Gå til innhold

Den O'store tempetråden

Amatariel

Anbefalte innlegg

Lillrex skrev (3 timer siden):

Fått en fin katt i grafen min nå, ellers er det lite som skjer 😅🙈

Screenshot_20230904_072600_FFApp.thumb.jpg.2e65958f4cf1a22821488127819646fd.jpg

Haha, nå lo jeg godt. I det minste en katt da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elhaym skrev (1 time siden):

Haha, nå lo jeg godt. I det minste en katt da

Haha, ja, så mye som jeg ender opp med å stirre på disse grafene så er det enda godt den i det minste gir meg en katt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillrex skrev (15 timer siden):

Fått en fin katt i grafen min nå, ellers er det lite som skjer 😅🙈

Screenshot_20230904_072600_FFApp.thumb.jpg.2e65958f4cf1a22821488127819646fd.jpg

Haha, åå! Var en veldig søt katt da :ler: Håper det snart skjer noe spennende! Er fryktelig kjedelig og frustrerende å vente på trege eggløsninger.  :trøst: Kom igjen da egget!!  :duskedame:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_8220.thumb.jpeg.a6bc4b9f33d98523ecf0ee9f102ec719.jpeg

Jeg tror det er på tide å legge vekk termometeret men leken fremdeles er god. Vet HCG kan påvirke og tempene fly litt i alle retninger. Har vært en fin bekreftelse å de høye temper, og slippe å uroe meg for lite progesteron til tross for at jeg fremdeles ammer førstemann en del. :rodmer: 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Jeg er helt ny på temping og er så spent på om jeg finner EL. Pleier å ha klare EL symptomer men har aldri fått en positivt EL test så er så spent🫣 Så egentlig vet vi aldri om vi har truffet helt riktig eller ikke... Har 25PP bak meg og 3 SA (tidlig, før uke 6).

Er det noen andre som har veldig lav temperatur? Kan det være fordi jeg måler under tunga? Det er vel farlig å ha nærmere 34 grader i kroppen og jeg er frisk 😅

s_vl4v1D.png

Dette er også første PP hvor jeg bruker fertilitetsmonitor så den er på High hele tiden, kanskje det er dumt å legge inn det i FF? 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en prøverreise dere har hatt @Sakuraa ❤️ Håper tempingen vil være til hjelp på veien mot en terminspire 🤞🤞❤️

Jeg ville lagt inn hva fertilitetsmonitoren sier jeg, så får man bare se hva fertilityfriend tolker ut av det 😊

Du ligger lavt ser jeg ja, er kanskje noe man kan spørre legen om? Du kan jo eventuelt teste å tempe vaginalt bare for å sjekke hva tempen vil være nærmere kjernen 🤔

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakuraa skrev (7 timer siden):

Hei dere! Jeg er helt ny på temping og er så spent på om jeg finner EL. Pleier å ha klare EL symptomer men har aldri fått en positivt EL test så er så spent🫣 Så egentlig vet vi aldri om vi har truffet helt riktig eller ikke... Har 25PP bak meg og 3 SA (tidlig, før uke 6).

Er det noen andre som har veldig lav temperatur? Kan det være fordi jeg måler under tunga? Det er vel farlig å ha nærmere 34 grader i kroppen og jeg er frisk 😅

s_vl4v1D.png

Dette er også første PP hvor jeg bruker fertilitetsmonitor så den er på High hele tiden, kanskje det er dumt å legge inn det i FF? 😊

Kjernetemperatur er individuelt, noen har høyere temp og noen har lavere temp, uten at dette trenger å bety noe spesielt. Å ta tempen oralt vil ikke gi nøyaktig temp, og er en grunn til at dette ikke er anbefalt måte å ta temp ved feber eller sykdom, men kan funke helt greit for noen når det kommer til å se endringer i graf ved fertilitets-bruk. Hvis du lurer på om din faktiske kjernetemperatur er lav bør du bruke den mest nøyaktige måten å ta temp på, og det er analt (men bruk for all del et annet termometer til dette!). Du trenger ikke gjøre dette hver dag for å få en riktig graf, men du kan gjøre dette en gang eller to for å sjekke, hvis du er bekymret for at din orale temp er for lav. Din Orale temp er ikke en nær 34 grader, men heller mellom 35,7 og 36,15, da den orale tempen ligger ca 0,5 grader under kjernetemperaturen din, hvis du har tatt oral temp riktig😊

Velger då å tempe oralt er det viktig å gjøre det på riktig måte, og ta tempmåleren langt nok inn i munnen, på riktig sted. Her er et bilde som illustrerer hvordan tempen kan variere ut fra hvor man tar tempen. Det viser også hvor vanskelig det kan være å ta riktig temp oralt. Rett sted er lang bak, under tunga, ved krysset på bildet. 
Men ikke glem at det ikke nødvendigvis har så mye å si at tempen er helt riktig, men at du gjør det likt hver dag, sånn at du ser tempendringer på grafen 😊

IMG_4451.jpeg.3e83f8ac4ee187d69c358f52511fd90c.jpeg

Anonymkode: 6de66...129

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kjernetemperatur er individuelt, noen har høyere temp og noen har lavere temp, uten at dette trenger å bety noe spesielt. Å ta tempen oralt vil ikke gi nøyaktig temp, og er en grunn til at dette ikke er anbefalt måte å ta temp ved feber eller sykdom, men kan funke helt greit for noen når det kommer til å se endringer i graf ved fertilitets-bruk. Hvis du lurer på om din faktiske kjernetemperatur er lav bør du bruke den mest nøyaktige måten å ta temp på, og det er analt (men bruk for all del et annet termometer til dette!). Du trenger ikke gjøre dette hver dag for å få en riktig graf, men du kan gjøre dette en gang eller to for å sjekke, hvis du er bekymret for at din orale temp er for lav. Din Orale temp er ikke en nær 34 grader, men heller mellom 35,7 og 36,15, da den orale tempen ligger ca 0,5 grader under kjernetemperaturen din, hvis du har tatt oral temp riktig😊

Velger då å tempe oralt er det viktig å gjøre det på riktig måte, og ta tempmåleren langt nok inn i munnen, på riktig sted. Her er et bilde som illustrerer hvordan tempen kan variere ut fra hvor man tar tempen. Det viser også hvor vanskelig det kan være å ta riktig temp oralt. Rett sted er lang bak, under tunga, ved krysset på bildet. 
Men ikke glem at det ikke nødvendigvis har så mye å si at tempen er helt riktig, men at du gjør det likt hver dag, sånn at du ser tempendringer på grafen 😊

Ikke jeg som hadde spørsmålet, men dette var veldig informativt og lærerikt! 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette! Godt innlegg ang. temping 😊Nå lærte jeg litt nytt.

Ser at jeg heldigvis har målt riktig i munnen, skal kjøpe inn et termometer og sjekke litt for min egen skyld tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Heiheihei alle sammen som temper, er heeelt fersk på dette. Fikk levert min Babyplan termometer i posten i går og tok temp for første gang i dag tidlig.. Men jeg var opp ca 1time før for å tisse, så da er det nok usikker om jeg skal telle denne målingen. CD9 i dag, gøy å være i gang 😊 Negativ EL Test i går (venter den ikke før den 13), blir spennende om jeg rekker å ta mange nok målinger for at det skal gi mening denne syklusen allerede. 

Også har jeg ikke bestemt meg hvordan jeg skal tegne grafen - ikke helt venn med FF, men jeg kan jo tegne det selv, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBT var hele 0.2 Gradere lavere i dag tidlig og nå har jeg fått positiv LH test, er dette som det er forventet? Altså at tempen dropper rett før EL? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeleneHS skrev (47 minutter siden):

BBT var hele 0.2 Gradere lavere i dag tidlig og nå har jeg fått positiv LH test, er dette som det er forventet? Altså at tempen dropper rett før EL? 

Ja, dette er forventet. Opplevde selv nesten alltid en temp dip ved eggløsning 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager spamming med masse meldinger, skikkelig newbie og jeg syns det er så spennende.. Dette ser rett ut, sant? Begynte å tempe litt sent i syklus og den målingen på 36.5 var etter at jeg hadde vært på do en time før. Liten dipp samme dag som LH test var positivt og nå går det oppover, så da har jeg kanskje "oppdaget" min første EL 🤞 (Graphen tegner jeg selv i Excel, kom gjerne med tilbakemeldinger om dere ser noe jeg må forbedre)

Screenshot_2023-10-13-06-18-38-13_f90b96e7af3c5a594eb0c92de7fc5fe1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeleneHS skrev (2 timer siden):

Beklager spamming med masse meldinger, skikkelig newbie og jeg syns det er så spennende.. Dette ser rett ut, sant? Begynte å tempe litt sent i syklus og den målingen på 36.5 var etter at jeg hadde vært på do en time før. Liten dipp samme dag som LH test var positivt og nå går det oppover, så da har jeg kanskje "oppdaget" min første EL 🤞 (Graphen tegner jeg selv i Excel, kom gjerne med tilbakemeldinger om dere ser noe jeg må forbedre)

Screenshot_2023-10-13-06-18-38-13_f90b96e7af3c5a594eb0c92de7fc5fe1.jpg

Kan se ut som du har hatt eggløsning ja! Så da blir det spennende å se de neste dagene om tempen holder seg der oppe 🤞 

Jeg brukte selv appen fertility friend, og var veldig fornøyd med den. Den appen vil hjelpe deg å tolke grafen din, og du kan legge til symptomer som du har og når du la inn aksjer, hvis du ønsker det 😊 Hvis du ikke er kjent med appen så anbefaler jeg deg å kikke litt på den da den fungerer svært godt ved temping. Men for all del, velg det som funker best for deg, liker du vest excel så bruker du det 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg å tolke min chart! Jeg sliter med PCOS og nå prøver vi på baby, men forblir litt forvirret av dette her. Idag når jeg tempet kom dette røde krysset. Viser den til at jeg har hatt eggløsning å nå er i luterslfasen? 

Jeg har fått positive EL tester flere ganger denne syklusen så kan ikke helt stole på dem heller føler jeg. Flere i samme situasjon som kan hjelpe? 

Veldig takknemlig for hjelp her altså. ❤️

s_UmeoCi.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lillemini87 skrev (40 minutter siden):

Hei. Jeg håper noen kan hjelpe meg å tolke min chart! Jeg sliter med PCOS og nå prøver vi på baby, men forblir litt forvirret av dette her. Idag når jeg tempet kom dette røde krysset. Viser den til at jeg har hatt eggløsning å nå er i luterslfasen? 

Skjønner godt du blir forvirret altså. Det kan være ekstra utfordrende å tempe når man har PCOS. Jeg vet, da jeg tilsammen tempet i ca. 5 år og også har PCOS. Første gang jeg var prøver var charten min helt koko. Fikk aldri kryss på noe chart, og tempene var "overalt". Så forstår frustrasjonen din :klem3:

Når det er sagt så ser ikke din chart så ille ut! Hvis man ser kun på tempene så er den jo ganske jevn og fin. Det er de positive EL-testene som "krøller" det til. Når man har PCOS så kan man lettere få falsk positiv EL-test enn andre. Altså at man får utslag på LH-test, men faktisk eggløsning ikke skjer. Da prøver kroppen igjen... Vil gjette at det er det som har skjedd her.

Fertilityfriend vil gjøre så godt den kan med den infoen den har. Rundt CD15 hadde du ikke høye nok temper til at den satt kryss på deg, til tross for de positive EL-testene. Mens det har du fått nå. Både positiv EL-test og nok høy temp. Så derfor står eggløsning på deg den 14.okt. Bra dere fikk lagt inn en aksjedag der 😊

Håper du får full klaff nå, men hvis ikke så er det flere ting du kan gjøre. Først kan det være lurt å tenke over om du kanskje skal droppe å plotte inn positiv EL-test i charten når du får det. Sånn i tilfelle den blir falsk og FF blir forvirret. Sjekk om du kan få satt EL kun ved temper. Selvfølgelig også lurt og ha jevnlig sex. Rundt i alle fall 2.-3. dag (om man ikke orker oftere da). Da misser man ikke eggløsningen om den skulle komme overraskende på. Er det metformin du har tatt på "meds"? Tar du ikke alle dagene da? Får du noe oppfølging fra gynekolog? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Skjønner godt du blir forvirret altså. Det kan være ekstra utfordrende å tempe når man har PCOS. Jeg vet, da jeg tilsammen tempet i ca. 5 år og også har PCOS. Første gang jeg var prøver var charten min helt koko. Fikk aldri kryss på noe chart, og tempene var "overalt". Så forstår frustrasjonen din :klem3:

Når det er sagt så ser ikke din chart så ille ut! Hvis man ser kun på tempene så er den jo ganske jevn og fin. Det er de positive EL-testene som "krøller" det til. Når man har PCOS så kan man lettere få falsk positiv EL-test enn andre. Altså at man får utslag på LH-test, men faktisk eggløsning ikke skjer. Da prøver kroppen igjen... Vil gjette at det er det som har skjedd her.

Fertilityfriend vil gjøre så godt den kan med den infoen den har. Rundt CD15 hadde du ikke høye nok temper til at den satt kryss på deg, til tross for de positive EL-testene. Mens det har du fått nå. Både positiv EL-test og nok høy temp. Så derfor står eggløsning på deg den 14.okt. Bra dere fikk lagt inn en aksjedag der 😊

Håper du får full klaff nå, men hvis ikke så er det flere ting du kan gjøre. Først kan det være lurt å tenke over om du kanskje skal droppe å plotte inn positiv EL-test i charten når du får det. Sånn i tilfelle den blir falsk og FF blir forvirret. Sjekk om du kan få satt EL kun ved temper. Selvfølgelig også lurt og ha jevnlig sex. Rundt i alle fall 2.-3. dag (om man ikke orker oftere da). Da misser man ikke eggløsningen om den skulle komme overraskende på. Er det metformin du har tatt på "meds"? Tar du ikke alle dagene da? Får du noe oppfølging fra gynekolog? 

Hei å tusen takk for godt svar ❤️ Tipper også at det er selve el klusset som gjør at jeg blir mere frustrert.

Tar Metformin hver dag, men har vært så dårlig på å legge inn alt av informasjon hver dag, men de spiser jeg hver dag ja. :)

Har vært hos gyn å hun mente at alt egentlig lå tilrette for å bli gravid da hun ikke kunne se cyster eller tette eggledere. Var hun som satte meg på metformin. 

Prøver å legge inn aksjer relativt ofte, men er litt vansklig da mannen jobber natt å drar på jobb like etter at andre barn er lagt (er liksom litt begrenset når du kan hoppe i høyet 😂), men vi prøver. 

Det som kanskje gjør at jeg faktiskt misstenker at jeg hadde El nå 14 er at jeg hadde så pass vondt i venstre eggstokk kvelden den 12, hele dagen den 13 å så ga det seg litt så håper vi ikke har bommet.😭 Etter at jeg sluttet på pillen for nærmere 20 år siden har kroppen aldrig kommet tilbake. Mensen hopper å går, eggløsning har jeg aldrig "lagt merke til i forhold til smerter eller sånn", men kanskje kanskje kanskje det er sånn at kroppen begynner å "oppføre" seg nå. 🤞

Men kan man med hjelp av bare temping finne ut av eggløsning? Uten disse testene? De kan liksom vise Maks idag, lav imorgen for så tre dager senere holde seg på maks i 2 dager 🤔😥 

Rart man blir frustrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bommet har dere nok ikke gjort uansett, ettersom dere har hatt sex på  CD32, som pr. nå ser ut som EL-dagen din. Jeg tror det er det altså, de tempene var veldig "EL-aktig".
Hadde du ikke fått negative G-tester så kunne det dog vært mistanke om graviditet her. For da kan jo EL-tester slå ut igjen... det var faktisk sånn jeg oppdaget graviditet på ene barnet mitt. EL-testene (og tempingen) hadde tullet sånn hele syklusen, så da jeg testet for EL og fikk positivt så trodde jeg det var nytt forsøk på EL. Men folk på forum oppfordret meg til å ta g-test, og da jeg gjorde det var den positiv 😮

Hadde jeg vært deg så ville jeg beregnet at jeg var 3dpo nå. Fortsatt med temping (men ikke EL-tester). Skulle du være uheldig å ikke bli gravid nå så spør gynekologen om letrozol. En kombo av det og metformin kan være gull verdt (er det i mine øyne da mine to yngste barn ble til pga. den komboen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemini87 skrev (27 minutter siden):

Men kan man med hjelp av bare temping finne ut av eggløsning? Uten disse testene?

Temping hjelper til å vise at EL har skjedd. Mens EL-tester viser at EL kommer til å skje. Derfor en kombo er veldig bra. Men som PCOS'er kan EL-tester som sagt vise falsk positiv, og da kan man bli litt forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...