakkars menneske, er det ingen som kan stå for skadedyrbekjempelse?? Man har jo en plikt både som bruker og som eier av bolig til å gjøre det.
 

Sitat: Utdrag fra Forskrift om skadedyrbekjempelse kapittel 2 § 2-1 og 2-2- lyder som følger:
«Eier eller bruker har et ansvar for å iverksette tiltak for å forebygge og utrydde forekomst av skadedyr. Dersom eier og bruker er samme person, vil spørsmålet om fordeling av ansvar mellom eier og bruker ikke oppstå. Der eier og bruker er to forskjellige subjekter, har begge en selvstendig plikt til å iverksette tiltak i henhold til bestemmelsene. 

https://osloskadedyr.no/hvordan-ser-veggedyr-ut-pa-madrassen/

Endret av Frøkensina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Wilma89 skrev:

Jeg støvsuger veggedyr ukentlig hos en bruker jeg jobber med.

:haar:  :redd:

Det MÅ jo gjøres noe med!!!

 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Wilma89 skrev:

Jeg støvsuger veggedyr ukentlig hos en bruker jeg jobber med. Syns ikke dyret du viser bildet ser ut som veggedyr. På rammemadrasser pleier veggedyrene å bo under den lille stoffkanten som stikker ut etter at stoffet er stiftet fast. Så ville løftet opp og tittet under der. Har du bilde av bittene du har fått?

Jeg har sjekket hele senga ekstremt nøye, spesielt alle små stoffkanter. Ingen tegn til veggedyr der.

Fant masse skall langs rammen under sengen. De var lysebrune, men lignet ikke på de på bildene her.

Ts

Anonymkode: e4257...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i sofaen på stua og krisemaksimerer. Må sikkert hive ut alt av senger, sofaer, osv. Sette alt vi eier på fryselager. Kanskje forsikring dekker skadedyrfirma, men sikkert ikke nye senger til hele familien? Hva med babyen som sover i sprinkelsenga si? Ligger han der nå i veggedyr?

Har bare lyst til å grine. Kan ikke skjønne at jeg har bagatellisert disse bittene så lenge. Hadde liksom bestemt meg for å ikke være så pysete. Og jeg har sjekket etter veggedyrekskrementer mange ganger uten å se noe. Men første gang nå at jeg har løftet opp hele dobbeltsenga og studert plankene under.

Skjønner ikke hvordan jeg skal få noe søvn før jobb. Sitter på sofaen og vurderer å sove her. Plutselig kjenner jeg at det stikker og klør i trusekanten. Løfter opp og ser et nytt bitt. Ser ut som myggstikk. Kjenner jeg får helt sammenbrudd. :(

Har nettopp tømt nesten hele bufferkontoen på bilen som trengte nødreparasjon. Faen altså.

ts

Anonymkode: e4257...9ac

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikker på at det ikke er melbiller? Vanskelig å se utfra bildet, men de er altså små, brune og ganske vanlige. 

Anonymkode: bf458...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å utelukke alt annet, siden bildet jeg tok ikke ligner så voldsomt på veggedyr; kan det finnes det andre insekter som er mikroskopiske og som biter meg døgnet rundt? 
 

ts

Anonymkode: e4257...9ac

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke er melbiller? Vanskelig å se utfra bildet, men de er altså små, brune og ganske vanlige. 

Anonymkode: bf458...b5f

Syntes også bildet der lignet på en melbille/borebille

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...