Gå til innhold

Veggedyr eller fugleloppe? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare griner og støvsuger for harde livet nå. Har blitt bitt mye om nettene de siste månedene. Men nå har jeg løftet hele dobbeltsenga og disse krypene bor innimellom plankene. Har lest at man kan støvsuge vekk lopper.

 

Klarte å få bilde av en av dem. Er det lopper eller er det veggedyr? Er det veggedyr så sover jeg fader meg ute i natt. 😭

 

 

33060C5B-ACB3-4D57-8868-20A98F18C24A.jpeg

Anonymkode: e4257...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å se fargen på bildet...

 

Har du vært i utlandet og reist? Det er vel noe man gjerne tar med seg hjem fra reise...

Anonymkode: 113a1...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt vanskelig å se fargen på bildet...

 

Har du vært i utlandet og reist? Det er vel noe man gjerne tar med seg hjem fra reise...

Anonymkode: 113a1...dfc

Ikke på to år...

 

Den er helt svart. Men overalt hvor den har lagt fra seg gamle skall, er skallene lysebrune.

Anonymkode: e4257...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke på to år...

 

Den er helt svart. Men overalt hvor den har lagt fra seg gamle skall, er skallene lysebrune.

Anonymkode: e4257...9ac

Altså jeg er ikke noe ekspert på dette, men mener å huske at skallene er hvite på veggedyr?

:s Så kanskje det er lopper? Hva slags skall er det?

 

Utrolig kjipt om det er det... Veggedyr var jo nesten utrygget i Norge.

Anonymkode: 113a1...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her - ikke noen expertiUs...  Men.... jeg synes ikke det ser ut som noen av delene. Bildet er dårlig, så vanskelig å se hva det er, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye... :vetikke: Du fanget vel rakkÆrn ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Beeblebrox skrev:

Som andre her - ikke noen expertiUs...  Men.... jeg synes ikke det ser ut som noen av delene. Bildet er dårlig, så vanskelig å se hva det er, men jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye... :vetikke: Du fanget vel rakkÆrn ?

Hun skrev ''disse'' så går utifra at det dessverre ikke bare var en...

 

Men veggedyr blir jo røde når de suger blod, vet ikke hvordan fargen er sånn ellers... Men det går an å kontakte skadedyrfirma om man virkelig vil at noen skal ta en titt på det, virker som det har foregått en stund TS?

Anonymkode: 113a1...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper det er veggedyr, er det små svarte prikker av avføring i nærheten?

Anonymkode: 83432...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fikset noen bedre bilder, TS, så kan vi jo se om et samlet lag av KG-detektiver kan komme til bunns i dette :opplyser: :Nikke: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggedyr kan vel også ha brune skall, og kan komme med feks møbler man kjøper, så det behøver ikke komme fra reise i utlandet. Når det skal være sagt så har alle hoteller i Norge hatt veggedyr, de som benekter det lyver.. og man kan like gjerne få det her som i utlandet.

Anonymkode: 83432...ec6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veggedyr kan vel også ha brune skall, og kan komme med feks møbler man kjøper, så det behøver ikke komme fra reise i utlandet. Når det skal være sagt så har alle hoteller i Norge hatt veggedyr, de som benekter det lyver.. og man kan like gjerne få det her som i utlandet.

Anonymkode: 83432...ec6

Alle hotell? Det er jo noe som må bli kvitt ved drastiske tiltak, f.eks sengen må muligens kastes , alt må vaskes av klær osv...

Så dette er noe alle hotell har erfaringer med?

 

Hvordan kommer det med møbler man kjøper? Tenker du på brukte? Eller nye? Kan man forhindre det på noe vis?

Anonymkode: 113a1...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde veggdyr uten å ha vært i utlandet. Hadde hentet noe som hadde stått i en bod .. Så de hadde nok fulgt med noen andre og på en eller annen måte kommet seg i våre ting. Uansett - de angrep kun en person i familien, datteren min. Var til legen med henne et par ganger hvor legen sa det var elveblest så hun fikk noe greier mot det, men det ga seg ikke. Hun så helt jævlig ut! 
 

De blir sånn brun/rødaktige når de suger blod, men du vil eventuelt se merker etter avføringen i treverket. Svarte små flekker. 
 

Vi måtte tømme hele leiligheten å sette alt på fryselager i noen døgn. Sugde skikkelig. 

Anonymkode: 6cb14...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo fange den TS!  Det blir bare ren gjetting med så dårlige bilder på den avstanden  :opplyser:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde veggdyr uten å ha vært i utlandet. Hadde hentet noe som hadde stått i en bod .. Så de hadde nok fulgt med noen andre og på en eller annen måte kommet seg i våre ting. Uansett - de angrep kun en person i familien, datteren min. Var til legen med henne et par ganger hvor legen sa det var elveblest så hun fikk noe greier mot det, men det ga seg ikke. Hun så helt jævlig ut! 
 

De blir sånn brun/rødaktige når de suger blod, men du vil eventuelt se merker etter avføringen i treverket. Svarte små flekker. 
 

Vi måtte tømme hele leiligheten å sette alt på fryselager i noen døgn. Sugde skikkelig. 

Anonymkode: 6cb14...785

Huff, så utrolig kjipt... Dette er min frykt egentlig... virker bare så mye arbeid å takle problemet. Men vet ikke hva man kan gjøre for å forhindre problemet...

Hva var det som hadde stått i en bod? Var det noe som hadde vært brukt av andre før dere?

Anonymkode: 113a1...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrur jeg hele senga fra hverandre for å finne dyret jeg tok bilde av.
 

Det er ingen svarte flekker i treverket noe sted, verken under, inni eller i mellom.

 

MEN den ene planken under senga, kun den ene, ser sånn ut:

 

F3DE1B8D-AF53-453A-B5F3-C3AEE5E0B564.jpeg

Anonymkode: e4257...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor stort er dette insektet? Jeg ser på nettet at veggedyr er ca 5-6 millimeter lange og 3 millimeter brede, mens lopper som kommer med fugler er 3 millimeter lange. Det er også vanligst å få disse fugleloppene i hus på våren når loppene ikke har fått seg nye verter. Er det veggedyr så er tidlig og grundig bekjempelse veldig viktig, du burde kontakte et skadedyrfirma. Og ikke ta noen dyner eller ting fra soverommet og inn i stua f.eks.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/02/25/7500740/kraftig-okning-av-veggedyr

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2017/06/21/195311508/slik-kjenner-du-igjen-et-loppebitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok veggedyr ja, ta kontakt med skadedyrfirma så får du hjelp til å bekjempe dem. Bor du i leilighet? det kan spres i mellom leiligheter også.. 

Føler med deg 😩

Anonymkode: 83432...ec6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med både veggedyr og fuglelopper.

Veggedyr fikk jeg på folkehøgskolen etter en tur på et høyfjellshotell her i Norge. Jeg var for skamfull til å fortelle det til noen så jeg levde med det da, og det første jeg gjorde da jeg kom hjem etter året var å sende alt av klær til vask og kastet bagen min. Har ikke hatt noe veggedyr siden den gang, men ble fra da av veldig obs på å ikke legge bag eller klær på hotellsenger. Skjønner det nå at det skulle vært tatt tak i så fort jeg oppdaget det, men gjort er gjort og jeg var en sjenert elev på den tiden og jeg prøvde all slags kjerringråd mot dette. Hadde håpet at de døde over juleferien men de var seiglivede faen. Kunne oppdage noen på natten, de er brune, med rund og flat kropp. Symptomene på kroppen min var bitemerker på spesielt beina og armene.

Fuglelopper har vært et problem i sommer, mest sannsynlig pga jævelkatten som sov på senga vår. Fikk tips om å bytte ut på senga så ofte jeg orket, og bannlyse katten fra soverommet. Symptomene på kroppen min var bitemerker rundt midjen på overkroppen, spesielt på magen og ryggpartiet under brystlinjen.

Anonymkode: f7bff...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mest ut som veggedyr dessverre :( Ring et skadedyrfirma i morgen! 
 

Veggedyr

veggedyr-888x500.jpg
 

Lopper 

Hjemmelagde-remedier-for-bekjempelse-av-

Fugleloppe-p%C3%A5-hud_Shutterstock_1200

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...