Gå til innhold

Den O'store tempetråden

Amatariel

Anbefalte innlegg

Just now, Amatariel said:

På en første utredning så er det blodprøver ja og UL-sjekk. Da kan en del avdekkes. Men vet ikke hvor lenge du har prøvd? Om du nylig har sluttet på hormonprevensjon så kan det tar noen sykluser før ting er mer stabilt.

Sluttet på prevensjon i slutten av september 2020, så har prøvd ca 6 mnd. 1 syklus uten EL på 31 dager, syklus nr 2 på 90 dager, så er på syklus 3 nå. Har jo tenkt at jeg skal være tålmodig når det kommer til sykluslengde, ser ut til at den blir kortere. Men har aldri hatt en standard 30 dagers syklus, min normal er vel rundt 45 dager. Hadde det ikke vært for at jeg har vært gravid 3 ganger, en MA og 2 friske barn, så hadde jeg nok vært mer bekymret. Jeg er naturligvis eldre nå da.. men bare såvidt bikket 30, så tenker jo at jeg fortsatt har godt tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

My_Lady skrev (4 minutter siden):

Sluttet på prevensjon i slutten av september 2020, så har prøvd ca 6 mnd. 1 syklus uten EL på 31 dager, syklus nr 2 på 90 dager, så er på syklus 3 nå. Har jo tenkt at jeg skal være tålmodig når det kommer til sykluslengde, ser ut til at den blir kortere. Men har aldri hatt en standard 30 dagers syklus, min normal er vel rundt 45 dager. Hadde det ikke vært for at jeg har vært gravid 3 ganger, en MA og 2 friske barn, så hadde jeg nok vært mer bekymret. Jeg er naturligvis eldre nå da.. men bare såvidt bikket 30, så tenker jo at jeg fortsatt har godt tid. 

Ja man trenger en god dose tålmodighet i gamet her. Da høres det ut som en vurderingssak fra din side, hvor sterkt du ønsker å bli gravid kontra det å kanskje måtte vente noen måneder til. Godt mulig syklusen din vil stabilisere seg mer og mer ja :) Men er du veldig utålmodig er det jo greit å komme i gang med en enkel utredning, bare få litt hormonstabiliserende medisin om en gynekolog tenker det er passende. Må betale for dette da, så det er jo ulempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg forstår frustrasjonen din så godt @My_Lady :klem: Sluttet med p.piller i oktober 2020, og her har det også vært (og fortsatt er) masse kluss. Lutealfasen min varierer en del, og MYE spotting på steder det ikke er ønskelig. Min første chart (2. syklus) fra desember til februar har flere likhetstrekk med din, hvor temperaturene svinger mye og syklusen ble lang. Har fått trøstende ord fra flere i samme båt, hvor syklusene deres har stabilisert seg til slutt med tiden. Det er jo godt å høre, selv om man så gjerne skulle ønske man var en av de som bare snappet tilbake til slik det var før. Du har jo en stor fordel med at du vet at du kan bli gravid, og at du har båret frem barn før. Det er jo et veldig godt utgangspunkt. Men om det skaper bekymring og vonde tanker, så er det verdt å få det sjekket ut synes jeg. :) 

Endret av bittelillebolla
liten skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rabarbrafrø skrev (8 minutter siden):

3 DPO og endeleg med i gamet igjen!

God laurdag til alle her inne 😊

BF129847-0B2C-46FF-89E3-37E8A9AFBA38.jpeg

Spennende! 

Kan jeg spørre hvordan du får lagt inn opk t/c i charten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bruspulver said:

Spennende! 

Kan jeg spørre hvordan du får lagt inn opk t/c i charten? 

Eg lasta ned appen Premom og scanna strimlene med den for å få verdien. Denne la eg inn under OPK T/C etter å ha lagt til denne ‘testen’ under ‘Tests and devices’. (Trykk på ‘Add tests data entries’ heilt nederst i ‘Tests and devices’-menyen, gå inn på ‘Add optional tests’ og velg frå rullegardin-menyen.) 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rabarbrafrø skrev (12 minutter siden):

Eg lasta ned appen Premom og scanna strimlene med den for å få verdien. Denne la eg inn under OPK T/C etter å ha lagt til denne ‘testen’ under ‘Tests and devices’. (Trykk på ‘Add tests data entries’ heilt nederst i ‘Tests and devices’-menyen, gå inn på ‘Add optional tests’ og velg frå rullegardin-menyen.) 😊

Aaah, tusen takk for forklaringen! 
bruker Premom jeg også, men greit å få t/c-ratioen i FF i tillegg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg blir virkelig ikke klok på denne syklusen... Dette er syklus 5 etter jeg sluttet på p-piller i september 2020. De tre første syklusene var som normalt 27-28d. Så kom en syklus på 33d. Dette var tilfeldigvis også den syklusen jeg begynte med el-tester og fikk tydelig lh-topp. Denne syklusen er foreløpig på dag 37 uten tegn til mensen. Jeg har funnet noen lh-økninger, men ikke funnet en økning i nærheten av hva jeg fikk forrige syklus. Den sterkeste el-testen hittil har jeg markert som positiv. Ifølge den er jeg 16dpo i dag, men ingen positive G-tester... 

Jeg bestilte og fikk basaltermometer i posten denne syklusen og tenkte å begynne måling ved start av neste syklus. Bestemte meg imidlertid for å bruke tiden fram til neste syklus på å bli kjent med termometeret. Temperaturen ligger relativt stabilt, men aner ikke ut fra temperaturen alene om jeg fortsatt er i follikulær fase eller i lutealfase. 

Kan det være at høyt lh-nivå cd26 kanskje kan være da el faktisk skjedde? I så fall er jeg jo 11dpo og ikke 16dpo. Om det er tilfellet så er vel sjansen minimal for at det lykkes denne syklusen. 

Kjenner jeg blir frustrert av å ikke forstå noe av denne syklusen, og skulle ønske mensen bare kunne kommet så jeg kan gå videre til neste prøveperiode... 

B4AC5C2C-E995-4C4D-A506-B23B15613012.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, bittelillebolla said:

Ville bare si at jeg forstår frustrasjonen din så godt @My_Lady :klem: Sluttet med p.piller i oktober 2020, og her har det også vært (og fortsatt er) masse kluss. Lutealfasen min varierer en del, og MYE spotting på steder det ikke er ønskelig. Min første chart (2. syklus) fra desember til februar har flere likhetstrekk med din, hvor temperaturene svinger mye og syklusen ble lang. Har fått trøstende ord fra flere i samme båt, hvor syklusene deres har stabilisert seg til slutt med tiden. Det er jo godt å høre, selv om man så gjerne skulle ønske man var en av de som bare snappet tilbake til slik det var før. Du har jo en stor fordel med at du vet at du kan bli gravid, og at du har båret frem barn før. Det er jo et veldig godt utgangspunkt. Men om det skaper bekymring og vonde tanker, så er det verdt å få det sjekket ut synes jeg. :) 

Takk for støtten ❤️ 

Mensen kom i gårkveld 🙁 Tenker jeg ser hvordan denne syklusen blir før jeg tar kontakt med gynekolog. Med både sen EL og kort lutealfase er ikke akkurat sjansene store for graviditet. 

A7A708B3-8E92-409B-9792-96D38C86D9C5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småforkjøla, og dagens temp må derfor ses bort fra. Denne gangen tempa jeg ikke under mensen, men startet opp så fort den var over. Jeg temper oralt. 

AA673E3D-7940-45D5-B5A1-3EBC5B099FBB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rabarbrafrø skrev (6 timer siden):

3 DPO og endeleg med i gamet igjen!

God laurdag til alle her inne 😊

Så flott tempehopp! 😄 Deilig å vite at jobben er gjort. God lørdag!

Bruspulver skrev (5 timer siden):

Kjenner jeg blir frustrert av å ikke forstå noe av denne syklusen, og skulle ønske mensen bare kunne kommet så jeg kan gå videre til neste prøveperiode... 

Off, ja det skjønner jeg. Uvitenhet er det verste. Håper du får noen svar snart! :hug:

My_Lady skrev (5 timer siden):

Mensen kom i gårkveld 🙁 Tenker jeg ser hvordan denne syklusen blir før jeg tar kontakt med gynekolog. Med både sen EL og kort lutealfase er ikke akkurat sjansene store for graviditet. 

Kjedelig med mensen :troest: Stor klem! Håper neste syklus blir mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på i dag, at det bare er en uke til vi skal stille klokka én time frem. 👀 Alltid vært hyggelig det, med sommertid altså men nå lurer jeg på hvordan dette vil påvirke charten min. 😂🙈 Er det noen her inne som har tempet igjennom slike perioder før? Jeg er bare på cd 8 nå, og lurer på jeg allerede nå skal begynne å tempe en time tidligere, slik at jeg får unna ujevnheten tidlig i syklusen om det skulle utføre en stor forskjell. På cd 2 tempet jeg én time tidligere, for jeg måtte tidligere opp den dagen. Da var tempen mye lavere enn den pleier, hele 0.35 lavere. 😳 Noen tips her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bittelillebolla said:

Jeg kom til å tenke på i dag, at det bare er en uke til vi skal stille klokka én time frem. 👀 Alltid vært hyggelig det, med sommertid altså men nå lurer jeg på hvordan dette vil påvirke charten min. 😂🙈 Er det noen her inne som har tempet igjennom slike perioder før? Jeg er bare på cd 8 nå, og lurer på jeg allerede nå skal begynne å tempe en time tidligere, slik at jeg får unna ujevnheten tidlig i syklusen om det skulle utføre en stor forskjell. På cd 2 tempet jeg én time tidligere, for jeg måtte tidligere opp den dagen. Da var tempen mye lavere enn den pleier, hele 0.35 lavere. 😳 Noen tips her? 

En halvtime senere? Visst vi skal stille klokken frem så blir jo det senere enn du pleier uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bittelillebolla skrev (1 time siden):

Hm, ja si det. Jeg vil egentlig ikke tro at charten vil påvirkes sånn veldig mye av det..? Aldri hørt om det før i alle fall, og jeg har vært igjennom noen vinter/sommertider før. Men blir jo interessant og se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett @Cathrine 91 😂 Selvsagt blir det senere ja. 👍🏻 

Jeg kom til å tenke på at vi også legger oss senere etter vi har stilt klokka, så sånn egentlig blir det jo likt antall timer søvn 🙂 Så kanskje det ikke får så mye å si likevel @Amatariel. Jeg håper ikke det, nå som det endelig ser ut til at charten min har blitt litt jevnere. 😆 Blir spennende å se ja. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bittelillebollaEg trur FF anbefaler å berre tempe som vanleg (altså same klokkeslett, sjølv om det i realiteten er seinare eller tidlegare). Hugsar eg lest meg opp på dette i haust :) Det kan nok gjere eit lite utslag akkurat den dagen, men trur det jamnar seg fort ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 8 DPO i dag, dersom FF har rett angående dato for EL. Jeg mener kanskje det kan ha vært dagen før. Tidligere har jeg alltid fått EL dagen etter første positive EL-test.

Uansett så skjønner jeg ikke hva tempen driver med denne syklusen 🙈 Veldig opp ned, har ikke pleid å være slik de tidligere syklusene. Har ekstremt ømme og tunge pupper, kombinert med "stikkinger" nederst i magen. Gir meg alt for høye forhåpninger, kjenner at fallhøyden er stor 🥶 Har testet hostesaft denne måneden også, kan ikke skade tenker jeg!

Dette er forrige syklus:

s_bFKeCe.thumb.png.0d70ebde35ed686e48ce80f77ef0c186.png

Og dette er denne: 

s_rPWn2q.thumb.png.4492b5fd2d46e49e117511dc6aa37273.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj det var en skikkelig jojo-temp ja @The Princess! Merkelige greier. Men utrolig spennende! Skjønner du får opp forhåpningene. For er jo fullt mulig at du er gravid! Når tenker du å ta en test?

Hvordan går det med dere andre tempere?
Jeg er bare CD8 i dag, men har kommet i gang med temping igjen etter mensen da. Håper på EL i neste uke! Litt irriterende å tempe på påskeferie, men jeg vet at det er verdt det for å få denne dataen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AmatarielTenker å teste på lørdag eller søndag. Liker egentlig å vente til 12 DPO, for da slipper jeg tolkingen. Liker å nyte "schrødingers graviditet" så lenge som mulig :P Får ekstra forhåpninger denne måneden fordi det ble avdekket for et par måneder siden at samboeren hadde alvorlig mangel på D vitamin og folsyre. Han har nå gått på tilskudd i over en måned. Det må jo hjelpe sjansene tenker jeg? 

Satser på at du får like tidlig EL som du har fått de siste månedene! Jeg har bare tempet i 3 måneder, men kan nå nesten ikke se for meg at jeg skal slutte med det 😂 Har blitt en naturlig del av rutinen nå, blir veldig merkelig å bare skulle sove i helger og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...